اقدامپژوهی با موضوع رفتار نامطلوب در زنگ تفریح
عنوان اقدام پژوهی: چگونه توانستم رفتارهای نامطلوب دانشآموزان دبستان ... را در زنگ تفریح بهبود ببخشم؟
زنگ تفریح از این جهت حائز اهمّیّت است که معمولاً دانشآموزان با شنیدن صدای زنگ پایان درس به سرعت و با شتاب خود را به حیاط مدرسه رسانده و احساس رهایی و آزادی میکنند. در واقع اگر آموزش در کلاس اجباری، تحمیلی و خستهکننده باشد زنگ تفریح آغاز شادی و فعّالیت است. هر چند که یکی از اهداف در نظر گرفتن این زمان کوتاه استراحت فکری، ذهنی، روحی و جسمی کودکان و نوجوانان است امّا با توجّه به این که آموزش به دو صورت آشکار و پنهان ارائه میشود، زنگ تفریح را باید زمان مناسبی برای تعلیم و تربیت روح و احساس دانشآموزان دانست. اگر بپذیریم که هر کودک و نوجوان زمانی که ذهن و احساس و ادراک خود را از تعلّقات بیرونی رها نموده و هیچ اجباری برای پذیرش چیزی وجود ندارد، بهتر میتواند به شکوفایی استعدادهایش کمک نماید، در آن صورت از فرصتهای کوتاه بین ساعت کلاسی بهتر استفاده خواهیم نمود. بچّهها در ساعات زنگ تفریح ارتباط و تعامل را با همسالان خود میآموزند. هدف این پژوهش ایجاد زنگ تفریح شاد در دبستان ... با توجّه به روشها و ایدههای نوین بوده است. بررسی اوّلیّه بر دانشآموزان دبستان ... در سال تحصیلی 1405-1404 نشان داد که تعداد قابل توجّهی از دانشآموزان در زنگ تفریح کسل و برخی پرخاشگرند و با رفتارهای نامطلوب به طور عمد یا غیرعمد به همسالان آسیب میرسانند. پس از مطالعات کتابخانهای، مشاهده و مصاحبه، فعّالیتهای آموزشی و پرورشی جهت شادابسازی زنگ تفریح صورت گرفت. بررسیها نشان داد که از نظر دانشآموزان، مدیر، معاونان و آموزگاران رفتارهای نامطلوب دانشآموزان در زنگهای تفریح کاهش یافته و آمار خشونت بین دانشآموزان تا حدّ بسیار مطلوبی تقلیل یافته است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.