طرح درس روزانه درس 12 علوم چهارم | گوناگونی گیاهان
طرح درس «گوناگونی گیاهان» یک راهنمای تخصصی و جذاب برای تدریس علمی، عملی و پژوهشمحور است که دنیایی از فراگیری فعال، کشف میدانی، تجربه هنری و ارزشآفرینی زیستمحیطی را به کلاس شما میآورد! این بسته با اتکا بر آموزش گروهی و کارگاهی، دانشآموزان را با طبقهبندی، شناخت و حفاظت گیاهان بومی آشنا میکند.
ویژگی های متمایز و ساختار این طرح درس:
1. اهداف دانشی، مهارتی و نگرشی منطبق با برنامه درسی ملی
آشنایی با گروههای اصلی گیاهان و توانایی مقایسه آنها بر اساس ویژگیهای مشاهدهای
دستهبندی علمی انواع برگ، ریشه، دانه و گل و تحلیل تفاوتها
کالبدشکافی عملی و گروهی یک گل کامل و برچسبگذاری اجزا
اجرای آزمایش گردهافشانی و خلاصهسازی یافتهها به صورت فردی و گروهی
تربیت روحیه پژوهشگری، مسئولیتپذیری و نگرش حفاظت از گیاهان به عنوان سرمایههای الهی
2. فهرست کامل مواد و رسانههای آموزشی متنوع و کاربردی
گیاهان نمونه (گل کامل، برگ و ریشههای متنوع، دانههای مختلف، سبزه و علفهای هرز)
ابزار مشاهده و کالبدشکافی: لوپ، ذرهبین، میکروسکوپ ساده، قیچی، پنس، قطرهچکان و…
ابزار ثبت و مستندسازی: دفترچه علوم شخصی و گروهی، جدول طبقهبندی، شابلون دیاگرام گل
وسایل کمکآموزشی: فیلم کوتاه، اسلاید اینفوگرافیک، پوستر اکوسیستم، کارت دستهبندی، مدل سهبعدی گل
ابزار بهداشتی و پشتیبان: دستکش، اسپری آب، سطل زباله و ظروف جمعآوری
لوازم کاردستی و ساخت ماکت
3. گروهبندی فعال و نقشدهی ساختاریافته
کلاس به گروههای 4 نفره تقسیم با نقشهای چرخشی (مدیر، منشی، ابزاردار، سخنگو)
ساختار کلاس به صورت ایستگاههای رنگی با تابلو دیواری «گالری طبقهبندی گیاه»
ایجاد کمیته اخلاق و بهداشت هر جلسه
تعبیه ایستگاه کشف و تخته گروهی برای تقویت کار گروهی و بحث خلاقانه
امکان تجربهی نقشهای مدیریتی و گزارشگری برای هر فرد
4. ارزشیابی چندسطحی آغازین، تکوینی و تراکمی
شروع با پرسشهای مفهومی و بازی کارت تصویر برای دستهبندی آزاد گیاهان
مشاهده و آزمایش گروهی، تکمیل جدولهای مقایسهای و کارتهای «حدس بزن»
سنجش مهارت با کالبدشکافی گروهی، مسابقه مدلسازی و ارائه نتایج
خودسنجی و همسنجی اعضای گروه، مرور دفترچه ثبت
ارزشیابی تراکمی چهاربعدی شامل آزمون علمی، فعالیت عملی، تحلیل نگرش یادگیرندگان و ارزیابی کار گروهی
5. روشهای تدریس مدرن و تلفیقی
آموزش مبتنی بر کشف، مشاهده، حل مسئله و پژوهش میدانی
تدریس با داستانگویی، سناریو بومی، بازیهای چالشی و ایفای نقش
آموزش کلاس وارونه (ارائه گروهی و گالری طبقهبندی)
انتقال مفاهیم با محتوای تصویری، اینفوگرافیک و ویدئو
یادگیری تجربی و پروژهمحور با تکیه بر ساخت مدل و عکاسی میدانی
آموزش هنری با ترسیم نقشه ذهنی، ساخت پوستر و پروژههای خلاق
6. تکالیف و پروژههای خلاقانه خانگی
جمعآوری یا عکاسی حداقل 5 گیاه شاخص از محیط زندگی و تهیه پرونده کوتاه
تکمیل جدول مقایسهای گیاه محله با نمونه کتاب
ساخت مدل یا پوستر تصویری گوناگونی گیاهان با همراهی خانواده
تهیه روایت بومی از تجربه یا خاطره کشاورزی و باغبانی
اجرای پروژه اختیاری: کاشت دانه بومی و ثبت مراحل رشد (“دفترچه سبز”)
در یک جمله: با این طرح، تدریس “گوناگونی گیاهان” را به یک تجربه چندرسانهای، علمی و خلاق تبدیل کنید؛ رشدیافته برای پرورش تفکر پژوهشگر، کارگروهی مؤثر و نگاه مسئولانه به محیط زیست. طراحی شده برای معلمان فعال و دغدغهمند چهارم ابتدایی.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.