طرح درس روزانه درس 10 علوم چهارم | بدن ما (2)
طرح درس «بدن ما (2)» با رویکرد پویا، پژوهشگرانه و تلفیق فناوری، مهارتهای زیستسالم و تجربههای عملی واقعی، شما را در تدریسی جریانمحور و الهامبخش یاری میکند. این بسته آموزشی، محرک رشد علمی، مهارتی و نگرشی دانشآموز و ارتقاء فرهنگ مراقبت از سلامت فردی و اجتماعی است.
ویژگیها و ساختار متمایز این طرح درس:
1. اهداف دانشی، مهارتی و نگرشی منطبق بر برنامه ملی
آموزش ساختار و عملکرد دستگاههای تنفس، گردش خون و دفع مواد زائد با زبان ساده و علمی
مقایسه علمی دم و بازدم، شمارش نبض و تحلیل تفاوتها قبل و بعد از فعالیت بدنی
معرفی و تمرین رفتارهای مراقبتی و اهمیت بهداشت فردی پیرامون قلب، ششها و کلیهها
تقویت روحیه پرسشگری، کنجکاوی عملی و اعتماد به نفس در ارائه یافتهها
2. جزییات کامل ابزار و رسانههای آموزش و آزمایش
ابزار آزمایش: بادکنک، نی، کاسه آب، مایع ظرفشویی، ساعت و گوشی هوشمند، مدل پلاستیکی قلب و شش
وسایل آموزشی و تصویری: پوستر و پلاکارد اندام داخلی، انیمیشن گردش خون و تنفس، فیلم آموزشی، کاربرگ و جداول ثبت
مواد بهداشتی کامل برای رعایت سلامت در کار گروهی
نوشتافزار، مقوا، چسب، قیچی و وسایل کاردستی
امکان دعوت و مصاحبه با پزشک یا والدین برای انتقال تجربه واقعی
3. گروهبندی فعال و نقشدهی هوشمندانه
تقسیم کلاس به گروههای چهار نفره با نقشهای چرخشی (مدیر، سخنگو، ثبتکننده، مسئول وسایل)
ساخت پنل اسامی و برد گروهی (مثال: قلب طلایی، ششهای پرتوان، نبض زندگی)
چیدمان صندلی به شیوه U یا دایره و نوبتگردانی منظم
مشارکت در میز نمایش مدل ها، مدیریت نظم، نظافت و کارگاه گروهی
تجربه واقعی کار تیمی و ارتقای مسئولیتپذیری
4. ارزشیابی آغازین، تکوینی و تراکمی در چند سطح
آغاز با پرسش و بازی مفهومی («آیا هنگام دویدن نفس کم آوردهای؟ چرا؟»)
پیشبینی و آزمایش عملی (حجم بادکنک، شمارش نبض) و تحلیل علمی نتایج
مرور و یادآوری درسها، آزمون شفاهی و کلاسی، جدول امتیاز گروه
ارزشیابی تکوینی (مشاهده کارگروهی، پرسش غیرمستقیم در طول آزمایش)
ارزشیابی تراکمی 4 بعدی: آزمون کتبی کوتاه، فعالیت مهارتی (مثلاً بادکنک یا ساخت مدل قلب)، بحث و نقد مشارکتی، ارائه گروهی
5. روش تدریس تجربی، پژوهش محوری و خلاقانه
یادگیری اکتشافی: آغاز با سؤال، آزمایش و مشاهده مستقیم، تحلیل گروهی دادهها
آزمایشگاهی و کارگاهی: ساخت مدل، اجرای آزمایش دم و بازدم، بازی مسیر خون
داستانگویی علمی، نمایش، بازی و شعر و روایتِ تجربیات
مصاحبه علمی با والد/پزشک و تهیه روزنامه دیواری ویژه شگفتیهای بدن
کاربست فناوری: تحلیل کلیپ و فیلم کوتاه آموزشی
پرسش و پاسخ، تکلیف پژوهشی و پوسترسازی گروهی
6. پروژهها و تکالیف عملی جهت تعمیق یادگیری و اتصال به زندگی واقعی
ثبت روزانه رفتارهای سلامت (مصرف آب و تحرک بدنی) در خانه تا 10 روز
ساخت مدل قلب یا شش از وسایل دورریختنی و ارسال فیلم یا عکس
طراحی و نصب پوستر بدن سالم
مصاحبه خانوادگی درباره مراقبت از قلب و شش و ارائه شفاهی
اجرای روز سلامت و ایفای نقش سفیر بهداشت کلاس
ساخت روزنامه دیواری درباره شگفتیهای بدن انسان برای جشنواره علمی مدرسه
گردآوری پرسشها و تجربیات جذاب برای ادامه فعالیت “بدن ما 3”
این طرح، یادگیری ساختار بدن و اهمیت سبک زندگی سالم را به تجربهای علمی، جذاب و ماندگار برای دانشآموزان شما بدل میکند. تمامی مراحل، ابزار، شیوههای تدریس و ارزشیابی حرفهای با تمرکز بر یادگیری فعال و کارگاهی طراحی شده و آماده اجرا توسط هر معلم دغدغهمند و خلاق است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.