گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!
  فرم معتبر نیست.
علوم تجربی 1404/04/21

طرح درس روزانه درس 9 علوم چهارم | بدن ما (1)

دبستان چهارم علوم تجربی خوزستان دزفول سجاد بهمن 1404

کشف راز شگفت‌انگیز سلول، واحد سازنده بدن، با طرح درس تخصصی «بدن ما (1)» برای آموزگاران خلاق و توانمند! این فایل دقیقاً بر اساس اهداف نوین آموزش علوم و با تکیه بر یادگیری عملی، کارگروهی و پروژه‌ای طراحی شده تا دانش‌آموزان نه فقط دانش علمی، بلکه مهارت زیستن سالم و مسئولانه را بیاموزند.

نقاط قوت و اجزای شاخص این طرح درس:
1. اهداف دانشی، مهارتی و نگرشی با رویکرد ملی و نوین

آشنایی عمیق با سلول و اجزای اصلی آن (غشا، سیتوپلاسم، هسته) و اهمیت حیاتی تقسیم سلولی
مشاهده و مقایسه عملی سلول‌های بدن انسان با گیاه و جانور
تحلیل اهمیت بهداشت، تغذیه، آب و هوا در سلامتی سلول
توجه ویژه به تقویت روحیه‌ی پرسشگری، کار گروهی و رعایت اصول اخلاقی در کار علمی
2. فهرست کامل مواد و رسانه‌های آموزشی و آزمایشگاهی

نمونه سلول‌های زنده (پوست پیاز، دهان)، میکروسکوپ نوری، لام و لامل
ابزار کمک‌آموزشی متنوع: پوستر، تصاویر و انیمیشن، مدل سه‌بعدی سلول، قطعات پازل سلولی
مواد اولیه برای کاردستی خلاقانه سلول (ژله، بیسکوئیت، مقوا، مداد رنگی، چسب و قیچی)
دفترچه گروهی، کاربرگ نقاشی، کارت دانستنی، و فیلم مستند کوتاه علمی
ابزار نوشتاری و نمایش الکترونیک برای رقابت و گزارش گروهی
3. گروه‌بندی و سازماندهی پویا با نقش‌آفرینی فعال هر دانش‌آموز

تشکیل گروه‌های متنوع با نقش‌های چرخشی (مدیر گروه، منشی، ابزاردار، سخنگو، ناظر اخلاق و بهداشت)
ترکیب شخصیت‌های مختلف برای ارتقای تعامل و حمایت علمی
ایستگاه تخصصی آزمایشگاه و کاردستی، و تابلوی گروهی برای نمایش محصولات
4. ارزشیابی چندبعدی: آغازین، تکوینی و تراکمی

ارزشیابی آغازین با قصه‌گویی و فعالیت خاطره‌محور، سنجش دانسته‌های اولیه
قضاوت مهارت عملی با مشاهده مستقیم، ثبت و تحلیل نتیجه آزمایش‌ها و کاردستی
ارزیابی نگرشی با مشاهده رفتار فردی و گروهی، رعایت بهداشت و صداقت در گزارش‌نویسی
ارزشیابی تراکمی چهاربعدی (دانشی، مهارتی، نگرشی، خلاقانه)؛ پرسش شفاهی و کتبی، نقاشی، داستان‌نویسی و نقش‌آفرینی
5. روش‌های تدریس فعال و خلاقانه

تدریس اکتشافی و حل مسئله؛ آغاز با سؤال، آزمایش عملی و بحث گروهی
آموزش تعاملی و رقابتی با بازی‌های علمی، پازل سلول و کاردستی خوراکی
استفاده از تصویر، فیلم و مدل‌سازی برای درک عمیق مفاهیم
پروژه محوری و یادگیری بر اساس مقایسه، تجربه و ارتباط با زندگی واقعی
6. تمرین‌ها و پروژه‌های تکمیلی جهت تعمیق یادگیری

نقاشی مدل سلول‌های واقعی و تخیلی، و ساخت کاردستی گروهی
مشاهده و گزارش خانه‌ای: مقایسه سلول پوست پیاز یا برگ با بدن خود
مصاحبه خانوادگی درباره ترمیم زخم و تحلیل تجربه
نوشتن داستان یا شعر با موضوع «زندگی یک سلول»
نگارش گزارش و جدول تفاوت سلول‌های بدن انسان با گیاه
ثبت رفتار بهداشتی هفتگی و ارزیابی تربیتی در منزل
ارائه هنری و نمایشی درباره تقسیم سلولی و نقش آن در رشد و ترمیم

این طرح درس، با رویکرد علمی، مهارتی، اخلاقی و خلاقانه، تدریس “بدن ما” را به تجربه‌ای سرگرم‌کننده، پژوهشگرانه و اثربخش برای دانش‌آموز شما تبدیل می‌کند.


باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

طرح درس روزانه درس 9 علوم چهارم | بدن ما (1)
پیش نمایش صفحه اول فایل
تعداد صفحات فایل : 4

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

نوع آزمون : طرح درس
بازدید : 7
ثبت شده در 1404/04/21