نمونه سوالات آزمون نوبت دوم عربی دهم دبیرستان شهید باکری خرداد 1404
این آزمون بر اساس بارم بندی 1404 برای نوبت خرداد ماه پایه دهم ریاضی طراحی شده است و از دانش آموزان عزیز انتظار می رود در این آزمون به موارد زیر پاسخ دهند:
مهارت واژه شناسی ( 2/5 نمره)
1-نوشتن معنای پنج کلمه از عربی به فارسی در جمله ( 1/25 نمره)
2-مترادف و متضاد (همانند تمرینات کتاب) (0/5 نمره)
3-تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه (0/25 نمره)
4-نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد اسمهای موجود در کتاب دهم) (0/25 نمره)
ب- مهارت ترجمه به فارسی ( 6/5 نمره)
1-ترجمه جملههای عربی به فارسی (5/5 نمره)
2-انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (دو جمله) ( 0/5 نمره)
3-تکمیل ترجمه ناقص ( 1 نمره)
ج- مهارت کاربرد قواعد (7/5 نمره)
1-ترجمه فعلهای ماضی ساده، مضارع اخباری، ماضی منفی، مضارع منفی، امر، نهی و مستقبل در جمله (یکی از فعلها دارای نون وقایه باشد.).( 1 نمره)
2-تشخیص فعلهای ماضی، مضارع، امرونهی و نیز مصدر مناسب برای جای خالی در جمله ( 1/5نمره)
3-تشخیص نوع فعل در جمله ( 0/75 نمره)
4- تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر قواعد بین چند کلمه ( 0/25 نمره)
5- کاربرد عدهای ترتیبی و اصلی (0/75 نمره)
6-مهارت خواندن ساعت ( 0/25 نمره)
7-تشخیص «فاعل و مفعول»، «مبتدا و خبر»، «جار ٌ و مجرور»، مضاف الیه و صفت در جمله( 1 نمره)
8- ترجمه فعل ماضی و مضارع مجهول و تشخیص آنها از فعل معلوم، یا کاربرد فعل مجهول در قالب پرسش چندگزینهای( 0/5 نمره)
9- مهارت ترجمه و کاربرد حروف جر در سوالات چند گزینهای ( 0/5 نمره)
10- مهارت تشخیص و ترجمه اسم فاعل، اسم مفعول و اسم مبالغه ( 1 نمره)
د-مهارت درک و فهم ( 2 نمره)
1- پر کردن جاهای خالی با کلمات مناسب( 1 نمره)
2-درک مطلب (ارائه متن و طراحی چهار سؤال با چهار کلمه پرسشی خوانده شده) یا (ارائه چهار جمله و تعیین درست و نادرست آنها براساس مفهوم هر جمله یا براساس متن ارائه شده در برگه امتحانی) ( 1 نمره)
ه- مهارت مکالمه (1/5 نمره)
1- پاسخ کوتاه به جملههای پرسشی (0/5 نمره)
2- طرح سؤال از الحوارت (مانند جملهسازی با کلمات پراکنده حداکثر شش تکه از عبارتهای کتاب) - پر کردن جای خالی با کلمات ارائه شده، دوگزینهای و...( 1 نمره)
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.