آزمون درس 9 و 10 فارسی 11 (ذوق لطیف و بانگ جرس)
+ واژهشناسی و املاء
معنی واژگان: بیشائبه = بدون عیب و شک، لفاف = پارچه یا کاغذی که چیزی در آن پیچیده میشود
اصلاح غلطهای املایی: لطفن → لطفاً، بالبداحه → بالبداهه، معزی → معزی، تبع → طبع
+ دستور زبان و تحلیل جملات
تشخیص رابطه معنایی کلمات: خیک و انبان = ترادف، نیل و فرات = تناسب، رشحه و چکه = ترادف، بار عام و بار خاص = تضاد
تشخیص حذف در جمله: حذف به قرینه معنوی (همپای جلودار است)
+ بلاغت و آرایههای ادبی
کنایه: پا در رکاب داشتن = آماده مبارزه شدن، علم بر دوش گرفتن = رهبری
جناس: رفت – رُفت (جناس ناقص حرکتی)، کشت – پشت (جناس ناقص اختلافی)
متناقضنما: آرامشی طوفانی، حاضر غایب
+ تحلیل مفاهیم تاریخی و نمادین
مفهوم نمادین واژگان:
- شب = ظلم و ستم
- رود = جریانهای انقلابی
- دریا = وحدت و یکپارچگی
- وادی ایمن = فلسطین
+ درک مطلب و تحلیل مفاهیم شعری و نثری
تحلیل استعارهها:
- فرعونیان = استعاره از اسرائیلیان
- نیل = استعاره از مشکلات و موانع
- خانه = استعاره از فلسطین
تحلیل شعر: “جانان من برخیز و بشنو بانگ چاووش“ → دعوت به مبارزه و پیروی از رهبر
تحلیل نثر: “نمیدانست در کجا ریشه بدواند“ → سرگردانی و نداشتن اقامتگاه ثابت
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.