امتحان پودمان 1: تعمیر کلاچ | کتاب تعمیرات گیربکس و دیفرانسیل رشته مکانیک خودرو
- مزایا و معایب سیستم انتقال قدرت محرک عقب:
- مزایا: توزیع وزن مناسب، کاهش لغزش چرخها، فضای بیشتر برای سیستم تعلیق.
- معایب: افزایش وزن و مصرف سوخت، کاهش فضای داخلی، هزینه بالای تولید.
- ترتیب قطعات در سیستم انتقال قدرت:
1. سیستم کلاچ
2. جعبه دنده
3. جعبه دنده کمک
4. دیفرانسیل
5. پلوس
6. چرخ محرک
- مشکلات اتصال مستقیم توان موتور به چرخها:
- عدم گشتاور مناسب در دور پایین.
- نیاز به انتخاب دنده مناسب برای شرایط رانندگی.
- دلایل قطع و وصل ارتباط موتور با سیستم انتقال قدرت توسط کلاچ:
- کاهش بار روی موتور هنگام استارت.
- سهولت تعویض دنده.
- جلوگیری از خاموش شدن خودرو در توقف.
- انواع کلاچ در خودروهای سواری:
- اصطکاکی خشک، چند صفحهای، کوپلینگ هیدرولیکی، مبدل گشتاور، الکترومغناطیسی.
- موقعیت استفاده از سیستمهای چهارچرخ محرک:
- 4WD: مناسب برای مناطق ناهموار.
- AWD: مناسب برای جادههای مسطح با پیچهای زیاد.
- انواع مکانیزم فرمان کلاچ:
- هیدرولیکی و مکانیکی.
- تعریف راه یا کورس پدال کلاچ:
- فاصلهای که پدال قبل از اعمال نیرو به دیسک طی میکند. وجود این فاصله برای جلوگیری از تماس دائم بلبرینگ و دیسک ضروری است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.