نمونه سوال ارزشیابی درس 2 و 3 عربی نهم دبیرستان مولوی
1. مهارت ترجمه:
- ترجمه جملات عربی به فارسی با معانی دقیق مانند «قالَ فاخرُج فانّکَ رَجیم» (گفت: پس، از آن خارج شو زیرا تو راندهشدهای).
- ترجمه افعال در جملات دادهشده مانند «أنا أکتُبُ» (مینویسم) و «اُخرُجْ» (خارج شو).
2. واژهشناسی:
- شناسایی واژگان مرتبط با تصاویر مانند «أشارات المُرور» و «مُکیّف».
- تشخیص و ترجمه کلمات خاص مانند «الجِسر» (پل) و «المَخزن» (انبار).
3. قواعد دستوری:
- استفاده صحیح از فعلهای ماضی و مضارع مانند «حَفظتِ» و «یَزرعانِ».
- انتخاب فعل امر مناسب مانند «اِرفعْ» و «اُشکُری».
4. تشخیص جمع و مفرد:
- شناسایی جمع مکسر مانند «جُسورٌ» و مفرد آن «جِسر».
5. مهارت تفکیک کلمات ناهماهنگ:
- تمایز بین کلمات مرتبط مانند «أکَلَ» و «شاهَدَ».
6. درک مفاهیم زبانی:
- شناسایی معانی کلمات مانند «ضارِب» (زننده) و وزن کلمات مانند «إخراج» (إفعال).
7. ارتباط کلمات با توضیحات:
- اتصال کلمات مانند «الصَحیفَة» با معنای آن (اوراق حاوی اخبار و اطلاعات).
8. تحلیل جملات:
- ارزیابی درستی یا نادرستی جملات مانند «المَخزنُ مکانُ نَجعَلُ و نَحفِظُ فیهِ أشیاءُ مُختَلفَ» (صحیح) و «الجِسرُ مکانُ یَرقَدُ فیه المَرضی» (غلط).
9. درک متنهای تصویری:
- پاسخ به سوالات مرتبط با تصاویر مانند «مَن هوَ؟» و «بِمَ یَذهَبُ التلامیذُ إلی المَدرسَة؟».
10. پاسخ کوتاه:
- تکمیل سوالات با استفاده از واژگان مناسب و قواعد دستوری دقیق.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.