آزمون ماهانه فارسی چهارم از فصل 2 | دبستان شهید انصاری
1. درک مفاهیم: تشخیص «درست» یا «غلط» جملات، مانند «علم و دانش سرمایهای است که هرگز از بین نمیرود».
2. شعر و معانی واژهها: تفسیر کلمات در شعر مانند «زهرهاش بدردید» و «قضا» در «طوطی».
3. کلمات هممعنی و مترادف: ارتباط کلمات مانند «خار» و «تیغ»، «سوغاتی» و «ارمغان».
4. متضادها: نوشتن متضاد کلمات مانند «کور» و «بینا»، «تفاوت» و «شباهت».
5. همخانوادهها: نوشتن همخانوادهها مانند «فهم» و «تفهیم»، «مشتاق» و «اشتیاق».
6. علائم نگارشی: استفاده صحیح از علامتها، مانند در جمله «حاکم گفت: «پسر جان...».
7. تعریف کلمات: تعریف کلماتی همچون «کارنامه» و «روزنامه».
8. ساخت کلمات جدید: ساخت کلمات جدید از ترکیب واژهها مانند «گران بها» و «شادکام».
9. ادامه بیتها: تکمیل ابیات مانند «بر درختی نشست در راهی...».
10. نوع متن: شناسایی نوع متن، «علمی» یا «ادبی».
11. غلطهای املایی: تصحیح املای غلط کلمات مانند «علاغ» به «الاغ».
12. معانی ضربالمثلها: توضیح مفهوم ضربالمثلها مثل «هیچ ارزانی بی علت نیست».
13. ساخت جمله سوالی: ساخت جمله سوالی با کلمات مشخص مانند «طوطی»، «بازرگان»، «سوغاتی».
14. استنباط مفهومی: تحلیل مفهوم جمله «به دست آورید آنچه را ماندنی است».
15. علت عذرخواهی: توضیح دلیل عذرخواهی صاحب الاغ.
16. مفهوم درخواست طوطی: توضیح خواسته طوطی از بازرگان برای اطلاع دادن به دوستانش.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.