جزوه زیست شناسی (1) دهم | فصل پنجم | گفتار 1 و 2: هم ایستایی و کلیه ها، تشکیل و تخلیه ادرار
مرحله ابتدایی شامل از بر کردن گزاره های ادبی کتب درسی است، که بواسطه توانایی شما عزیزان در حفظ نمودن و تکرار مطالب کتاب، امکان پذیر است. این محفوظات بخش عمده ای از مطالب درسی را شامل می شوند و در پی آن، نقش بسیار مهمی را، در کنکور سراسری برای کسب پرصد های متوسط(30 تا 50 درصد) ایفا می کنند. اما متأسفانه امروزه بسیاری از دانش آموزان به علت فشار بی امان تبلیغاتی، رقابت نامناسب آموزشی و کتب پرحجم و گاهی کم مایعه انتشارات گوناگون از این منظر غافل شده و چنان درگیر این ساختار معیوب می گردند که دیگر توانی و زمانی برای تکرار ساده و ارزان مطالب درسی برایشان باقی نمی ماند. به این سبب است که با وجود چنین حجمی از همیاری های آموزشی و صرف میلیاردها تومان از دارایی های پدران و مادران فداکار این سرزمین! متوسط درصد درس زیست شناسی، در آزمون های سراسری متوالی دائماً در حال کاهش است بطوری که بیش از 40 درصد شرکت کنندگان در کنکور سراسری در درس زیست شناسی با درصد منفی یا صفر در کارنامه خود مواجه می شوند. از این رو عاجزانه از شما عزیزان درخواست دارم قبل از هر گونه همراه شدن با این هجمه های آموزشی و فریفته شدن در برابر تبلیغاتی که نوید کسب درصدهای بالایی را در کنکور سراسری می دهند، ابتدا تنها و تنها به متن ادبی دروس خود مسلط گردید تا در نهایت و پس از روزها، طی نمودن مسیر از خانه به کلاس یا آموزشگاه و خواندن کتاب های چند صد صفحه ای کمک آموزشی، با متوسط درصد نزدیک به عدد صفر در کارنامه خود مواجه نشوید.
مرحله بعد در این مسیر درک عمیق گزاره های کتاب درسی می باشد که امکان دستیابی به درصد های بالا را برای شما فراهم می کند و لازمه آن ممارست و تلاش گران فردی در کنار راهنمایی جامع و دانا است در این مرحله نقش اصلی را کمک های آموزشی مناسب ایفا خواهد کرد.
درسنامه حاضر، که نتیجه تلاش بی وقفه اینجانب طی سال های متمادی است به گونه ای تدوین گردیده، تا اهداف مذکور را تا حد امکان برای شما عزیزان محقق کند بدین معنا که هم در مرحله اول که فرد محور می باشد ابزاری را در اختیار شما قرار می دهد تا به کمک آن آسانتر و سریعتر محفوظات مربوطه را از بر شوید و به اهداف متوسط درصدی که لازمه دستیابی به درصد های بالاتر است دست یابید و هم در مرحله دوم که آموزش محور می باشد روشی را عرضه می کند که با یاری آن به درک عمیق مفاهیم بدور از حجم عظیمی از نکات متعدد و گیج کننده برسید. برای این منظور از دو روش کاربردی که، در سیستم های آموزشی کشورهای بسیار پیشرفته در عرصه یادگیری بکار گرفته شده اند، بهره برده ایم.
1-concept map : از آنجا که مهمترین متغییر برای به خاطر سپردن حجم عظیمی از داده ها درک روبط منطقی بین گزاره های متعدد است. اینجانب این مجموعه را تماماً و تا حد امکان، با وفاداری به متن ادبی کتاب درسی، بر اساس روش concept map گردآوری نمودم. زیرا کتابخانه ذهن شما مجموعه ای از مطالب طبقه بندی شده با روابط مشخص را، بسیار آسان تر به خاطر سپرده و در زمان نیاز نیز، با سرعتی بسیار بیشتر و دقیق تر می تواند به آنها دسترسی یابد. concept map در واقعیت تصویر است که ذهن شما پس از چندین بار تکرار و از بر شدن مطالب کتاب، در کتابخانه ذهن بصورت ناخودآگاه خواهد ساخت.
2- Holism in science: درک عمیق روابط و نوع اثر آن ها بر هم و بر کل مجموعه بسیار مهم می باشد. بسیاری از سوالات مفهومی کنکور دانش آموزان را در این مرحله به چالش می کشند. اصالت کل در مفاهیم علمی، بیان کامل، عمیق و دقیق مفاهیم علمی در غالب یک کل واحد می باشد. در این مرحله به منظور درک عمیق گزاره های ادبی کتاب درسی و به دور از بیان انبوهی از نکات محفوظاتی که بسیاری از آنها در پی استرس و هیجان حضور در آزمون سراسری به یاد شما نخواهد ماند، سعی شده است متن کتاب با اتکا بر منابع موثق در چاچوب یک کل واحد نه فقط بخش هایی از یک پازل کامل بیان شود و تصویری کامل و با کمترین نقص از مطالبی که نیاز به درک عمیق آنها واجب است ارائه گردد برای این منظور بسیاری از مفاهیم به شکل یک چرخه کامل که ارتباط اجزای آن با یکدیگر و نیز کل چرخه به روشنی قابل درک باشد بیان می شوند.
دوستان عزیز به یقین ایرادات و نقصان هایی در این مجموعه پنهان گردیده که از تیررس چشمان و توان علمی بنده دور مانده است که تمنا دارم آن را به بزرگواریتان بر این جانب ببخشایید. لذا امید دارم که این مجموعه را به تدریج و به کمک نقد ها و گفتمان های بجا و شایسته شما، فرهیختگان گرامی، کامل کرده و بدین وسیله، نقش ناچیزی را که در این عرصه بر عهده گرفته ام، به سرانجام برسانم.
در نهایت، برای شما آینده سازان این سرزمین که به حق هوشیارتر، آگاه تر و جسورتر از نسل های پیشین هستید پیروزی و سر بلندی واقعی را آرزومندم و در پایان کلام بر خود واجب می دانم از همسر عزیزم که با بردباری بی مانند، پشتیبان و همراه همیشه این جانب بوده اند نهایت سپاس و قدردانی را بجا آورم.
ارسال شده توسط این معلم:
فصل 1: دنیای زنده
گفتار 1: زیست شناسی چیست؟
گفتار 2: گسترۀ حیات
گفتار 3: یاخته و بافت در بدن انسان
فصل 2: گوارش و جذب مواد
گفتار 1: ساختار و عملکرد لولۀ گوارش
گفتار 2: جذب مواد و تنظیم فعالیت دستگاه گوارش
گفتار 3: تنوع گوارش در جانداران
فصل 3: تبادلات گازی
گفتار 1: ساز و کار دستگاه تنفس در انسان
گفتار 3: تنوع تبادلات گازی
فصل 4: گردش مواد در بدن
گفتار 4: تنوع گردش مواد در جانداران
فصل 5: تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد
گفتار 2: تشکیل ادرار و تخلیۀ آن
گفتار 3: تنوع دفع و تنظیم اسمزی در جانداران
فصل 6: از یاخته تا گیاه
گفتار 1: ویژگیهای یاختۀ گیاهی
گفتار 2: سامانۀ بافتی
گفتار 3: ساختار گیاهان
فصل 7: جذب و انتقال مواد در گیاهان
گفتار 1: تغذیۀ گیاهی
گفتار 2: جانداران مؤثر در تغذیۀ گیاهی
گفتار 3: انتقال مواد در گیاهان
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.