این محتوا با هدف آموزش برنامه ریزی و استفاده بهینه از زمان و نتیجه گیری بهتر در طی سال تحصیلی نگاشته شده است. در این بخش دانش آموز با اصول استفاده از این محتوا و نحوه بهره گیری از جدول های برنامه ریزی آشنا می شود.
این محتوا به نحوی تنظیم شده است که دانش آموز مطالعات و فعالیت های خود را در دو بخش ثبت می کند:
1- جدول تفکیکی دروس: در این جدول فصول و عناوین درس ها معرفی شده است.
جداول دارای دو قسمت عمودی و افقی هستند؛
قسمت افقی شامل تفکیک فصول مختلف محتوا است و
در قسمت عمودی مراحل مطالعاتی هر مبحث معرفی شده اند.
مفاهیمی در این جداول استفاده شده است که لازم است تعریف دقیق آن در اینجا طرح شود:
مطالعه اولیه: در این مرحله پس از تدریس معلم محتوا و جزوه معلم را کامل بخوانید و به مباحث مسلط شوید. در مطالعه اولیه لازم نیست تمام مطالب را یاد بگیرید. مثلا لازم نیست مطالب حفظی در این جا فراگرفته شوند. در پایان مطالعه اولیه شما باید تقریبا 60 تا 70 درصد مطالب را فراگرفته باشید.
مطالعه تکمیلی( تسلط کامل): تمام مطالب باقیمانده به خصوص مطالب حفظی در این مرحله باید مطالعه شوند؛ به طوری که هیچ مطلبی باقی نمانده باشد که شما فرا نگرفته باشید.
خلاصه نویسی: این روش دو ویژگی عمده دارد:
الف- شما با نوشتن خلاصه دروس، اگر احیانا روی مطلبی تسلط کافی نداشته باشید، متوجه نقاط ضعف خود می شوید. چرا که در نوشتن خلاصه، در صورت عدم وجود تسلط کافی و درک صحیح مطلب دچار مشکل می شوید. نوشتن خلاصه شامل دو قسمت است یکی مطالب مهم محتوا مثل مطالب تعریفی که کامل کپی می شود و دیگری مطالب توضیحی که شما باید خلاصه آن ها را با زبان خودتان، بازنویسی کنید و بیشتر در این مرحله است که متوجه اشکالات خودتان می شوید.