گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی کارگاه کارآفرینی و تولید کلاس دهم با پاسخ بخش 23: درآمدزایی

آخرین ویرایش: 15:56   1402/02/12 18333 گزارش خطا

درآمدزایی

اگر مشتریان قلب کسب‌وکارند، الگوهای درآمدی شَریان‌های کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند. شکل 2- 23 انواع روش‌های درآمدزایی را نشان می‌دهد. در جدول 1- 23 برای هر روش مثالی آورده شده است.

  قسمتِ درآمدزایی از مدل کسب‌وکار
شکل 1- 23- قسمتِ درآمدزایی از مدل کسب‌وکار
- حق استفاده: درآمدی که در ازای استفاده از یک خدمت خاص ایجاد می‌شود. مشتری هر چه بیشتر از این خدمت استفاده کند باید پول بیشتری دهد. - فروش دارایی‌ها: درآمدی که از طریق فروش محصولات فیزیکی کسب‌وکار ایجاد می‌شود. - حق عضویت: درآمدی که با فروش دسترسی مداوم به خدمات ایجاد می‌شود. - انجام تبلیغات: درآمدی که از پرداخت کارمزد در ازای انجام دادن تبلیغ برای یک محصول یا خدمتی خاص ایجاد می‌شود. - دستمزد کارگری: درآمدی که از طریق خدمات واسطه‌گری میان دو یا چند نفر ایجاد می‌شود.
شکل 2- 23- انواع روش‌های درآمدزایی

جدول 1- 23- مثال‌های روش‌های درآمدزایی

ردیف روش مثال
1 حق استفاده یک هتل بر اساس تعداد شب‌هایی که مشتری از اتاق استفاده کرده، پول می‌گیرد.
2 فروش دارایی فروشگاه‌هایی که لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و غیره دارند، آنها را به فروش می‌رسانند.
3 حق عضویت یک باشگاه ورزشی برای دسترسی اعضای خود به وسایل ورزشی باشگاه به‌صورت ماهیانه یا سالیانه از آنها حق عضویت می‌گیرد.
4 انجام تبلیغات صنعت رسانه یا برگزارکنندگان مسابقات ورزشی برای ایجاد درآمد خود از تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران استفاده می‌کنند.
5 دستمزد کارگزاری کارگزاران و آژانس‌های معاملات ملکی هر بار که معامله‌ای را بین خریدار و فروشنده با موفقیت صورت دهند، کارمزد دریافت می‌کنند.

فعالیت (صفحه 94 کتاب درسی)

 

به صورت تیمی برای هر یک از روش‌های درآمدزایی، علاوه بر مثال‌های گفته شده در جدول 1- 23، مثال‌های دیگری از کسب‌وکارهای منطقۀ محل زندگی خود بیان کنید و در جدول 2- 23 وارد کنید.

جدول 2- 23- مثال‌های روش‌های درآمدزایی در منطقۀ محل زندگی شما

ردیف روش مثال
1 حق استفاده  
2 فروش دارایی  
3 حق عضویت  
4 انجام تبلیغات  
5 دستمزد کارگزاری  

قیمت‌گذاری: هر الگوی درآمدزایی ممکن است سازوکار قیمت‌گذاری متفاوتی داشته باشد که می‌تواند تفاوت بزرگی در درآمدها ایجاد کند. سازوکار قیمت‌گذاری شامل دو نوع قیمت‌گذاری مقطوع و پویا است که در جدول 3- 23 به طور کامل آورده شده‌اند.

جدول 3- 23- ساز و کارهای قیمت‌گذاری

قیمت‌گذاری مقطوع
قیمت‌ها از پیش تعیین شده هستند.
قیمت‌گذاری پویا
قیمت‌ها بر اساس شرایط بازار تغییر می‌کنند.
فهرست قیمت قیمت‌های مقطوع برای محصولات و خدمات خاص یا سایر ارزش‌ها داده می‌شود. مذاکره (چانه زنی) قیمت‌ها بستگی به قدرت/ مهارت مذاکره بین دو یا چند شریک دارد.
بر اساس ویژگی محصول قیمت به تعداد یا کیفیت ویژگی‌های ارزش پیشنهادی بستگی دارد. مدیریت مذاکره قیمت به میزان موجودی و زمان خرید بستگی دارد.
بر اساس بخش مشتری قیمت به نوع و مشخصات بخش مشتری بستگی دارد. بازار آنی قیمت‌ها به‌صورت پویا و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد.
بر اساس مقدار قیمت به عنوان تابعی از مقدار خریداری شده است. مزایده‌ها نتیجه مبالغ پیشنهادی رقابتی، قیمت را تعیین می‌کند.

کار در منزل (صفحه 94 کتاب درسی)

 

قیمت‌گذاری: در منطقۀ محل زندگی خود چند کسب‌وکار را انتخاب کنید و از صاحبان آنها سؤالاتی در خصوص قیمت‌گذاری محصولات یا خدماتشان بپرسید. بررسی کنید که پاسخ‌های آنها چقدر با جدول 3- 23 انطباق دارد. نتایج را در کلاس ارائه دهید.

فعالیت (صفحه 95 کتاب درسی)

 

بازی پرتاب حلقه و تعیین خطر پذیری افراد: این بازی دارای سه مرحله است و باید در حیاط مدرسه یا سالن ورزشی و یا فضای بازِ امن برگزار شود. میزان امتیاز هر پرتاب بر اساس فاصله تعیین می‌شود که در شکل 3- 23 نشان داده شده است.

شکل 3- 23- زمین بازی و میزان امتیازات
شکل 3- 23- زمین بازی و میزان امتیازات

مراحل بازی
مرحلۀ یکم: پرتاب آزمایشی
مرحلۀ دوم: پرتاب انفرادی
مرحلۀ سوم: پرتاب تیمی

روش بازی
مرحلۀ یکم: در این مرحله که آزمایشی است، به هر نفر دو حلقه داده می‌شود. در این مرحله خود را در شرایط بازی قرار دهید، در این مرحله امتیاز مهم نیست.
مرحلۀ دوم: در مرحلۀ پرتاب فردی، هر نفر چهار پرتاب دارد و امتیازهای فرد یادداشت می‌شود.
مرحلۀ سوم: در مرحلۀ پرتاب تیمی، دبیر بر اساس عملکرد هر نفر در مرحله پرتاب انفرادی، افرادی را که عملکرد خوب داشته اند، در یک تیم و بقیه را در تیم دیگر قرار می‌دهد و به ارزیابی عملکرد تیمی می‌پردازد. در این مرحله هر نفر دو پرتاب دارد.

نتیجه‌گیری: بعد از پایان بازی به کمک دبیر خود نتایج را مورد بررسی قرار دهید و در مورد ارتباط نتایج بازی با خطرپذیری بحث و گفت‌و‌گو کنید.

فعالیت (صفحه 96 کتاب درسی)

 

تکمیل قسمت درآمدزایی بوم مدل کسب‌وکار: با توجه به نتایج به دست آمده از فعالیت‌های این بخش و بحث و گفت‌وگو در تیم خود، قسمت درآمدزایی مدل بوم کسب‌وکار را در پوستر وارد کنید.
مثال: صدرا، محمدرضا و حمید که کسب‌وکارشان در زمینۀ بازی‌های رایانه‌ای است، در قسمت درآمدزایی بوم مدل کسب‌وکارشان، حق استفاده و حق عضویت را وارد کرده اند.

ارزیابی درآمدزایی: بوم مدل کسب‌وکار، باید از چهار منظر مورد ارزیابی قرار گیرد. به عبارتی دیگر، باید نقاط قوّت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای مدل کسب‌وکار را مورد بررسی قرار دهید. با پاسخ به سؤالات جدول 4 23، قسمت درآمدزایی مدل کسب‌و‌کار تیم‌تان را ارزیابی کنید.

 ارزیابی قسمت درآمدزایی مدل کسب‌وکار
جدول 4- 23- ارزیابی قسمت درآمدزایی مدل کسب‌وکار