درسنامه آموزشی کارگاه کارآفرینی و تولید کلاس دهم با پاسخ بخش 23: درآمدزایی
-
کارگاه کارآفرینی و تولید
- بخش 1: تشکیل تیم
- بخش 2: کار تیمی موفق
- بخش 3: تقویت کار تیمی
- بخش 4: حل مسئله
- بخش 5: هدف گذاری و تصمیم گیری
- بخش 6: خودشناسی
- بخش 7: کارگاه توسعه شخصی
- بخش 8: شناسایی ارزشها و نیازها
- بخش 9: شناسایی مهارتها، استعدادها، علایق و جمع بندی
- بخش 10: تفکر
- بخش 11: تفکر خلّاق (واگرا)
- بخش 12: توسعۀ خلّاقیت فردی
- بخش 13: توسعۀ خلّاقیت تیمی
- بخش 14: تشخیص فرصت، ایده پردازی و ارزیابی ایده
- بخش 15: ایدهیابی، ساختن ایده و الگوبرداری
- بخش 16: نوآوری و تریز
- بخش 17: سنجش کارآفرینی
- بخش 18: تعیین نوع کسب و کار
- بخش 19: مشتری شناسی
- بخش 20: طراحی ارزش پیشنهادی
- بخش 21: تعیین کانال توزیع
- بخش 22: ارتباط با مشتریان
- بخش 23: درآمدزایی
- بخش 24: منبع یابی
- بخش 25: فعالیتهای کلیدی
- بخش 26: شریک یابی
- بخش 27: برآورد هزینه
- بخش 28: طرح کسب و کار
- بخش 29: معرفی کسب و کار، تهیۀ برنامۀ سر و سامان دادن نیروی انسانی
- بخش 30: تهیۀ برنامۀ بازار و بازاریابی
- بخش 31: تهیۀ برنامۀ تولید (ساخت کالا یا ارائۀ خدمت)
- بخش 32: تهیۀ برنامۀ مالی و زمان بندی
درآمدزایی
اگر مشتریان قلب کسبوکارند، الگوهای درآمدی شَریانهای کسبوکار را تشکیل میدهند. شکل 2- 23 انواع روشهای درآمدزایی را نشان میدهد. در جدول 1- 23 برای هر روش مثالی آورده شده است.


ردیف | روش | مثال |
---|---|---|
1 | حق استفاده | یک هتل بر اساس تعداد شبهایی که مشتری از اتاق استفاده کرده، پول میگیرد. |
2 | فروش دارایی | فروشگاههایی که لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و غیره دارند، آنها را به فروش میرسانند. |
3 | حق عضویت | یک باشگاه ورزشی برای دسترسی اعضای خود به وسایل ورزشی باشگاه بهصورت ماهیانه یا سالیانه از آنها حق عضویت میگیرد. |
4 | انجام تبلیغات | صنعت رسانه یا برگزارکنندگان مسابقات ورزشی برای ایجاد درآمد خود از تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران استفاده میکنند. |
5 | دستمزد کارگزاری | کارگزاران و آژانسهای معاملات ملکی هر بار که معاملهای را بین خریدار و فروشنده با موفقیت صورت دهند، کارمزد دریافت میکنند. |
فعالیت (صفحه 94 کتاب درسی)
به صورت تیمی برای هر یک از روشهای درآمدزایی، علاوه بر مثالهای گفته شده در جدول 1- 23، مثالهای دیگری از کسبوکارهای منطقۀ محل زندگی خود بیان کنید و در جدول 2- 23 وارد کنید.
ردیف | روش | مثال |
---|---|---|
1 | حق استفاده | |
2 | فروش دارایی | |
3 | حق عضویت | |
4 | انجام تبلیغات | |
5 | دستمزد کارگزاری |
قیمتگذاری: هر الگوی درآمدزایی ممکن است سازوکار قیمتگذاری متفاوتی داشته باشد که میتواند تفاوت بزرگی در درآمدها ایجاد کند. سازوکار قیمتگذاری شامل دو نوع قیمتگذاری مقطوع و پویا است که در جدول 3- 23 به طور کامل آورده شدهاند.
قیمتگذاری مقطوع قیمتها از پیش تعیین شده هستند. |
قیمتگذاری پویا قیمتها بر اساس شرایط بازار تغییر میکنند. |
||
---|---|---|---|
فهرست قیمت | قیمتهای مقطوع برای محصولات و خدمات خاص یا سایر ارزشها داده میشود. | مذاکره (چانه زنی) | قیمتها بستگی به قدرت/ مهارت مذاکره بین دو یا چند شریک دارد. |
بر اساس ویژگی | محصول قیمت به تعداد یا کیفیت ویژگیهای ارزش پیشنهادی بستگی دارد. | مدیریت مذاکره | قیمت به میزان موجودی و زمان خرید بستگی دارد. |
بر اساس بخش مشتری | قیمت به نوع و مشخصات بخش مشتری بستگی دارد. | بازار آنی | قیمتها بهصورت پویا و براساس عرضه و تقاضا تعیین میگردد. |
بر اساس مقدار | قیمت به عنوان تابعی از مقدار خریداری شده است. | مزایدهها | نتیجه مبالغ پیشنهادی رقابتی، قیمت را تعیین میکند. |
کار در منزل (صفحه 94 کتاب درسی)
قیمتگذاری: در منطقۀ محل زندگی خود چند کسبوکار را انتخاب کنید و از صاحبان آنها سؤالاتی در خصوص قیمتگذاری محصولات یا خدماتشان بپرسید. بررسی کنید که پاسخهای آنها چقدر با جدول 3- 23 انطباق دارد. نتایج را در کلاس ارائه دهید.
فعالیت (صفحه 95 کتاب درسی)
بازی پرتاب حلقه و تعیین خطر پذیری افراد: این بازی دارای سه مرحله است و باید در حیاط مدرسه یا سالن ورزشی و یا فضای بازِ امن برگزار شود. میزان امتیاز هر پرتاب بر اساس فاصله تعیین میشود که در شکل 3- 23 نشان داده شده است.

مراحل بازی
مرحلۀ یکم: پرتاب آزمایشی
مرحلۀ دوم: پرتاب انفرادی
مرحلۀ سوم: پرتاب تیمی
روش بازی
مرحلۀ یکم: در این مرحله که آزمایشی است، به هر نفر دو حلقه داده میشود. در این مرحله خود را در شرایط بازی قرار دهید، در این مرحله امتیاز مهم نیست.
مرحلۀ دوم: در مرحلۀ پرتاب فردی، هر نفر چهار پرتاب دارد و امتیازهای فرد یادداشت میشود.
مرحلۀ سوم: در مرحلۀ پرتاب تیمی، دبیر بر اساس عملکرد هر نفر در مرحله پرتاب انفرادی، افرادی را که عملکرد خوب داشته اند، در یک تیم و بقیه را در تیم دیگر قرار میدهد و به ارزیابی عملکرد تیمی میپردازد. در این مرحله هر نفر دو پرتاب دارد.
نتیجهگیری: بعد از پایان بازی به کمک دبیر خود نتایج را مورد بررسی قرار دهید و در مورد ارتباط نتایج بازی با خطرپذیری بحث و گفتوگو کنید.
فعالیت (صفحه 96 کتاب درسی)
تکمیل قسمت درآمدزایی بوم مدل کسبوکار: با توجه به نتایج به دست آمده از فعالیتهای این بخش و بحث و گفتوگو در تیم خود، قسمت درآمدزایی مدل بوم کسبوکار را در پوستر وارد کنید.
مثال: صدرا، محمدرضا و حمید که کسبوکارشان در زمینۀ بازیهای رایانهای است، در قسمت درآمدزایی بوم مدل کسبوکارشان، حق استفاده و حق عضویت را وارد کرده اند.
ارزیابی درآمدزایی: بوم مدل کسبوکار، باید از چهار منظر مورد ارزیابی قرار گیرد. به عبارتی دیگر، باید نقاط قوّت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای مدل کسبوکار را مورد بررسی قرار دهید. با پاسخ به سؤالات جدول 4 23، قسمت درآمدزایی مدل کسبوکار تیمتان را ارزیابی کنید.
