Processing math: 16%

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی انسان و محیط زیست کلاس یازدهم با پاسخ درس 4: انرژی، حرکت، زندگی

آخرین ویرایش: 12:50   1401/07/11 76720 گزارش خطا

نقشه زیر سرانه مصرف سالانه انرژی الکتریکی را در جهان (بر حسب میلیون بشکه) نفت خام نشان می‌دهد (شکل 1)

سرانۀ مصرف سالانۀ انرژی در جهان (بر حسب میلیون بشکه)
شکل 1- سرانۀ مصرف سالانۀ انرژی در جهان (بر حسب میلیون بشکه)

فعالیت 1 (صفحه 48 کتاب درسی)

 

با توجه به نقشه:

1- کشورهای پر مصرف انرژی را مشخص کنید.

2- جایگاه ایران کجاست؟

3- به نظر شما مصرف زیاد انرژی، نشانۀ خوبی برای اقتصاد کشور است یا خیر؟ توضیح دهید.

انرژی نیازی پایان‌ناپذیر

آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که در سراسر جهان چه میزان انرژی مصرف می‌شود؟ شاید باور نکنید که میزان مصرف سالانهٔ انرژی در جهان تقریباً معادل 10 میلیارد تن نفت خام است. برای درک بهتر این موضوع، کافی است تصور کنید که اگر این مقدار نفت را در بشکه بریزیم و آنها را کنار هم بچینیم طول آن به ده‌ها هزار کیلومتر می‌رسد.

به راستی این انرژی در کجاها و به چه شکل‌هایی استفاده می‌شود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش کافی است نگاهی به وسایل، دستگاه‌ها و ابزار مورد استفاده در خانه‌ها، مدرسه‌ها، اداره‌ها، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها و بخش‌های گوناگون دیگر بیندازید. این وسایل و دستگاه‌ها انرژی خود را از کجا به دست می‌آورند؟ کدام شکل از انرژی بیشترین کاربرد را در زندگی دارد؟

انرژی الکتریکی، مهم‌ترین شکل از انرژی است که زندگی امروزی ما به آن وابسته است. برای مثال، پرواز هواپیماها، انجام فعالیت‌های بانکی مانند برداشت پول از عابر بانک، فعالیت‌های گوناگون پزشکی و فعالیت پالایشگاه‌ها نمونه‌هایی از این وابستگی است. به طوری که، اگر برای مدت کوتاهی جریان الکتریکی قطع شود، زندگی ما مختل خواهد شد. (شکل 2)

شکل 2- برخی کاربردهای انرژی الکتریکی

- انرژی الکتریکی در کجاها کاربرد دارد؟
- به نظر شما آیا این جمله درست است که «زندگی در جهان امروز به انرژی الکتریکی وابسته است؟» 

هر چند با استفاده از انرژی الکتریکی می‌توان روشنایی و انرژی مورد نیاز همهٔ واحدهای مسکونی و صنعتی را تهیه کرد، اما اغلب برای گرم کردن خانه‌ها، مراکز اداری، علمی و صنعتی، پخت و پز و همچنین حرکت وسایل نقلیه از سوخت‌های فسیلی مانند نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی استفاده می‌شود (شکل 3). به نظر شما این سوخت‌ها چه نقشی در تهیهٔ انرژی الکتریکی دارند؟

برخی کاربردهای سوخت‌های فسیلی در زندگی
شکل 3- برخی کاربردهای سوخت‌های فسیلی در زندگی

فعالیت 2: گفت‌وگو کنید (صفحه 50 کتاب درسی)

 

با توجه به الگوی زیر، دربارۀ اینکه نیروی لازم برای چرخاندن توربین و تولید انرژی الکتریکی از چه منبعی می‌تواند باشد، گفت‌وگو کنید.

منبع انرژی - چرخاندن توربین‌ها - تولید انرژی الکتریکی در مولد

می‌دانید که یکی از راه‌های تأمین نیروی لازم برای چرخاندن توربین، استفاده از سوخت فسیلی است. در این روش، سوخت فسیلی را می‌سوزانند و با استفاده از گرمای حاصل از آن، آب را تبخیر می‌کنند و با بخار آب حاصل توربین را می‌چرخانند. جالب است بدانید که بیش از نیم میلیون نیروگاه بزرگ در سراسر جهان به‌طور شبانه روز و بی وقفه کار می‌کنند تا انرژی الکتریکی مورد نیاز انسان‌ها را تأمین کنند. (شکل 4)

 نیروگاه دماوند
شکل 4- الف) نیروگاه دماوند 
نیروگاه تولید برق نکا (شهید سلیمی- مازندران)
شکل 4- ب) نیروگاه تولید برق نکا (شهید سلیمی- مازندران)

فعالیت 3: تفکر نقادانه (صفحه 51 کتاب درسی)

 

برخی معتقدند «هر چه مصرف انرژی الکتریکی کشوری بیشتر باشد، آن کشور توسعه یافته‌تر است» این دیدگاه را در کلاس نقد کنید.

فعالیت 4 (صفحه 52 کتاب درسی)

 

با انجام فعالیت زیر درباره میزان برق مورد نیاز یخچال‌های خانگی در سراسر دنیا و رابطه آن با میزان مصرف سوخت‌های فسیلی بیشتر آشنا شوید.

الف) یک دستگاه یخچال فریزر با قدرت 170 وات ساعت را در نظر بگیرید، میزان برق مصرفی آن در یک شبانه روز چند کیلو وات ساعت است؟
ب) میزان برق مصرفی این یخچال فریزر در طول یک سال چند کیلو وات ساعت است؟
پ) با فرض آنکه هر خانوار ایرانی، یک دستگاه یخچال فریزر داشته باشد میزان برق مصرفی سالانه این یخچال فریزرها را در ایران حساب کنید. (کشور ایران تقریباً 20 میلیون خانوار دارد).
ت) اگر برای تولید 1600 کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی، 30000 کیلوگرم از یک نوع سوخت فسیلی را در نیروگاه بسوزانیم، حساب کنید که برای تأمین برق مصرفی یخچال‌های خانگی ایران چند کیلوگرم از آن سوخت فسیلی باید سوزانده شود؟
ث) اکنون فرض کنید که برق مصرفی هر خانوار ایرانی ماهانه برابر با 700 کیلووات ساعت است. با توجه به این داده، حساب کنید برای تأمین برق سالانه خانوارهای ایرانی، چند کیلوگرم سوخت فسیلی باید در یک نیروگاه سوزانده شود؟

چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟

تولید و تأمین انرژی الکتریکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشورهای دنیاست. همچنین دریافتید که در سراسر جهان برای حل این مسئله به‌طور عمده از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. با افزایش جمعیت و رشد و گسترش شهرها، صنایع گوناگون مانند حمل ونقل، نظامی، نساجی، دارو ، غذا و فعالیت‌های کشاورزی سبب شده است تا مصرف سوخت‌های فسیلی در طول دو سده اخیر به طور فزاینده‌ای افزایش یابد. در نتیجه حجم انبوهی از انواع گازهای آلاینده وارد هوا کره شده و هوای شهرها را آلوده کرد (شکل 5). به طوری که آسمان بیشتر شهرها، دیگر آبی نیست و نفس کشیدن در آن نه تنها لذت بخش نبوده بلکه در بیشتر موارد آزار دهنده نیز هست. این هوای آلوده، بوی بدی دارد، چهره شهر را زشت می‌کند، پوسیدگی خودروها و فرسودگی ساختمان‌ها را به دنبال دارد و سبب ایجاد انواع بیماری‌های تنفسی مانند تنگی نفس، آسم و ... می‌شود. (شکل 5)

باران اسیدی یکی دیگر از اثرات ورود آلاینده‌ها به هواکره است. این نوع باران در اثر واکنش گازهایی مانند گوگرد تری اکسید (SO3) و نیتروژن دی اکسید (N{O_2}) با آب باران ایجاد می‌شود. معادله‌های نمادی زیر تشکیل سولفوریک اسید و نیتریک اسید را نشان می‌دهند.

S{O_3}(g) + {H_2}O(I) \to {H_2}S{O_4}(aq)
N{O_2}(g) + {H_2}O(I) \to HN{O_3}(aq) + NO(g)

ورود آلاینده‌های گوناگون به هواکره
شکل 5- ورود آلاینده‌های گوناگون به هواکره

فعالیت 5: گفت‌وگو کنید (صفحه 53 کتاب درسی)

 

دربارۀ آثار گوناگون (جنبه‌های مثبت و منفی) استفاده از سوخت‌های فسیلی برای حمل ونقل، گرمایش خانه‌های مسکونی و تولید انرژی الکتریکی با یکدیگر گفت‌وگو و جاهای خالی را پر کنید.

1- پخت و پز و گرم کردن خانه‌ها آسان‌تر  شده است.
2- باران اسیدی سبب نابودی جانوران و تخریب محیط زیست می‌شود.
3- سریع‌تر و راحت‌تر می‌توان به محل کار، تفریح یا دیدن اقوام رفت.
4- زیستگاه بسیاری از جانداران نابود می‌شود.
5- .............
6- ............

استفاده از سوخت‌های فسیلی افزون بر آثار بالا، آثار بسیار شگرفی روی کرهٔ زمین گذاشته است. به طوری که بررسی‌های دانشمندان علوم نشان می‌دهد که در طول دو سدهٔ اخیر، میانگین دمای کره زمین افزایش یافته و کره زمین گرم‌تر شده است. این پدیده به گرمایش جهانی شهرت یافته است.

گرمایش جهانی سبب شده است تا فصل‌ها زودتر از زمان طبیعی فرا رسد و زمستان کوتاه‌تر شود؛ همچنین آتش‌سوزی خود به خود و طبیعی جنگل‌ها افزایش پیدا کرده و چرخه‌های طبیعی مختل شوند.در شکل 6 برخی دیگر از آثار گرمایش جهانی نشان داده شده است.

شکل 6- الف) پس از باز شدن شکوفه‌ها، برف باریده و سبب یخ‌زدن آنها می‌شود.
شکل 6- ب) یخ‌های قطبی آب شده و سطح آب‌های آزاد بالا آمده است.
شکل 6- پ) بارندگی‌ها و خشکسالی‌های نامنظم افزایش یافته است.
شکل 6- ت) مقایسه میزان یخ و برف در نیمکره شمالی زمین در سال‌های 1970 میلادی با 2003 میلادی نشان می‌دهد که میزان آن به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

اکنون این پرسش مطرح است که چه عاملی سبب بالا رفتن دمای کره زمین شده است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، کاوش زیر را انجام دهید.

فعالیت: کاوش کنید (صفحه 54 کتاب درسی)

 

بررسی کنید که «مقدار کربن دی اکسید چه اثری روی دمای یک محیط دارد؟»

ابزار و مواد: بطری 1/5 لیتری، قرص جوشان، دماسنج، استوانه مدرج، خمیر بازی 

1- دو بطری 1/5 1 لیتری خالی را بردارید و شماره‌گذاری کنید. 
2- درب بطری‌ها را به اندازه قطر دماسنج سوراخ کنید و دماسنج را از داخل آن عبور دهید. درزهای دور دماسنج را با خمیر بازی محکم کنید و از دو طرف بپوشانید.
3- درون بطری شماره (1)، 5 عدد قرص جوشان و 10 میلی لیتر آب بریزید و بلافاصله در آن را محکم ببندید.
4- درون بطری شماره (2) 10 میلی لیتر آب بریزید و بلافاصله در آن را محکم ببندید.
5- دمای هوای درون هر دو بطری را مشاهده و یادداشت کنید.
6- هر دو بطری را به مدت نیم ساعت روبه‌روی آفتاب قرار دهید. چه تغییری در دمای هوای درون دو بطری ایجاد می‌شود؟ 
7- از این مشاهدات چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهد که در طول سده‌های اخیر مقدار کربن دی اکسید هوا کره در حال افزایش است. آنها معتقدند که افزایش میانگین دمای کرٴه زمین ناشی از افزایش گاز کربن دی اکسید است. دانشمندان بر این باورند که نور خورشید با عبور از هوا کره به سطح زمین می‌رسد و آن را گرم می‌کند. زمین گرم شده مانند اتو یا هر جسم داغ دیگری از خود انرژی می‌تاباند. این انرژی که به شکل پرتو تابانده می‌شود انرژی کمتری نسبت به پرتوهای خورشیدی جذب شده دارند. این پرتوها هنگام خروج از هوا کره می‌توانند توسط برخی مولکول‌ها مانند کربن دی اکسید جذب و سبب گرم شدن کره زمین شوند. از این رو هر چه مقدار این گازها در هوا کره بیشتر باشد، دمای کره زمین بالاتر خواهد رفت. همچنین اگر مولکول‌های کربن دی اکسید و آب در هوا کره نباشند، میانگین دمای کره زمین از 14 درجه سلسیوس به 18- درجهٔ سلسیوس خواهد رسید.

فعالیت 7: فکر کنید (صفحه 55 کتاب درسی)

 

1- نمودار 1، افزایش کربن دی اکسید هوا کره و نمودار 2 افزایش دمای کرۀ زمین را در دهه‌های اخیر نشان می‌دهند. چه رابطه‌ای بین داده‌های این دو نمودار وجود دارد؟

نمودار 1
نمودار 1
نمودار 2
نمودار 2

2- دربارۀ داده‌های لوحۀ زیر گفت‌وگو کنید. چه نتایجی می‌گیرید؟ آنها را در چند جمله بنویسید.

3- با توجه به نمودارهای و شکل‌های زیر به پرسش‌ها پاسخ دهید.

نمودار 1- تغییر پی اچ (pH) آب اقیانوس‌ها در دو دهه‌ی اخیر
نمودار 1- تغییر پی اچ (pH) آب اقیانوس‌ها در دو دهه‌ی اخیر
نمودار 2- تغییر فشار کربن دی اکسید در دو دهه اخیر
نمودار 2- تغییر فشار کربن دی اکسید در دو دهه اخیر
مرجان‌ها در آب‌های گرم با کاهش pH آب
مرجان‌ها در آب‌های گرم با کاهش pH آب
تپه‌های مرجانی در آب‌های گرم
تپه‌های مرجانی در آب‌های گرم

الف) چه رابطه‌ای میان فشار گاز کربن دی اکسید و pH آب اقیانوس‌ها وجود دارد؟
ب) میزان اسیدی بودن آب دریا چه تغییری می‌کند؟
پ) با افزایش فشار گاز کربن دی اکسید در هواکره، تنوع گونه‌های زیستی در آب کره چه تغییری می‌کند؟

4- برداشت خود را از تصویر زیر بنویسید.

تاکنون دریافتید که انرژی الکتریکی یکی از نیازهای اساسی جهان امروزی است، به گونه‌ای که رشد اقتصاد و چرخش چرخ‌های صنعتی دنیا به انرژی الکتریکی و سوخت‌های فسیلی وابسته است. از سوی دیگر می‌دانید که تولید انرژی الکتریکی و مصرف سوخت‌های فسیلی، آثار زیانباری روی محیط زیست دارد. دانشمندان به منظور تعیین میزان آثاری که هر فرد روی محیط زیست می‌گذارد، اصطلاحی به نام ردپای محیط زیستی مانند ردپای آب، کربن دی اکسید، غذا و… تعریف کرده‌اند. این ردپاها میزان تأثیر افراد را روی محیط زیست نشان می‌دهند. برای مثال ردپای کربن دی اکسید نشان می‌دهد که چه میزان کربن دی اکسید در اثر فعالیت‌های گوناگون یک فرد وارد هوا کره می‌شود. هر چه مقدار این ردپا بزرگ‌تر باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد تا کره زمین کربن دی اکسید اضافی را مصرف کند و آثار آن را جبران نماید.

فعالیت 8: حساب کنید (صفحه 57 کتاب درسی)

 

میزان برق و گاز طبیعی مصرفی در منزل خود را از طریق عدد درج شده روی فیش‌های برق و گاز پیدا کرده و آن را در رابطه‌های زیر جاگذاری کنید. بدین ترتیب می‌توانید ردپای کربن دی اکسید تولید شده، توسط خانواده خود را حساب کنید.

میزان C{O_2}  تولیدی (برحسب تن) = 0/0006 ضربدر کیلووات ساعت انرژی مصرفی

میزان C{O_2}  تولیدی (برحسب تن) = 0/00059 ضربدر مترمکعب گاز مصرفی

رد پای محیط زیستی تولید انرژی الکتریکی با استفاده از سوخت‌های فسیلی بسیار بزرگ است. با این توصیف، آیا به نظر شما می‌توان پاز تولید انرژی الکتریکی و مصرف سوخت‌های فسیلی صرف نظر کرد؟ اگر پاسخ شما به این پرسش، منفی است! چه باید بکنیم تا ضمن بهره‌گیری از انرژی الکتریکی، از خطرات و زیان‌های تولید و مصرف آن در امان بمانیم و کمترین اثر تخریبی و کوچک‌ترین رد پا را روی طبیعت و محیط زیست بر جای بگذاریم؟ از چه روشی انرژی الکتریکی تولید کنیم تا کره زمین را به عنوان امانت الهی برای نسل‌های آینده حفظ کنیم؟

تجربه‌های جهانی

نیاز روز افزون به انرژی و ایجاد مشکلات و بحران‌های محیط زیستی سبب شده است دانشمندان، متخصصان و سیاستمداران به تکاپو بیفتند و به دنبال یافتن راهکارهای مناسبی برای حل مسائل و مشکلات باشند. توجه کنید همهٔ این راهکارها باید منجر به کاهش تولید کربن دی اکسید شوند. شکل 7 برخی از این راهکارها و اقدامات را نشان می‌دهد.

کاهش ردپای محیط زیستی (ردپای کربن): 1- به کارگیری سوخت‌های سبز 2- تصویب سیاست جهانی، ملی و پیروی از آنها 3- اصلاح الگوهای مصرف و سبک زندگی 4- استفاده بهینه از منابع انرژی 5- جستجو برای یافتن و مصرف انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر
شکل 7- برخی از راهکارهای پیشنهادی به منظور کاهش ردپای محیط زیستی

آلمان جزو یکی از کشورهایی است که بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر از جمله انرژی باد فراهم می‌کند(شکل 9). در حال حاضر، برق بادی حدود 8 درصد از کل مصرف برق در آلمان را تشکیل می‌دهد و این کشور در صدد است تا تعداد توربین‌های بادی را در سالیان پیش رو افزایش دهد.

شکل 9- الف) یک مزرعه بادی در یکی از ایالت‌های شمالی آلمان. بیش از 22000 توربین بادی در ایالت‌های مختلف آلمان نصب شده است.
شکل 9- الف) یک مزرعه بادی در یکی از ایالت‌های شمالی آلمان.
بیش از 22000 توربین بادی در ایالت‌های مختلف آلمان نصب شده است.

جالب است بدانید که قدیمی‌ترین روش استفاده از انرژی باد، به ایران باستان باز می‌گردد. برای نخستین بار، ایرانیان موفق شدند با استفاده از نیروی باد، چرخ چاه را به گردش درآورند. احتمالاً، نخستین ماشین بادی توسط ایرانیان باستان ساخته شده است و یونانیان برای خرد کردن دانه‌ها و مصری‌ها، رومی‌ها و چینی‌ها برای قایق‌رانی و آبیاری از انرژی باد استفاده می‌کرده‌اند. در قرن 13 میلادی، این فناوری توسط سربازان در زمان جنگ‌های صلیبی به اروپا برده شد.

شکل 9- ب) آسبادهای (آسیاب‌های بادی) نشتیفان در شهرستان خواف؛ میراث ملی 5000 ساله در استان خراسان رضوی
شکل 9- ب) آسبادهای (آسیاب‌های بادی) نشتیفان در شهرستان خواف؛ میراث ملی 5000 ساله در استان خراسان رضوی

فعالیت 9: جمع‌آوری اطلاعات (صفحه 59 کتاب درسی)

 

با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا)، و یا مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی، در زمینۀ استفاده از انرژی بادی، توربین‌های بادی و ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های کشوردر این زمینه اطلاعات جمع‌آوری و به کلاس گزارش کنید.

در کشور ما نیز متخصصان با بهره‌گیری از تجربیات قبلی و اقدامات کشورهای دیگر، نیروگاه‌های برق بادی متعددی را طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند. (شکل 10)

نیروگاه بادی منجیل، نخستین نیروگاه بادی ایران با ظرفیت 90 مگاوات
شکل 10- نیروگاه بادی منجیل، نخستین نیروگاه بادی ایران با ظرفیت 90 مگاوات
نیروگاه بادی کَهک تاکستان در استان قزوین، بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور با ظرفیت نهایی 100 مگاوات
شکل 11- نیروگاه بادی کَهک تاکستان در استان قزوین، بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور با ظرفیت نهایی 100 مگاوات

فعالیت 10: فکر کنید (صفحه 60 کتاب درسی)

 

شکل زیر میزان بیشترین انرژی الکتریکی تولید شده برحسب اندازه توربین‌های بادی و نمودار زیر، میزان سر و صدای تولید شده (آلودگی صوتی) توسط توربین‌ها را برحسب قطر پره‌های آنها نشان می‌دهند. با توجه به آنها به پرسش‌های زیر پاسخ دهید.

الف) چه رابطه‌ای بین قطر پره‌های توربین بادی با انرژی تولید شده وجود دارد؟

ب) اگر برق مورد نیاز شهر و خانه شما را با استفاده از انرژی باد تولید کنند، ردپای کربن دی اکسید شما چه تغییری می‌کند؟ چرا؟
پ) نیروگاه‌های بادی چه تأثیری روی زندگی جانداران آن منطقه دارند؟ توضیح دهید.

استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید انرژی الکتریکی ردپای محیط زیستی ما را کاهش می‌دهد. اما نکته مهم و قابل توجه این است که ساخت و استفاده از سلول‌های خورشیدی به دانش و فناوری بالایی نیاز دارد. این جمله ناخودآگاه ما را به یاد این شعر معروف استاد سخن سعدی می‌اندازد که: «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود».

بیشتر شهرهای کشور ما در طول سال از هوای صاف و آفتابی برخوردارند. این موضوع یکی از مهم‌ترین شرایط بهره‌برداری از انرژی خورشیدی را امکان‌پذیر کرده است. امید است با همت و تلاش جوانان کشورمان بتوانیم از این انرژی پاک به‌صورت بهینه استفاده کنیم.

سوخت‌های سبز (سوخت‌های زیستی)

سوخت‌های سبز، منابع انرژی تجدیدپذیری هستند که به عنوان جایگزینی برای سوخت فسیلی مطرح شده‌اند. این سوخت‌ها ،مواد شیمیایی اکسیژن داری هستند که از تخمیر پسماندهای گیاهی همانند شاخ و برگ گیاه نیشکر، سویا و همچنین دانه‌های روغنی به دست می‌آیند. بیواتانول یکی از این مواد است که به عنوان سوخت در خودروها استفاده می‌شود. (شکل 14)

از اتانول حاصل از گیاه و پسماندهای گیاهی می‌توان به عنوان سوخت خودرو استفاده کرد.
شکل 14- از اتانول حاصل از گیاه و پسماندهای گیاهی می‌توان به عنوان سوخت خودرو استفاده کرد.

برزیل یکی از کشورهای پیشرو در تولید سوخت‌های سبز است. در این کشور، روش‌های مختلفی برای تولید الکل (به عنوان سوخت) از تخمیر گیاهان استفاده می‌شود. این الکل هم به‌صورت خالص و هم مخلوط با بنزین به کار می‌رود. از تخمیر نیشکر، اتانول به دست می‌آورند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای بنزین باشد. در آمریکای شمالی، اتانول به‌طور عمده از بقایای ذرت به دست می‌آید. طبق گزارش‌های موجود در سال 2007، در حدود هفت میلیارد گالن اتانول مصرف شده است. استفاده از اتانول در مقایسه با گازوئیل از هزینه کمتر و راندمان بالاتری برخوردار است.

فراموش نشود که این نوع انرژی در کنار مزایایی که برای انسان دارد، می‌تواند معایبی هم داشته باشد؛ چرا که زمین‌های زیادی به خاطر کاشت گیاهانی که به عنوان سوخت زیستی از آنها استفاده می‌شود، تغییر کاربری داده‌اند یا پاک تراشی شده‌اند؛ به طوری که بخش‌های زیادی از جنگل‌های بارانی برزیل، به دلیل کاشت گیاهان سوخت زیستی، پاک‌تراشی شده و از بین رفته‌اند.

چه باید کرد؟

هر یک از رفتارهای ما در زندگی روزانه به گونه‌ای روی محیط زیست اثر می‌گذارد و ردپایی ایجاد می‌کند. هنگامی که از تلفن همراه استفاده می‌کنید، تلویزیون تماشا می‌کنید، در یخچال را باز می‌کنید و نوشیدنی یا میوه‌ای را از آن بر می‌دارید و می‌خورید، با استفاده از موتور یا خودرو به مدرسه یا محل کار و خرید می‌روید، در حال ایجاد ردپا روی کره زمین هستید. زیرا در انجام هر یک از این فعالیت‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، مقداری کربن دی اکسید وارد هوا کره می‌شود که ردپای کربن دی اکسید شما را تشکیل می‌دهد. حال هر چه ردپای کربن دی اکسید شما کوچک‌تر باشد، رفتار و الگوی مصرف شما درست‌تر است و می‌توان گفت که شما شهروندی مسئول، متعهد و دوستدار محیط زیست هستید. یادتان باشد هر یک از رفتارهای شما روی زندگی همه مردم جهان اثر می‌گذارد.

من چه کار کنم؟

- استفاده از دوچرخه به جای خودرو در مسافت‌های کوتاه
- استفاده از وسایل الکتریکی کم مصرف با برچسب انرژی

از مسئولان چه انتظاراتی دارم؟

مراکز صنعتی و اقتصادی، سیاست‌مداران، شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز باید در نظر گرفته شود. به طوری که انتظار می‌رود همه بخش‌های گوناگون یک کشور برای کاهش ردپاهای محیط زیستی بکوشند. در پیرابندی‌های زیر برخی از این اقدامات نوشته شده است.

- تولید خودروهای با استانداردهای بالا
- ازرده خارج کردن خودروهای فرسوده
- ایجاد و گسترش فضای سبز توسط کارخانه‌ها و مراکز صنعتی

تدبر در آیات (صفحه 64 کتاب درسی)

 

با مراجعه مجدد به آیۀ آغازین این درس، دربارۀ ترجمه، معنا و مفاهیمی که از آن دریافت می‌شود و چگونگی ارتباط مفهومی آن با موضوع درس ژرف بیندیشید. آیات مشابه آن را در قرآن کریم جست‌وجو کنید و با هم کلاسی‌هایتان دربارۀ یافته‌های خود گفت‌وگو نمایید.