درسنامه آموزشی انسان و محیط زیست کلاس یازدهم با پاسخ درس 6: تنوع زیستی، تابلوی زیبای آفرینش
به این خبرها نگاه کنید. چه پیام یا پیامهایی دارند؟
فعالیت 1: گفتوگو کنید (صفحه 86 کتاب درسی)
از نظر شما کدام خبر جالبتر است؟
آیا به نظر شما این خبرها اهمیت متفاوتی دارند؟ نقش انسان در کدام خبر مثبت و در کدام منفی است؟
وجه اشتراک این خبرها چیست؟
چه خبرهای مشابهی از رسانهها شنیده یا خواندهاید؟
همه به هم وابستهایم
در سالهای گذشته آموختید که جانداران ارتباطهای متفاوتی با هم دارند. مثالهای زیر ارتباط جانداران و وابستگی آنها را به یکدیگر نشان میدهد.
حلقههای به هم پیوسته: سنجاب ایرانی از جوندگان کوچک است و در جنگلهای بلوط زندگی میکند. غذای اصلی این جانور کوچک میوه و سرشاخههای درختان بلوط است. او همه میوهها را نمیخورد؛ بلکه تعدادی را برای آذوقهٔ زمستانی در جاهای متفاوت دفن میکند؛ اما همهٔ این بلوطها خورده نمیشوند و تعدادی از آنها با رویش در فصل بهار سبب گسترش جنگل بلوط میشوند. از طرفی سنجاب غذای جانورانی مانند روباه و مار است. این جانوران گوشت خوارند و ظاهراً نیازی به گیاهی مانند درخت بلوط ندارند، اما زندگی آنها با واسطهٔ سنجاب به درخت بلوط پیوند میخورد. جنگل بلوط در زندگی و اقتصاد مردم محلی نیز نقش دارد؛ بنابراین حفظ این جنگلها بر زندگی انسانها نیز تأثیر میگذارد. به نظر شما تغییر جمعیت هر یک از این جانداران چه نتایجی در بردارد؟

یک ماجرای واقعی: سازمان سلامت جهانی در دههٔ 60 میلادی، برای مبارزه با مالاریا در کشور برونئی از سم DDT (دِ.دِ.تِ) برای کاهش جمعیت پشه مالاریا استفاده کرد. شاید تعجب کنید که نتیجهٔ دراز مدت برنامه سمپاشی، فروریختن سقف کاهگلی خانهها و شیوع بیماری طاعون بود! اما این اتفاق چگونه رخ داد؟ سم، فقط پشهها را از بین نبرد؛ بلکه باعث مرگ زنبورهای وحشی نیز شد. این زنبورها از لاروهایی تغذیه میکردند که کاهگل سقف خانهها را میخوردند. در نتیجه با مرگ زنبورها، جمعیت لاروهای کاهگلخوار افزایش یافت و سقف خانهها فروریخت.
گسترش بیماری طاعون نیز به علت افزایش جمعیت موشها بود. موش ناقل بیماری طاعون است. چگونه به کاربردن سم باعث شده بود جمعیت موشها افزایش یابد؟ گربهها دشمن طبیعی موشها هستند. سم روی جمعیت گربهها هم اثر گذاشته بود. علت مرگ گربهها، خوردن مارمولکهای مسمومی بود که از سقف سقوط میکردند. مارمولکها هم قربانی غذایشان، یعنی پشهها و حشرههای مسموم بودند. در نهایت، دستاندرکاران برای کنترل جمعیت موشها مجبور شدند به این جزیره گربه وارد کنند!
شناخت تنوع زیستی مهمترین گام برای پیشگیری از اقدامهای نادرست در ارتباط با محیط زیست است.
یکی از وقایع تلخ تاریخ جهان این است که کشورهای استکباری، سایر کشورها را به عرصهای برای آزمایش نتایج تحقیقات زیستی، علمی و تسلیحاتی خود تبدیل کردهاند که گاه پیامدهای جبرانناپذیری برای مردم و محیط زیست در پی داشته است.
فعالیت 2: گزارش کنید (صفحه 88 کتاب درسی)
یک گیاه یا جانور را در محیطهای طبیعی یا جاهایی مانند باغچه یا بوستان محل زندگی خود، انتخاب کنید و گزارشی از وابستگی آن به جانداران دیگر را از جنبههایی مانند غذا و محل زندگی، ارائه دهید.
تنوع زیستی
برای توصیف گوناگونی حیات، واژه تنوع زیستی را به کار میبرند. کافی است به باغچهٔ مدرسه، مناظر کنار جاده، روستا یا شهر محل زندگی خود نگاه کنیم تا تنوع زیستی را ببینیم.تنوع زیستی معمولاً در سه سطح بوم سازگان، گونه و ژن بررسی میشود. با همه تنوعی از جانداران که در اطراف خود میبینیم، دانشمندان بر این باورند که بخش عظیمی از آنها هنوز شناسایی نشده است.
اهمیت و ارزش تنوع زیستی
مشاغل یا فعالیتهایی مانند صیادی، جمعآوری گیاهان دارویی و چرای دام در مراتع، وابسته به تنوع زیستی است. مردم محل زندگی شما چه فعالیتهایی انجام میدهند که به تنوع زیستی وابسته است؟ کاهش تنوع زیستی چه آسیبی به این فعالیتها میرساند؟
گرچه اطلاعات ما دربارهٔ تنوع زیستی اندک است؛ اما میدانیم با از بین رفتن هرگونه جاندار، بهره و آنچه را میتوانستیم از آن بیاموزیم از دست میدهیم. به یاد داشته باشیم که هر جانداری به خودی خود حق زندگی دارد و انسان به عنوان اشرف مخلوقات وظیفه دارد از حیات آنها حمایت کند.
فعالیت 3: پیشنهاد دهید (صفحه 90 کتاب درسی)
شکل زیر مثالهایی از اهمیت و ارزش تنوع زیستی را نشان میدهد. شما چه موارد دیگری از اهمیت تنوع زیستی میدانید و چه پیشنهادهایی برای استفاده از طبیعت ارائه میدهید.
درمانی: |
الگوبرداری در علم و فناوری: |
کنترل زیستی: |
گنجینۀ ارزشمند تنوع زیستی ایران
شاید شنیده باشید که کشور ایران از تنوع زیستیِ بالا و ارزشمندی برخوردار است. حدود 8000 گونه گیاه آونددار در ایران شناسایی شدهاند. این تعداد، معادل 80 درصد گونههای گیاهی قارهٔ اروپاست. بسیاری از این گونهها،بوم زاد یا انحصاری ایران و عناصر با ارزش و سرمایههای ملی محسوب میشوند. گونههای بوم زاد، منحصر به یک منطقه جغرافیایی خاصاند و در جای دیگری وجود ندارند (شکل 2). در ایران بیش از 1170 گونه جانور مهرهدار و تعداد فراوانی جانور بیمهره وجود دارد.
![]() |
![]() |
![]() |
مناطقی در کرهٔ زمین وجود دارند که علاوه بر داشتن تنوع گونهای زیاد، زیستگاه تعداد فراوانی از گونههای بوم زادند که بعضی از آنها در خطر انقراض هستند. به این مناطق نقاط داغ تنوع زیستی میگویند. جنگلهای ارسباران، البرز، کوههای شمال شرق ایران و رشته کوههای زاگرس، بخشهایی از دو نقطهٔ داغ تنوع زیستی هستند (شکل 3).

تنوع زیستی در خطر است
همانطور که میدانید، جاندارانی روی کرهٔ زمین میزیستهاند که اکنون دیگر وجود ندارند. چه مثالهایی از این جانداران در ایران میشناسید؟ چه چیزی باعث میشود افراد یک گونه از بین بروند یا اینکه نتوانند بدون کمک انسان به حیات خود ادامه دهند؟ اگر محیط زیست برای حیات جانداری مناسب نباشد، ممکن است گونه بهطور کامل نابود شود. به این پدیده انقراض میگویند. انقراض از ابتدای شکلگیری حیات روی کرهٔ زمین وجود داشته است؛ اما امروزه سرعت از بین رفتن گونهها افزایش یافته است. در حال حاضر تعدادی از گونههای گیاهی و جانوری در ایران در معرض خطر انقراض قرار دارند (شکل 4).




چرا تنوع زیستی در خطر است؟
تصمیم و رفتار افراد، گروهها و دولتها بر محیط زیست و تنوع زیستی تأثیر میگذارند و دارای نتایج مثبت یا منفی برای محیط زیست و در نتیجه تنوع زیستیاند. به نظر شما عملکرد انسانها بر تنوع زیستی، بیشتر مثبت است یا منفی؟ در ادامه به عوامل تهدید کنندهٔ تنوع زیستی میپردازیم.
تخریب زیستگاه:
مهمترین عامل از دست رفتن تنوع زیستی، تخریب زیستگاه است. تخریب زیستگاه بهصورت قطعه قطعه شدن، کاهش کیفیت، تغییر شکل کامل یا حذف زیستگاه رخ میدهد. تبدیل محیطهای طبیعی به زمینهای کشاورزی یا مسکونی، خشک کردن تالابها و دریاها برای احداث سازهها، جاده و سدسازی از عوامل تخریب زیستگاهها هستند (شکل 5- الف).
فعالیت 5: گفتوگو کنید (صفحه 95 کتاب درسی)
احداث جاده در یک زیستگاه علاوه بر قطع ارتباط گونهها با تأثیر بر عواملی مانند نور، دما و کیفیت هوا باعث کاهش یا از بین رفتن پوشش گیاهی میشود. برای کوتاه شدن فاصله دو شهر پیشنهاد شده است که جادهای در جنگل ساخته شود. فرض کنید احداث این جاده وابسته به تصمیم شماست. چه تصمیمی میگیرید و در آن به چه چیزهایی توجه میکنید؟
برداشت بیرویه و استفاده ناپایدار:
منظور از برداشت بیرویه این است که سرعت برداشت و بهرهبرداری از تنوع زیستی بیش از سرعت بازسازی آن باشد. در این حالت، استفاده ما از تنوع زیستی ناپایدار است؛ مانند چرای بیرویه دامها، شکار غیرقانونی و صید انبوه. صید انبوه ماهی، افزون بر کاهش جمعیت ماهیها، حیات گونههای غیر خوراکی را نیز تهدید میکند (شکل 5- ب).
آلودگی محیط زیست:
آلودگی محیط ممکن است باعث مرگ افراد گونهها شود. گاهی آلایندهها جانداران را از بین نمیبرند؛ بلکه با تأثیر بر شرایط تولیدمثلی، باعث کاهش جمعیت گونه در طول زمان میشوند. همچنین تولد جانوران با ناهنجاریهای مادرزادی از عوارض آلودگی محیط زیست است (شکل 5- پ).
![]() |
![]() |
![]() |
فعالیت 6: گفتوگو کنید (صفحه 96 کتاب درسی)
گفتیم که آلودگی محیط بر تنوع زیستی تأثیر میگذارد. امروزه ریزگردها از مشکلات محیط زیست ایران و کشورهای دیگر است. به نظر شما آیا ریزگردها میتوانند در درازمدت باعث کاهش تنوع زیستی شوند؟
گونه های بیگانۀ مهاجم:
اگر گونهای وارد زیستگاهی شود که بهطور طبیعی در آنجا زندگی نمیکند، برای آن زیستگاه گونهٔ بیگانه محسوب میشود (شکل 6).در بسیاری از موارد گونههای بیگانه میتوانند به گونهٔ بیگانه مهاجم تبدیل شوند. این گونهها در رقابت با گونههای بومی در استفاده از منابع موفقتر عمل میکنند و در نتیجه به سرعت در زیستگاه جدید رشد و تکثیر مییابند و حیات گونههای بومی را به خطر میاندازند.
تغییر اقلیم:
تغییر اقلیم باعث تغییر محدودهٴ جغرافیایی پراکنش گونهها میشود. همچنین زمان تولید مثل جانوران، طول دورهٔ رشد، فراوانی آفات و بیماریها، و زمان مهاجرت گونههای جانوری نیز با تغییر اقلیم، تغییر میکند.


فعالیت 7: گزارش کنید (صفحه 97 کتاب درسی)
فرض کنید شما مسئول حفاظت از یک گونه گیاهی یا جانوری در حال انقراض هستید، برنامۀ شما برای حفظ این گونه چه خواهد بود؟ برای ارائۀ این برنامه به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟
فعالیت 8: گفتوگو کنید (صفحه 98 کتاب درسی)
آیا باورها و علایق ما در حفظ یا آسیب رساندن به تنوع زیستی نقش دارند؟ آیا اجازه داریم برای پول یا سرگرمی حیات جانوران را به خطر اندازیم؟
هوبره از پرندگان ایرانی در معرض انقراض
مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هوبره یک گونه نادر و در معرض خطر انقراض بوده و جزو گونههایی است که به دلیل محبوبیت بالا نسبت به پرندگان دیگر بیشتر شکار میشود. مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی از کشف، جمعآوری و معدومسازی 11 هزار دام و تله زندهگیری هوبره در استان خبر داد و اظهار کرد:
متأسفانه پس از زندهگیری این پرنده توسط شکارچیان و سودجویان به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می شود.
راهکارهای حفاظت
تنوع زیستی در هر زیستگاه با زیستگاه دیگر فرق میکند، بنابراین برای توقف یا کاهش سرعت روند نابودی گنجینهٔ ارزشمند تنوع زیستی، به راهکارهای متفاوتی نیاز داریم. راهکارهایی که برای حفاظت در نظر گرفته میشوند، باید انسان را به سمت «بهرهبرداری پایدار» از تنوع زیستی هدایت کنند؛ یعنی هم نیازهای ساکنین کنونی زمین تأمین شود و هم تنوع زیستی به بهترین شکل به آیندگان منتقل شود تا پاسخگوی نیاز آنها نیز باشد.
مناطق حفاظت شده:
در سراسر دنیا مناطقی که ﺑﺮای زیستِ جانوران و رستنیها مناسباند یا اهمیت ویژهای در تنوع زیستی دارند، تحت حفاظت قرار میگیرند.

بانک ذخایر زیستی:
یکی از راههای حفظ جانداران، حفظ بخشهایی از جانداران (مثلاً دانه در گیاهان یا بخشی از بافتهای بدن جانوران) در شرایط خاص است که در صورت لزوم امکان تحقیق یا حتی احیای آن جانداران را فراهم میکند. بنابراین بانکهای ذخایر زیستی در بسیاری از کشورها به همین منظور احداث شدهاند.
فعالیت 9: پیشنهاد دهید (صفحه 99 کتاب درسی)
بسیاری از دولتها در سال 1371 شمسی (1992 میلادی) گرد هم آمدند و پیمان بستند تا به حفظ، استفاده پایدار و عادلانه از تنوع زیستی اقدام کنند. از نتایج این پیمان، تعیین روز جهانی تنوع زیستی (22 ماه مِی برابر با یک خرداد) است. در این روز برنامههای متفاوتی برای افزایش آگاهی مردم دربارۀ اهمیت تنوع زیستی و حفظ آن برگزار میشود. شما چه برنامههایی برای این روز پیشنهاد میدهید؟
تجربه هایی موفق در حفاظت
احیای گوزن زرد ایرانی:
بیش از نیم قرنِ پیش جمعیت گوزن زرد ایرانی که در حاشیهٔ رود دز و کرخه زندگی میکرد به دلایل متفاوت از جمله کاهش زیستگاه و شکار، به شدت کاهش یافت؛ به طوری که فقط چند رأس از آنها باقی مانده بود. مسئولان وقت با انتقال آنها به دشت ناز ساری و فراهم آوردن شرایط مناسب برای زندگی آنها توانستند این گونه را تکثیر و از نابودی نجات دهند. در حال حاضر برنامههایی برای احیای این گوزنها در مناطق متفاوت ایران از جمله زادگاه اصلی آنها یعنی خوزستان و جنگلهای زاگرس در حال اجراست (شکل 8). به نظر شما مردم محلی چه نقشی در موفقیت برنامههای احیای گوزن زرد ایرانی دارند؟

فعالیت 10: ارائه دهید (صفحه 100 کتاب درسی)
اگر طرح احیا و حمایت از گوزن زرد ایرانی در استان شما اجرا میشود، دربارۀ چگونگی موفقیت آن با مجریان طرح گفتوگو و آن را ارائه دهید.
باورِ سازگار با محیط زیست:
مردم محلی در استان سیستان و بلوچستان، تمساح مردابی یا پوزه کوتاه را گاندو مینامند (شکل 9). این تمساح نوعی کروکودیل و از جانوران در معرض انقراض است. گاندو در پاکستان و هندوستان هم زندگی میکند. باورهای روستاییان در سیستان و بلوچستان به حفظ این تمساح در ایران کمک کرده است. آنها باور دارند که گاندو آب را پاکیزه نگه میدارد و نباید به آن آسیب برسانند. کاهش بارندگی و از بین رفتن آبگیرها به کاهش وسعت زیستگاه گاندو انجامیده، اما رفتار مناسب مردم محلی باعث شده است که این جانور زندگی بهتری در ایران نسبت به همنوعان خود در کشورهای همسایه داشته باشد. تمساح پوزه کوتاه از جاذبههای گردشگری بعضی روستاهای سیستان و بلوچستان است.

چه باید کرد؟
من چه کار کنم؟
- برای آگاهی از تنوع زیستی محل زندگی و کشورم مطالعه میکنم و میخواهم بدانم چه ارتباطهایی بین جانداران وجود دارد.
- درباره خطرهایی که تنوع زیستی را تهدید میکند، کنجکاوم و تلاش میکنم تا کاری انجام ندهم که به محیط زیست و تنوع زیستی آسیب برساند.
- آنچه از تنوع زیستی و رفتارهای درست یا نادرست در ارتباط با محیط و جانداران میدانم، به دیگران نیز میگویم.
- .........
- .........
از مسئولان چه انتظاراتی دارم؟
- قوانینی برای جلوگیری از ورود گیاهان، جانوران و جانداران بیگانه به کشور وضع و اجرا کنند و همچنین مانع از سودجویانی شوند که جانداران و به ویژه گونههای کمیاب گیاهی و جانوری را از کشور خارج میکنند.
- اقدامهایی مناسب برای حفظ تنوع زیستی، به ویژه محیطهای طبیعی و گونههای بوم زاد به کار گیرند.
- در اجرای طرحهای عمرانی حفظ تنوع زیستی را امری واجب بدانند و از آسیب به تنوع زیستی بپرهیزند.
- .........
- .........
فعالیت 11 (صفحه 101 کتاب درسی)
رفتارهای خود را ارزیابی کنید.
کارهایی که انجام میدهم و میدانم به حفظ تنوع زیستی کمک میکند. | کارهایی که انجام میدهم و ممکن است به ضرر تنوع زیستی باشد. |
در زمستان برای جانورانی که به غذا دسترسی ندارند، غذا میگذارم. | گاهی با تیرکمان به پرندگان آسیب میرسانم. |
هنگام گشتوگذار در طبیعت، گیاهان و گلهای آنها را نمیچینم. | هنگام پیادهروی در طبیعت با چوبی که در دست دارم، به گیاهان ضربه میزنم. |
تدبر در آیات (صفحه 101 کتاب درسی)
با مراجعه مجدد به آیۀ آغازین این درس، دربارۀ ترجمه، معنا و مفاهیمی که از آن دریافت میشود و چگونگی ارتباط مفهومی آن با موضوع درس ژرف بیندیشید. آیات مشابه آن را در قرآن کریم جستوجو کنید و با هم کلاسیهایتان دربارۀ یافتههای خود گفتوگو نمایید.