درسنامه آموزشی جامعه شناسی (2) کلاس یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی با پاسخ درس 11: بحرانهای اقتصادی و زیست محیطی
-
جامعه شناسی (2)
- درس 1: جهان فرهنگی
- درس 2: فرهنگ جهانی
- درس 3: نمونههای فرهنگ جهانی 1
- درس 4: نمونههای فرهنگ جهانی 2
- درس 5: باورها و ارزشهای بنیادین فرهنگ غرب
- درس 6: چگونگی تکوین فرهنگ معاصر غرب
- درس 7: جامعۀ جهانی
- درس 8: تحولات نظام جهانی
- درس 9: جهان دو قطبی
- درس 10: جنگها و تقابلهای جهانی
- درس 11: بحرانهای اقتصادی و زیست محیطی
- درس 12: بحرانهای معرفتی و معنوی
- درس 13: سرآغاز بیداری اسلامی
- درس 14: انقلاب اسلامی ایران؛ نقطه عطف بیداری اسلامی
- درس 15: افق بیداری اسلامی
«گویند مولانا قطبالدین در راهی میرفت، شخصی از بامی افتاد و بر گردن مولانا آمد، چنان که مهرهٔ گردن او قصوری یافت و چند روز بدان سبب صاحب بستر گشت. جمعی از اکابر وقت، به عیادت او آمدند و گفتند: چه حال است؟ گفت: حال از این بدتر چه باشد که دیگری از بام بیفتد و گردن من بشکند!»
(لطایف الطوائف، مولانا فخرالدین علی صفی)
اغلب پیامدهای خوب و بد کنشهای افراد و جوامع صرفاً متوجه خودشان نیست. امروزه بسیاری از بحرانها در مناطق خاصی پدید میآیند ولی به سایر نقاط دنیا گسترش مییابند. کشورها در ایجاد بحرانها، سهم یکسانی ندارند اما همه از پیامدهای نامطلوب آن متأثر میشوند.
بحران چیست و چگونه ایجاد میشود؟ میدانید که به پدیدههایی مانند منظومهٔ شمسی، رایانه، بدن انسان و جامعه نظام میگویند؛ به این دلیل که هر کدام مجموعهٔ منظمی از اجزای به هم پیوستهاند و برای رسیدن به هدفی مشترک با یکدیگر ارتباط دارند، هر نظامی در حالت طبیعی از تعادل برخوردار است. بحران هنگامی ایجاد میشود که برخی تغییرات درونی و بیرونی، تعادل کل نظام را بر هم بزند برای مثال، بدن انسان همواره در معرض عوامل بیماریزا قرار دارد و بیمار میشود ولی هنگامی که بیماری قابل کنترل نباشد و بدن را از وضعیت طبیعی خارج کند، بحران پدید میآید. نظام جهانی نیز دچار بحرانهایی میشود در واقع بحرانها، چالشهای با ابعاد گستردهتر و عمیقتر هستند. بحران اقتصادی و بحران زیست محیطی از جملهٔ این بحرانهاست. دربارهٔ این بحرانها چه میدانید؟ بحران اقتصادی چگونه ایجاد میشود و چگونه به مناطق مختلف دنیا انتقال مییابد؟ آیا فرهنگها و جوامع مختلف در ایجاد بحران زیست محیطی سهم یکسانی دارند؟
بحرانهای اقتصادی
بحران اقتصادی، آسیبی است که نظام اقتصادی را دچار اختلال میکند. آیا میدانید بحران اقتصادی چه مسائلی به دنبال میآورد؟
در بحران اقتصادی، قدرت خرید مصرفکنندگان به شدت کاهش مییابد. تولیدکنندگان، بازار فروش خود را از دست میدهند؛ در نتیجه کارخانهها تعطیل و کارگران بیکار میشوند.
در تاریخ اقتصاد سرمایهداری غرب، بحرانهای اقتصادی بهطور متناوب و با شدت و ضعفهای متفاوت، پدید آمدهاند. نخستین بحران اقتصادی در سال 1820 م در انگلستان به وجود آمد اما مهمترین آنها در فاصلهٔ بین دو جنگ جهانی، در سالهای 1929 تا 1933 م اتفاق افتاد. زیان اقتصادی این بحران کمتر از زیان اقتصادی جنگ جهانی اول نبود. در این بحران، 40 میلیون کارگر بیکار شدند و هزاران مؤسسه اقتصادی ورشکست شد.
![]() |
![]() |
بحران اقتصادی سالهای اخیر در اروپا و امریکا از سال 2008 شروع شده است و با وجود تلاشهایی که برای مهار آن میشود، همچنان ادامه دارد.
بحران اقتصادی و چالش فقر و غنا هر دو، هویت اقتصادی دارند ولی از جهاتی با یکدیگر متفاوتاند. چالش فقر و غنا چالشی همیشگی است ولی بحران اقتصادی اغلب دورهای و مقطعی است.

همچنین آسیبهای مربوط به فقر و غنا همواره متوجه قشرهای فقیر و ضعیف جامعه است، ولی آسیبهای مربوط به بحران اقتصادی تمامی جامعه را در بر میگیرد. البته سرمایهداران با وجود آسیبهایی که میبینند، با استفاده از ابزارهایی که دارند، فشارهای ناشی از بحرانهای اقتصادی را به اقشار ضعیف و تولیدکنندگان خرد انتقال میدهند؛ به همین دلیل، بحران اقتصادی اغلب با چالش فقر و غنا پیوند میخورد و بر دامنهٔ آن افزوده میشود.
بحران اقتصادی در صورتی که کنترل نشود میتواند به فروپاشی حکومتها منجر شود.
بحرانهای اقتصادی در ابتدا به کشورهای غربی محدود میشدند و از عوامل داخلی آنها اثر میپذیرفت، ولی با شکلگیری اقتصاد جهانی و کاهش اهمیت مرزهای سیاسی و جغرافیایی، این بحرانها که منطقهای بودند به سرعت آثار و پیامدهای خود را در سطح جهان آشکار ساختند.
تحقیق کنید (صفحه 93 کتاب درسی)
تحقیق کنید
دربارهٔ جنبش وال استریت و ارتباط آن با بحران اقتصادی 2008 میلادی تحقیق کنید.
وال استریت نام خیابانی در نیویورک، پایتخت اقتصادی جهان و آمریکاست. تعداد زیادی از مردم در اعتراض به بیکاری، فقر، تبعیض و فاصله طبقاتی در سال 2011 به خیابان ریختند.
کارشناسان اقتصادی، نقطه آغاز و منشاء بروز بحران اقتصاد سرمایهداری را در تشدید بحران اقتصادی آمریکا طی سالهای اخیر و مشخصاً از سال 2008 میدانند. بحرانی که با رکود بازار مسکن آمریکا، افت شدید در بازارهای مالی آمریکا و کاهش 30 تا 35 درصدی ارزش دلار آغاز شد و تاثیر شدید آن بر اقتصادهای متاثر از آمریکا نظیر اقتصاد اروپا، اقتصاد شرق آسیا، آمریکای لاتین و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، این بحران را در ابعاد جهانی مطرح کرد.
بحرانهای زیستمحیطی
محیط طبیعی که در آن زندگی میکنیم، محیط زیست ما را تشکیل میدهد. برخی از متفکران، بحرانهای زیستمحیطی را مشکل سرنوشتساز قرن بیستم دانستهاند. بحرانهای محیط زیست، چرا پدید آمدهاند و چه مسائلی را به دنبال آوردهاند؟
امروزه بحرانهای زیست محیطی به منطقهٔ خاصی محدود نمیشوند و همهٔ محیط طبیعی زندگی انسان، آب، خاک و هوا را فراگرفتهاند. شهرهای صنعتی، اولین مراکزی بودند که با آلودگیهای زیستمحیطی مواجه شدند. پس از آن با گسترش زندگی مدرن در جهان، انواع آسیبهای زیستمحیطی نیز به سرعت گسترش یافتند. انسان مدرن با انقلاب صنعتی، تسلط و پیروزی بر طبیعت را به خود نوید میداد ولی از همین منظر، طبیعت نیز نخستین مسائل و مشکلات خود را نشان داد. بدین ترتیب رابطهٔ متقابل انسان و طبیعت دچار اختلال گردید.
برخی اندیشمندان، بحرانهای محیط زیست را ناشی از رویکرد انسان مدرن و فرهنگ معاصر غرب به طبیعت میدانند. فرهنگ مدرن، طبیعت را مادهٔ خام و بیجانی میداند که انسان اجازهٔ هرگونه تصرفی را در آن دارد. در این فرهنگ، انسان بر این گمان است که با تسخیر طبیعت و تصرف آن، میتواند تمامی مسائل و مشکلات خود را حل کند.

در نگاه توحیدی، طبیعت و هر چه در آن است، آیات و نشانههای خداوندند، همهٔ موجودات طبیعی به تسبیح خداوند مشغولاند و به سوی او باز میگردند. در نگاه اساطیری هم طبیعت، مادهٔ خام نیست بلکه از ابعاد و نیروهای ماورائی نیز برخوردار است.
انسان مدرن به دلیل نگاه دنیوی، نگاه دینی و معنوی به طبیعت را کودکانه میپندارد و تصرف در طبیعت را تنها با فنون و روشهای تجربی انجام میدهد، از اینرو، گسترش سریع صنعت و فناوری مدرن، با وجود اینکه توانمندی و آسایش بیشتری برای بشر فراهم آورده، زیانهای جبرانناپذیری به او و طبیعت، وارد کرده است. بحران زیستمحیطی، ابتدا در حوزه رابطهٔ انسان با طبیعت قرار داشت، ولی بهتدریج به روابط انسانها و جوامع با یکدیگر نیز سرایت کرد و به آسیبهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی همچون مهاجرت، حاشیهنشینی، بیکاری، فقر و اختلافات سیاسیِ منطقهای و فرامنطقهای منجر شد. به منظور چارهاندیشی برای این آسیبها، همایشهای بینالمللی متعددی دربارهٔ بحران زیستمحیطی برگزار شده است، که البته نتوانستهاند از شتاب بحران بکاهند. اعتراضات و واکنشهای مردمی در دهههای اخیر، جنبشهای اجتماعی جدیدی پدید آورده است.
گفت و گو کنید (صفحه 96 کتاب درسی)
شما برای مهار بحرانهای زیستمحیطی در سطوح مختلف فردی، محلّی، ملّی، منطقهای و جهانی چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟
- فردی: تدوین منشور اخلاق محیط زیست و نهادینه کردن فرهنگ آن
- محلّی: حمایت و تشویق سرمایهگذاریها و فناوریهای سازگار با محیط زیست با ابزارهایی مانند مالیات سبز و...
- ملّی: ایجاد نظام یک پارچهٔ ملی محیط زیست، پیشگیری از انواع آلودگیهای غیر مجاز و جرم انگاری تخریب محیط زیست
- منطقهای: مدیریت تغییرات اقلیمی و مقابله با تهدیدات زیستمحیطی مانند بیابانزدایی، گردو غبار و...
- جهانی: توسعه و جلب مشارکتهای بینالمللی در زمینهٔ محیط زیست، بهرهگیری از فرصتهای بینالمللی در حرکت بهسوی اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعهی فناوریها و نوآوریهای مرتبط.
برای انجام دادن این فعالیت، متن سیاستهای کلی محیط زیست در جمهوری اسلامی ایران را مطالعه کنید.
سیاستهای کلی محیط زیست
1- مدیریت جامع، هماهنگ و نظاممند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیستبوم بهویژه با افزایش ظرفیتها و توانمندیهای حقوقی و ساختاری مناسب هم راه با رویکرد مشارکت مردمی.
2- ایجاد نظام یکپارچهٔ ملی محیط زیست.
3- اصلاح شرایط زیستی بهمنظور برخوردار ساختن جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی.
4- پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگیهای غیرمجاز و جرمانگاری تخریب محیط زیست و مجازات مؤثر و بازدارندهٔ آلودهکنندگان و تخریبکنندگان محیط زیست و الزام آنان به جبران خسارت.
5- پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلایندهٔ هوا، آب، خاک، آلودگیهای صوتی، امواج و اشعههای مخرب و تغییرات نامساعد اقلیم، و الزام به رعایت استانداردها و شاخصهای زیستمحیطی در قوانین و مقررات، برنامههای توسعه و آمایش سرزمین.
6- تهیهٔ اطلس زیستبوم کشور و حفاظت، احیاء، بهسازی و توسعهٔ منابع طبیعی تجدیدپذیر (مانند دریا، دریاچه، رودخانه، مخزن سدها، تالاب، آبخوان زیرزمینی، جنگل، خاک، مرتع و تنوع زیستی بهویژه حیات وحش) و اعمال محدودیت قانونمند در بهرهبرداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک (ظرفیت قابل تحمل و توان بازسازی) آنها بر اساس معیارها و شاخصهای پایداری، مدیریت اکوسیستمهای حساس و ارزشمند (از قبیل پارکهای ملی و آثار طبیعی ملی) و حفاظت از منابع ژنتیک و ارتقاء آنها تا سطح استانداردهای بینالمللی.
7- مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیستمحیطی نظیر بیابانزایی، گرد و غبار بهویژه ریزگردها، خشکسالی و عوامل سرایت دهندهٔ میکروبی و رادیواکتیو و توسعهٔ آیندهنگری و شناخت پدیدههای نوظهور زیستمحیطی و مدیریت آن.
8- گسترش اقتصاد سبز با تأکید بر:
- صنعتِ کم کربن، استفاده از انرژیهای پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریت پسماندها و پسابها با بهرهگیری از ظرفیتها و توانمندیهای اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست محیطی.
- اصلاح الگوی تولید در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینهسازی الگوی مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژی بهویژه ترویج مواد سوختی سازگار با محیط زیست.
- توسعه ی حمل و نقل عمومی سبز و غیرفسیلی از جمله برقی و افزایش حمل و نقل همگانی به ویژه در کلان شهرها.
9- تعادل بخشی و حفاظت کیفی آبهای زیرزمینی از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوان داری، مدیریت عوامل کاهش بهرهبرداری از آبهای زیرزمینی و تبخیر و کنترل ورود آلایندهها.
10- استقرار نظام حسابرسی زیستمحیطی در کشور با لحاظ ارزشها و هزینههای زیستمحیطی (تخریب، آلودگی و احیاء) در حسابهای ملی.
11- حمایت و تشویق سرمایهگذاریها و فناوریهای سازگار با محیط زیست با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله عوارض و مالیات سبز.
12- تدوین منشور اخلاق محیط زیست و ترویج و نهادینهسازی فرهنگ و اخلاق زیستمحیطی مبتنی بر ارزشها و الگوهای سازندهٔ ایرانی ـ اسلامی.
13- ارتقاء مطالعات و تحقیقات علمی و بهرهمندی از فناوریهای نوآورانهی زیستمحیطی و تجارب سازندهٔ بومی در زمینهٔ حفظ تعادل زیستبومها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست.
14- گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش زیستمحیطی جامعه و تقویت فرهنگ و معارف دینیِ مشارکت و مسئولیتپذیری اجتماعی بهویژه امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست در تمام سطوح و اقشار جامعه.
15- تقویت دیپلماسی محیط زیست با:
- تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقهای برای مقابله با گرد و غبار و آلودگیهای آبی.
- توسعهٔ مناسبات و جلب مشارکت و همکاریهای هدفمند و تأثیرگذار دوجانبه، چندجانبه، منطقهای و بینالمللی در زمینهٔ محیط زیست.
- بهرهگیری مؤثر از فرصتها و مشوق های بین المللی در حرکت بهسوی اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعهٔ فناوریها و نوآوریهای مرتبط.
با هم تکمیل کنید (صفحه 96 کتاب درسی)
چالشهای اقتصادی و اجتماعی | شباهتها | تفاوتها |
بحران اقتصادی | ................ | ................ |
چالش فقر و غنا | ................ | ................ |
مفاهیم اساسی (صفحه 97 کتاب درسی)
بحران زیست محیطی، بحران اقتصادی، چالش فقر و غنا، فرهنگ مدرن و طبیعت، فرهنگ توحیدی و طبیعت، فرهنگ اساطیری و طبیعت، اعتراضات مردمی
خلاصه کنید (صفحه 97 کتاب درسی)
- بحران محیط زیست ناشی از نوع رویکرد انسان مدرن به طبیعت است.
- بحران زیست محیطی از رابطهٔ انسان و طبیعت گذشته و به روابط انسانها و جوامع با یکدیگر رسیده است.
- بحران اقتصادی موجب میشود قدرت خرید مصرفکننده و بازار فروش تولیدکننده کاهش یابد و در سیستم عرضه و تقاضا اختلال ایجاد شود.
- نظام جهانی مانند هر نظام دیگری در حالت طبیعی، تعادل دارد، اما تغییرات درونی و بیرونی تعادل آن را بر هم زده و به دلیل این که نظام جهانی نتوانسته این تغییرات را معار کند، دچار بحران شده است.
- بحران اقتصادی مانند چالش فقر و غنا هویتی اقتصادی دارد، ولی مانند آن مستمر و متوجه قشر ضعیف جامعه نیست بلکه دورهای و متوجه تمام جامعه میباشد.
- انسان مدرن با انقلاب صنعتی بر طبیعت تسلط یافت و در رابطهٔ انسان و طبیعت اختلال ایجاد کرد.
- نگاه به طبیعت در فرهنگهای مختلف متفاوت است. فرهنگ مدرن به دلیل این که طبیعت را مادهٔ خام و بیجان در اختیار انسان بر میشمارد و تصرف در طبیعت را با روشهای تجربی، برای حل مشکلات خود ضروری میداند، باعث بهوجود آمدن بحرانهای زیستمحیطی شده است.
- اعتراضات و واکنشهای مردمی در دهههای اخیر، جنبشهای اجتماعی جدیدی را به وجود آورده است.
آن چه از این درس آموختیم (صفحه 97 کتاب درسی)