Processing math: 100%

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی فصل اول هندسه (1) کلاس دهم ریاضی با پاسخ درس 1: ترسیم‌های هندسی

آخرین ویرایش: 11:13   1401/09/1 16297 گزارش خطا

انسان از دوران باستان تاکنون همواره از هندسه و به ویژه از ترسیم های هندسی برای حل مسائل مختلف یاری گرفته است.

از تقسیم‌بندی زمین‌های کشاورزی تا طراحی انواع ابزارهای کاربردی پیشرفته کنونی، همگی نیازمندِ ترسیم‌های هندسی است.

فعالیت (صفحه 10 کتاب درسی)

 

(برای مراحل زیر از خط کش و پرگار استفاده کنید.)

1- نقطه‌ای مانند O را در صفحه در نظر بگیرید و نقاطی را مشخص کنید که فاصلهٔ یکسانی از نقطهٔ O دارند. (مثلاً همهٔ نقاطی که فاصله‌شان از نقطهٔ O برابر 2 سانتی متر است.)
کافی است دایره‌ای به شعاع 2 سانتی‌متر رسم کنیم.

2- خط d را در نظر بگیرید و تمام نقاطی که به فاصلهٔ 2 سانتی متر از خط قرار d دارند را مشخص کنید.

3- نقاط A و B را در نظر بگیرید. دهانهٔ پرگار را بیش از نصف طول پاره خط AB باز کنید و یک بار به مرکز A و بار دیگر به مرکز B و با همان شعاع قبلی کمان بزنید تا یکدیگر را در نقاط V و U قطع کنند. V و U چه ویژگی مشترکی دارند؟
فاصله U از A با فاصله U از B برابر است و فاصله‌ی V از A با فاصله‌ی V از B برابر است.

4- نقطهٔ A، مانند شکل زیر به فاصلهٔ 1 سانتی متر از خط d  قرار دارد. نقاطی از خط d را بیابید که به فاصلهٔ 2 سانتی متر از نقطهٔ A باشند.
کمانی به شعاع 2 سانتی‌متر و مرکز A رسم می‌کنیم. محل برخورد خط و کمان نقاط مورد نظر هستند.

5- نقاط B و A را به فاصلهٔ 5 سانتی متر از هم در نظر بگیرید. دهانهٔ پرگار را به اندازهٔ 3 سانتی متر باز کنید و از نقطهٔ A یک کمان بزنید. سپس دهانهٔ پرگار را به اندازهٔ 4 سانتی متر باز کنید و از نقطهٔ B یک کمان بزنید.

الف) نقاط روی کمان اول چه ویژگی مشترکی دارند.
فاصله‌ی همه‌ی این نقاط از نقطه‌ی A برابر با 3 سانتی‌متر است.

ب) نقاط روی کمان دوم چه ویژگی مشترکی دارند؟
فاصله‌ی همه‌ی نقاط از نقطه‌ی B برابر با 4 سانتی‌متر است.

پ) نقاط تقاطع دو کمان فاصله‌شان از نقاط B و A چگونه است؟ برای اینکه چنین  نقاط تقاطعی وجود داشته باشند، اندازهٔ شعاع آنها و فاصلهٔ نقاط B و A چه شرطی باید داشته باشند؟
فاصله‌ی نقاط تقاطع از A برابر با 3 سانتی‌متر و از B برابر با 4 سانتی‌متر است. برای اینکه چنین نقاط تقاطعی وجود داشته باشد باید حاصل جمع شعاع‌های دو کمان از فاصله‌ی دو نقطه‌ی A و B بیشتر باشد.

ت) طول اضلاع مثلث AUB چقدر است؟
5 سانتی‌متر= AB
3 سانتی‌متر= AU
4 سانتی‌متر= BU

کار در کلاس (صفحه 11 کتاب درسی)

 

1- دو نقطه مانند A و B را به فاصله 3 سانتی متر از هم در نظر بگیرید. نقاطی را  بیابید که فاصله‌شان از A، دو و از B دو نیم سانتی متر باشد.
ابتدا دو نقطه A و B را به فاصله‌ی 3 سانتی‌متر از هم در نظر می‌گیریم. کمانی به مرکز A و به شعاع 2 سانتی‌متر و همچنین کمان دیگری به شعاع 2/5 سانتی‌متر و مرکز B رسم می‌کنیم. محل برخورد این دو کمان نقاط مورد نظر است. (نقاط نشان داده شده در شکل)

2- توضیح دهید که چگونه می‌توان مثلثی به طول اضلاع 4 و 5 و 6 واحد رسم کرد.
ابتدا پاره‌خطی به طول 6 سانتی‌متر را رسم کرده و آن را ¯ABمی‌نامیم. از نقطه‌ی A کمانی به مرکز A و شعاع 4 سانتی‌متر و همچنین کمان دیگری به مرکز B و شعاع 5 سانتی‌متر رسم می‌کنیم. محل برخورد دو کمان را C می‌نامیم. نقاط را به هم وصل می‌کنیم.

3- نقاط B و A  به فاصلهٔ 7 سانتی متر از هم قرار دارند.
نقطه‌ای پیدا کنید که فاصله‌اش از نقطهٔ A برابر ............. و از نقطهٔ B برابر .............. باشد.

جاهای خالی را به گونه‌ای کامل کنید که مسئلهٔ زیر:
الف) دو جواب داشته باشد.
ب) یک جواب داشته باشد.
پ) جواب نداشته باشد.

برخی خواص نیمساز و ترسیم آن

فعالیت (صفحه 11 کتاب درسی)

 

1- زاویهٔ xOy و نیم خط Oz را نیمساز آن در نظر بگیرید. فرض کنید نقطهٔ A نقطه‌ای دلخواه روی Oz باشد. ثابت کنید که فاصلهٔ نقطهٔ A از دو ضلع زاویهٔ xOy یکسان است. (یعنی اگر از نقطهٔ A عمودهایی بر نیم خط‌های Oy ،Ox رسم کنیم طول آن‌ها با هم برابر است.)
از نقطه A عمودهایی را بر Ox و Oy رسم می‌کنیم و آنها را B و C می‌نامیم. ثابت می‌کنیم دو مثلث OAB و OAC با هم، هم‌نهشت هستند.

نتیجه 1: اگر نقطه‌ای روی نیمساز یک زاویه قرار داشته باشد فاصله‌اش از دو ضلع زاویه به یک اندازه است.

2- زاویهٔ xOy و نقطهٔ A را چنان در نظر می‌گیریم که فاصلهٔ نقطهٔ A از نیم خط‌های Ox و Oy باهم برابر باشد.
نشان دهید که نقطهٔ A روی نیمساز زاویهٔ xOy قرار دارد.
(راهنمایی: پاره خط OA، و دو عمود از نقطهٔ A بر خطوط Oy و Ox رسم کنید و نشان دهید پاره خط OA همان نیمساز xOy است.)

ابتدا از A عمودهایی را به Oy و Ox رسم می‌کنیم و آنها را B و C می‌نامیم. A را به O وصل کرده و ثابت می‌کنیم که دو مثلث AOB و AOC با هم هم‌نهشت هستند.

نتیجه 2: اگر نقطه‌ای به فاصلهٔ یکسان از دو ضلع یک زاویه باشد، آن نقطه روی نیمساز آن زاویه قرار دارد. 

از  (1) و (2) نتیجه می‌گیریم: هر نقطه که روی .................. یک زاویه قرار داشته باشد، .................. و هر نقطه که از دو ضلع یک زاویه به یک فاصله باشد، روی نیمساز آن زاویه قرار دارد.

فعالیت (صفحه 12 کتاب درسی)

 

1- زاویهٔ xOy را در نظر بگیرید. دهانهٔ پرگار را کمی باز کنید و به مرکز O کمانی بزنید تا نیم خط‌های Ox و Oy را به ترتیب در نقاط B و A قطع کند.
- طول پاره خط‌های OB و OA نسبت به هم چگونه‌اند؟ چرا؟ با هم برابرند، چون در حقیقت شعاع‌های یک دایره به مرکز O هستند. 

2- دهانهٔ پرگار را کمی باز کنید (بیش از نصف طول AB) و و یک بار به مرکز A بار دیگر با همان اندازه و به مرکز B یک کمان بزنید تا دو کمان مانند شکل در نقطه‌ای مانند W همدیگر را قطع کنند.
- طول پاره خط‌های BW و AW نسبت به هم چگونه‌اند؟ چرا؟ با هم برابرند، چون در هنگام رسم آنها طول دهانه پرگار تغییر نکرده است.

- پاره خط‌های WO و WB و WA را رسم کنید. دو مثلث OBW و OAW نسبت به هم چگونه‌اند؟ چرا؟ با هم هم‌نهشت هستند، زیرا:

- اندازهٔ زاویه‌های BOW و AOW نسبت به هم چگونه‌اند؟ چرا؟ با هم برابرند، چون دو مثلث OAW و OBW با هم هم‌نهشت هستند، بنا به قسمت قبل در نتیجه اجزای متناظرشان با هم برابرند.

- پاره خط OW برای زاویهٔ xOy چه نوع پاره خطی است؟ نیمساز آن است.

کار در کلاس (صفحه 12 کتاب درسی)

 

روش رسم نیمساز یک زاویه را توضیح دهید.

دهانه‌ی پرگار را به اندازه‌ی دلخواه باز کرده و به مرکز o کمانی می‌زنیم تا زاویه را در 2 نقطه‌ی A و B قطع کند. حال دهانه‌ی پرگار را کمی بیش از فاصله A تا B باز می‌کنیم و به مرکز A و B، دو کمان رسم می‌کنیم و محل برخورد دو کمان را C می‌نامیم. O را به C وصل می‌کنیم. پاره‌خط حاصل نیمساز زاویه‌ی O است.

برخی خواص عمودمنصف و ترسیم آن

فعالیت (صفحه 13 کتاب درسی)

 

1- پاره خط AB و عمودمنصف آن را مانند شکل زیر در نظر بگیرید و فرض کنید W نقطه‌ای روی عمودمنصف AB باشد. نشان دهید نقطهٔ W از دوسر پاره خط AB به یک فاصله است.

W را به A و B وصل می‌کنیم و ثابت می‌کنیم که ¯WA=¯WB 

نتیجه 1: اگر نقطه‌ای روی عمودمنصف یک پاره خط قرار داشته باشد، از دوسر آن پاره خط به یک فاصله است .

2- پاره خط AB و نقطهٔ W را به گونه‌ای در نظر بگیرید که نقطهٔ W از A و B به یک فاصله باشد (یعنی WA = WB) نشان دهید W روی عمودمنصف AB قرار دارد.

(راهنمایی: از نقطهٔ W به B و A و به وسط پاره خط AB وصل کنید و نشان دهید مثلث‌های ایجاد شده با هم هم‌نهشت هستند و از این مطلب استفاده کنید و نشان دهید W روی عمودمنصف پاره خط AB قرار دارد.)

W را به A و B وصل می‌کنیم، همین طور W را به وسط پاره‌خط AB وصل کرده و آن نقطه را M می‌نامیم. حال ثابت می‌کنیم که دو مثلث WAM و WBM با هم هم‌نهشتند.

از طرفی چون ˆM1 و ˆM2مکمل هستند، پس ˆM1=ˆM2=90

نتیجه 2: اگر نقطه‌ای از دو سر یک پاره خط به یک فاصله باشدآن نقطه روی عمود منصف آن پاره خط قرار دارد.

از (1) و (2) نتیجه می‌گیریم: هر نقطه که روی عمودمنصف یک پاره خط باشد از دو سر آن پاره‌خط به یک فاصله است  و هر نقطه که فاصله‌ی آن از دو سر پاره‌خط به یک اندازه باشد روی عمودمنصف آن پاره‌خط قرار دارد.

فعالیت (صفحه 13 کتاب درسی)

 

1- یک نقطه را در صفحه در نظر بگیرید و خطی بکشید که از آن نقطه عبور کند. چند خط متمایز می‌توانید رسم کنید که از نقطه موردنظر بگذرد؟
بی‌شمار خط می‌توان رسم کرد. از یک نقطه بی‌شمار خط عبور می‌کند.

2- دو نقطه را در یک صفحه در نظر بگیرید و خطی بکشید که از آن دو نقطه عبور کند. چند خط متمایز می‌توانید رسم کنید که از هر دو نقطهٔ موردنظر بگذرد؟ فقط یک خط می‌توان رسم کرد.

3- به نظر شما برای اینکه یک خط به طور کامل مشخص باشد، حداقل چند نقطه از آن خط را باید داشته باشیم؟
حداقل 2 نقطه از خط باید مشخص باشد، زیرا از دو نقطه‌ی متمایز فقط یک خط راست عبور می‌کند.

فعالیت (صفحه 14 کتاب درسی)

 

پاره خط AB را مانند شکل زیر در نظر بگیرید.

1- دهانهٔ پرگار را بیش از نصف طول AB باز کنید و یک بار از نقطهٔ A و بار دیگر با همان اندازه از نقطهٔ B کمان بزنید تا یکدیگر را در دو نقطه مانند U و V قطع کنند.

2- طول پاره خط‌های AU و BU نسبت به هم چگونه‌اند؟ چرا؟ AU و BU با هم برابر هستند. چون دهانه‌ی پرگار در هنگام رسم کمان‌ها ثابت مانده است.

3- طول پاره خط‌های AV و BV نسبت به هم چگونه‌اند؟ چرا؟ با هم برابر هستند، چون دهانه‌ی پرگار درزمان رسم کمان‌ها ثابت است و تغییر نکرده است.

4- آیا می‌توان گفت نقاط U و V روی عمودمنصف پاره خط AB قرار دارند؟ چرا؟ بله، با توجه به نتیجه‌ای که در فعالیت قبل گرفتیم، اگر فاصله‌ی نقطه‌ای از دو سر یک پاره خط به یک اندازه باشد، آن نقطه روی عمود منصف پاره خط قرار دارد.

5- عمودمنصف پاره خط AB را رسم کنید. کافی است دو نقطه‌ی U و V را به هم وصل می‌کنیم. خط ایجاد شده عمود منصف AB خواهد بود.

کار در کلاس (صفحه 14 کتاب درسی)

 

مراحل رسم عمودمنصف یک پاره خط را توضیح دهید.

ابتدا دهانه‌ی پرگار را بیشتر از نصف پاره‌خط باز کرده و به مرکز دو سر پاره‌خط کمان‌هایی می‌زنیم. محل برخورد دو کمان را به هم وصل می‌کنیم و امتداد می‌دهیم. این خط عمود منصف پاره‌خط موردنظر است.

رسم خط عمود بر یک خط و رسم خط موازی با یک خط

فعالیت (صفحه 14 کتاب درسی)

 

رسم خط عمود بر یک خط، از نقطه‌ای روی آن

خط d و نقطهٔ M را روی آن، مانند شکل زیر در نظر بگیرید. می‌خواهیم خطی بکشیم که از M بگذرد و بر d عمود باشد.

1- به کمک پرگار چگونه می‌توانید نقاط A و B را روی خط d بیابید؛ به گونه‌ای که M وسط پاره خط AB باشد.
کافی است که به مرکز M و شعاع دلخواه کمانی رسم کنیم که خط d را در دو نقطه قطع کند. یکی از نقاط ایجاد شده را A و دیگری را B می‌نامیم.

2- عمودمنصف پاره خط AB را رسم کنید.
کافی است با استفاده از گونیا عمودی رسم کنیم که از نقطه‌ی M عبور کند، البته از آنجا که M وسط AB است می‌توانستیم عمودمنصف AB را به روش قبل رسم کنیم که حتماً از M عبور می‌کند، چون هر نقطه که از 2 سر پاره‌خط به یک فاصله باشد، روی عمود منصف آن قرار دارد.

3- عمودمنصف پاره خط AB خطی است که بر خط d عمود بوده و از نقطهٔ M عبور می‌کند.

کار در کلاس (صفحه 14 کتاب درسی)

 

مراحل رسم خط عمود بر یک خط از نقطه‌ای روی آن را توضیح دهید.
فرض کنیم خط d و نقطه‌ی M روی آن داده شده است. ابتدا به مرکز M و شعاع دلخواه دو کمان می‌زنیم. (هر دو کمان به یک اندازه) محل برخورد دو کمان و خط d را A و B می‌نامیم. حال عمودمنصف پاره‌خط AB را به روشی که قبلاً گفته شد رسم می‌کنیم. عمود منصف پاره‌خط AB همان عمود بر خط d است که از نقطه‌ی M نیز عبور می‌کند.

فعالیت (صفحه 15 کتاب درسی)

 

رسم خط عمود بر یک خط، از نقطه‌ای غیر واقع بر آن

خط d و نقطهٔ T را که غیر واقع بر آن است، مانند شکل زیر در نظر بگیرید.

می‌خواهیم خطی بکشیم که از T بگذرد و بر خط d عمود باشد.

1- به کمک پرگار چگونه می‌توانید نقاط A و B را روی خط d به گونه‌ای بیابید که از نقطهٔ T به یک فاصله باشند.
کمانی به مرکز T رسم می‌کنیم که طول این کمان از فاصله‌ی T تا d باید بیشتر باشد. این کمان الزاماً d را در دو نقطه قطع می‌کند.

2- عمودمنصف پاره خط AB را رسم کنید.
دهانه پرگار را به اندازه‌ای کمتر از طول پاره‌خط AB باز می‌کنیم. فقط باید حواسمان باشد که اندازه دهانه پرگار از نصف اندازه AB کمتر نشود. سپس دو کمان می‌زنیم یکی به مرکز نقطه A و دیگری به مرکز B اکنون نقاط تلاقی دو کمان را به هم وصل می‌کنیم که عمود منصف AB را تشکیل می‌دهد.

3- آیا عمودمنصف پاره خط AB از نقطهٔ T می‌گذرد؟ چرا؟ بله، چون فاصله‌ی T از دو سر پاره‌خط AB به یک اندازه است.

عمودمنصف پاره خط AB طی است که بر خط d عمود است و از نقطهٔ T عبور می‌کند.

کار در کلاس (صفحه 15 کتاب درسی)

 

روش رسم خط عمود بر یک خط از نقطه‌ای غیرواقع بر آن را توضیح دهید.
فرض کنیم خط d و نقطه‌ی T خارج از آن داده شده است. ابتدا کمانی به مرکز T و به اندازه‌ی بیشتر از فاصله‌ی T تا d رسم می‌کنیم که خط d را در دو نقطه‌ی A و B قطع کند. سپس عمودمنصف پاره‌خط AB را رسم می‌کنیم. این عمودمنصف از نقطه‌ی T عبور می‌کند و بر خط d نیز عمود است.

فعالیت (صفحه 15 کتاب درسی)

 

رسم خط موازی با خط داده شده از یک نقطۀ غیرواقع بر آن

خط d و نقطه T مانند شکل زیر داده شده‌اند.

می‌خواهیم خطی رسم کنیم که از نقطهٔ T بگذرد و با خط d موازی باشد.

1- خط d1 را به گونه ای رسم کنید که از نقطهٔ T بگذرد و بر خط d عمود باشد. با استفاده از گونیا عمودی از نقطه‌ی T به خط d رسم می‌کنیم.

2- خط d2 را به گونه ای رسم کنید که از نقطهٔ T بگذرد و بر خط d1 عمود باشد. با استفاده از گونیا عمودی از نقطه‌ی T خارج می‌کنیم و آن را d2 می‌نامیم.

3- خط d2 نسبت به خط d چه وضعیتی دارد؟ چرا؟ (خط d1 را مورّب در نظر بگیرید.)
d و d2 با هم موازی‌اند. می‌دانیم دو خط عمود بر یک خط با هم موازی‌اند. اگر خط d1 را مورب در نظر می‌گرفتیم و خط d2 را طوری رسم می‌کردیم که زاویه‌ی بین d1 و d2 با زاویه‌ی بین d و d1 برابر باشد، باز دو خط d و d2 با هم موازی می‌شدند.

کار در کلاس (صفحه 15 کتاب درسی)

 

روش رسم خط موازی با یک خط از نقطه‌ای غیرواقع بر آن را توضیح دهید.

ابتدا فرض می‌کنیم که خط d1 و نقطهT داده شده است. می‌توانیم از نقطه‌ی Tخطی موازی d1 رسم کنیم. برای انجام این کار ابتدا عمودی به d1 رسم می‌کنیم که از T عبور کند آن را d2 می‌نامیم. از آنجا که d1 و d3 هر دو بر d2 عمود هستند، پس d1 و d2 الزاماً با هم موازی‌اند.

روش دوم: با استفاده از گونیا عمودی بر 1d2 رسم می‌کنیم که از نقطه‌ی T عبور کند و آن را d2 می‌نامیم. سپس عمود بر d2 رسم می‌کنیم که از نقطه T عبور کرده و آن را d3 می‌نامیم. حال چون d1 و d3 به d2 عمود هستند، بنابراین الزاماً با هم موازی‌اند.

تمرین (صفحه 15 کتاب درسی)

 

1- فرض کنیم هر چهار ضلعی که قطرهایش منصف هم باشند، متوازی الاضلاع است. متوازی الاضلاعی رسم کنید که طول قطرهای آن 4 و 7 باشد. چند متوازی الاضلاع به طول قطرهای 4 و 7 می‌توان رسم کرد؟
ابتدا یک پاره‌خط به طول 7 سانتی‌متر را رسم می‌کنیم، نقطه‌ی وسط آن را پیدا می‌کنیم و M می‌نامیم. دایره‌ای به مرکز M و شعاع 2 سانتی‌متر رسم می‌کنیم. یک قطر از دایره را به دلخواه رسم می‌کنیم. این نقطه‌ها را به هم وصل می‌کنیم، چهار ضلعی موردنظر به دست می‌آید. به تعداد تمام قطرهای دایره رسم شده می‌توان متوازی‌الاضلاع به قطر 4، 7 سانتی‌متر رسم کرد و چون دایره بی‌شمار قطر دارد، بی شمار متوازی‌الاضلاع می‌توان رسم کرد.

2- فرض کنیم هر چهار ضلعی که قطرهایش با هم برابر و منصف هم باشد، مستطیل است. مستطیلی رسم کنید که طول قطر آن 6 سانتی متر باشد.
ابتدا پاره‌خط دلخواه AB را رسم می‌کنیم، مثلاً به طول 5 سانتی‌متر. سپس از دو سر آن دو کمان به اندازه‌ی 3 سانتی‌متر امتداد می‌دهیم و نقاط پایانی را C و D می‌نامیم. نقاط A و C و D و B را به هم وصل می‌کنیم.

3- فرض کنیم که برای لوزی بودن یک چهارضلعی کافی است که قطرهای آن چهارضلعی عمودمنصف یکدیگر باشند. ترسیم‌های زیر را انجام دهید.

الف) یک لوزی رسم کنید که طول قطرهای آن 3 و 5 باشد.
ابتدا قطری به طول 5 سانتی‌متر را رسم کرده و آن را AB می‌نامیم. عمود منصف AB را رسم کرده و محل برخورد آن با AB را M می‌نامیم. نقاط D و C را روی عمود منصف چنان اختیار می‌کنیم که فاصله‌شان از M، یک ونیم سانتی‌مترباشد. این نقاط را به هم وصل می‌کنیم.

ب) یک لوزی به طول ضلع 5 و طول قطر 6 رسم کنید.
ابتدا قطری به طول 6 سانتی‌متر را رسم می‌کنیم و آن را AB می‌نامیم. به مرکز A و B کمان‌هایی به اندازه‌ی 5 سانتی‌متر رسم می‌کنیم. محل برخورد کمان‌ها را D و C می‌نامیم و به هم وصل می‌کنیم.

4- دو ضلع یک زاویه را در نظر بگیرید.

الف) نقطه‌ای بیابید که فاصلهٔ آن از هر ضلع زاویهٔ موردنظر 2 واحد باشد.
یک زاویه دلخواه (ˆO) رسم کرده و بر روی هر ضلع آن یک نقطه با فاصله مشخص از رأس زاویه انتخاب می‌کنیم. 

(¯OA=¯OB) سپس از هر یک از این نقطه‌ها، خطی عمود بر ضلع زاویه رسم می‌کنیم (خط‌های m و n). این دو خط یکدیگر را در یک نقطه قطع خواهند کرد (نقطه C) که فاصله این نقطه دو ضلع زاویه با هم برابر است (با استفاده از تشابه مثلث‌ها این قضیه قابل اثبات است.) حالا با استفاده از خط‌کش فاصله نقطه تقاطع عمودها با ضلع‌های زاویه (¯AC,¯BC) را اندازه می‌گیریم. اگر این فاصله برابر 2 بود، نقطه به دست آمده جواب مسئله است. در غیر این صورت باید آنقدر عمودها را جابجا کنیم تا فاصله نقطه تقاطع آنها از دو ضلع زاویه برابر 2 شود.

ب) با استفاده از نقطه‌ای که در قسمت (الف) یافته‌اید نیمساز زاویه را رسم کنید. کافی است خطی از نقطه O به C وصل کرده و امتداد دهیم.

5- به قسمت (الف) پاسخ دهید و از نتیجهٔ آن در قسمت (ب) استفاده کنید.

الف) وتری مانند AB از یک دایره را در نظر بگیرید. وضعیت عمودمنصف و AB مرکز دایره نسبت به هم چگونه‌اند؟ چرا؟
عمودمنصف AB را رسم می‌کنیم، O روی عمودمنصف AB قرار دارد، چون فاصله‌ی O از دو سر پاره‌خط با هم برابر است زیرا OA=OB=r و همین‌طور عمودمنصف نقش قطر را دارد.

ب) آیا می‌دانستید که در زمین فوتبال نقطهٔ پنالتی مرکز دایره‌ای است که قسمتی از قوس آن در جلوی محوطهٔ جریمه کشیده شده است؟
یک داور فوتبال لحظه‌ای که اعلام پنالتی می‌کند، متوجه می‌شود که نقطهٔ پنالتی مشخص نیست. اگر او وسایل لازم برای کشیدن خط راست و کمان دایره را داشته باشد، چگونه می‌تواند با استفاده از قوس جلوی محوطهٔ هجده قدم، نقطهٔ پنالتی را مشخص کند.
کافی است روی قوس موردنظر دو وتر به دلخواه رسم کنید. سپس عمودمنصف‌های آن وترها را رسم کرده و امتداد دهد. این عمودمنصف‌ها در حقیقت قطر هستند و محل برخورد آنها نشان‌دهنده‌ی مرکز است. AB و CD دو وتر دلخواه هستند که عمودمنصف آنها را رسم می‌کنیم.