درسنامه آموزشی فصل اول ریاضی کلاس سوم با پاسخ درس 3: ساعت در بعد از ظهر
-
ریاضی
- فصل 1: الگوها
- حل مسئله با راهبرد الگویابی
- درس 1: شمارش چندتا چندتا
- درس 2: ماشینهای ورودی- خروجی
- درس 3: ساعت در بعد از ظهر
- درس 4: الگوهای متقارن
- مرور فصل اول
- فصل 2: عددهای چهار رقمی
- حل مسئله با راهبرد الگوسازی
- درس 1: معرفی عدد هزار
- درس 2: ارزش مکانی
- درس 3: ارزش پول
- درس 4: تقریب اعداد
- مرور فصل دوم
- فصل 3: عددهای کسری
- حل مسئله با راهبرد رسم شکل
- درس 1: کسر
- درس 2: کاربرد کسر در اندازهگیری
- درس 3: تساوی کسرها
- درس 4: مقایسهی کسرها
- مرور فصل سوم
- فصل 4: ضرب و تقسیم
- حل مسئله با راهبرد روشهای نمادین
- درس 1: ضرب
- درس 2: ضرب عددهای یک رقمی
- درس 3: خاصیتهای ضرب
- درس 4: تقسیم
- مرور فصل چهارم
- فصل 5: محیط و مساحت
- حل مسئله با راهبرد زیر مسئله
- درس 1: خط، نیم خط و پاره خط
- درس 2: محیط
- درس 3: اندازهی سطح
- درس 4: واحد اندازهگیری سطح
- مرور فصل پنجم
- فصل 6: جمع و تفریق
- حل مسئله با راهبرد حل مسئلهی سادهتر
- درس 1: مقایسهی عددها
- درس 2: جمع و تفریق
- درس 3: جمع در جدول ارزش مکانی
- درس 4: تفریق در جدول ارزش مکانی
- مرور فصل ششم
- فصل 7: آمار و احتمال
- حل مسئله با راهبرد حدس و آزمایش
- درس 1: جدول دادهها
- درس 2: احتمال
- درس 3: نمودار دایرهای
- درس 4: انتخاب نمودار
- مرور فصل هفتم
- فصل 8: ضرب عددها
- حل مسئله با راهبرد حذف حالتهای نامطلوب
- درس 1: ضرب در عدد 10
- درس 2: ضرب عددهای یک رقمی در چند رقمی
- درس 3: محاسبهی ضرب
- درس 4: تقسیم با باقیمانده
- مرور فصل هشتم
فعالیت (صفحه 16 کتاب درسی)
کارهایی که علی در یک شبانه روز انجام داده است، روی ساعتهای زیر مشخّص شدهاند.


با توجّه به این ساعتها به سؤالهای زیر پاسخ دهید.
- علی در مجموع چند ساعت خوابیده است؟ 8 ساعت
- علی در مدرسه چند ساعت درس خوانده است؟ 5 ساعت
- چند ساعت در راه مدرسه یا خانه بوده است؟ 2 ساعت
- در مجموع، او چند ساعت به نماز خواندن، خوردن، استراحت و تماشای تلویزیون پرداخته است؟ 5 ساعت
- یک شبانه روز چند ساعت است؟ 24 ساعت
با توجّه به تصاویر بالا به سؤالهای زیر پاسخ دهید.
- علی چه ساعتی به خانه رسیده است؟ 3 بعدازظهر یا 15
- علی درس خواندن در خانه را چه ساعتی شروع کرده است؟ 4 بعدازظهر یا 16
- علی چه ساعتی به خواب رفته است؟ 10 بعدازظهر یا 22
کار در کلاس (صفحه 17 کتاب درسی)
زهرا کارهای خود را در روز جمعه (یک شبانه روز) به صورت زیر نشان داده است.
عددهای مناسب برای ساعتهای بعدازظهر را بنویسید و شکل را کامل کنید.
حالا به سؤال های زیر پاسخ دهید.
- زهرا در مجموع چند ساعت در خانه درس خوانده است؟ 4 ساعت
- زهرا چه ساعتی به مهمانی رسیده است؟ 4 بعدازظهر یا 16
- زهرا چه ساعتی از مهمانی برگشته و به خانه رسیده است؟ 9 بعدازظهر یا 21
شما هم چند سؤال مثل سؤال های بالا برای دوست خود طرح کنید و او به آن ها جواب دهد. سپس او سؤال کند و شما جواب دهید.
زهرا در مجموع چند ساعت خوابیده است؟ 8 ساعت
زهرا در مجموع چند ساعت مشغول نماز خواندن و غذا خوردن بوده است؟ تقریبا 3 ساعت
کاردستی بساز (صفحه 17 کتاب درسی)
در اینجا شکل باز شدهی یک مکعّب را میبینید. شبیه این شکل را روی کاغذ بکشید و دورش را با قیچی ببرید. کاغذ را از روی نقطه چینها تا کنید تا یک مکعّب ساخته شود. مکعّب خود را به کلاس ببرید و با آویزان کردن آن در کنار مکعّبهای دیگران، به آموزگارتان در تزیین کلاس کمک کنید.
تمرین (صفحه 18 کتاب درسی)
1- کارهایی را که در یک روز پنجشنبه انجام دادهاید، روی ساعتهای زیر مشخّص کنید. ابتدا ساعتها را کامل کنید.
2- نوارهای رنگی مربوط به ساعتهای قبل از ظهر و بعد از ظهر (کار در کلاس) را بریدهایم و روی یک خط به دنبال هم چسباندهایم. با رنگ کردن، کارهای زهرا را در روز جمعه مشخّص کنید.
3- برنامهی کودک تلویزیون ساعت 16 پخش میشود. زمان شروع این برنامه ساعت چند بعد از ظهر است؟ 4 بعد از ظهر
4- اتوبوسی ساعت 7 صبح از تهران به سوی تبریز حرکت کرد و بعد از 10 ساعت به تبریز رسید. این اتوبوس چه زمانی به تبریز رسیده است؟ به دو صورت بیان کنید. 5 بعد از ظهر
بشمار و بساز (صفحه 18 کتاب درسی)
هر شکل از چند مکعّب کوچک درست شده است؟ با استفاده از مکعّبهای چینه آنها را بسازید.