Loading [MathJax]/extensions/TeX/cancel.js

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی کار و فناوری کلاس هفتم با پاسخ پودمان مستند سازی

آخرین ویرایش: 15:52   1401/08/16 29889 گزارش خطا

مستندسازی شامل ثبت و ضبط چگونگی اجرای گام به گام یک پروژه، پژوهش و فرایند یک کار است. در گذشته مستندسازی بیشتر شامل نوشتن بود. امروزه مستندسازی و تولید محتوای الکترونیکی با هم به‌کار برده می‌شوند، زیرا مستندات را می‌توان به شکل نسخه‌های الکترونیکی تهیه کرد. در این صورت انتقال آنها به دیگران، با توجه به امکانات ارتباطی فناوری اطلاعات، سریع‌تر خواهد بود. ایجاد تغییرات مورد نیاز در آنها نیز ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود. با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، مستندسازی متن، تصویر، فیلم و... به‌راحتی امکان‌پذیر است.

برخی از مزایای مستندسازی عبارت‌اند از:
1- آسان کردن ارائهٔ گزارش چگونگی اجرای پروژه، کار و ...
2- آسان کردن توسعهٔ پروژه، کار و ...

بارش فکری (صفحهٔ 40 کتاب درسی)

 

دربارهٔ مزایای دیگر مستندسازی گفت‌وگو کنید.

برای ایجاد نسخه‌های الکترونیکی متنی می‌توان از نرم‌افزارهای مختلف مانند واژه‌پرداز «ورد» استفاده کرد. شما نیز می‌توانید گزارش‌هایی را که برای درس‌های خود تهیه می‌کنید به‌صورت الکترونیکی درآورید و آنها را مستند کنید.

مستندسازی و تهیۀ گزارش

در این درس گزارشی از مدال‌آوران ورزش ایران تهیه و آن را به‌‌صورت الکترونیکی مستند می‌کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از امکاناتی که یاد می‌گیرید، گزارشی را از کارهایی که تاکنون انجام داده‌اید، تهیه کنید.

پرسش (صفحهٔ 40 کتاب درسی)

 

مدال‌آوران المپیک ورزشی کشور چه کسانی هستند؟

4-1- گام اول: شناخت موضوع

اینجا به دنبال یافتن پاسخِ پرسش‌های زیر باشید:
- المپیک چیست؟
- چه رشته‌های ورزشی در المپیک وجود دارد؟ 
- ایران در کدام‌یک از آن ها نماینده یا نمایندگانی داشته است؟
- مدال‌آوران ایرانی براساس نوع مدال (طلا، نقره و برنز) کدام‌اند؟

تا اینجا خروجی شما به شکل یک گزارش کتبی ثبت و مستند می‌شود.

4-2- گام دوم: انتخاب منابع و جمع‌آوری اطلاعات

چون موضوع شما دربارهٔ ورزش است، می‌توانید می‌توانید از منابع در دسترس در زمینهٔ ورزش مانند وب‌گاه «وزارت ورزش و جوانان» (msy.gov.ir) و «کمیتهٔ ملی المپیک» (www.olympic.ir/fa/home)، اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید.

شکل 1-4- صفحۀ اوّل (home page) ‌وب‌گاه وزارت ورزش و جوانان
شکل 1 4 صفحۀ اوّل (home page) ‌گاه‌های وزارت ورزش و جوانان
شکل 1-4- صفحۀ اوّل (home page) ‌وب‌گاه کمیته ملی المپیک

بارش فکری (صفحهٔ 41 کتاب درسی)

 

به نظر شما پژوهش در مورد مدال‌آوران المپیکی ایران چه سودی دارد؟

کار کلاسی (صفحهٔ 42 کتاب درسی)

 

تغییر صفحات وب

صفحهٔ اول وب‌گاه «وزارت ورزش و جوانان» و «کمیتهٔ ملی المپیک» را با تصویر نمونهٔ کتاب مقایسه کنید. آیا این صفحه در زمان جست‌وجوی شما تغییر کرده است؟ چرا؟

در وب‌گاه وزارت ورزش و جوانان، پیوندهایی را سمت راست آن می‌بینید. پیوند «مدال‌آوران» شاملِ بازی‌های المپیکی و بازی‌های آسیایی است. گزینه بازی‌های المپیکی را انتخاب کنید.

شکل 2-4- صفحۀ بازی‌های مدال‌آوران المپیکی در وب‌گاه وزارت ورزش و جوانان
شکل 2-4- صفحۀ بازی‌های مدال‌آوران المپیکی در وب‌گاه وزارت ورزش و جوانان

ذخیره‌سازی اطلاعات مدال‌آوران در پروندۀ متنی

اطلاعات را انتخاب و آنها را در حافظه (Copy) و در برنامۀ واژه‌پرداز (Paste) کنید. به این ترتیب، این جدول در واژه‌پرداز کپی می‌شود.

در این وب‌گاه، با استفاده از دکمه‌های حرکت به صفحهٔ بعدی، تمام مدال‌آوران را در پرونده کپی کنید.

شکل 3-4- ذخیرۀ اطلاعات در Word
شکل 3-4- ذخیرۀ اطلاعات در Word

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، اطلاعات مدال‌آوران عبارت‌اند از:

کار کلاسی (صفحهٔ 42 کتاب درسی)

 

دسته‌بندی اطلاعات

با هم‌اندیشی در گروه، اطلاعات هر یک از رشته‌های ورزشی را دسته‌بندی کنید.

4-3- گام سوم: پردازش و مستندسازی اطلاعات

مستندسازی

ثبت توضیحات، بیان و ارائهٔ نتایج مشاهده شده در هر تحقیق و در هر کار مستندسازی نامیده می‌شود.
مستندسازی باید در تمام مراحل فرایند انجام کار ادامه یابد.
گزارش کتبی تحقیق شما شاملِ صفحهٔ روی جلد، صفحه عنوان و صفحات داخلی است.
برای مستندسازی الکترونیکی می‌توانید از برنامهٔ واژه‌پرداز استفاده کنید.

کار کلاسی (صفحهٔ 43 کتاب درسی)

 

گزارشی را که پس از مشاهدهٔ فیلم، ایجاد کردید به نام «مدال‌آوران ورزش ایران» ذخیره کنید.

4-4- گام چهارم: ارائه و اشتراک‌گذاری اطلاعات

برای ارائهٔ نمایشی مستندات می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند «پرده‌نگار» (پاورپوینت: power point) که در پودمان‌های بعدی خواهید آموخت، استفاده کنید.

کار غیر کلاسی (صفحهٔ 43 کتاب درسی)

 

1- رشتهٔ ورزشی دل‌خواهتان را انتخاب و معرفی کنید. سپس بررسی کنید ورزشکاران محبوب رشتهٔ ورزشی شما چه کسانی هستند (هر کدام از هم‌کلاسی‌هایی که به یک رشتهٔ ورزشی علاقه دارند، می‌توانند با هم یک گروه تشکیل دهند و کار را با همکاری یکدیگر انجام دهند).

2- با استفاده از امکانات برنامهٔ واژه‌پرداز، اطلاعات مربوط به موضوع «هویت و شخصیت» را که در درس تفکر و سبک زندگی جمع آوری کرده‌اید، مستند کنید.

3- گزارشی از اختراعی که در پودمان نوآوری و فناوری داشته اید بنویسید و در آن از امکاناتی که در واژه‌پرداز یاد گرفته‌اید، استفاده کنید.

4- با استفاده از منابع معتبر مانند وب‌گاه‌های «ستاد ملی مبارزه با دوپینگ» (www.iranado.ir) و «فدراسیون پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران» (www.ifsm.ir) دربارهٔ دوپینگ و ضررهای آن گزارشی تهیه کنید.