درسنامه آموزشی دین و زندگی (3) انسانی کلاس دوازدهم انسانی با پاسخ درس 6: سنتهای خداوند در زندگی
-
دین و زندگی (3) انسانی
- درس 1: هستی بخش
- درس 2: یگانۀ بیهمتا
- درس 3: توحید و سبک زندگی
- درس 4: فقط برای او
- درس 5: قدرت پرواز
- درس 6: سنتهای خداوند در زندگی
- درس 7: در گرو کار خویش
- درس 8: بازگشت
- درس 9: زندگی در دنیای امروز و عمل به احکام الهی
- درس 10: پایههای استوار
- درس 11: عصر شکوفایی
- درس 12: نگاهی به تمدن جدید
- درس 13: مسئولیت بزرگ ما
تدبّر در قرآن (صفحهٔ 67 کتاب درسی)
آیات زیر را ترجمه کنید.
کُلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوت وَ نَبلوکُم بِالشَّرِّ وَ الخَیرِ فِتنَةً وَ اِلَینا تُرجَعونَ [سورهٔ انبیاء / 35]
هرکسی طعم مرگ را میچشد؛ و قطعاً ما شما را با شر و خیر میآزماییم و به سوی ما بازگردانده میشوید.
اَحَسِبَ النّاسُ اَن یُترَکوا اَن یَقولوا آمَنّا وَ هُم لایُفتَنونَ [سورهٔ عنکبوت / 2]
آیا مردم گمان کردند رها میشوند همین که بگویند ایمان آوردیم؛ و آزمایش نمیشوند؟
کُلًّا نُمِدُّ هٰؤُلاءِ وَ هٰؤُلاءِ مِن عَطاءِ رَبِّک وَ ما کانَ عَطاءُ رَبِّکَ مَحظورًا [سورهٔ اسراء / 20]
هر یک از اینان و آنان [دنیاطلبان و آخرتطلبان] را مدد میرسانیم از عطای پروردگارت و عطای پروردگارت [از کسی] منع نشده است.
وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا وَ اِنَّ اللّٰهَ لَمَعَ المُحسِنینَ [سورهٔ عنکبوت / 64]
و کسانی که در راه ما جهاد [و تلاش] کنند حتماً آنان را به راههای خود هدایت میکنیم. و در حقیقت خداوند با نیکوکاران است.
وَالَّذینَ کَذَّبوا بِآیاتِنا سَنَستَدرِجُهُم مِن حَیثُ لایَعلَمونَ وَ اُملی لَهُم اِنَّ کَیدی مَتینٌ [سورهٔ اعراف / 182 و 183]
و کسانی که آیات ما را تکذیب کردند، به تدریج گرفتار عذابشان خواهیم کرد، از آن راه که نمیدانند، و به آنها مهلت میدهم همانا تدبیر من استوار است.
مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهو عَشرُ اَمثالِها وَ مَن جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجزیٰ اِلّا مِثلَها وَ هُم لا یُظلَمونَ [سورهٔ انعام / 160]
کسی که کار نیکی بیاورد ده برابر آن [پاداش] میگیرد و کسی که کار بدی بیاورد جز به اندازهٔ آن کیفر نمیشود و بر آنان ستم نمیشود.
وَ لَو اَنَّ اَهلَ القُریٰ آمَنوا وَ اتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الاَرضِ وَ لٰکِن کَذَّبوا فَاَخَذناهُم بِما کانوا یَکسِبونَ [سورهٔ اعراف / 96]
و اگر مردم شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه میکردند، قطعاً برایشان میگشودیم برکاتی از آسمان و زمین ولی تکذیب کردند، پس آنان را گرفتار ساختیم به [کیفر] آنچه مرتکب میشدند.
با تفکر در آیات بالا، پیامهای زیر را تکمیل کنید.
1- هر انسانی در زندگی خود همواره به وسیلهٔ امور شرّ یا با امور خیر در معرض امتحانهای الهی است. سوره انبیاء / آیه 35
2- هرکس ادعای ایمان کند، مورد آزمایش خاص الهی قرار میگیرد. سوره عنکبوت / آیه 2
3- رحمت واسعهٔ الهی به همهٔ افراد جامعه، چه نیکوکار و چه بدکار، اعطا میشود. سوره اسراء / آیه 20
4- خداوند کسانی را که در راه او قدم بردارند، به طور خاص همراهی و هدایت میکند. سوره عنکبوت / آیه 69
5- برخی گناهکاران به دست خویش، خود را در معرض هلاکت قرار میدهند و به تدریج گرفتار عذاب میشوند. سوره اعراف / آیه 182
6- خداوند پاداش کار نیک را چند برابر و کیفر کار بد را به اندازه خودش میدهد و این نشانه عدل الهی است. سوره انعام / آیه 160
7- مطابق با قانون الهی، آینده انسان براساس رفتارهای خوب یا بد رقم میخورد. سوره اعراف / آیه 96
سنتهای الهی
دانستیم که براساس تقدیر الهی، جهان خلقت قانونمند است و پدیدههای آن در دایرهٔ قوانین خاصی مسیر تکاملی خود را میپیمایند. این قانونمندی اختصاص به پدیدههای طبیعی ندارد و زندگی فردی و اجتماعی انسانها را هم دربرمیگیرد. قرآن کریم از این قوانین با عنوان «سنتهای الهی» یاد کرده و مردم را به شناخت آنها، به خصوص سنتهای مربوط به زندگی انسان دعوت نموده است.
شناخت قوانین جهان خلقت از طریق علومی مانند فیزیک، شیمی و زیست شناسی سبب آشنایی ما با نشانههای الهی و نیز بهره گرفتن از طبیعت میشود. امّا شناخت قوانین حاکم بر زندگی انسانها، موجب نگرش صحیح ما نسبت به تلخیها و شیرینیها، شکستها و موفقیتها، بیماری و سلامت و به طور کلی همهٔ حوادث زندگی میشود و دیدگاه ما را نسبت به وقایع و حوادث جهان از دیگران ممتاز میسازد و بالاخره این شناخت در روابطمان با خدا، با خود، با خلقت و با دیگران تأثیر بسزایی دارد.
برخی از سنتهای الهی عبارتاند از:
1- ابتلاء
ابتلاء در لغت به معنای امتحان است و در اصطلاح دینی به معنای قرار دادن فرد در شرایط و موقعیتی است که صفات درونی خود را بروز دهد و درستی یا نادرستی آنچه را که ادعا کرده مشخص سازد. البته میان امتحان الهی و امتحان بشری تفاوت وجود دارد و آن این است که در امتحان بشری ما غالباً از حقیقت درون افراد بی خبر هستیم و میکوشیم تا از طریق امتحان کردن آنها به آگاهی لازم برسیم؛ ولی امتحان خداوندِ علیم برای آگاه شدن از درون افراد نیست، بلکه برای رشد دادن و به ظهور رساندن استعدادها و نشان دادن تمایلات درونی افراد است.
سنت ابتلاء یکی از عامترین و فراگیرترین سنتهای الهی حاکم بر زندگی انسان است که ثابت و همیشگی است و شامل همهٔ انسان ها در همهٔ دورانها میشود. به عبارت دیگر، زندگی هر انسانی، چه مؤمن و چه کافر، چه فقیر و چه غنی، صحنهٔ انواع امتحانها و آزمایشهاست. هویت و شخصیت انسانها با این ابتلائات ساخته میشود و شناخته میگردد.
- کدام آیهٔ فعالیتِ «تدبّر در قرآن» ابتدای درس، به این سنت اشاره دارد؟ سوره عنکبوت / آیه 2
موفقیت در هر مرحلهای از امتحان الهی سبب ورود فرد به مرتبهای برتر میشود و او را با امتحانهای جدیدتر روبهرو میکند؛ درست مانند دانشآموزی که با موفقیت در هر امتحانی وارد مرحلهای بالاتر از امتحانات میگردد تا به موفقیت نهایی برسد؛ به طور مثال، اگر انسان ایمان به خداوند و بندگی او را اعلام کند، بنا به سنت ابتلاء، وارد امتحانها و آزمایشهای خاص آن میشود و به میزانی که در آزمونهای اوّلیه سربلند بیرون آید، قدم در آزمونهای بعد میگذارد و برای کسب کمالات برتر آماده میشود.
امام صادق (ع) درباره رابطه مراتب ایمان و مراتب امتحان میفرماید:
اِنَّمَا المُؤمِنُ بِمَنزِلَةِ کَفَّةِ المیزانِ کُلَّما زیدَ فی ایمانِه زیدَ فی بَلائِه
به راستی که مؤمن به مانند کفهٔ ترازوست هر اندازه ایمانش افزوده شود، امتحانش نیز افزوده میشود.
کدام آیهٔ فعالیت «تدبر در قرآن» ابتدای درس، به این نکته اشاره دارد؟ سورهٔ انبیاء / آیهٔ 35
ممکن است بپرسید: خداوند با چه چیزی ما را امتحان میکند؟ پاسخ این است که او با هر امر خیر یا شری ما را میآزماید؛ بیماری یا سلامت، فقر یا ثروت، از دست دادن پدر و مادر یا داشتن پدر و مادر، بارش باران یا وقوع خشکسالی و به طور کلی هر حادثهٔ شیرین یا تلخ، مواد امتحانی ما به حساب میآیند و نحوهٔ مواجههٔ ما با آنها پیروزی یا شکست ما را رقم میزند و مهیای امتحانی دیگر میسازد.
از اینرو، کوچکترین حادثهای که پیرامون ما رخ دهد، امتحانی برای ماست تا روشن شود که ما نسبت به آن حادثه چه تصمیمی میگیریم و چگونه عمل میکنیم. عمل درست، رشد و کمال و عمل غلط، عقبماندگی و خسران ما را به دنبال دارد.
تفکر در متن (صفحهٔ 71 کتاب درسی)
در رفتار و عملکرد کسی که مصیبت و گرفتاری را امتحان الهی میداند، با کسی که آن را یک پیشامد طبیعی میشمارد، چه تفاوتهایی وجود دارد؟
1- گروه اوّل دچار یأس و ناامیدی نمیشوند، در حالی که گروه دوم دچار سردرگمی و یأس میشوند.
2- گروه اول برای موفق شدن در این امتحان الهی تلاش میکنند. امّا گروه دوم هنگام برخورد کردن با مشکلاتی انگیزهٔ خود را از دست میدهند و امیدی به حل مشکل ندارند.
3- گروه اول آیندهٔ درخشانی را در پیش روی خود میبینند اما گروه دوم امیدی به آینده ندارند. و به گمانشان سرنوشت آنان همواره با مشکلات و سختیها نوشته شده است.
2- امداد عام الهی
سنت دیگر، سنت امداد الهی است. وقتی انبیا مردم را به دین الهی فرامیخوانند مردم در برابر این دعوت دو دسته میشوند: دستهای به ندای حقیقت پاسخ مثبت میدهند و هدایت الهی را میپذیرند و دستهای لجاجت ورزیده و در مقابل حق میایستند. خداوند، سنت و قانون خود را بر این قرار داده که هر کس، هر کدام از این دو راه را برگزیند، بتواند از همین امکاناتی که خدا در اختیارش قرار داده (مانند قدرت اراده، توان جسمی و فکری، امکانات موجود در جهان خلقت و…) استفاده کند تا در همان مسیری که انتخاب کرده است به پیش رود و باطن خود را آشکار کند. درواقع خداوند امکانات و لوازم رسیدن به خواستهها و هدفهای هر دو گروه را فراهم کرده است، حال، کسی که راه حق را برمیگزیند لوازم و امکانات رسیدن به حق را مییابد و مراتب کمال را میپیماید و کسی که فقط دنیا را انتخاب کرده و برای آن تلاش میکند همان را به دست میآورد. البته اینان عواقب زیانبار تصمیم غلط خود را در آخرت مشاهده خواهند کرد. بنابراین روی آوردن دنیا و لذتهای دنیوی به برخی انسانهای گناهکار نشانهٔ لطف خداوند به آنان نیست. قرآن کریم در این باره میفرماید:
کسانی که زندگی دنیا و تجملات آن را بخواهند، حاصل کارهایشان را در همین دنیا به آنان میدهیم و کم و کاستی نخواهند دید. اما اینان در آخرت جز آتش دوزخ ندارند و هر چه در دنیا کردهاند بر باد رفته و آنچه را که انجام میدهند، باطل است.
کدام آیهٔ فعالیت «تدبر در قرآن» ابتدای درس به این سنّت اشاره دارد؟ سورهٔ انبیاء / آیهٔ 35
3- امداد خاص (توفیق الهی)
در اصطلاح دینی، توفیق به معنای آسان نمودن است؛ یعنی خداوند شرایط و اسباب را برای کسی که با نیت پاک، قدم در راه حق میگذارد و در این راه سعی و تلاش میکند چنان فراهم میسازد که وی بتواند آسانتر به مقصد برسد. این امداد خاص خداوند سنّت «توفیق الهی» نام دارد.
کدام آیهٔ فعالیت «تدبّر در قرآن» ابتدای درس، به این نکته اشاره دارد؟ سورهٔ عنکبوت / آیهٔ 69
از جلوههای دیگر توفیق الهی، ایجاد زمینهٔ مناسب برای رشد و تعالی شخص مؤمن میباشد مانند یافتن دوست خوب، شرکت در یک جلسهٔ قرآنی و خواندن یک کتاب تأثیر گذار و هدایتگر.
در کسب توفیق الهی، عوامل درونی مانند داشتن روحیهٔ حق پذیری، هم نقشی تعیین کننده دارد. برای مثال، دو نفر با هم آیاتی از قرآن را از رسول اکرم (ص) میشنیدند، امّا این آیات ایمان یکی را تقویت میکرد ولی بر لجاجت و کفر دیگری میافزود؛ و مثال دیگر: دو نفر با هم از کنار مسجدی میگذرند و صدای اذان را میشنوند، یکی به مسجد میرود تا نماز اول وقت خود را بخواند و دیگری بدون توجه از کنار مسجد میگذرد.
4- سبقت رحمت بر غضب
از آنجا که خداوند به بندگان خود محبت دارد، با همهٔ آنان، چه نیکوکار و چه گناهکار، به لطف و مهربانی رفتار میکند. او به بندگان خود اعلام میکند که:
پروردگار شما، رحمت را بر خود واجب کرده است.
یعنی حتی آنجا که خداوند بر کسی سخت میگیرد، باز هم از دریچه لطف و رحمت است؛ مانند مادری که بر فرزندش سخت میگیرد و یا در مواردی او را تنبیه میکند تا او را از اشتباه باز دارد و به هیچ وجه قصد انتقام گیری از فرزند خود را ندارد. از همین جهت است که راه بازگشت گناهکار به خدا همیشه باز است.
آمرزش گناهان با توبه، آمرزش برخی گناهان با انجام کار نیک، حفظ آبروی بندگان گناهکار، پذیرش عبادت اندک و رضایت سریع از کسی که طلب آمرزش کرده، نمونههایی از سبقت رحمت خدا بر غضب او است.
یا مَن سَبَقَت رَحمَتُهُ غَضَبَه
ای خدایی که رحمتش بر غضبش سبقت گرفته است.
یکی از موارد سبقت رحمت بر غضب خدا آن است که وقتی انسان کار نیکی انجام میدهد، خداوند به فرشتهاش فرمان میدهد که فوراً آن را ثبت نماید، امّا وقتی گناهی مرتکب میشود از فرشتهٔ خود میخواهد صبر کند تا بندهاش توبه کند و جبران نماید؛ و در صورتی که بنده توبه نکرد آن گناه را ثبت نماید. همچنین خداوند عمل نیک را چند برابر پاداش و کار بد را فقط به اندازهٔ خودش جزا میدهد.
کدام آیهٔ فعالیت «تدبر در قرآن» ابتدای درس، به این سنّت اشاره دارد؟ سورهٔ آل عمران / آیهٔ 178
5- املاء و استدراج
خداوند برای انسانی که به دام گناه میافتد، شرایطی را فراهم میکند که بتواند توبه کند و از گناه دوری نماید؛ حتی اگر بارها گناه کرد و توبه نمود، باز هم خداوند از گناه او میگذرد. اما اگر کسانی چنان در گناه و باطل پیش روند که از کار خود خرسند باشند و با حق دشمنی و لجاجت ورزند، خداوند به آنها فرصتی میدهد و بر امکانات و نعمتهای آنان میافزاید و آنها این فرصتها و نعمتها را وسیلهٔ غوطه ور شدن در گناهان قرار میدهند، به طوری که اگر در ابتدا، اندک امیدی وجود داشت که نور حق در دلشان بتابد، به تدریج چنین امیدی بر باد رفته و به شقاوت ابدی گرفتار میشوند. درحقیقت، مهلتها و نعمتها، با اختیار و ارادهٔ خودشان به صورت بلای الهی جلوه گر شده و باعث میشود که بار گناهان آنان هر روز سنگین و سنگینتر شود و به تدریج به سوی هلاکت ابدی نزدیکتر شوند. این سنت که از جمله سنتهای حاکم بر زندگی معاندان و غرق شدگان در گناه است، سنت «املاء و استدراج» نام دارد.
کدام آیهٔ فعالیت «تدبّر در قرآن» ابتدای درس، به این سنّت اشاره دارد؟ سورهٔ اعراف / آیهٔ 182 / 183
قرارگرفتن در دایرهٔ سنت املاء و استدراج نتیجه عمل خود انسانهاست. بنابراین باید بکوشیم که در دایره این سنتها قرار نگیریم تا به هلاکت ابدی گرفتار نشویم.
امیر المؤمنین (ع) میفرماید:
«چه بسا احسان پیاپی خدا، کسی را گرفتار کند و پرده پوشی خدا او را مغرور سازد و با ستایش مردم فریفته و شیفتهٔ خود گردد و خدا هیچ کس را همانند کسی که به او مهلت داده، امتحان و آزمایش نکرده است.»
پیام آیات (صفحهٔ 75 کتاب درسی)
با توجه به آیات 182 و 183 سورهٔ اعراف تحلیل کنید که در چه صورتی وفور نعمت نشانه سنت استدراج است؟
در صورتی که فرد مشاهده کند با وجود گناه و معصیت فراوان، غرق در نعمتها میشود، باید بداند که گرفتار سنت استدراج شده است.
6- تأثیر اعمال انسان در زندگی او
رهنمودهای قرآن کریم و پیشوایان دین بیانگر آن است که آیندهٔ زندگی هر فرد و اتفاقاتی که برای او رخ میدهد، در موارد بسیاری تحت تأثیر رفتارهای گذشته او، اعم از رفتارهای خوب و بد است.
به طور مثال، امام صادق (ع) میفرماید:
مَن یَموتُ بِالذُّنوبِ اَکثَرُ مِمَّن یَموتُ بِالآجالِ وَ مَن یَعیشُ بِالاِحسانِ اَکثَرُ مِمَّن یَعیشُ بِالاَعمارِ
کسانی که به واسطهٔ گناه میمیرند از کسانی که به واسطهٔ سرآمد عمرشان میمیرند، بیشترند. و کسانی که به سبب نیکوکاری زندگی دراز دارند، از کسانی که به عمر اصلی زندگی میکنند، بیشترند.
همچنین در تعالیم دینی آمده است که صلهٔ رحم و محبت به خویشان و دادن صدقه، عمر را افزایش میدهد و قطع رحم و بیمحبتی به خویشان عمر را کاهش میدهد. احسان به والدین، امانت داری، لقمهٔ حلال، آب دادن به درخت تشنه یا سیراب کردن حیوانات و نیز بر طرف کردن اندوه و غصهٔ دیگران زندگی را بهبود میبخشد. ظلم به دیگران و افزایش گناه، اعم از فردی و اجتماعی، آثار زیان باری از جمله نزول بلا و عدم استجابت دعا را به دنبال دارد، همان طور که تقوا و ایمان واقعی به خداوند سبب نزول برکات الهی میگردد.
کدام آیهٔ فعالیت «تدبّر در قرآن» ابتدای درس، به این سنّت اشاره دارد؟ سورهٔ اعراف / آیهٔ 96
برنامه ریزی (صفحهٔ 76 کتاب درسی)
1- برای اینکه از سنت امتحان و ابتلا موفق بیرون آییم چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
مشکلات و سختیهای زندگی را امتحان الهی بدانیم و برای موفقیت در آنها تلاش کنیم.
هنگام ابتلا به سختیها و مشکلات دچار یأس و ناامیدی نشویم، و با انگیزه و تلاش برای موفقیت در این امتحان تلاش کنیم.
در شرایط سخت به خدا تکیه کنیم و یاد او غافل نشویم.
2- برای اینکه از توفیق الهی بهرهمند شویم چه برنامههایی را پیشنهاد میدهید؟
1- با مطالعه و تحقیق سعی کنیم راه حق را از باطل تشخیص بدهیم.
2- پس از حصول شناخت تفاوت بین حق و باطل، خو را در جبههٔ حق قرار داده و از باطل دوری گزینیم.
3- سعی کنیم در زندگی پاسدار حق باشم و هرگز از مسیر حق فاصله نگیریم.