درسنامه آموزشی تاریخ (3) دوازدهم ادبیات و علوم انسانی با پاسخ درس 1: تاریخنگاری و گونههای منابع دورۀ معاصر
-
تاریخ (3)
- درس 1: تاریخنگاری و منابع دورۀ معاصر
- درس 2: ایران و جهان در آستانۀ دورۀ معاصر
- درس 3: سیاست و حكومت در عصر قاجار
- درس 4: اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عصر قاجار
- درس 5: نهضت مشروطۀ ایران
- درس 6: جنگ جهانی اول و ایران
- درس 7: ایران در دورۀ حكومت رضاشاه
- درس 8: جنگ جهانی دوم و جهانِ پس از آن
- درس 9: نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران
- درس 10: انقلاب اسلامی
- درس 11: استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی
- درس 12: جنگ تحمیلی و دفاع مقدس
شناخت تحولات تاریخنگاری و منابع پژوهش تاریخی دورهٔ معاصر یکی از محورهای اساسی و مهم در بررسیهای تاریخی این دوره محسوب میشود. آشنایی با دیدگاههای مختلف تاریخنگاری در ایران، به شما در درک روش و بینش مورخان این دوره کمک میکند. در این درس تحولات تاریخنگاری و گونههای منابع تاریخی دورهٔ معاصر را بررسی خواهید کرد.
تحولات تاریخنگاری دورۀ معاصر
1- تاریخنگاری سنتی و میراث تاریخی
صدها سال ثبت و ضبط وقایع از سوی مورخان مسلمان که تعداد قابل توجهی از آنان ایرانی هستند، میراثی غنی و منبع مهمی برای فهم و تفسیر بسیاری از رخدادهای مهم تاریخی برای ما فراهم آورده است.
با این وجود، عدهای از تاریخنگاران سنّتی، بیشتر به ثبت وقایع شاهان و امور آنها همت داشتند. آنها آثار خود را غالباً با خصوصیات ادبی تألیف میکردند و در این میانگاه با زبان تملّق و مدح شاهان سخن گفته و بیش از آنکه مورخ حقیقت باشند، کاتب دربار بودند. سبک نگارش نیز در بسیاری موارد، سخت است و تحلیل و تفسیر، کمتر در این آثار به چشم میخورد.
اگرچه تعداد زیادی از منابع در دسترس در تاریخ، بیشتر بر تاریخ شاهان و جنگهای آنها تأکید دارد، امّا با احیای میراث غنی و گنجینههایی که شامل گسترهای فراتر از تاریخ نگاری صرف هستند (مانند تحقیقات رجالی، کتاب شناسیها، زندگی نامههای عالمان، بزرگان و...)، میتوان به مکتوبات ارزشمندی درباره زندگی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گذشتگان و همچنین منابعی جدی برای سنجش و نقد وقایع گذشته دست یافت.
تا امروز تلاشهای زیادی برای احیای میراث مکتوب صورت گرفته است، امّا اهتمام و حمایت از این اقدام، به اندازه کافی وجود نداشته است؛ میراثی که بخش زیادی از آن نیاز به تصحیح، ترجمه و چاپ دارد و به دلیل غفلت در برهههایی از تاریخ، بسیاری از نسخهها از دست رفته است.
|
|
فعالیت 1 (صفحهٔ 3 کتاب درسی)
بحث و گفتوگو
به چند گروه تقسیم شوید و با راهنمایی دبیر خود دربارۀ نقاط قوت و ضعف ویژگیهای تاریخنویسی سنتی، بحث و گفتوگو نمایید.
- تاریخنویسی سنتی حالتی داستان گونه دارد و کمتر جنبهٔ کاربردی و آگاهی بخشی داشته است.
- به دلیل پرداختن به مسائل خاص حکومتی و درباری یکنواخت، ملالآور و خسته کننده است.
- این گونه تاریخنگاری بیشتر حاوی تاریخ سیاسی بود تا تاریخ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی.
- برخی از این نوع تاریخنویسی به دلیل بیان داستانهای تاریخی، جذابیت داشتند.
2- تاریخنگاری جدید
در دورهٔ معاصر شکل جدیدی از تاریخنگاری در ایران رواج یافت که از نظر بینش و روش با تاریخنویسی سنتی متفاوت بود.
زمینههای پیدایش: جنگهای ایران و روسیه در دوران پادشاهی فتحعلیشاه قاجار، توجه زمامداران و نخبگان ایران را به دنیای غرب جلب کرد. آنان با مقایسهٔ وضعیت ایران در دوره قاجار و پهلوی و وضعیت غرب، در جستوجوی درک علل پیشرفت جوامع غربی و عقبماندگی جامعهٔ ایران برآمدند. در نتیجهٔ چنین کنجکاویهایی بود که از زمان عباس میرزا (ولیعهد فتحعلی شاه) ترجمهٔ آثار اروپایی به تدریج آغاز شد و سپس با تأسیس مدرسهٔ دارالفنون و ایجاد دارالطباعهٔ دولتی و دارالترجمهٔ همایونی در زمان ناصرالدین شاه گسترش یافت. محمد حسن خان اعتمادالسلطنه، از مورخان مشهور عصر قاجار، یکی از چهرههای برجستهٔ فرهنگی این دوره بود که به ریاست دارالترجمهٔ همایونی برگزیده شد. در دوره ریاست او آثار فراوانی به فارسی ترجمه شد. نوشتههای تاریخی بخش قابل توجهی از نخستین آثار ترجمه شده از زبانهای اروپایی به زبان فارسی را تشکیل میدادند و ترجمهٔ آنها تأثیر بسزایی در آشنایی نویسندگان و مورخان ایرانی با بینش و روش مورخان اروپایی داشت.
|
|
با گسترش فعالیت علمی شرق شناسان، کتیبههای بیستون و طاق بستان رمزگشایی شد و اطلاعات جدیدی درباره تاریخ ایران بهدست آمد. گسترش کشفیات باستانشناسی در ایران، منابع نوینی را پیش روی مورخان قرارداد و زمینهٔ تحولی عمیق و اساسی را در تاریخنگاری فراهم آورد.
فعّالیتهای باستان شناسان و شرق شناسان، در برخی موارد از اعتبار و صحت کافی برخوردار نبود و از سوی دیگر، زمینه غارت آثار باستانی و استعمار ملّتها را فراهم ساخت.


انتقاد به تاریخنویسی سنتی
در عصر قاجار برخی از تاریخنگاران سنتی، در عین پایبندی به ساختار کلی تاریخنویسی سنتی، بعضی از ویژگیهای این نوع از تاریخنگاری را نقد کردند. یکی از پیشگامان انتقاد به تملق و متکلّفنویسی، خاوری شیرازی مورخ مشهور زمان فتحعلی شاه و نویسندهٔ تاریخ ذوالقرنین است. او به حقیقتنویسی و مختصر نویسی علاقه نشان داد و تملقگویی را نکوهش کرد؛ چنان که در اینباره نوشته است: «تاریخنگار را هم لازم است که راست گفتاری پیشه کند... فرشته را دیو نخواند و دیو را فرشته نداند...». البته او خود همهجا پایبند به این نظر نبوده است.
میرزا محمد جعفر خورموجی، از مورخان عصر ناصری و مؤلف کتاب حقایق الاخبار ناصری، که از منتقدان تملقگویی بوده، نخستین کسی است که واقعیت قتل امیر کبیر را بازتاب داده است. محمدحسن خان اعتمادالسلطنه نیز اگر چه تاریخنویسی درباری بود، گامهای بلندی در حوزه تاریخنویسی عصر قاجار برداشت و سعی کرد آثار خود را تا حدودی از پردهپوشیها و مداحیهای رایج مورخان رسمی دور سازد. او در یکی از آثارش به نام صدرالتواریخ، امیر کبیر را ستایش میکند.
فعالیت 2 (صفحهٔ 5 کتاب درسی)
بررسی شواهد و مدارک
متنهای زیر را بخوانید و به سؤالات پاسخ دهید.
متن 1- «در عهد امیر چنان نظمی به کار بود که گرگان را از گوسفندان هراس بود و جمیع رعایا به بودن امیر راضی بودند، ولی اعیان مملکت چون مجال تعدّی و خودسری نداشتند، به عزل او کوشش نمودند و به مقصد رسیدند و آخر همه پشیمان شده قدر و رتبۀ امیر را شناختند،که بقا و دوام او باعث نظام ملک و ملت بود» (اعتمادالسلطنه، صدرالتواریخ، ص 230).
متن 2- «پس از یک اربعین برحسب صوابدید امنا و امرا، فنایش بر بقا مرجح گردید. حاجی علیخان فراشباشی به کاشان شتافت. روز هجدهم ربیع الاول درگرمابه بدون ظهور عجز و لابه، ایادیای که مدتی متمادی از یمین و یسار اعادی و اشرار را مقهور و خوار میداشت، فصَّادِ دژخیم نهاد … به دیار عدمش روان ساخت» (خورموجی، حقایق الاخبار ناصری، ص 327).
1- مطابق متن یک، چه کسانی از امیرکبیر راضی و خشنود بودند و چه کسانی دشمن او محسوب میشدند؟ چرا؟
رعایا به دلیل نظم و امنیتی که امیر کبیر برقرار کرده بود و مانع ستمگری حاکمان شده بود، از او راضی و خشنود بودند، اما اعیان مملکت (حاکمان و مأموران) که فرصت ستمگری و خودخواهی نداشتند از وجود امیر ناراضی بودند.
2- از متن دوم، کدام ویژگیهای امیرکبیر را میتوان استخراج کرد و دربارۀ چگونگی مرگ وی چه حقیقتی را میتوان دریافت؟ بحث و استدلال کنید.
شجاعت، متانت، وقار و عادل بودن. وجود امیر باعث کوتاه شدن دست امرا یا حاکمان، بدخواهان و فرصت طلبان در امور کشور شده بود. امیر هرگز به این افراد باج نداده بود. بنابراین این امرا مرگ او را برای اهداف و خودسریهای خود لازم میدانستند. امیر کبیر هرگز در هنگام قتلش به این افراد التماسی نکرد و همچنان وقار و متانت و شجاعت خود را زیر سؤال نبرد و این نشان از اطمینانی بود که او به سیاستهای خود داشت.
3- به کمک دبیر خود بررسی کنید که آیا خورموجی بعد از فاش کردن این حقیقت با مشکلی روبهرو شده است یا نه.
مورد غضب شاه و دربار واقع شد، در نتیجه به عراق مهاجرت و در آنجا اقامت گزید و در همان دیار درگذشت.
میرزا فتحعلی خان آخوندزاده (1228 - 1295ق)، یکی از متفکران دوره قاجار، با اینکه مورخ نبود، تاریخ نویسی سنتی را به شیوه علمی نقد کرد. وی در رسالهٔ ایراد، شیوه تاریخ نویسی رضا قلیخان هدایت را به دلیل استفاده او از شعر در بیان رویدادها و به کاربردن الفاظ مصنوع ادبی مورد انتقاد قرار داد.
روش تاریخنگاری معاصر
در دوره معاصر به تدریج شرایط و بستر مناسبی برای ظهور تاریخنگاری معاصر در ایران فراهم آمد. در این شیوه تاریخنگاری، تاریخنویسان و پژوهشگران با استفاده از روش تحقیق علمی، بهرهبرداری از منابع و اسناد و مدارک معتبر و گزینش و نقد آنها، رویدادهای تاریخی را ارزیابی میکردند و یافتههای علمی خود را به زبانی ساده مینوشتند . تاریخنگاران جدید همچنین تلاش میکردند از نتایج تحقیقات علومی چون باستان شناسی، زبانشناسی، جغرافیا، جامعهشناسی و اسطورهشناسی در مطالعهٔ تاریخ بهرهمند شوند.
گسترش مدارس جدید، تأسیس دانشگاه و رواج آموزش تاریخ به عنوان یک رشتهٔ علمی در دوره معاصر، به ترویج و توسعهٔ روش پژوهش علمی تاریخ در ایران کمک شایانی کرد. علاوه بر این، ایجاد مراکز تحقیقاتی و نشریات تخصصی در حوزه مطالعات تاریخی و نیز تألیف، ترجمه و نشر کتابها و مقالههای علمی فراوان، تأثیر بسزایی در گسترش و ارتقای روش تاریخ نگاری معاصر در ایران داشته است.
![]() |
![]() |
![]() |
بینش تاریخنگاری معاصر
اساس کار تاریخنگاری سنتی، غالبا بررسی زندگی پادشاهان و شرح فتوحات آنان بود اما در تاریخ نویسی معاصر، به برخی جنبههای سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حیات انسانی بیشتر توجه میشود. انقلاب مشروطیت تأثیر عمیقی بر دگرگونی بینش مورخان ایرانی داشت و توجه آنان را به ابعاد گوناگون رویدادهای تاریخی و بهویژه نقش مردم جلب کرد. این بینش در کتاب تاریخ بیداری ایرانیان نوشتهٔ میرزا محمد ناظم الاسلام کرمانی (1280 - 1337ق) پدیدار شده است. نویسنده این کتاب ضمن توجه به مردم، نقش طبقات اجتماعی مختلف را در انقلاب مشروطیت نشان داده است.
علاوه بر انقلاب مشروطه، رویدادهای مهم دیگری همچون نفوذ و دخالت کشورهای استعمارگر، جنگهای جهانی اول و دوم و اشغال ایران، جنبش ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی تأثیر عمیقی در بینش مورخان ایرانی گذاشتند و توجه آنان را به دیدگاهها و جنبههای گوناگون علل و نتایج این حوادث جلب کردند.
در جدول پایین، اسامی برخی از نمایندگان تاریخ نگاری معاصر ایران ذکر شده است. برخی از این افراد، دارای گرایشهایی متضاد با فرهنگ ملیّ و دینی در ایران بودند که در آثار آنها، منعکس شده است. بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز محقّقانی با نگاه انتقادی در مواجهه با تاریخنگاری رسمی، آثار مهمّی در این زمینه نگاشتهاند.
مورخ/ پژوهشگر | اثر و تألیف |
حسن پیرنیا (مشیرالدوله) (1251- 1314ش. تهران) |
سیاستمدار و تاریخنگار؛ مؤلف تاریخ ایران باستان در سه جلد |
احمد کسروی (1269. تبریز- 1324ش. تهران) |
تاریخ نگار، زبانشناس و حقوقدان؛ نویسندهٔ تاریخ مشروطۀ ایران، تاریخ هیجده سالۀ آذربایجان، تاریخ پانصد سالۀ خوزستان |
محمد قزوینی (علامه قزوینی) (1256. تهران 1328ش. تهران) |
ادیب، مصحح و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران؛ از جمله آثار مهم وی تصحیح تاریخ جهانگشای جوینی و مجموعه مقالات و یادداشتهای تاریخی در چندین جلد است. |
غلامرضا رشیدیاسمی (1275. دالاهو کرمانشاه- 1330ش. تهران) |
مؤلف، مصحح و مترجم آثاری در موضوع تاریخ و ادبیات؛ نویسندهٔ تاریخ ملل و نحل و تاریخ مختصر ایران، مترجم چندین اثر مهم تاریخی مانند ایران در زمان ساسانیان اثر کریستنسن و تاریخ قرن هیجدهم، انقلاب کبیر فرانسه و امپراتوری ناپلئون نوشتهٔ آلبر ماله و ژول ایزاک |
عباس اقبال اشتیانی (1275. آشتیان- 1334ش. رم) |
مورخ، ادیب، استاد دانشگاه و نویسندهٔ آثاری مانند تاریخ مفصل ایران از صدر اسلام تا انقراض قاجاریه، تاریخ مغول، خاندان نوبختی و دیگر آثار تاریخی به صورت تألیف، ترجمه و تصحیح متون؛ مؤلف کتابهای درسی تاریخ در دوران پهلوی |
سعید نفیسی (1274ش. تهران- 1345ش تهران) |
ادیب، تاریخنگار، مترجم و شاعر، استاد دانشگاه؛ مؤلف تاریخ تمدن ساسانی، تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دورۀ معاصر و دهها اثر دیگر در موضوع تاریخ و ادبیات |
نصرالله فلسفی (1280. تهران- 1360ش. تهران) |
مورخ، ادیب و مترجم و نویسندهٔ آثاری چون تألیف زندگانی شاه عباس اول در پنج جلد و آثار متعدد دیگر در تاریخ ایران و جهان؛ مؤلف کتابهای درسی تاریخ و جغرافیا در دوران پهلوی |
عبدالحسین زرینکوب (1301ش. بروجرد- 1378ش. تهران) |
ادیب، تاریخنگار، مترجم و استاد دانشگاه؛ نویسنده و مترجم آثار متعدد در تاریخ و ادبیات از جمله تاریخ مردم ایران، روزگاران، دو قرن سکوت، بامداد اسلام، کارنامۀ اسلام و تاریخ در ترازو |
فریدون آدمیت (1299ش. نهران- 1387ش. تهران) |
تاریخنگار؛ مؤلف آثار تاریخی متعدد که از جملهٔ آنهاست: امیرکبیر و ایران، اندیشههای طالبوف، اندیشههای میرزا فتحعلی آخوندزاده، اندیشههای میرزا آقاخان کرمانی و ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران |
محمدابراهیم باستانیپاریزی (1304ش. پاریزسیرجان 1393ش. تهران) |
تاریخنگار، استاد دانشگاه؛ مؤلف و مصحح دهها اثر تاریخی و ادبی، از جمله تاریخ کرمان، فرماندهان کرمان، سیاست و اقتصاد عصر صفوی، یعقوب لیث و ... |
گونههای منابع تاریخی در دورۀ معاصر
منابع پژوهش دورهٔ معاصر تاریخ ایران نسبت به دوران پیش از آن، کثرت و تنوع فراوانی دارند. عمدهترین منابع مهم این دوره شامل انواع کتابها (تاریخی، ادبی، خاطرات، سفرنامهها، زندگی نامهها (تَراجِم) و …)؛ نشریات (روزنامهها و مجلات)؛ اسناد و منابع آرشیوی، بناها، وسایل و ابزارهاست.
فعالیت 3 (صفحهٔ 8 کتاب درسی)
به چند گروه تقسیم شوید و با همفکری، سه دلیل برای کثرت و تنوع زیاد منابع مکتوب در تاریخ معاصر ایران بنویسید.
- تأسیس سازمانهای گوناگون برای نگهداری اسناد و مدارک
- انتشار روزنامهها و نشریات و بالا رفتن میزان نسخ کتابها بر اثر ورود صنعت چاپ به ایران در دورهٔ معاصر
- ورود دوربینهای عکسبرداری وفیلمبرداری به ایران و تهیهٔ عکس و فیلم از موضوعات گوناگون
- خارج شدن تاریخنویسی از انحصار دولت و توجه به گزارشات شخصی افراد
الف) کتابها
1- تاریخی؛ در دورهٔ معاصر و بهویژه عصر قاجار، مورخان ایرانی با دو رویکرد سنتی و جدید کتابهای متعددی در موضوع تاریخ نوشتهاند که پیش از این با برخی از آنها آشنا شدید. علاوه بر این، در دورهٔ قاجار چند تن از اروپاییان که اغلب مدتی را در ایران به سر برده بودند، کتابهایی دربارهٔ تاریخ ایران نوشتند که جزء منابع آن دوره به شمار میروند.
عنوان کتاب | مؤلف |
تاریخ محمدی | محمدتقی ساروی |
مآثرالسلطانیه | عبدالرزاق بیگ دنبلی خوبی |
تاریخ نو | جهانگیر میرزا |
اکسیر التواریخ | علیقلی میرزا اعتضادالسلطنه |
تاریخ جهانآرا | میرزا صادق وقایعنگار |
ناسخالتواریخ | میرزا محمدتقی سپهر (لسانالملک) |
روضة الصفای ناصری | رضاقلی هدایت |
تاریخ تبریز | نادر میرزا |
تاریخ منتظم ناصری | محمدحسن خان اعتمادالسلطنه |
صدر التواریخ | محمدحسن خان اعتمادالسلطنه |
افضل التواریخ | غلامحسین افضلالملک |
تاریخ دخانیه | شیخ حسن اصفهانی (کربلایی) |
|
|
2- خاطرات؛ در دورهٔ معاصر عدهٔ زیادی از شخصیتهای سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی و یا مردم عادی اقدام به نگارش خاطرات خویش کردند. این آثار حاوی اطلاعات ارزشمندی دربارهٔ اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شرح حال رجال این دورهاند که به ندرت در سایر منابع یافت میشود.
تعدادی از خاطرات متعلق به دورهٔ معاصر را در جدول زیر ملاحظه میکنید.
عصر قاجار | دورهٔ پهلوی | دورهٔ جمهوری اسلامی |
روزنامهٔ خاطرات ناصرالدین شاه | خاطرات سلیمان بهبودی، رئیس دفتر رضاشاه پهلوی | خاطرات آیتالله اکبر هاشمی رفسنجانی سیاستمدار برجسته و با نفوذ جمهوری اسلامی ایران |
روزنامهٔ خاطرات اعتمادالسلطنه | خاطرات محمدعلی فروغی، سیاستمدار دوران قاجار و پهلوی | نورالدین پسر ایران، خاطرات سید نورالدین عافی، رزمندهٔ دوران دفاع مقدس |
خاطرات سیاسی میرزا علیخان امینالدوله | خاطرات و تألمات دکتر محمد مصدق | من زندهام، خاطرات دوران اسارت معصومه آباد، آزادهٔ دوران دفاع مقدس |
خاطرات تاجالسلطنه (دختر ناصرالدین شاه) | خاطرات محمدعلی مجتهدی، مؤسس دانشگاه صنعتی شریف و رئیس مدرسهٔ البرز | خاطرات آیتالله محمدرضا مهدویکنی، شخصیت مذهبی و سیاسی برجستهٔ دوران جمهوری اسلامی ایران |
شرح زندگانی من (خاطرات عبدالله مستوفی از خاندان مستوفیان قاجار) | یادداشتهای عَلَم، نخستوزیر و وزیر دربار محمدرضا شاه پهلوی | به اوجاقت قسم خاطرات آموزشی محمد بهمنبیگی |
کاوش خارج از کلاس (صفحهٔ 9 کتاب درسی)
با مراجعه به کتابخانه، یکی از کتابهای خاطرات مربوط به دورۀ معاصر را انتخاب کنید؛ چند سطر از آن را که به نظرتان جالب و مهم است، یادداشت کنید و به کلاس گزارش دهید.
به عهدهٔ خود دانش آموز
3- سفرنامهها؛ در عصر قاجار، سفرنامهنویسی گسترش فراوانی یافت و تعداد قابل ملاحظهای از شخصیتهای این عصر، دیدهها و شنیدههای خویش را از سفرهای داخلی و خارجیشان به رشتهٔ تحریر درآوردند. از ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه سفرنامههای متعددی به جا مانده است. برخی از مقامها و رجال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دورهٔ قاجار نیز سفرنامههای جالبی نوشتهاند. علاوه بر آنها، عدهای از سفرا، مأموران، بازرگانان و جهانگردان خارجی هم خاطرات سفر خود به ایران را در قالب سفرنامه نوشته و منتشر کردهاند. سفرنامهها از نظر مطالعهٔ تاریخ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اهمیت فوقالعادهای دارند و حاوی اطلاعات ارزشمندی دربارهٔ موضوعهای اقتصادی مانند مالیات، گمرک، راهها، مسائل اجتماعی از قبیل آداب و رسوم، پوشاک و تغذیه و مباحث فرهنگی، دینی، هنری و معماری هستند.
فعالیت 4 (صفحهٔ 10 کتاب درسی)
بررسی شواهد و مدارک
متنهای زیر از سفرنامۀ اوژن اوبن، سفیر فرانسه، و بنجامین، نخستین سفیر آمریکا در ایران عصر قاجار را بخوانید و بگویید:
محتوای هر متن در چه حوزهای از مطالعات تاریخی کاربرد دارد و از چه جهاتی حائز اهمیت است؟
متن 1- «در شیوۀ نفوذی انگلیسیها، تلگراف همان نقش را دارد که راهها در شیوۀ نفوذی روسها دارند. اگر عملکرد سیمها و دستگاههای مخابراتی ضعیف باشد، معنایش این است که باید حوزۀ عملیات انگلیسی را گسترش بیشتری داد. در برابر ایلغار روسی، که گام به گام و حساب شده و یک دست در شمال ایران و اخیراً در حوالی جنوب هم آثار نفوذ و رسوخ تدریجیشان مشهود است. انگلیسیها هم در هر شهری با تشکیلات کم و بیش مشابه هم، مانند استقرار بانک شاهنشاهی، ایجاد تلگراف، تأسیس نمایندگیهای تجارت خانههای بزرگ که حمل و نقل ایران را در اختیار خود دارند، اعزام هیئتهای مذهبی پروتستان و … در همه جا حاضر و ناظرند» (اوبن، ایران امروز، 1906-1907، ص 280).
متن 2- «یکی از هنرهای شکوفای ایران که به هیچ وجه از رکود در آن اثری نیست هنر معماری است. ایران در دوران گذشته در رشتۀ معماری شهرت زیادی در دنیا داشته و آثار مهم و فناناپذیری خلق کرده است و اکنون هم در این رشته قدرت و نبوغ خود را حفظ کرده است.یکی از خصوصیات مهم و جالب توجه هنر معماری ایران، چه در گذشته و چه در زمان حال، تطابق کامل با شرایط موجود است. در جنوب ایران که سنگهای زینتی و خوب از جمله مرمر زیاد است، از آنها در ساختمانها استفاده میکنند. در شهرستانهای ساحلی دریای خزر که چوب فراوان است، از چوب به عنوان مادۀ اولیه در ساختمانها استفاده میشود... معماران ایران شرایط آب و هوا را در فرم و شکل پنجرههای ساختمان رعایت میکنند؛ مثلاً در تهران و مناطق دیگر گرمسیری پنجرهها را طوری میسازند که وقتی آنها را باز کنند یک طرف اتاق به هوای آزاد و حیاط راه پیدا کند، و بدین ترتیب هوا به آسانی جریان یابد و خنک شود» (بنجامین، ایران و ایرانیان، ص 273).
متن اول: تاریخ سیاسی، اقتصادی، روابط خارجی (شیوهها و حوزههای نفوذ استعمارگران روسی و انگلیسی در ایران)، فکری و ...
متن دوم: جغرافیایی، هنری و معماری
در متن اول به اوضاع سیاسی ایران تحت تأثیر نگاه سودجویانه روسها و انگلیسیها به منابع آن دیده میشود. روسها در نیمهٔ شمالی با شیوههایشان حضور دارند و انگلیسیها هم در نیمهٔ جنوبی. اما در متن دوم نگاه سودجویانه و استعماری مشاهده نمیشود و به دور از تأثیر قدرتهای اروپایی به جنبههایی از استقلال زندگی ایرانیان (معماری و خانهسازی) میپردازد.
کاوش خارج از کلاس (صفحهٔ 10 کتاب درسی)
با مراجعه به کتابخانه، سفرنامههای مربوط به دورۀ معاصر آن را فهرست کنید.
- چند نمونه از سفرنامههای دورهٔ قاجار:
- سفرنامهٔ اولیویه فرانسوی در دورهٔ آقا محمدخان قاجار
- سفرنامهٔ خانیکوف روی
- سفرنامهٔ پولاک اتریشی
- سفرنامهٔ راولینسون انگلیسی
- سفرنامههای دورهٔ پهلوی:
- سفرنامهٔ مازندران
- سفرنامهٔ خوزستان
علاوه بر کتابهای فوق، آثار ادبی، زندگی نامهها (تذکرهها)، کتابهای جغرافیایی و متون کلامی، فقهی، فلسفی و حقوقی مربوط به دوران معاصر نیز حاوی اخبار و اطلاعات سودمندی برای پژوهشهای تاریخی هستند.
شعر | دیوان ملکالشعرا فتحعلی خان صبا؛ گلشن صبا؛ مثنوی شاهنشاه نامهٔ صبا؛ دیوان وصال شیرازی؛ دیوان قاآنی؛ باغ بهشت، دیوان اشعار طنز سید اشرفالدین حسینی (نسیم شمال)، شاعر آزادیخواه عصر مشروطه؛ دیوان اشعار میرزادهٔ عشقی، شاعر عصر مشروطه؛ مجموعهٔ اشعار عارف قزوینی، شاعر مشروطهخواه. |
منشآت | مجموعهٔ رسائل و منشآت میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی که حاوی چند رساله، نامههای دوستانه، عهدنامهها و وقف نامههاست؛ منشآت امیرنظام گروسی مشتمل برنامههای دوستانه و رسمی. |
داستان و رمان | کتاب احمد یا سفینۀ طالبی نوشتهٔ عبدالرحیم طالبوف، مشتمل بر داستان گفتوگوی پدری با فرزند خیالی خود. نویسنده ضمن شرح اختراعات و اکتشافات جدید، در هر فرصتی از پیشرفت اروپاییان و پس ماندن ایرانیان سخن به میان میآورد و به پسر خردسال خود، احمد درس اخلاق و میهن پرستی میآموزد و از رسوم و عادات ناپسند و خرافات و اوهام انتقاد میکند. سیاحت نامۀ حاج زینالعابدین مراغهای، سفرنامهای خیالی یا نخستین رمان اصیل اجتماعی به زبان فارسی است. در این اثر، نویسنده ضمن توصیف زندگانی مردم ایران، جنبههایی از آن را مورد نقد قرار میدهد. این اثر در آگاهی سیاسی و اجتماعی مردم ایران و جنبش آنان علیه نظام استبدادی و برقراری مشروطه تأثیر بسزایی داشت (آرینپور، از صبا تا نیما، ج 1، صص 293- 310). |
ب) نشریات
نشریه (روزنامه) به عنوان رسانهٔ گروهی، یکی از ابداعات تأثیرگذار تمدن جدید غربی بود که در دورهٔ قاجار به ایران راه یافت. نشریات از طریق آگاهی بخشی عمومی، تأثیرات فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زیادی بر جامعهٔ ایرانی گذاشتند. اولین روزنامهٔ ایران را میرزا صالح شیرازی، یکی از دانشجویان اعزامی به انگلستان با عنوان کاغذ اخبار در تهران منتشر کرد (1253ق). چند سال بعد، امیرکبیر برای رشد آگاهیهای سیاسی و اجتماعی مردم و توسعهٔ فکری و فرهنگی جامعه، روزنامهٔ وقایع اتفاقیه را منتشر کرد که بعداً به روزنامهٔ دولت علیّۀ ایران تغییر نام داد.
پس از آن، روزنامههای دولتی و غیردولتی دیگری در ایران انتشار یافت. به دلیل ماهیت استبدادی حکومت قاجار و نبود آزادی بیان، برخی از روزنامهنگاران در خارج از کشور اقدام به نشر روزنامههایی به زبان فارسی کردند که نسخههایی از آنها به صورت مخفیانه به داخل ایران میرسید. پس از پیروزی انقلاب مشروطه، نشریات رشد سریعی پیدا کردند. در دوران پهلوی اگرچه شاهد وجود برخی مجلّات تخصصی هستیم، امّا در مجموع، تعداد مطبوعات و شمار نشریات، نسبت به عصر احمدشاه قاجار، کاهش قابل توجهی پیدا کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار رشد بالای مراکز انتشاراتی و کتب مختلف نشریات عمومی و تخصصی نیز از تنوع و عمق بسیار بالایی برخوردار شدند.
نشریات قدیمی منبع پژوهشی ارزشمندی در مطالعات تاریخ معاصر محسوب میشوند. بسیاری از احزاب و گروههای سیاسی، اجتماعی و مذهبی نشریات مخصوص به خود را منتشر کردهاند و پژوهشگران با مراجعه به این منابع سودمند میتوانند دیدگاهها و مواضع آنان را بررسی کنند.
![]() |
![]() |
پ) اسناد و منابع آرشیوی
اسناد تاریخی از مهمترین منابع پژوهش تاریخی به شمار میآیند و شامل کلیهٔ مکاتبات حکومتی، فرمانها، معاهدات سیاسی، نامههای شخصی و اداری، اسناد مالی و قضایی، گزارشهای اقتصادی، فرهنگی، نظامی و حقوقی میشوند. با توجه به اهمیت اسناد در پژوهشهای تاریخی، در بسیاری از کشورهای جهان محلی برای نگهداری، حفاظت، مرمت، طبقهبندی و آمادهسازی آنها و استفاده محققان ایجاد شده است که به آن آرشیو گفته میشود. آرشیو ملی هر کشور محل نگهداری اسناد و مدارک با ارزش و معتبر مربوط به آن کشور است. اسناد حاوی اطلاعاتی بسیار ارزشمند و منحصر به فرد درباره مسائل و موضوعهای سیاسی، اداری، اقتصادی (مالی، ملکی و معاملات) و فرهنگی، دیدگاه و عملکرد افراد، شخصیتها، احزاب و گروههای سیاسی، اجتماعی و مذهبی است.

![]() با رواج تاریخنگاری جدید و اهمیت یافتن اسناد به عنوان منبعی مهم در مطالعات تاریخی، بسیاری از پژوهشگران و مؤسسات علمی و تحقیقاتی به انتشار اسناد اهتمام نشان دادند. از جمله برجستهترین سند پژوهان و نسخه شناسان میتوان به ایرج افشار (1304-1389 ش) اشاره کرد. |
![]() |
کاوش خارج از کلاس (صفحهٔ 14 کتاب درسی)
با تهیۀ چند عکس قدیمی از حوادث دوران معاصر و تکیه بر آنچه در این عکسها آمده است، رویداد یا رویدادهایی را گزارش کنید و گزارش خود را در کلاس ارائه دهید.
میتوان از عکسهای مربوط به موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی، سیاسی، نظامی، معماری و ... استفاده کرد و مطالب مربوط به آن را گزارش کرد. مانند:
- زندگی روزانه مردم ایران، نوع خوراک و پوشاک، وسایل زندگی و ...
- مراسم مذهبی یا عزاداری
- مراسم جشنهای اجتماعی یا ملی
- وضع بازار و بازاریان و کالاهای رایج و با اهمیت در ایران
- مراسم تاجگذاری شاه و تشخیص جایگاه طبقات اجتماعی در ساختار قدرت و ...
ت) بناها، اشیا و وسایل
آثار معماری شامل بناها، خیابانها، کوچهها و میدانها، اشیا و لوازم به جامانده، سکهها، جواهرآلات، مهرها، نشانها و سایر وسایلی که از عصر قاجار و حتی پهلوی به جا مانده است، به پژوهشگران در مطالعه و شناخت آن دوره کمک میکند.
![]() |
![]() |
پرسشهای نمونه (صفحهٔ 15 کتاب درسی)
1- چه ظرفیتهایی در میراث غنی تاریخی ما برای فهم بهتر گذشته وجود دارد؟
2- زمینههای پیدایش تاریخنگاری نوین ایران چگونه فراهم شد؟
- ترجمهٔ آثار اروپایی از زمان عباس میرزا (ولیعهد فتحعلیشاه)
- جنگهای ایران و روسیه و توجه زمامداران و نخبگان به دلایل پیشرفت غرب و عقب ماندگی جامعه ایران
- گسترش فعالیت علمی شرق شناسان و کشفیات باستانشناسی.
3- ویژگیهای تاریخنگاری نوین را بیان کنید و تفاوت آن با روش تاریخنگاری سنتی را توضیح دهید.
- در تاریخنگاری نوین از روشهای پژوهش علمی استفاده میشود، اما در تاریخنگاری سنتی بیشتر روش قدیمی نقلی و داستانگونه مشاهده میشود.
- زبان ساده و بدون تکلف در تاریخنگاری نوین اما در تاریخنویسی سنتی نثر ادبی دشوار یا متکلف استفاده شده است.
- بهرهگیری از یافتههای علوم باستانشناسی، زبانشناسی، جغرافیا، جامعهشناسی، اسطورهشناسی و ... در تاریخنگاری نوین، اما در تاریخنویسی سنتی کاربرد این علوم مشاهده نمیشود و بر مبنای سلیقهٔ فرد یا ماموفقاش میباشد.
4- بینش تاریخنگاری نوین ایران برچه محورهایی استوار است؟
تأکید بر جنبههای گوناگون حیات انسانی اعم از سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی (نقش مردم و طبقات اجتماعی).
5- نقش اسناد آرشیوی را در مطالعات تاریخ معاصر ایران ارزیابی کنید.
اسناد حاوی اطلاعات بسیار ارزشمند و منحصر به فردی در خصوص مسائل و موضوعهای سیاسی، اداری، اقتصادی (مالی، ملکی، معاملات) و فرهنگی، دیدگاه و عملکرد افراد، شخصیتها، احزاب و گروههای سیاسی، اجتماعی و مذهبی هستند.