گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!
علوم تجربی دوم
21 نفر

نحوه امتیازدهی در رتبه بندی معلمان

ثبت شده در: 1401/01/27 مشاهده: 455     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

گاما- در آخرین اخبار منتشر شده آئین نامه رتبه بندی معلمان تدوین و به دولت ارسال شده است اما هنوز سوالاتی درخصوص ملاک‌ها و نحوه اجرا از سوی فرهنگیان مطرح می‌شود.

به گزارش گاما، با نزدیک شدن به هفته معلم، فرهنگیان در انتظار محقق شدن وعده اجرای رتبه بندی معلمان هستند و در آخرین اخبار منتشر شده آئین نامه تدوین و به دولت ارسال شده است اما هنوز سوالاتی درخصوص ملاک‌ها و نحوه اجرا از سوی فرهنگیان مطرح می‌شود. با ما در اندیشه معاصر همراه باشید با جزئیات دقیق از زمان اجرای رتبه بندی، ملاک ارزیابی معلمان در رتبه بندی و نقش دانش‌آموزان در رتبه بندی معلمان.

زمان اجرای رتبه بندی

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: وزارتخانه در این مدت سعی کرد که اقدامات مربوط به رتبه‌بندی معلمان را به صورت مشارکتی با مدیران کل استان‌ها و تعدادی از محققین و مراکز پژوهشی پیش‌بینی کند، در نهایت آیین‌نامه مبتنی بر مفاد قانون تدوین شد.

ستاری فرد با بیان اینکه طرح رتبه بندی با هدف رضایت‌مندی شغلی معلمان، کیفیت آموزشی و پرورشی وبسط عدالت آموزشی اجرایی می‌شود، عنوان کرد: این طرح در سند تحول بنیادین و در ماده ۶۳ قانون برنامه ششم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: قانون با صراحت کامل تصویب کرد که باید از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ رتبه‌بندی معلمان اجرا شود و این طرح از این تاریخ برای معلمان پیش‌بینی شود.

سخنگوی آموزش و پرورش درباره زمان اجرای قانون رتبه بندی معلمان اظهار کرد: براساس پیش‌بینی قانون، آموزش و پرورش از ابتدای فروردین به مدت سه ماه فرصت دارد که قانون رتبه بندی معلمان را اجرا کند.

ستاری فرد یادآورشد: از ابتدای فروردین هم ۲۳ روز گذشته است و در بازده زمانی باقی مانده آموزش و پرورش باید نسبت به صدور احکام معلمان اقدام کند.

ملاک‌های ارزیابی

سخنگوی آموزش و پرورش درباره جزئیات این طرح یادآورشد: آیین‌نامه رتبه بندی معلمان یک پیش نویس و پیشنهاد است که وزارتخانه به دولت ارائه کرده و وقتی آیین نامه به دولت می‌رسد، امکان تعدیل مواردی در آن وجود دارد، بنابراین جزئیات این آیین‌نامه پس از تصویب اعلام می‌شود.

ستاری فرد یادآورشد: همچنین اینکه براساس قانون هر معلم در یک رتبه قرار می‌گیرد و هیچ معلمی وجود ندارد که این رتبه بندی شامل حالش نشود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این آیین نامه باید به نحوی باشد که همه معلمان در یک رتبه قرار گیرند و هیچ معلمی خارج از رتبه بندی قرار نگیرد، این یک مزیت است که هم قانون و هم آیین‌نامه به این شکل نوشته شد.

سخنگوی آموزش و پرورش همچنین درباره میزان دریافتی معلمان پس از اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان توضیح داد: میزان دریافتی برای هر معلم براساس سه موئلفه حق شغل، شاغل و فوق العاده شغل از ۴۵ تا ۹۵ درصد متفاوت است.

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با صداوسیما درباره شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: ارزشیابی عملکرد سالانه در سه سال منتهی به سال ۱۴۰۰ را در آیین‌نامه رتبه‌بندی لحاظ خواهیم کرد.

وی افزود: دوره‌های ضمن خدمت، مدرک تحصیلی، سنوات تجربی، انطباق رشته تحصیلی و رشته تدریس، سامانه نظام پیشنهادات یا مدیریت دانش، تدریس در کارگاه تخصصی یا دوره‌های ضمن خدمت، عضویت در کارگروه‌ها، پژوهش‌های معلمان، تهیه نرم‌افزار آموزشی و تربیتی در راستای تسهیل آموزش، تولید محتوا، همکاری و مشارکت موثر در فرایند نظارت و داوری، کسب مقام در جشنواره‌ها، مسابقات و بزرگداشت مقام معلم، تقدیرنامه‌ها، نیروهای دارای ساعت موظف بیش از ۲۴ ساعت، مربی، مراقب و سرپرست نیروهای فرهنگی و ورزشی جزو شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان است.

نقش دانش‌آموزان در رتبه بندی معلمان

احمدی لاشکی درباره اینکه آیا دانش‌آموزان و خانواده‌ها قرار است در رتبه‌بندی به معلمان امتیاز دهند، گفت: این موضوع در مرحله نخست مطرح نیست و در مراحل بعد که برای ۵ سال آینده وجود دارد این موضوع مدنظر است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید به معلم فرصت دهیم و اگر یک‌باره بگوییم نظرات دانش‌آموزان و خانواده‌ها لحاظ خواهد شد شاید شرایط آماده نبود، اما در مرحله دوم افراد ۵ سال فرصت دارند تا بر اساس شاخص‌های مشخص شده توسط قانونگذار حرکت کنند بنابراین در آینده این موضوع را لحاظ می‌کنیم.

احمدی لاشکی افزود: برای اعمال نظرات دانش‌آموزان در رتبه‌بندی معلمان براساس ظرفیت دانش آموز برنامه‌ریزی خواهیم کرد چرا که دانش آموز ابتدایی، متوسطه اول و دوم ظرفیت‌های متفاوتی دارند و ممکن است از دانش آموز ابتدایی بیش از دو سوال پرسیده نشود آن هم نه از تمام دانش آموزان، در دوره دوم ابتدایی تعداد سوالات ممکن است بیشتر شود و در دوره متوسطه اول و دوم نیز اینگونه خواهد بود البته موضوع به گونه‌ای سنجش خواهد شد تا آسیبی که تصور می‌شود برای معلمان وجود داشته باشد، لحاظ شود و نگران این موضوع نباشند.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما در آیین نامه رتبه‌بندی معلمان یک مجموعه هزار امتیازی برای استقرار است که مدرک تحصیلی و سابقه کار نیز لحاظ خواهد شد، برای سنوات تجربی حداکثر ۷۵ امتیاز لحاظ شده است و افراد باید کار معلمی کرده و در آموزش و پرورش حضور داشته باشند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برای مدرک تحصیلی دکترا ۵۰ امتیاز، کارشناسی ارشد ۴۰ امتیاز، کارشناسی ۳۰ امتیاز، فوق دیپلم ۲۰ امتیاز و دیپلم ۱۰ امتیاز لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: قانونگذار به ما اجازه داده بین رتبه‌ها ۵ سال توقف باشد، اما بعضی موارد را استثنا کرده به عنوان مثال فردی که در دوره ابتدایی تدریس می‌کند یا افرادی که در مدارس استثنایی و مناطق محروم و مرزی مشغول به کار هستند، این افراد می‌توانند به ازای هر سال خدمت سه ماه زودتر ارتقا یابند و شاید ارتقای آن‌ها به رتبه بعدی نیازمند ۴ سال توقف باشد.

احمدی لاشکی همچنین گفت: افرادی که تحت عنوان معلم جذب شده‌اند و هم‌اکنون در ادارات کار می‌کنند، مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، اما افرادی که از همان ابتدا به عنوان نیروی اداری جذب شده‌اند، مشمول نیستند.

وی در پایان متذکر شد: افرادی که بعد از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند مشمول رتبه‌بندی می‌شوند و افرادی که قبل از این تاریخ بازنشسته شدند شامل نخواهد شد. رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد و در قانون توقف و تنزل رتبه لحاظ شده است به گونه‌ای که معلمان هر سه سال یک بار باید بررسی شوند و اگر توانستند رویه را حفظ کرده و به سمت ارتقا حرکت کنند به رتبه بالاتر می‌روند، طبق قانون اگر معلمی دو بار تنزل رتبه پیدا کرد باید از حوزه آموزشی به حوزه اداری برود.

طرح رتبه بندی معلمان نیز از دیگر اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.

هرچند که زمزمه اجرای رتبه بندی معلمان نیز از سال ۹۷ به گوش می‌رسید اما وزارت آموزش و پرورش بررسی و رفع ایرادات لوایح این طرح را در چند ماه گذشته برای همه معلمان رسمی و پیمانی به کار گرفت.

این طرح پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، به شورای نگهبان رسید که در آنجا به برخی از لوایح ایراداتی وارد شد که اول اسفند ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کردند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را رفع کردند و در نهایت معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی اشکالات شورای نگهبان با لایحه رتبه‌بندی معلمان را برطرف و ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ تعیین کرد.