مزایا و معایب تأثیر قطعی معدل در کنکور 98/ بوی تبعیض و بیعدالتی به مشام میرسد
گاما- امنیت آزمونهای نهایی در مدارس سراسر کشور هیچ گاه مانند کنکور نبوده و امکان تقلب در مدارس با سطوح مختلف، غیرقابلانکار است و به همین دلیل تأثیر قطعی و 30 درصدی معدل و سوابق تحصیلی در کنکور به یک دغدغه تبدیلشده است.
به گزارش گاما به نقل از فارس، این روزها یکی از دغدغههای مهم دانشآموزان پشت کنکور، آمادگی برای موفقیت در ماراتن رقابت کنکور سال 98 است، اما پیش از آماده شدن دغدغههایی از جمله انگیزه پشتکار در آمادگی بهتر را از آنان زدوده، چراکه کنکور سال 98 نسبت به کنکور سالهای پیش با یک تفاوتی همراه است و آن تأثیر قطعی و 30 درصدی معدل و سوابق تحصیلی در کنکور است، اما آیا این سوابق و معدل حاصل شده، با شرایط برابر برای همه دانشآموزان محقق میشود؟ آیا ساختار آموزشوپرورش توانایی برگزاری امتحان برابر در سه سال آخر متوسطه را داراست؟
عدم برقراری امنیت و صحت آزمون در همه مدارس و تصحیح سلیقهای معلمان، نمره سلیقهای در برخی مدارس غیرانتفاعی، عدم بستر مناسب ثبتنام در مدارس با کیفیت برابر و البته امکان ایجاد مافیای تحصیلی همراه با خالی شدن جیبهای والدین آنهم در شرایط امروز اقتصادی، همگی نتیجه تحصیل در موقعیت نابرابر و دغدغه تأثیر قطعی معدل محسوب میشود.
امنیت آزمونهای نهایی در مدارس سراسر کشور هیچ گاه مانند کنکور نیست
امنیت آزمونهای نهایی در مدارس سراسر کشور هیچگاه مانند کنکور نبوده و امکان تقلب در مدارس با سطوح مختلف، غیرقابل انکار است، از طرفی مدارس دولتی در سطوح مختلف که برای برخی مدارس، معلمین خیلی خوب گلچین میشوند و این مدارس در ثبتنام دانشآموزان، سهمیههایی از جمله فرزند فرهنگی بودن که شرط ثبتنام در مدارس خوب دولتی است را بیان میکنند، از طرفی عدم تمکن مالی اقشار کمدرآمد که قدرت ثبتنام در مدارس غیردولتی را ندارند مجبورند در مدارس دولتی فاقد امکانات اولیه و با هزاران مشکل، ثبتنام و از موقعیت برابر تحصیلی با دیگر افراد سهمیه دار محروم شوند.
معدل دانشآموزان با معیار شایستگی تحصیلی ارزیابی نمیشود
یکی از دانشآموزان ناحیه دو رشت در گفتوگو با خبرنگار فارس با اشاره به تأثیر قطعی معدل در کنکور سال آتی اظهار کرد: در شرایط نابرابر آزمونهای نهایی و امکان تقلب دانشآموزان در شرایط نابرابر و ناامن به دلیل ایجاد امنیت سلیقهای برخی از عوامل مدارس، معدل دانشآموزان با معیار شایستگی تحصیلی ارزیابی نمیشود.
سعیده غلامبیگی با بیان اینکه تصحیح سلیقهای اوراق، توسط معلمان یکی دیگر از گزینههای نابرابری آزمونهای نهایی است، افزود: متأسفانه سالهاست که از طریق فضای مجازی شاهد لو رفتن سؤالات هستیم و آنان که به این سؤالات دسترسی پیدا میکنند بدون هیچ زحمت و تلاشی، ارزیابی شده و با حتی تفاوت نیم نمره طراز بالایی در ارزیابی کنکور به دست میآورند.
وی با بیان اینکه این ناکارآمدی در زیرساخت آموزشوپرورش آینده همه دانشآموزان را تحتالشعاع قرار میدهد، تصریح کرد: مسئله بیعدالتی، امکان تحصیل نابرابر دانشگاهی و به تبع آن انتخاب شغل، انگیزه مطالعه و تلاش برای کنکور از ما گرفته شده است، چراکه با این اوصاف اگر حتی بیش از 70 تا 80 درصد از سؤالات کنکور را پاسخ دهیم، در مقایسه با دانشآموزی که حتی از یک نمره بالاتر معدل برخوردار باشد، فاصله معناداری باهم خواهیم داشت.
استشمام بوی مشمئزکننده تبعیض و بیعدالتی از قانون تأثیرگذاری قطعی سوابق تحصیلی
اولیای دانشآموز ناحیه یک رشت نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس با انتقاد از شرط قطعی معدل در کنکور سال آینده اظهار کرد: تأکید به سوابق تحصیلی اگرچه موجب رقابت دانشآموزان در سه سال پایانی دوره متوسطه میشود، اما محرک ایجاد مافیای تحصیلی و اجبار در هزینه کلاسهای زیاد به بهانه معدل در سه سال تحصیلی میشود.
محمود محبی با بیان اینکه متأسفانه شاهد لو رفتن سؤالات آزمون نهایی از طریق فضای مجازی هستیم، گفت: زیرساخت آموزشی دستگاه عریض و طویل آموزشوپرورش بیمار است و نیاز به علاج قطعی دارد، از این رو این نوع طرحها همچون مسکنهای دارای عوارض، نه تنها بیماری را درمان نمیکند، بلکه موجب بیماریهای جانبی و غیرقابلانکار میشود.
وی با اشاره به موضعگیریهای مختلف در کشور از جمله موضعگیری امامجمعه اسالم خاطرنشان کرد: امام جمعه اسالم در خطبه نماز جمعه گفته است که از قانون تأثیرگذاری قطعی سوابق تحصیلی بوی مشمئزکننده تبعیض و بیعدالتی بر مشام میرسد و این قانون جدید سفارش مافیای پنهان استعمار دانشآموزان است یا مولد مافیای جدید استعماری که به نظر میرسد در این قانون همه جوانب در نظر گرفته نشده است.
اولیای دانشآموز ناحیه یک رشت افزود: در صورت اعمال سوابق تحصیلی به صورت قطعی، شکی نیست که تراز کلی سوابق تحصیلی دارندگان معدل 20 کاهشیافته مییابد.
معدل 20 هم در قانون تأثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی جا میماند
یکی دیگر از دانشآموزان شهرستان رشت با بیان اینکه در تأثیر قطعی معدل حتی دانشآموزان با معدل 20 هم در ماراتن رقابت جا میمانند، اظهار کرد: در صورت تأثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی، تراز کلی این داوطلبان کاهشیافته و از هر تعداد داوطلبانی که فاقد تأثیر سوابق تحصیلی و یا دارای دیپلم غیرمرتبط هستند در صورت کسب درصدهای مشابه در کنکور از نظر رتبه کسبشده عقب خواهند ماند.
سهیل اکبرزاده با بیان اینکه در صورت اعمال سوابق تحصیلی به صورت قطعی، شکی نیست که تراز کلی سوابق تحصیلی دارندگان معدل 20 کاهشیافته و با تقریب، چیزی حدود 9 هزار و 500 میشود، گفت: در صورتی که تأثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی اعمال گردد به سادگی میتوان محاسبه کرد که به ازای کاهش هر یک نمره معدل، تراز یا نمره کسب شده در آزمون کنکور سراسری چقدر کاهشیافته و قبولی در رشتههای پرطرفدار چقدر دشوار میشود.
ساختار نامناسب آموزشوپرورش دلیل عدم ارزیابی درست در آزمونهای نهایی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اتمام فرصت پنجساله اجرای قانون، تأثیر قطعی معدل در کنکور اظهار کرد: با توجه به پایان مدت پنجساله اخیراً رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور برای بررسی و چگونگی اثر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور سال 98 به کمیسیون آموزش و تحقیقات آمده و به مسائل مربوطه رسیدگی شد.
جبار کوچکینژاد با بیان اینکه قانون، اثر قطعی 85 درصدی معدل را پیشبینی کرده است، متذکر شد: با توجه به ارزیابیهای انجامشده، متولیان امر معتقد بودند که به دلیل ساختار نامناسب آموزشوپرورش، ارزیابی درستی در آزمونهای سهساله دوره متوسطه صورت نمیگیرد، از این رو اثر 30 درصدی قطعی معدل و سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده را در دستور کار قرار دادند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه 80 درصد دانشآموزان بدون کنکور وارد دانشگاه میشوند، تشریح کرد: میزان درصدی که در رقابت سازمان سنجش شرکت و پذیرش میشوند حدود 20 درصد از متقاضیان کنکور 98 را به خود اختصاص میدهد.
وی با اذعان به اینکه در دنیا سوابق تحصیلی بیشتر اثرگذار است نه تستزنی شب آزمون، بیان کرد: رقابت صرف برای کنکور از طرفی هم جیب خانوادهها را خالی کرده و باعث ایجاد فشار روی فضای اقتصادی آنها میشود و از طرفی هم نمیتواند ارزیابی درستی از میزان توانایی دانشآموزان داشته باشد.
کوچکینژاد با اشاره به اختلافنظرهای موجود در روند اجرایی این طرح تصریح کرد: قانونگذار تأکید بر 80 درصد تأثیر قطعی را تصویب کرده است، بنابراین معلوم نیست میزان 30 درصدی بر چه مبنایی صورت گرفته است که این مسئله موجب اختلافنظر شده است، لذا برای بررسی هرچه بیشتر کمیتهای در کمیسیون آموزش و تحقیقات را مأمور کردیم تا به بررسی این مهم بپردازد.
وی با اشاره به اشکالات موجود در ساختار آموزشی در آموزشوپرورش گفت: کمیته مذکور مشکلات موجود را بررسی میکند تا اختلافنظرها و مشکلات موجود، قبل از کنکور سال 98 بیاید برطرف شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متقاضیان نظام قدیم آموزشی نیز در این روند ارزیابی دچار مشکل میشوند، افزود: بسیاری از دانشآموزان سوابق تحصیلی ندارند، ازاینرو، پیگیری این مهم را در دستور کار قرار داده و به دانشآموزانی که در سال آینده باید در کنکور شرکت کنند میگویم که منتظر خبرهای خوش باشند.
اصلاح اشکالات زیرساختی آموزشوپرورش در اولویت قرار گیرد
در این فرایند ارزیابی، متقاضیان نظام قدیم و جدید در این قطار رقابت جا میمانده و قربانی عدم ساختار درست آموزشوپرورش میشوند، ازاینرو، میطلبد برای تصمیمات مهم ازایندست که سرنوشت یک انسان را رقم میزند، از تغییر در اشکالات زیرساختی دستگاه عریض و طویل آموزشوپرورش آغاز کنند چراکه شرط تحقق عدالت آموزش، ایجاد زیرساخت مناسب و برابر، برای همه داش آموزان است.
اگرچه بهزعم سازمان سنجش این اقدام، به جهت اجرایی شدن قانون حذف کنکور است اما زیرساخت نادرست آموزشی و زیرساخت نابرابر آموزشوپرورش، عدالت آموزشی را زیر سؤال میبرد و آینده تحصیلی و شغلی دانشآموزان را تحت شعاع قرار میدهد، امروز تأثیر 30 درصدی معدل برای کنکوریهای سال 98 تبدیل به یک دغدغه مهم شده که امیدواریم مسئولان مربوطه دراینباره چارهای بیندیشند.