اعداد صحیح مثبت: شمارشگرهای دنیای اطراف ما
اعداد صحیح مثبت چه هستند و از کجا شروع میشوند؟
اگر به اطراف خود نگاه کنید، ردپای این اعداد را در همه جا میبینید. این اعداد، مجموعه اعداد کامل و بزرگتر از صفر هستند که برای شمارش و نشان دادن مقدار از آنها استفاده میکنیم. مجموعه آنها به این صورت است:
برای مثال، تعداد اعضای خانواده شما، تعداد مدادهای داخل جامدادی یا تعداد سیبهای داخل یک سبد، همگی با اعداد صحیح مثبت نشان داده میشوند. شما نمیتوانید 2.5 نفر در خانواده داشته باشید یا -3 تا مداد در کیف خود! بنابراین، این اعداد همیشه نشاندهنده یک مقدار کامل و غیرمنفی هستند.
ویژگیهای اصلی و عملهای ریاضی
این اعداد از قوانین خاصی پیروی میکنند. وقتی دو عدد صحیح مثبت را با هم جمع یا ضرب میکنیم، نتیجه همیشه یک عدد صحیح مثبت دیگر میشود. برای مثال، اگر $ 5 $ توپ داشته باشید و $ 3 $ توپ دیگر به شما بدهند، در مجموع $ 5 + 3 = 8 $ توپ دارید که باز هم یک عدد صحیح مثبت است.
| عمل ریاضی | نمونه | نتیجه و وضعیت |
|---|---|---|
| جمع | $ 4 + 7 $ | عدد صحیح مثبت (نتیجه = 11) |
| تفریق (عدد اول بزرگتر) | $ 9 - 2 $ | عدد صحیح مثبت (نتیجه = 7) |
| تفریق (عدد اول کوچکتر) | $ 3 - 5 $ | عدد صحیح مثبت نیست (نتیجه = -2) |
همانطور که در جدول میبینید، در عمل تفریق باید مراقب بود. اگر عدد اول از عدد دوم کوچکتر باشد، نتیجه دیگر در مجموعه اعداد صحیح مثبت قرار نمیگیرد.
شمارش و برنامهریزی در زندگی با اعداد مثبت
این اعداد ابزار اصلی ما برای سازماندهی زندگی هستند. فرض کنید میخواهید برای یک مهمانی برنامهریزی کنید. باید بدانید:
- چند نفر دعوت شدهاند؟ (25 نفر)
- برای هر نفر چند عدد شیرینی لازم است؟ (2 عدد)
- در نتیجه، در مجموع چند شیرینی باید بخرید؟ ($ 25 \times 2 = 50 $ عدد)
یا وقتی در صف ناهار مدرسه قرار میگیرید، جایگاه شما در صف یک عدد صحیح مثبت است. شما نمیتوانید جایگاه پنجم و نیم باشید! حتی شمارهی کفشها، سن افراد و تعداد صفحات یک کتاب نیز همگی با این اعداد بیان میشوند.
اشتباهات رایج و پرسشهای مهم
پاورقی
۱اعداد صحیح مثبت (Positive Integers): به اعداد کامل و بزرگتر از صفر گفته میشود. این مجموعه با $ \{1, 2, 3, \dots\} $ نمایش داده میشود.
۲عدد گویا (Rational Number): به اعدادی گفته میشود که بتوان آنها را به صورت کسری از دو عدد صحیح نوشت، مانند $ \frac{5}{2} = 2.5 $.
