گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!

مقاومت درونی: مقاومت داخلی منابع انرژی مانند باتری

بروزرسانی شده در: 21:45 1404/08/15 مشاهده: 8     دسته بندی: کپسول آموزشی

مقاومت درونی: راز پنهان باتری‌ها

کشف دلیل افت ولتاژ باتری‌ها و تأثیر آن بر عملکرد وسایل الکترونیکی
این مقاله به بررسی مفهوم مقاومت درونی۱ در منابع انرژی مانند باتری می‌پردازد. شما با خواندن این مطلب با دلایل کاهش ولتاژ باتری تحت بار، رابطه‌ی بین مقاومت داخلی و توان خروجی، و روش‌های اندازه‌گیری این پارامتر مهم آشنا خواهید شد. کلیدواژه‌های اصلی این مقاله عبارت‌اند از: مقاومت داخلی، قانون اهم، ولتاژ ترمینال و بهره‌وری انرژی.

مقاومت درونی چیست و چرا وجود دارد؟

هنگامی که از یک باتری جدید در چراغ قوه استفاده می‌کنید، نور آن بسیار درخشان است. اما پس از مدتی، این درخشندگی کاهش می‌یابد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا این اتفاق می‌افتد؟ پاسخ این پرسش، در مفهوم مقاومت درونی نهفته است.

هر منبع انرژی الکتریکی مانند یک باتری، از خودش مقداری مقاومت نشان می‌دهد. این مقاومت که به آن مقاومت داخلی نیز می‌گویند، به دلیل مواد شیمیایی داخل باتری و مقاومت الکتریکی رساناهای داخلی آن به وجود می‌آید. این ویژگی ذاتی، باعث می‌شود هنگامی که جریان الکتریکی از باتری خارج می‌شود، مقداری انرژی در داخل خود باتری به گرما تبدیل شده و در نتیجه، ولتاژی که در پایانه‌های باتری اندازه‌گیری می‌شود، کاهش یابد.

یک مقایسه‌ی ساده: جریان برق را مانند آبی در نظر بگیرید که از یک لوله عبور می‌کند. اگر داخل این لوله موانع و سنگ‌ریزه‌هایی وجود داشته باشد، فشار آب در خروجی لوله کاهش می‌یابد. مقاومت درونی باتری نیز دقیقاً مانند همان موانع داخل لوله عمل می‌کند و باعث افت ولتاژ ترمینال۲ می‌شود.

فرمول اصلی: رابطه‌ی کلی بین ولتاژ ترمینال ($V$)، نیروی محرکه الکتریکی ($\mathcal{E}$)، جریان ($I$) و مقاومت درونی ($r$) به صورت زیر است:
$V = \mathcal{E} - I r$

اجزای تشکیل‌دهنده یک باتری و مقاومت داخلی

برای درک بهتر، نگاهی به درون یک باتری ساده می‌اندازیم. یک باتری از چند بخش اصلی تشکیل شده است:

جزء باتری نقش تأثیر بر مقاومت درونی
الکترودها (قطب‌ها) محل انجام واکنش‌های شیمیایی جنس و سطح الکترودها مستقیماً بر مقدار مقاومت تأثیر دارد.
الکترولیت محیطی برای انتقال یون‌ها غلظت و دما می‌توانند مقاومت الکترولیت را تغییر دهند.
اتصالات داخلی رسانای جریان بین اجزا طول، سطح مقطع و جنس این اتصالات در مقاومت کل نقش دارد.
- - مقاومت کل باتری حاصل جمع این مقاومت‌هاست.

محاسبه و اندازه‌گیری مقاومت درونی در عمل

حال که با مفهوم مقاومت داخلی آشنا شدیم، چگونه می‌توانیم آن را اندازه‌گیری کنیم؟ یک روش ساده، استفاده از یک مولتی‌متر برای اندازه‌گیری ولتاژ باتری در دو حالت بدون بار و با بار است.

مراحل کار:

۱. ابتدا ولتاژ باتری را هنگامی که به هیچ مداری متصل نیست اندازه می‌گیریم. این ولتاژ، همان نیروی محرکه الکتریکی۳ ($\mathcal{E}$) باتری است. فرض کنید این مقدار ۹ ولت باشد.

۲. سپس یک مقاومت با مقدار مشخص (مثلاً ۱۰ اهم) را به باتری متصل کرده و دوباره ولتاژ دو سر باتری را اندازه می‌گیریم. این ولتاژ، همان ولتاژ ترمینال ($V$) تحت بار است. فرض کنید این مقدار ۸ ولت باشد.

۳. با استفاده از قانون اهم۴، جریان مدار را محاسبه می‌کنیم: $I = \frac{V}{R} = \frac{8}{10} = 0.8$ آمپر.

۴. در نهایت، از فرمول اصلی استفاده می‌کنیم تا مقاومت درونی ($r$) را پیدا کنیم:

$V = \mathcal{E} - I r$
$8 = 9 - (0.8) \times r$
$r = \frac{9 - 8}{0.8} = 1.25$ اهم

بنابراین، مقاومت درونی این باتری فرضی ۱.۲۵ اهم است.

تأثیر دما و عمر باتری بر مقاومت داخلی

مقاومت درونی یک باتری ثابت نیست و تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند. دو عامل بسیار مهم، دما و عمر باتری هستند.

عامل تأثیر بر مقاومت درونی مثال کاربردی
کاهش دما افزایش مقاومت ضعیف شدن باتری ماشین در زمستان
افزایش دما کاهش مقاومت (تا یک حد مجاز) کارایی بهتر باتری لپ‌تاپ در محیط گرم
فرسودگی و کهنگی افزایش چشمگیر مقاومت زود خالی شدن باتری گوشی قدیمی

همان‌طور که می‌بینید، یک باتری قدیمی حتی اگر کاملاً شارژ شده باشد، به دلیل مقاومت داخلی بسیار بالا، نمی‌تواند جریان مورد نیاز دستگاه شما را تأمین کند و به نظر می‌رسد که "خالی" شده است.

اشتباهات رایج و پرسش‌های مهم

سوال: آیا می‌توان مقاومت درونی یک باتری را صفر کرد؟
پاسخ: خیر. مقاومت درونی یک ویژگی ذاتی و اجتناب‌ناپذیر همه‌ی منابع انرژی واقعی است. مهندسان همواره سعی می‌کنند با استفاده از مواد بهتر و طراحی پیشرفته، این مقاومت را تا حد ممکن کاهش دهند، اما هرگز به صفر مطلق نمی‌رسند. در تئوری، یک منبع انرژی ایده‌آل مقاومت داخلی صفر دارد، اما چنین چیزی در دنیای واقعی وجود ندارد.
سوال: چرا وقتی استارت ماشین را می‌زنیم چراغ‌ها کمی کم‌نور می‌شوند؟
پاسخ: موتور استارت، جریان بسیار زیادی (صدها آمپر) از باتری می‌کشد. با توجه به فرمول $V = \mathcal{E} - I r$، وقتی جریان $I$ بسیار زیاد شود، حاصل $I r$ (افت ولتاژ داخلی) بزرگ می‌شود و در نتیجه ولتاژ ترمینال ($V$) به طور موقت افت می‌کند. این افت ولتاژ بر روی چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های متصل به باتری نیز تأثیر گذاشته و باعث کم‌نور شدن آن‌ها می‌شود.
سوال: آیا مقاومت درونی باتری‌های مختلف با هم فرق دارد؟
پاسخ: بله، قطعاً. مقاومت داخلی به نوع باتری بستگی دارد. به طور کلی، باتری‌های قلیایی مقاومت داخلی کمتری از باتری‌های کربن-روی دارند. باتری‌های لیتیوم-یون مدرن که در گوشی‌ها استفاده می‌شوند، مقاومت داخلی بسیار پایینی دارند، در حالی که باتری‌های نیکل-کادمیم قدیمی‌تر مقاومت داخلی بالاتری دارند.
جمع‌بندی: مقاومت درونی یک مفهوم کلیدی در درک رفتار منابع انرژی مانند باتری‌ها است. این مقاومت، که ناشی از مواد و ساختار داخلی باتری است، باعث می‌شود ولتاژ قابل استفاده باتری تحت بار، از ولتاژ نامی آن کمتر باشد. عوامل مختلفی مانند دما و فرسودگی باتری بر مقدار این مقاومت تأثیر می‌گذارند. درک این مفهوم نه تنها در درس علوم کاربرد دارد، بلکه به ما کمک می‌کند عملکرد وسایل الکترونیکی روزمره خود را بهتر درک کرده و از آن‌ها بهینه‌تر استفاده کنیم.

پاورقی

۱ مقاومت درونی (Internal Resistance)
۲ ولتاژ ترمینال (Terminal Voltage)
۳ نیروی محرکه الکتریکی (Electromotive Force - EMF)
۴ قانون اهم (Ohm's Law)

مقاومت داخلی ولتاژ ترمینال قانون اهم باتری نیروی محرکه الکتریکی