گاما رو نصب کن!

{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

حذف آزمون از مدارس ابتدایی و 11 سؤال مهم/ بازار اکثر مدارس غیردولتی سکه می‌شود

ثبت شده در: 1396/11/18 مشاهده: 125     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

گاما- جمعی از فرهنگیان در نامه‌ای سرگشاده به وزیر آموزش و پرورش، 11 سؤال پیرامون حذف آزمون از دوره ابتدایی مطرح کرده‌اند.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، جمعی از فرهنگیان در نامه‌ای سرگشاده به وزیر آموزش و پرورش، 11 سؤال پیرامون حذف آزمون از دوره ابتدایی مطرح کرده‌اند:

برچیده شدن بساط آزمون‌های چهار گزینه‌ای از دوره ابتدایی نوید امیدبخشی برای بازگشت آموزش و پرورش به مسیر صحیح خود در حوزه ساحت‌های تربیتی است.

برداشته شدن شبح خوف‌انگیز و ماراتن نفس‌گیر آزمون‌های کنکورگونه موجب می‌شد نشاط و زندگی در عالم کودکی فضای مدرسه را تسخیر کند و تصمیم حذف آزمون از مدارس ابتدایی اگر همه‌جانبه‌نگر و با رویکردی جامع اتخاذ شود مفید خواهد بود.

اکنون طرح چند سؤال اساسی و البته بی‌پاسخ اجرای این طرح را با تردیدهای جدی مواجه می‌کند.

1. تکلیف دیگر مدارس خاص دولتی از جمله نمونه، شاهد، هیأت امنایی و... در امر پذیرش دانش‌آموز در دوره متوسطه اول چگونه خواهد بود؟

2. دلیل آغاز این طرح از مدارس سمپاد چیست؟

3. آیا طرح موسوم به شهاب که نخستین بار به صورت ناقص و ابترگونه از یکی استان‌ها کلید خورد و پس از سال‌ها بحث در معاونت علمی ریاست جمهوری در دولت هشتم و نهم، منتقدان جدی داشت از چنان اعتباری در عمل برخودار است که بتواند بدون استفاده از ابزار آزمون، استعدادهای درخشان و برتر را خاصه در حوزه علوم نظری شناسایی و هدایت کند؟ آیا به سرنوشت ارزشیابی کیفی ـ توصیفی گرفتار نمی‌شود؟

4. روانه کردن مصوبات ناپخته و آزمون نشده با برند شورای عالی به میدان آموزش و پرورش می‌تواند نافی مسئولیت وزیر آموزش و پرورش باشد؟

5. آیا وزیر آموزش و پرورش می‌تواند حریف قدرتمندی مانند مدارس غیردولتی را که هم‌اکنون هم خود مختاری هستند و علم استقلال برافراشته‌اند را متقاعد به حذف کنکور کند؟ با چه تضمین باید حرف معاون وزیر را در خصوص حذف آزمون از مدارس غیردولتی بپذیریم در حالی که نان برخی از این مدارس به‌ویژه در تهران علاوه بر معدل بالای 19 در برگزاری آزمون چند باره و مصاحبه‌های علمی و عقیدتی است؟

6. آیا می‌دانید چرا مدیران مدارس غیردولتی از حذف ناگهانی سمپاد ذوق زده شدند؟ خدمتی که با این تصمیم ناگهانی به مدارس غیردولتی شد بازار خیلی از آنها را سکه خواهد کرد. زیرا ساده‌انگاری است کسی باور کند با ماندگاری کنکور سراسری دانشگاه‌ها، مسابقات علمی و المپیادهای شبِ کنکور کسی حاضر باشد فرزند نازنین خود را در مدارس دولتی آن هم با کلاس های متراکم، معلمان ناراضی از حقوق و معیشت و فاقد کمک سرانه ثبت‌نام کند؟ 

7. آیا می‌دانید با اعلام این تصمیم و افزایش علاقه‌مندان مدارس غیردولتی، احتمالاً باید شاهد افزایش شهریه این مدارس باشیم؟

8. آیا فکر نمی‌کنید به جای یک تصمیم ناقص باید یک بسته تصمیمی ارائه می‌شد و با اعلام تصمیمات مکمل این پازل تکمیل می‌شد؟

9. چرا آموزش و پرورش علی‌رغم وضع دوباره قانون اعمال سوابق تحصیلی و پذیرش دانشجو، مایل به ضربه فنی کردن کنکور نیست و حتی مرکز سنجش آموزش و پرورش برای این کار اظهار عجز می‌کند؟

10. آیا می‌دانید بی‌توجهی به دانش‌آموزان با استعداد برتر که به لحاظ توانمندی‌های هوشی متفاوت هستند در مدارس عادی دولتی، آن هم با توصیفی که از آن شد، عین بی‌عدالتی است؟

11. آیا باید به عملکرد مدارس غیردولتی که بخش قابل توجهی از وزرا و معاونان پیشین آموزش و پرورش از آن منتفع هستند، چشم بسته خوشبین باشیم؟ آیا قرار نیست سناریوی رشد دستوری مدارس غیردولتی به قیمت تضعیف مدارس دولتی که مقام معظم رهبری در مراسم بزرگداشت مقام معلم در زمان وزارت آقای فانی از آن اظهار نگرانی کردند، متوقف شود؟

در پایان نباید کوچکترین تردیدی روا داشت که ما نیز مثل همه مربیان دلسوز در آرزوی حذف استرس، اضطراب و آزمون‌های چهار گزینه‌ای تک بعدی از محیط مدارس به‌ویژه ابتدایی با حفظ دیگر مصالح هستیم و توفیق وزیر باعث شادکامی همه علاقه مندان به تعلیم و تربیت خواهد بود اما جشن زود هنگام و درج آگهی تبریک در صفحات روزنامه، کمی تأمل برانگیز است.