طرح «شهاب» پختگی لازم را برای کشف استعدادهای برتر ندارد/ مکانیسم آزمون را به جای حذف مدارس سمپاد تغییر دهید
گاما- معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت: هنوز نتیجه طرح شهاب برای شناسایی تیزهوشان مشخص نیست؛ بنده 4 سال در کمیته طرح شهاب بودم و میدانم این طرح هنوز به پختگی لازم برای کشف استعدادهای دانشآموزان نرسیده است.
ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با بیان اینکه تقویت مدارس سمپاد همواره مورد تأکید و عنایت مقام معظم رهبری بوده است، اظهار داشت: رهبر انقلاب همواره نگرانیها و تأکیداتی در خصوص سمپاد داشتند اما با حذف مدارس سمپاد نسبت به این نگرانی ایشان، بیتوجهی شده است.
وی افزود: دغدغه کاهش تنوع مدارس و کاهش آسیب روانی آزمونهای ورودی مدارس سمپاد، دغدغه خوبی است اما اگر مکانیسم دقیقی برای شناسایی کودکان تیزهوش نداریم باید مدارس سمپاد را از متوسطه اول حذف کنیم؟
سحرخیز اضافه کرد: آنچه در عمل در آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان اتفاق میافتاد، این بود که این آزمون حتی از دانشآموزان با بهره هوشی پایین هم گرفته میشد و لزوماً افرادی که به مدارس سمپاد راه پیدا میکردند تیزهوش نبودند بلکه شامل دانشآموزان سختکوش و پُرخوان هم میشد.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موافق آزمونهای مسابقه مانند ورودی مدارس خاص نیستم، خاطرنشان کرد: این آزمونها با فشاری که بر دانشآموزان و خانوادههای آنها میآورند زندگی را برای دانشآموزان تلخ کرده و علاوه بر آن معلمان به جای اینکه به اهداف دوره ابتدایی توجه کنند صرفاً در خدمت تستزنی و آماده کردن دانشآموز برای ورود به مدارس خاص بودند.
وی با بیان اینکه باید دغدغه مقام معظّم رهبری برای ایجاد فرصت مناسب برای دانشآموزان تیزهوش جدی گرفته شود، تصریح کرد: در جهان، مکانیسمهای مختلفی برای شناسایی دانشآموزان تیزهوش وجود دارد که میتوان با مطالعات تطبیقی آنها را در کشور اجرا کرد.
سحرخیز با بیان اینکه شواهد و قرائنی وجود دارد که حذف مدارس سمپاد برای تقویت مدارس غیردولتی صورت میگیرد، ادامه داد: خانوادههایی که به دنبال تقویت فرزندان خود هستند با حذف مدارس سمپاد آنها را به مدارس غیردولتی میفرستند.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: آیا از بین بردن تنوع مدارس تنها با حذف سمپاد اتفاق میافتد و تنها مشکل ما مدارس سمپاد است که با حذف آن ادعا کنیم مشکل تنوع مدارس را حل کردهایم و به عدالت آموزشی نزدیک شدهایم؟
وی با بیان اینکه مقطع متوسطه دوم برای شناسایی دانشآموزان تیزهوش دیر شده است، گفت: هنوز نتیجه طرح شهاب برای شناسایی تیزهوشان مشخص نیست؛ بنده 4 سال در کمیته طرح شهاب بودم، این طرح هنوز به پختگی لازم برای کشف استعدادهای دانشآموزان نرسیده است.
سحرخیز بیان داشت: مدارس ما برای پرورش استعداد دانشآموزان تیزهوش به اندازه کافی امکانات ندارد و این دانشآموزان در مدارس عادی ما هرز میروند.