سه روش برای خواندن: روخوانی، بلندخوانی و خواندن ساکت
شناخت سه روش خواندن
خواندن فقط گفتن کلمات نیست، بلکه فهمیدن آنها نیز هست. برای دانشآموزان کلاس اول، این سه روش مانند سه ابزار مختلف هستند که هر کدام برای کاری ساخته شدهاند. مثلاً، مانند این است که یک مداد برای رنگآمیزی، یک پاککن برای پاک کردن و یک قیچی برای برش استفاده میشود. هر کدام کاربرد خود را دارد.
نام روش | توضیح | مثال در کلاس |
---|---|---|
روخوانی | خواندن متن با صدای آرام و شمرده، معمولاً برای تمرین کلمات جدید | خواندن یک داستان کوتاه دربارهٔ یک حیوان، کلمه به کلمه |
بلندخوانی | خواندن متن با صدای بلند و واضح برای دیگران | خواندن یک شعر برای همکلاسیها در مراسم صبحگاه |
خواندن ساکت | خواندن متن در ذهن، بدون تولید صدا | خواندن یک مسئله ریاضی در کتاب و پیدا کردن جواب |
کاربرد هر روش در کلاس اول
هر روش خواندن، هدف خاصی دارد. معلم کلاس اول از این روشها برای کمک به یادگیری بهتر استفاده میکند. برای نمونه، وقتی دانشآموزی کلمهای مانند «درخت» را برای اولین بار میبیند، با روخوانی آن را تمرین میکند. سپس با بلندخوانی، تلفظ خود را اصلاح مینماید و در پایان، با خواندن ساکت یک داستان دربارهٔ جنگل، مفهوم کلی را درک میکند.
اشتباهات رایج و پرسشهای مهم
خیر، هر دو روش مهم هستند. بلندخوانی برای تمرین تلفظ و خواندن ساکت برای درک بهتر مطالب استفاده میشود. مانند خوردن غذا و نوشیدن آب که هر دو برای بدن لازمند.
زیرا آنها تازه خواندن را یاد گرفتهاند و نیاز دارند در ابتدا با صداها آشنا شوند. با تمرین بیشتر، این مهارت نیز تقویت میشود.
پاورقی
1 روخوانی (Oral Reading): خواندن متن با صدای قابل شنیدن، معمولاً برای تمرین و آموزش.
2 بلندخوانی (Read-Aloud): خواندن متن با صدای بلند برای حضار، با هدف انتقال مفهوم.
3 خواندن ساکت (Silent Reading): خواندن متن بدون تولید صدا، برای درک و تمرکز فردی.