اعلام ملاك هاي «هدایت تحصیلی» دانشآموزان پایه نهم
گاما- مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش گفت: ملاکهای هدایت تحصیلی شامل «نظرخواهی از دانشآموز»،«عملکرد درسی»، «آزمونهای مشاورهای استعداد، رغبت و شخصیت» و «نظر اولیا، معلم و مشاور» است که در مجموع 100 نمره دارد
به گزارش گاما به نقل از مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، عظیم محبی درخصوص«جزئیات آییننامه هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم ،اظهاركرد: آییننامه هدایت تحصیلی که در حال تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش است، یک آییننامه دوره گذر است.
وی تصريح كرد : برای هدایت تحصیلی طبق راهکار 3-21 سند تحول بنیادین باید طراحی و استقرار نظام جامع تحصیلی صورت گیرد که این کار هنوز طراحی نشده است اما وقتی هدایت تحصیلی دانشآموزان به پایه نهم رسید، ما باید بالاجبار در فوریتی آییننامه هدایت تحصیلی که قبلاً در پایه اول دبیرستان بود را بازسازی میکردیم تا در خرداد آن را اجرا کنیم.
محبی با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی فقط انتخاب رشته که در پایه نهم صورت میگیرد نیست، افزود: این یک فرایندی است که از پایه اول ابتدایی باید برای دانشآموزان انجام شود و در آن فرایند باید دانشآموزان استعدادیابی شده، خانوادهها در این خصوص آگاه شوند و معلمان نیز کمک کنند که البته این اقدام، کار درازمدت آینده ماست.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدایت تحصیلی فرایندی است که در آن از طریق تدابیر و راهکارهای علمی و تخصصی با مشارکت عوامل درون مدرسهای، ویژگیهای دانشآموزان شناخته میشود و متناسب با رشتهها و شغلهای آینده، دانشآموزان هدایت تحصیلی میشوند.
وی هدف از هدایت تحصیلی را شناسایی استعدادها، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و کمک به توزیع متوازن دانشآموزان به رشتهها و شاخههای تحصیلی برشمرد و گفت: مبنای ما برای هدایت تحصیلی همین رشتههایی است که برای متوسطه دوم تصویب شده است.
محبی با اشاره به ملاکهای هدایت تحصیلی گفت: 10 درصد از این ملاکها نظرخواهی از دانشآموز، 35 درصد نتیجه عملکرد درسی اوست و میانگین نمره پایههای هفتم، هشتم و نهم برای هر درس مبنای کار است؛ آزمونهای مشاورهای نیز که در مدرسه برگزار میشود شامل آزمون «استعداد»، «رغبت» و «شخصیت» حدود 30 نمره دارد و در ادامه نظر اولیا، معلم و مشاور قرار دارد که در مجموع 100 نمره است و هدایت تحصیلی را تشکیل میدهد.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش بيان کرد: بعد از اینکه نمرات هدایت تحصیلی دانشآموزان در مدرسه مشخص شد، در ستادی که در منطقه، مدرسه و استان تشکیل میشود در خصوص توزیع متوازن رشتهای بررسی و تصمیمگیری میشود و بر اساس ظرفیت هر منطقه، دانشآموزان در رشتههای مختلف تحصیلی هدایت میشوند.
وی خاطر نشان کرد: هدایت تحصیلی در مناطق کوچک به دلیل کمبود امکانات، نسبی است و در استانهای مرزی و مناطق کوچک همه شرایط برای این کار مهیا نیست و ما نمیتوانیم برای همه مناطق کشور، رشتههای مختلف تحصیلی را داشته باشیم و با توجه به شرایط موجود، آموزش و پرورش سعی در شناسایی و هدایت تحصیلی دانشآموزان دارد.