{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

سنگینی کیف مدارس باعث مشکلات جبران ناپذیر اسکلتی و حرکتی در دانش آموزان می شود

ثبت شده در: 1393/10/10 مشاهده: 354     دسته بندی: گزارش ها

   یکی از موارد مهم و اساسی توجه به جسمی سالم در دانش آموزان است که روح سالم به دنبال داشته باشد. از جمله مواردی که در این مقاله به آن اشاره می کنیم کیفهای سنگین مدارس است که عوارض جبران ناپذیری ایجاد می کند که این عوارض جبران ناپذیر تا آخرعمر با افراد مانده و مشکلاتی ایجاد می کند .

 عوارض:
   از عوارض قابل ذکر افزایش غیرطبیعی قوس کمر، فشار بر عضلات کمر، گردن و شانه ها و در موارد حمل کیف با یک دست و یا بر روی یک شانه باعث درد در شانه و اندام همان سمت شده و باعث تغییر قوس ستون فقرات به سمت مخالف می شود و همچنین باعث تحت فشار قرار گرفتن عروق و اعصاب همان سمت شده و ضعف و گزگزی در اندام ایجاد می کند. به نقل از رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران جناب آقای هاشمی با توجه به نیرویی که به افراد وارد می شود آنها تغییر وضعیت می دهند و چون بار اضافی وضعیت نامناسبی را ایجادمی کند،عوارض جبران ناپذیری ایجادشده و تا آخر عمر باقی می ماند.

بنابه تحقیقی که توسط محققان کشورمان صورت گرفته بیش از 18% کودکان ازسنگینی کیف مدارس ناراحت هستند و 12 % از آنها کیفی با بیش از 10% وزنشان کیف حمل می کنند و این در حالی است که وزن کیف دانش آموزان نباید بیش از 10% وزن آنها باشد یعنی اگر دانش آموزی 25کیلوگرم وزن دارد کیف او نباید از 2/5 کیلوگرم بیشتر باشد. همچنین تحقیقات نشان می دهد کیف دختران از کیف پسران سنگین تر است و دانش آموزانی که کیف سنگین حمل می کنند 16% از درد پشت، 38% از درد شانه و 29% از درد دست شکایت دارند.

در تحقیقاتی از محققان آمریکایی نشان داده شده 83% از دردهای پشت، شانه، دست و کمر دانش آموزان ناشی از کیف سنگین و یا استفاده نادرست از کیف و کوله پشتی است.

اینک با توجه به سنگینی کیف مدارس که می تواند عوارض جبران ناپذیری همچون آسیب به قوسهای ستون فقرات، عروق و اعصاب اندامها ایجاد کند و به صفحه رشد کودکان عزیز صدمه بزند و حتی در رفتار دانش آموزان که باید درنهایت آرامش مطالعه کنند مشکلاتی را ایجادکند، برعهده مسئولین آموزش و پرورش، مدیران، معلمان و در کنار آنها بر عهده والدین دانش آموزان است که برای بررسی راه کارهای علمی و عملی اقدامات لازم را ارائه نمایند چرا که ما مسئول سلامتی جسمی و روحی کودکان هستیم و هرگونه کوتاهی در این مورد جبران ناپذیر است.

راه کارهای ارائه شده:

   1- یکی از تمهیدات لازم برای دانش آموزان جهت رفتن به مدرسه خرید کیف مناسب است که ارتباط مستقیمی باسلامتی دانش آموز دارد. بنا به نظر دکتر حلی ساز متخصص طب فیزیکی و توانبخشی کوله پشتی در صورت استفاده درست بهترین وسیله حمل کتاب مدرسه است به اینصورت که وزن کیف به صورت متقارن به هر دو شانه تقسیم می شود و بنا براین فرقی بین کوله پشتی یک بند دار و کیف دستی وجود ندارد و در خصوص استفاده از کوله پشتی لازم است عرض بندهای آن کمتر از 5 سانتی متر نباشد و در بالاتر از حد مناسب قرار نگیرد و نیز روی باسن نیفتد و همچنین توسط بند سوم درناحیه کمر بسته شود و اگر بجای کوله پشتی ازکیف دستی استفاده می شود لازم است دسته آن خشک نباشد ونیز به کودکان توصیه شود.

2-مدیریت در برنامه ریزی برنامه کلاسی دانش آموزان یکی از راهکارهای مهم و اساسی است که می تواند وزن قابل توجهی از کیف مدارس را کم کند بعنوان مثال دریک روز در کنار درس ریاضی درس انشاء قرار گیرد تا دانش آموزان کتاب و دفترکمتری به مدرسه ببرندکه البته دقت در این معقوله به کارشناسان آموزش وپرورش واگذار می گردد. البته متاسفانه در سال های اخیر مدیران محترم مدارس با نیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسل به استفاده از  انواع کتابهای کمک آموزشی شده اند و بدینوسیله وزن کیف دانش آموزان را بسیار سنگین تر از قبل کرده اند.

   3 - کاستن از وزن کیف مدارس با جداکردن کتاب به قسمتهای ترم  اول و دوم و یا جدا کردن کتابهای تاریخ، مدنی و جغرافی به سه قسمت و نیز کوچک کردن دفاتر بزرگ ریاضی و علوم به قسمتهای کوچکتر تا حداقل نیمی از وزن کیف دانش آموزان کمتر شود. البته شاید استفاده از فقط یک دفتر برای همه درس ها نیز در مقطع ابتدائی و متوسطه اول کافی باشد.

4- استفاده از کیف کوچک دستی جداگانه جهت قراردادن لوازمی مثل خوراکی، مداد، پاکن و سایر لوازم مصرفی که می تواند باعث شود اولا"بخشی از وزن کیف کاسته شود و نیز کودک به خاطر برداشتن لوازم کوچک و مصرفی مجبور نباشد کوله پشتی را باز کند.

5 - یکی دیگر از راههای عملی که در بخشی از مدارس تهران به اجرا در آمده است طرح کتاب در مدرسه است که به نوبه خود در صورت قادر بودن مدارس به اجرایی کردن آن طرح قابل توجهی می باشد. 

6- طرح استفاده از کیفهای چرخدار که توسط بعضی از دانش آموزان برای فرار از بار سنگین کیفها به کار می رود خود طرحی عملی است که البته با توجه به سخت بودن حمل آن در پله های مدارس و عبور دادن آن از جوی و دست اندازهای خیابان و هجوم دانش آموزان موقع تعطیلی از مدارس، باید توسط کارشناسان خدمتگذار آموزش و پرورش مورد بررسی جدی قرار گیرد.

7- و در پایان توجه دقیق والدین دانش آموزان است که راه حلی تکمیلی می باشد و آن کنترل وزن کیف در هنگام رفتن دانش آموزان به مدرسه است که با توجه به مطالب ارائه شده نباید بیشتر از10% وزن کودک باشد که این راه کارتوسط اینجانبان عملا" اجرا شده و بسیارمفید می باشد به این صورت که قبل از حرکت به مدرسه کیف کودک وزن شده و وزن استاندارد آن کنترل می شود.

 

گردآوری شده تحت نظر متخصص فیزیوتراپی علی رضا احسنی- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

فیزیوتراپیست خانم صادق نژاد   

فیزیوتراپیست آقای کریمی   

دبیر خانم جهانیان - دبیر خانم ملکی