{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

آموزش و پرورش در برابر نفوذ آسیب‌پذیر است

ثبت شده در: 1394/10/24 مشاهده: 81     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

گاماـ دشمن با تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و جنگ نرم نتوانست به نظام جمهوری اسلامی ضربه وارد کند بنابراین از بعد قوی‌تری مانند دشمنی نرم و استفاده از (پروژه نفوذ) در داخل کشور را در دستور کار خود قرار داده است که نباید از اصل موضوع نفوذ غافل شویم، دشمن در حال طراحی و برنامه‌ریزی در این زمینه است.

به گزارش گاما به نقل از رسا، جای تردید نیست که دغدغه مسائل فرهنگی از دیرباز در بیانات مقام معظم رهبری موج می‌زند. از سال‌ها قبل استفاده از تعابیری چون «تهاجم فرهنگی»، «شبیخون فرهنگی» و «جنگ نرم» از عمق تیزبینی معظم‌له از شناخت درست جریانات و جبهه‌های فرهنگی دشمن در خارج از کشور حکایت داشت، بر این اساس با ابعاد تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و جنگ نرم نتوانست به نظام جمهوری اسلامی ضربه وارد کند بنابراین از بعد قوی‌تری مانند دشمنی نرم و استفاده از (پروژه نفوذ) در داخل کشور را در دستور کار خود قرار داده است که نباید از اصل موضوع نفوذ غافل شویم، دشمن در حال طراحی و برنامه‌ریزی در این زمینه است.

دو روش عمده طراحان و برنامه‌ریزان این پدیده «نفوذ موردی» و «نفوذ شبکه‌ای و جریانی» هستند. در تبیین نفوذ موردی که نمونه‌های زیادی در گذشته و حال دارد، در این شیوه که در دستگاه‌های سیاسی، حکومتی و حتی دینی سابقه‌ای طولانی دارد، عناصر نفوذی با زدن ماسک رفتاری یا گفتاری و در چهره دوست، در خانه افراد مورد نظر یا دستگاه و تشکیلات فرد مسئول ورود می‌کنند. «جمع‌آوری اطلاعات» و «جاسوسی» از جمله اهداف نفوذ موردی هستند اما هدف مهم‌تری که در نفوذ موردی تعقیب می‌شود «تصمیم‌سازی» است.

»نفوذ جریانی و شبکه‌ای» خطرناک‌تر از روش‌های دیگر است. در این روش، دشمن عمدتاً با دو وسیله «پول و جاذبه‌های جنسی»، در درون ملت و در داخل کشور شبکه‌سازی می‌کند تا آرمان‌ها، باورها و در نتیجه سبک زندگی را تغییر دهد. در نفوذ بسیار خطرناک جریانی، مجموعه‌ای از افراد با هدفی دروغین، با روش‌های متفاوت با هم مرتبط می‌شوند تا نگاه آنها به مسائل مختلف به تدریج تغییر کند و شبیه نگاه دشمن شود. (مقام معظم رهبری 4/9/94، دیدار با فرماندهان بسیج.)

نفوذ در آموزش و پرورش

آموزش و پرورش به علت آموزش افراد بر اساس سازه‌های فکری، معنوی و اعتقادی از جمله مؤلفه‌هایی است که توسط نظریه‌پردازان فرهنگی دشمن مورد توجه قرار گرفته است و می‌توان گفت حوزه آموزش و پرورش تغییر ذائقه فرهنگی جامعه است. مسئله پروژه نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی که با شکست مواجه شد، به نفوذ در ارائه جامعه به خصوص قشر نوپای جامعه دلخوش کرده است. مسئله نفوذ مسئله‌ای مهم و در دستور کار دشمنان برای سالیان گذشته و نیز مسئله‌ای مهم برای دولتمردان و افراد تصمیم‌گیر در کشور ما بوده است که در این مدت اخیر و به‌خصوص بعد از برجام توجه و تأکید و هشدار‌های زیادی در این مورد توسط رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است. با توجه به این هشدار مؤکد نظام آموزشی و وزارت آموزش و پرورش کشور که رکن اصلی توجه دشمن برای نفوذ است، باید مسئولان آموزش و پرورش از ورود در مناقشات جناحی و حزبی و اختلافات سیاسی اجتناب کنند، البته باید دید سیاسی و آگاهی سیاسی داشته و صاحب‌نظر و قدرت تحلیل داشته باشند اما جناح‌بندی و مناقشات سیاسی درست نیست و اینکه اهتمام و توجه ویژه‌ای به امر نفوذ و حفظ آمادگی نیروهای مؤمن و هوشیار در برابر خطر نفوذ دشمن داشته باشند.

آموزش و پرورش که وظیفه خطیر آموزش جامعه برای تداوم انقلاب را دارد، باید برنامه‌ها و نظام آموزشی خود را مورد باز‌بینی قرار داده و با طرح‌ریزی برنامه‌ها و تألیف کتب علمی، آموزشی، فرهنگی و پرورشی به روشنگری و آموزش افراد در خصوص آموزش خود که در بین افراد حساس و تأثیر‌پذیر قرار دارند بپردازد و با آموزش و جذب نیرو و به خصوص تربیت معلمان و کارمندان با مؤلفه‌های ضد‌نفوذی به تأثیر در این امر مشغول کار و جامعه را به نحوی آموزش دهند که همه در مقابل نفوذ دشمن بیدار و هوشیار شوند؛ راهکارهای دشمن را بدانند و در زمین دشمن بازی نکنند و ناخواسته در دام برنامه‌های دشمن گیر نیفتند که با توجه به این موارد مذکور نقش ویژه آموزش و پرورش روشن است.‌ به‌خصوص دانشگاه فرهنگیان که وظیفه جذب و پرورش معلمان را برعهده دارد.

برنامه‌های پرورشی دانشگاه فرهنگیان باید دوباره مورد باز‌بینی قرار گرفته و واحدهای درس آشنایی و مقابله با جنگ نرم و نفوذ فرهنگی تدریس شود و دانشجویان یک پروژه و تحقیق علمی و نظریه‌ای در رابطه با آن ارائه دهند چراکه با فعالیت است که این امر نهادینه می‌شود. بر این اساس می‌توان گفت سیستم آموزش ما دقیقاً در نقطه اول نفوذ قرار دارد و بسیار تأثیر می‌پذیرد و در جایگاه آسیب‌پذیری می‌باشد. اگر سیستم و متولیان آموزش ما به هشدار‌های رهبری توجه و خود را برای مقابله با این امر آماده نکنند و در میزان فعالیت‌های ضد‌نفوذی خود نیافتند با این حال با تهاجم بی‌صدای دشمن غافلگیر خواهند شد و این فضا در حق جامعه است که امری را مهمل بگیرند، آن هم برای افرادی که حساس هستند و تأثیر‌پذیری بسیاری دارند و آشنایی با هجمه دشمن ندارند. بنابراین باید بیشتر تلاش کرد در خانه‌های خود توسط دشمن به دست خود غافلگیر نشویم.

منبع : روزنامه جوان