انحصار برتری بر اساس نمره باید در مدارس کشور به پایان برسد
گاما: دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش گفت: در تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال تغییری عمیق و ریشهای مبتنی بر آموزههای دینی هستیم و باید انحصار برتری با ملاک نمره را در مدارس شکست.
به گزارش گاما به نقل از تسنیم، مهدی نویدادهم در نخستین دوره آموزشی مدرسان استانی طرح شهاب اظهار داشن: طرح شهاب که به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر میپردازد کاملاً مورد تأیید شورای عالی آموزش و پرورش است و با اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین همخوان است.
وی افزود: پرورش استعدادهای درخشان بر مبنای روش تلفیقی مدنظر است تا دانشآموزان با استعدادهای برتر در کنار دانشآموزان عادی تحصیل کنند و اگر قرار است جداسازی انجام شود بایدحداقلی باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: تیمی 500 نفره از کارشناسان حدود 5 سال برای تدوین این سند زمان گذاشتند. پیش فرض ما برای تهیه سند این بود که آموزش و پرورش فعلی پاسخگوی نیاز امروز و فردای جامعه نیست و تداوم این آموزش و پرورش نمیتواند نیروهایی را که باید متناسب با اقتضائات جامعه نقشآفرینی کنند، تربیت کنند.
نویدادهم عنوان کرد: اگر به دنبال آموزش و پرورش مطلوب هستیم نباید برنامههای قدیمی را بازسازی و اجرا کنیم بلکه باید آموزش و پرورش مطلوب را در آینده جست، آیندهای که تصویری مبهم از آن داریم. آموزش وپرورش فعلی یک سیستم وارداتی است در حالی که سابقه دیرینه چند هزار ساله در تعلیم و تربیت داریم که متأسفانه با ورود مدرنیته کنار گذاشته شد. باید در نظر داشت که در هر سرزمینی نمیتوان هر درختی را کاشت. گذشتگان تلاش کردند تا این سیستم را متناسب با اقتضائات خودمان بومی کنند که آن هم در حد کامل محقق نشد.
وی با اشاره به اینکه تحول بنیادین یعنی تغییری عمیق، ریشهای، نظاممند، همهجانبه و آیندهپژوهانه مبتنی بر آموزههای دینی گفت: آموزش و پرورش یک مقوله فرهنگی است و در بستر فرهنگ جامعه تحقق مییابد. تحول بنیادین به معنای تعلیم و تربیت به اقتضای فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به طرح شهاب عنوان کرد:در این طرح، معلم باید تفاوتهای دانشآموزان را ببینند و تلاش میکنیم انحصار برتری با ملاک نمره را در آموزش و پرورش شکسته و توانمندی در اخلاق، هنر، مناسبات اجتماعی، فهم زیباییها و خلاقیتها را ملاک قرار داد. اگر بتوانیم به همه ابعاد وجودی دانشآموزان توجه کنیم، انسانی را تربیت کردیم که در تراز انقلاب اسلامی است.
نوید ادهم گفت: متاسفانه در مدارس ما یکی از مشکلات موجود این است که برخی دختران از دختر بودنشان ناراحت هستند. باید بررسی کرد چه فضایی در مدرسه، خانه و جامعه ایجاد شده که چنین برداشتی وجود دارد؟ باید دانشآموزان دختر ما از دختر بودنشان لذت ببرند و احساس غرور کنند. هر چند نهادینه کردن این تفکر کار بسیار مشکلی است.