{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

روزهای طلایی دانش‌آموزان با صندلی طلایی

ثبت شده در: 1394/04/8 مشاهده: 137     دسته بندی: گزارش ها

گاما- مدرسه شهید فیروزی اسدآباد یکی از مدارس حاشیه شهر است که یکی از کلاس‌های آن با خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی اداره می‌شود و معلم این کلاس با ایده‌های نو توانسته رشد تحصیلی دانش‌آموزان را ارتقا دهد.

به گزارش گاما به نقل از خبرگزاری فارس، مدرسه «شهید فیروزی» یکی از مدارس حاشیه شهر اسدآباد است که در سال‌ تحصیلی 94ـ93 به صورت خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی اداره می‌شود.

این مدرسه در سال‌تحصیلی که گذشت، 160 دانش‌آموز داشت که در یکی از کلاس‌های‌ مقطع سوم ابتدایی 16 دانش‌آموز تحصیل می‌کردند.

دانش‌‍‌آموزان این کلاس در سال تحصیلی گذشته به دلیل در حاشیه قرار گرفتن مدرسه، نبود امکانات رفاهی و نداشتن معلمی دلسوز با افت تحصیلی مواجه بودند اما امروز با افتخار کارنامه‌های درخشان خود را در دست داشته و برای مقطعی بالاتر ثبت‌نام می‌کنند.

بر این اساس با ارائه طرحی با عنوان «خدمات آموزشی و بسته‌های حمایتی از مدارس غیردولتی» از سوی وزارت آموزش و پرورش، این طرح در مدرسه شهید فیروزی هم اجرا شد.

در این مدرسه کلاسی در مقطع سوم ابتدایی وجود داشت که دانش‌آ‌موزان این کلاس، مقطع دوم را با نمرات پایینی گذرانده بودند و سطح آموزش آنان در حد نازل بود که با اجرای طرح «خرید خدمات آموزشی» در این مدرسه، نیرویی فداکار، دلسوز و مسئولیت‌پذیر به کار گرفته شد که شغل معلمی را معنا بخشید.

این معلم متفکر و فعال با پشتکار و ابتکار خود موفق به تشویق و ترغیب دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل و کسب معدل بالا و رشد تحصیلی شد.

معلم این دبستان با شوق و نشاط خود، دانش‌آموزان را به یادگیری علم و دانش فرا خواند تا جایی که با نقاشی آرزوهای آنان بر دیوار کلاس موجب تقویت روحیه دانش‌آموزان برای رسیدن به اهدافشان در آینده شد.

این معلم خلاق با طراحی ایده‌ای جدید توانست علاقه دانش‌آموزان برای درس خواندن را افزایش دهد به طوری که با نامگذاری یک صندلی به نام «صندلی طلایی» در کلاس، موجب تلاش دانش‌اموزان برای نشستن روی آن شد.

بر این اساس هر دانش‌آموز بااخلاقی که نمرات خوبی نیز کسب می‌کرد، روی آن می‌نشست که این ایده خوب موجب ایجاد رقابت سالم بین همکلاسی‌ها شده و موجب می‌شد در رشد علمی از هم پیشی بگیرند.

با تعدادی از دانش‌آموزان این کلاس که گفت‌وگو کردم همه از تحصیل در این مدرسه ابراز رضایت می‌کردند.

یکی از دانش‌آموزان گفت: از وقتی خانم طاهری معلم ما شده، علاقه بسیاری برای حضور در کلاس درس دارم، این در حالی است که در گذشته به این میزان مشتاق حضور در کلاس نبودم.

یکی دیگر از پسران دانش‌آموز نیز اظهار کرد: تمام بچه‌ها طی نامه‌ای از مدیر مدرسه و آموزش و پرورش درخواست کرده‌ایم که برای سال چهارم نیز خانم طاهری معلم ما باشد.

یکی دیگر از دانش‌آموزان به نمرات پایین خود در سال دوم تحصیلی اشاره کرده و گفت: امسال با علاقه درس خوانده‌ام و نمراتم عالی بود، البته این موضوع در مورد همه بچه‌ها صدق می‌کند.

در این زمینه گفت‌وگویی نیز با مدیر آموزش پرورش شهرستان اسدآباد داشتیم.

جعفر دهبانی‌بصیر به اجرای طرحی با عنوان خرید «خدمات آموزشی و بسته‌های حمایتی» از مدارس غیر دولتی اشاره کرد و اظهار کرد: اجرای این طرح به دلیل کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی مورد تأکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اجرای طرح خدمات آموزشی توسط مدارس غیر دولتی در شهرستان اسدآباد در دو مدرسه انتخاب شده، افزود: در این مدارس 452 دانش‌آموز در قالب 19 کلاس درس با خرید خدمات آموزشی تحصیل می‌کنند.

مدیر آموزش و پرورش اسدآباد تصریح کرد: در ابتدا نگرانی‌هایی بابت اجرای این طرح برای نخستین بار در اسدآباد وجود داشت، اما در نهایت این طرح به خوبی اجرا و مدیریت شد.

وی خاطرنشان کرد: تمام نیروهای مدارسی که با خرید خدمات آموزشی در حال تدریس هستند، آزمون و کلاس‌های ضمن خدمت برای آنها برگزار شده است.

دهبانی مدارس اسدآباد با مدیریت «خرید خدمات آموزشی» را از مدارس موفق در سطح کشور خواند و افزود: با وجودی که این مدارس در حاشیه شهر هستند اما از مدارس موفق در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی مطرح شدند.

وی یکی از این مدارس با «خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی» را مدرسه پسرانه شهیدفیروزی دانست و گفت: در این مدرسه یک کلاس در پایه سوم ابتدایی با 17 دانش‌آموز در حال تحصیل هستند.

مدیر آموزش و پرورش اسدآباد یادآور شد: در شهر اسدآباد 6 مدرسه در حاشیه شهر قرار دارند که دو مدرسه با خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی به امر آموزش دانش‌آموزان می‌پردازند.

آموزگار کلاس سوم ابتدایی مدرسه شهید فیروزی اسدآباد نیز در گفت‌وگو با فارس، به فعالیت خود برای نخستین‌بار در مدرسه اشاره کرد و گفت: این کلاس در ابتدای ورود بنده به مدرسه 32 دانش‌آموز داشت که از لحاظ آموزش در سطح پائینی بودند، طوری که حتی با حروف الفبا نیز آشنایی کامل نداشتند.

زهرا طاهری ادامه داد: به درخواست بنده و با کسر حقوقم، دانش‌آموزان این کلاس به دو گروه الف و ب تقسیم شدند و تنها مسئولیت 16 دانش‌آموز را برعهده گرفتم.

وی با بیان اینکه تجربه‌ای از شغل معلمی نداشتم و این اولین سالی بود که در بین دانش‌آموزان برای تدریس قرار گرفتم، افزود: وقتی نخستین و مهم‌ترین هدف تدریس و کار برای رضای خدا باشد، سعی می‌کنم از همه زودتر به کلاس رفته و از همه دیرتر از کلاس خارج شوم که همین باعث ارتباط قوی بین بنده و دانش‌آموزان شد.

این معلم متعهد گفت: یکی از دانش‌آموزان در سال گذشته به دلیل پایین بودن سطح علمی خود مجبور بود که در مدرسه استثنایی تحصیل کند که با همکاری والدین او موفق شدم که سطح علمی این دانش‌آموز را بالا ببرم تا برای سال آینده در این مدرسه تحصیل کند.

وی تلاش و پشتکار خود را از دلایل اصلی موفقیت در این کلاس دانست و گفت: فقر فرهنگی و آموزشی در این مدرسه مسئولیت بنده را دوچندان کرد و موجب شد که در این مدرسه تدریس و خدمت کنم.

طاهری با بیان اینکه تقویت اعتماد به نفس در دانش‌آموزان این کلاس از مواردی است که به آن پرداخته شده، افزود: با همکاری والدین و همت دانش‌آموزان توانستم سطح علمی آنان را بالا ببریم.

وی خاطرنشان کرد: در این کلاس آرزوهای دانش‌آموزان را به صورت نقاشی و پوستر درآورده و به دیوار کلاس چسباندم تا هر روز برای رسیدن به هدف‌ و آرزویشان تلاش کنند.

وقتی نظر این خانم معلم را راجع به شغل معلمی پرسیدم، از معلمی به عنوان عشق و علاقه به کار، خلاقیت و امید یاد کرد و گفت: در واقع شغل معلمی یک هنر است که برخی پارامترها مانند نظم و انضباط، مقررات، حضور به موقع در کلاس درس در اضلاع آن قرار می‌گیرد.


نگاه او به شغل معلمی نه تنها برای مادیات نیست بلکه تنها عشق به این کار او را در مسیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان حاشیه شهر قرار داده، طوری که به سخن گهربار دکتر شریعتی اشاره می‌کند و می‌گوید: مادیات نقش چندانی در انتخاب این شغل برای من نداشته و برای بالا بردن سطح آموزشی دانش‌آموزان در ازای کاهش مزایا تعداد آنان را از 32 به 16 نفر تقلیل دادم.

طاهری معلم را در دو کلمه با عنوان «بهترین دوست» معنا کرد و گفت: چه کسی قابل اعتمادتر از بهترین دوست که معلم باشد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه از معلمی به عنوان شغل انبیای یاد می‌کنند، یک شعار نیست، بلکه کلام، رفتار و سیره معلم در تربیت و شکل‌گیری دانش‌آموزان بسیار مؤثر است.

این معلم فداکار با بیان اینکه تمام رفتارهای یک معلم می‌تواند الگوی رفتاری دانش‌آموز را شکل دهد، گفت: معلمی ویژگی‌ها و ظرافت‌هایی را می‌طلبد که مشاغل دیگر بی‌نیاز از آن یا حداقل نیاز را می‌طلبد.

وی معلم بودن برای دانش‌آموز را الگو دانست و افزود: باید آنچه را که می‌خواهیم با حرف زدن درس بدهیم، باید با عمل به دانش‌آموز انتقال دهیم.

طاهری در ادامه به ارتباط صمیمی بین خود و تک تک دانش‌آموزان کلاس اشاره کرد و گفت: یک معلم موفق در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموز همواره باید خود را مسئول و دلسوز بداند و نسبت به امور مسائل تربیتی و آموزشی بی‌تفاوت نباشد.

وی با بیان اینکه امروزه با وجود ماهواره، اینترنت و وسایل ارتباط جمعی وظیفه تربیتی معلمان سنگین‌تر شده، افزود: این شرایط می‌طلبد که معلمان ما به سلاح ایمان و اعتقاد مجهز شوند.

این معلم آموزش احکام و مسائل دینی فراتر از سرفصل کتاب، آموزش داستان‌های قرآنی و نماز به صورت فیلم و انیمیشن، آموزش ریاضی، جدول ضرب و زبان انگلیسی به روش جذاب با استفاده از نرم‌افزار، همچنین آموزش مسائل اجتماعی مانند احترام به بزرگترها و همکلاسی را از دیگر برنامه‌های انجام شده در این کلاس درس دانست.

وی قرائت دسته‌جمعی دعای فرج و ذکر صلوات به صورت روزانه برای تعجیل در ظهور امام زمان(عج) و شادی شهدا را از دیگر برنامه‌های روزانه در این کلاس درس خواند.

وی به عدم نظافت کلاس خود در طول 6 ماه اشاره کرد و گفت: این کلاس به دلیل رعایت نظافت خوب دانش‌آموزان نیازی به نظافت مجدد نداشته و این یکی از محاسن خوب آنان است.

طاهری یادآور شد: اگر امروز در کلاس درسی که بنده مسئولیت آن را برعهده داشتم، موفقیتی حاصل شده، نتیجه تلاش و همکاری معلم، دانش‌آموز، والدین و مدیریت آموزشگاه است و اگر نبود این تعامل؛ این موفقیت نیز حاصل نمی‌شد.

مدیر آموزشگاه شهید فیروزی اسدآباد نیز با بیان اینکه در مدرسه شهید فیروزی 160 دانش‌آموز در هفت کلاس درس در سال تحصیلی 94ـ93 تحصیل کردند، اظهار کرد: این مدرسه در سال‌های گذشته به صورت دولتی اداره می‌شد که امسال این آموزشگاه به صورت خرید خدمات آموزشی به آموزش دانش‌آموزان پرداخت.

سبحانی با بیان اینکه وجود معلمانی همچون خانم طاهری یک افتخار بزرگ است، تأکید کرد: باید دیگر معلمان نیز از ایده خلاق خانم طاهری الگو بگیرند چراکه این خانم با وجودی که آموزش چندانی نداشت، اما به خوبی توانست هم در امور آموزشی و هم امور تربیتی و اخلاقی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.

وی هنر معلم ساخت و تربیت انسان و تولید نیروی انسانی مفید برای جامعه دانست و گفت: در واقع هدف ما در مدرسه تنها آموزش حروف الفبا نیست، بلکه تربیت و پرورش اخلاق و فرهنگ است که خانم طاهری در این زمینه به خوبی عمل کرده است.

مدیر این آموزشگاه از ارتباط تنگاتنگ بین خانم طاهری با والدین دانش‌آموزان سخن گفت و افزود: طی یک سال تحصیلی والدین و دانش‌آموزان با نوشتن نامه‌ای از بنده و آموزش و پرورش درخواست دادند که باز هم از این معلم برای سال آینده استفاده کنیم و این رضایتمندی آنان را می‌رساند.