گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!
نمونه سوال محتوای آموزشی آزمون آنلاین پرسش و پاسخ درسنامه آموزشی مدرسه‌یاب معلم‌ها

حقوق طبیعی انسان: حقوق بنیادینی مانند حیات، کرامت، آزادی و استفادهٔ درست از نعمت‌های الهی که به دلیل انسان بودن وجود دارد.

بروزرسانی شده در: 10:48 1405/03/25 مشاهده: 46     دسته بندی: کپسول آموزشی

حقوق طبیعی انسان

حق بنیادینی که با تولد به ما می‌رسد: زندگی، کرامت، آزادی و بهره‌وری درست از نعمت‌ها
چکیده: همهٔ انسان‌ها از همان لحظهٔ تولد، چند حق بسیار مهم دارند. این حقوق را «حقوق طبیعی» می‌گوییم. حق زندگی، حق کرامت (یعنی احترام)، حق آزادی و حق استفادهٔ درست از نعمت‌های الهی. این مقاله به شما کمک می‌کند این حقوق را در زندگی روزمره‌تان بهتر بشناسید.

حقوق طبیعی چیست و چند نمونه از آن

حقوق طبیعی، حقوقی هستند که نیازی نیست کسی به ما بدهد. چون ما انسان به دنیا آمده‌ایم، این حقوق را داریم. مثلاً حق زندگی یعنی هیچ کس حق ندارد جان ما را به خطر بیندازد. حق کرامت یعنی کسی نباید ما را مسخره کند یا تحقیر نماید. حق آزادی یعنی می‌توانیم نظر خودمان را بگوییم و کارهای درست را انتخاب کنیم. حق استفادهٔ درست از نعمت‌های الهی یعنی مثلاً نعمت آب و هوا و خوراک را هدر ندهیم و به دیگران هم برسد.

حق طبیعیمعنی سادهمثال در مدرسه یا خانه
زندگیامنیت جان و سلامتکسی حق ندارد تو را کتک بزند یا به خیابان خطرناک بفرستد.
کرامتاحترام و شخصیتهیچکس نباید تو را با لقب بد صدا کند یا جلوی دیگران خجالتت بدهد.
آزادیانتخاب در چارچوب درستمی‌توانی دوستت را خودت انتخاب کنی، یا نظرت را در کلاس بگویی.
بهره‌وری درست از نعمت‌هااسراف نکردن و تقسیم منصفانهآبی که برای خوردن می‌ریزی، اگر زیاد بیاید اسراف است. خوراکی را با خواهرت تقسیم کن.

این حقوق در زندگی روزمرهٔ تو چگونه دیده می‌شود؟

فرض کن صبح در صف ناهار مدرسه ایستاده‌ای. اگر کسی هل‌ات دهد تا نوبت تو را بگیرد، حق کرامت و آزادی تو را نادیده گرفته است. یا وقتی در حیاط توپ می‌زنی، اگر دیگری عمداً به تو توپ پرتاب کند که آسیب ببینی، به حق زندگی تو بی‌احترامی کرده است. حق استفادهٔ درست از نعمت‌ها هم یعنی مثلاً وقتی میز ناهار را تمیز نگه می‌داری و غذا را دور نمی‌ریزی، به این حق احترام گذاشته‌ای. حتی وقتی در گروه دوستانت به کسی که عینک دارد می‌خندی، کرامت او را از بین برده‌ای. حفظ این حقوق، دنیا را برای همهٔ انسان‌ها آرام‌تر می‌کند.

چند سؤال چالشی برای فکر کردن

پرسش: آیا اگر کسی مرتکب کار بدی بشود، باز هم حق کرامت دارد؟
پاسخ: بله. حتی اگر اشتباه کرده باشد، کرامت انسانی‌اش از بین نمی‌رود. یعنی نباید او را کتک زد یا مسخره کرد. اما می‌توان برای اشتباهش تنبیه مناسب (مثل محرومیت از بازی) در نظر گرفت.
پرسش: آزادی یعنی هر کاری دلم خواست انجام دهم؟
پاسخ: نه. آزادی تا جایی است که به حقوق دیگران صدمه نزند. مثلاً آزادی نداری با فریاد زدن در کتابخانه مزاحم دیگران شوی، زیرا آنان حق دارند در آرامش درس بخوانند.
پرسش: منظور از «نعمت‌های الهی» فقط خوراکی است؟
پاسخ: خیر. نعمت‌ها شامل آب، هوا، برق، مدرسه، خانواده و حتی دوستان خوب هم می‌شود. استفادهٔ درست یعنی درِ شیر آب را باز نگذاری، کاغذها را دو رو بنویسی، و به وسایل مدرسه احترام بگذاری.
نکتهٔ پایانی: هر انسانی در هر جای دنیا، بدون توجه به رنگ پوست، زبان، پولدار یا فقیر بودن، این حقوق را دارد. حفظ حقوق طبیعی یعنی هم از حق خود دفاع کنی و هم حق دیگران را پایمال نکنی. وقتی می‌بینی همکلاسی‌ات تنها نشسته، با او دوست شوی یعنی به کرامتش احترام گذاشته‌ای. وقتی خشم خود را کنترل می‌کنی و کسی را کتک نمی‌زنی، به حق زندگی او احترام گذاشته‌ای. همیشه به یاد داشته باش: انسان بودن بزرگ‌ترین دلیلی است که ما سزاوار این حقوق هستیم.