خودشناسی؛ قدم اول برای ساختن یک زندگی خوب
ویژگیها، تواناییها و هدفها؛ سه بخش مهم خودشناسی
ویژگیها مانند مهربانی، صبوری یا شوخطبعی هستند. تواناییها کارهاییاند که در آنها خوبی؛ مثلاً خوب نقاشی کشیدن، سریع حل مسئله ریاضی کردن یا درست توپ زدن. هدفها چیزهایی هستند که میخواهی در آینده به دست بیاوری، مثل قبولی در رشتهٔ مورد علاقه یا یادگیری یک هنر جدید. هر دانشآموزی با شناخت این سه بخش میتواند تصمیمهای بهتری در زندگی بگیرد.
| مفهوم | معنی ساده | مثال از زندگی دانشآموز |
|---|---|---|
| ویژگی | رفتار همیشگی تو | وقتی دوستت ناراحت است، حرفش را گوش میدهی (همدلی) |
| توانایی | کاری که خوب انجام میدهی | در زنگ هنر قلممو را خوب دست میگیری و طرح زیبا میکشی |
| هدف | چیزی که میخواهی به آن برسی | میخواهی تا آخر سال کتاب داستان خودت را بنویسی |
جایگاه و وظیفه؛ نقش من در خانه و مدرسه
هر دانشآموزی در خانه جایگاه «فرزند» و در مدرسه جایگاه «دانشآموز» را دارد. به همین دلیل وظیفههایی بر دوش اوست. مثلاً وظیفهٔ تو در خانه میتواند مرتب کردن کیف یا کمک به سفره چیدن باشد. در مدرسه، وظیفهٔ تو گوش دادن به حرف معلم، انجام دادن مشقها و همکاری با همکلاسیهاست. وقتی بدانی چه وظیفههایی داری، راحتتر میتوانی وقت خود را بین بازی، درس و استراحت تقسیم کنی.
سه پرسش چالشی دربارهٔ خودشناسی
بله. هر کسی لااقل در یک کار خوب است، شاید در آشپزی، شوخی کردن با دوستان، یا مراقبت از حیوانات. خودشناسی به تو کمک میکند همان یک کار خوب را پیدا کنی و روی آن بیشتر کار کنی.
آره، اشکالی ندارد. خیلی از دانشآموزان دوست دارند فوتبالیست یا معلم شوند. مهم این است که هدف برای تو واقعی و دوستداشتنی باشد، نه اینکه فقط دیگران آن را دوست دارند.
میتوانی با مهربانی با آنها گفتوگو کنی و بگویی که به زمان کافی برای درس و بازی هم نیاز داری. خودشناسی یعنی بدانی چه مقدار از توانت برای انجام وظیفهها کافی است.