گاما رو نصب کن!
پربازدیدها: #{{ tag.title }}
بسیاری از اساتید محترم دانشگاه و معلمان عزیز با این سوال روبرو می شوند که «شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟»
در این مقاله به شما می گوییم که چگونه دانشجویان یا دانش آموزان را برای امتحان آماده کنید تا استرس شب امتحان برای آن ها کم شود و نتیجه ی بهتری در آزمون بگیرند.
مناطق سوال خیز همان قسمت هایی از محتوا است که قرار است سوال بیشتری از آن بیاورید یا معمولا سوالات بیشتری از آن قسمت می آید. مشخص کردن این بخش ها میزان زیادی از استرس را کم می کند و دانشجویان یا دانش آموزان نمرات بیشتری کسب می کنند. اگر از شما پرسیدن کدام قسمت ها برای مطالعه مهم تر هستند؟ بهتر است نگویید «همه ی قسمت ها» این صحبت خیلی کلی است و پاسخ خوبی نیست. یکی از بخش ها را نام ببرید ضرر ندارد. مثلا بگویید«از همه ی قسمت ها سوال آوردم ولی ۴ نمره از فصل شش است» یا اینکه «فصل شش را به دقت بیشتری بخوانید»
به دانشجویان و دانش آموزان کمک کنید زمان مورد نیاز برای مطالعه را تخمین بزنند. مثلا بگویید «پیشنهاد می کنم برای فصل ۶ حداقل ۵ ساعت وقت بگذارید». این کار استرس شب امتحان را از مخاطبین شما دور می کند. شاگرد شما می داند حداقل زمان لازم برای مرور درس شما چقدر است و به موقع شروع خواهد کرد.
پیشنهاد ویژه اینکه زمان تخمینی را کمی بیشتر بگویید. چون تنبلی در ذات آدم هاست و معمولا دانش آموزان و دانشجویان عادت کرده اند تا دقیقه ی ۹۰ هیچ کاری انجام ندهند.
از نظر علمی مطالعه قبل از شروع امتحان کار خوبی نیست(علی اکبر سیف،روش های یادگیری و مطالعه، ص۲۳۰) ولی تجربه نشان داده برخی از دانشجویان یا دانش آموزان چند نمره را در همین دقایق شکار می کنند.
در ضمن برخی از درس نخوان ها، تنها زمان مطالعه را همین نیم ساعت قبل از امتحان می دانند اگر آن ها را از این نیم ساعت محروم کنید احتمالا یا بیشتر تقلب می کنند یا برگه ی سفید تقدیم شما خواهند کرد.
به نظرمن این بهترین روش مرور در هفته های قبل از امتحان جامع است.(این روش را هنوز با آزمایش علمی اثبات نکرده ام ولی تجربه ی خوبی از اجرایش دارم )
اگر از ابتدا خوب تدریس کرده باشید و این موارد را اجرا کنید. تقریبا محال است که کسی درس شما را یاد نگیرد و استرس شب امتحان بی معنا خواهد بود.
نام خود این جلسه برای دانشجویان آرامش بخش است. و استرس شب امتحان را تا حدود بسیار زیادی کاهش می دهد.اگر مخاطبین شما بدون آمادگی وارد این جلسه شوند استفاده ی لازم را از آن نمی برند. حتما دانشجویان و دانش آموزان بعد از مرور کامل مباحث و پیدا کردن مشکلاتشان در جلسه حاضر شوند.
بهترین نوع جلسه ی رفع مشکل همان است که در مورد ۵ اشاره کردم.
دانشجویان یا دانش آموزان مطالبی که آموخته اند را به نوبت برای هم تدریس می کنند. اگر این کار در گروه انجام شود. نوبت تدریس به همه ی کلاس می رسد.
یک اصل در یادگیری وجود دارد که می گوید:
اگر می خواهی مطلبی را خوب یادبگیری آن را تدریس کن
تدریس قبل از هر کسی برای دانشجویی که تدریس می کند مفید است.
منبع:روش تدریس نویسنده: محمد حافظی نژاد