با توجه به جهت بستهشدن باتریها، يكی از باتریها به عنوان محركه و باتری ديگر به عنوان ضدمحركه است. اختلاف پتانسيل دو سر باتری محركه از رابطهٔ $V=\varepsilon -rI$ و اختلاف پتانسيل دو سر باتری ضدمحركه از رابطهٔ ${V}'={\varepsilon }'+{r}'I$ به دست میآید. از آنجا كه با افزايش مقاومت $R$ جريان عبوری از مدار كاهش مییابد، بنابراين:
$\left. \begin{matrix} :V=\varepsilon -rI\xrightarrow{I\downarrow }V\uparrow \\ :{V}'={\varepsilon }'+{r}'I\xrightarrow{I\downarrow }{V}'\downarrow \\ \end{matrix} \right\}\Rightarrow ({{\varepsilon }_{B}}\gt {{\varepsilon }_{A}})$
چون در صورت سؤال ذكرشده كه اختلاف پتانسيل دو سر باتری $A$ كاهش يافته، پس باتری $B$ به عنوان محركه و باتری $A$ به عنوان ضدمحركه در مدار عمل میكند.
$I=\frac{{{\varepsilon }_{B}}-{{\varepsilon }_{A}}}{{{r}_{A}}+{{r}_{B}}+R}\xrightarrow[{{r}_{A}}=2\Omega ,{{r}_{B}}=1\Omega ]{R=1\Omega ,{R}'=3\Omega }$
$\left\{ \begin{matrix} I=\frac{{{\varepsilon }_{B}}-{{\varepsilon }_{A}}}{4}(*) \\ {I}'=\frac{{{\varepsilon }_{B}}-{{\varepsilon }_{A}}}{6}(**) \\ \end{matrix} \right.$
$\left\{ \begin{matrix} {{V}_{A}}={{\varepsilon }_{A}}+{{r}_{A}}I\xrightarrow{{{V}_{A}}-{{{{V}'}}_{A}}=2V} \\ {{{{V}'}}_{A}}={{\varepsilon }_{A}}+{{r}_{A}}{I}' \\ \end{matrix} \right.$
$({{\varepsilon }_{A}}+{{r}_{A}}I)-({{\varepsilon }_{A}}+{{r}_{A}}{I}')=2\xrightarrow{{{r}_{A}}=2\Omega }I-{I}'=1A$
$\xrightarrow{(*),(**)}({{\varepsilon }_{B}}-{{\varepsilon }_{A}})(\frac{1}{4}-\frac{1}{6})=1\Rightarrow {{\varepsilon }_{B}}-{{\varepsilon }_{A}}=12V$
$\xrightarrow[R=2\Omega ,{{r}_{A}}=2\Omega ,{{r}_{B}}=1\Omega ]{I=\frac{{{\varepsilon }_{B}}-{{\varepsilon }_{A}}}{{{r}_{A}}+{{r}_{B}}+R}}I=\frac{12}{5}=2/4A$
از آنجا كه ${{\varepsilon }_{B}}\gt {{\varepsilon }_{A}}$ است، بنابراين جريان در مدار پادساعتگرد است.