گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!

رضا در حال ارائه کنفرانس علوم در کلاس است. او برای این ارائه بسیار زحمت کشیده و کاملاً به موضوع مسلط است. در حین صحبت، متوجه می‌شود که معلم، در حالی که با دقت به او گوش می‌دهد، کمی اخم کرده و سرش را به یک طرف خم کرده است. رضا ناگهان احساس اضطراب می‌کند و فکر می‌کند حتماً در حال اشتباه کردن است. هوشمندانه‌ترین واکنش رضا برای مدیریت این وضعیت چیست؟

1 ) 

صحبتش را متوقف کرده و با نگرانی از معلم می‌پرسد: «خانم معلم، چرا اخم کرده‌اید؟ آیا کنفرانس من بد است؟»

2 ) 

با اعتماد به نفس کامل به ارائه‌ی خود ادامه می‌دهد، زیرا می‌داند کارش را خوب انجام داده. پس از پایان کلاس، نزد معلم رفته و با احترام می‌پرسد: «ممنون از توجه شما. بسیار علاقه‌مندم بازخورد شما را درباره ارائه‌ام بشنوم تا بتوانم در آینده بهتر شوم.»

3 ) 

با دیدن اخم معلم، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد، بخش‌هایی از مطالب را فراموش می‌کند و سعی می‌کند سریع‌تر کنفرانس را تمام کند تا از آن وضعیت خلاص شود.

4 ) 

فرض را بر این می‌گذارد که معلم از او بدش می‌آید و پس از ارائه، بدون هیچ صحبتی با ناراحتی سر جای خود می‌نشیند و دیگر در فعالیت‌های کلاسی شرکت نمی‌کند.

پاسخ تشریحی :
نمایش پاسخ

این یک سوال بسیار دشوار برای سنجش «هوش هیجانی» و درک «ارتباط غیرکلامی» است.

اخم کردن معلم می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ مثلاً تمرکز بسیار زیاد روی مطلب، فکر کردن به یک سوال عمیق، یا حتی یک مسئله‌ی کاملاً شخصی که به رضا مربوط نیست.

گزینه (الف) با قطع کردن ارائه و زیر سوال بردن مستقیم معلم، یک رفتار نابالغ و غیرحرفه‌ای است.

گزینه (ج) و (د) نشان‌دهنده‌ی مدیریت ضعیف اضطراب و نتیجه‌گیری سریع بر اساس یک فرض اثبات‌نشده است.

گزینه (ب) بهترین و پخته‌ترین واکنش است. رضا اولاً به آمادگی خود اعتماد کرده و اجازه نمی‌دهد یک «ارتباط غیرکلامی مبهم» کار او را خراب کند. ثانیاً، در «زمان مناسب» (پس از کلاس) و با «کلمات مؤدبانه» به دنبال بازخورد سازنده می‌رود، نه اینکه معلم را بازخواست کند. این نشان‌دهنده‌ی هوش اجتماعی بالا در مدیریت ارتباطات است.

تحلیل ویدئویی تست

منتظریم اولین نفر تحلیلش کنه!

فرشید گودرزی