گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!
  فرم معتبر نیست.

از نظر افلاطون و ارسطو کدام گزینه دربارهٔ «اخلاق» درست نیست؟

1 ) 

فضیلت به برقراری اعتدال بین قوای وجودی و دوری آن‌ها از افراط و تفریط وابسته است.

2 ) 

تنها راه رسیدن به نیک‌بختی انجام برخی افعال اخلاقی و ترک برخی دیگر از آن‌ها است.

3 ) 

عقل هر فرد، مرجع شخصی شناخت حد افراط و تفریط قوا در وضعیت‌های مختلف است.

4 ) 

عقل علاوه بر هدایت قوای شهوت و غضب، خود نیز موظف به کسب فضایل اخلاقی است.

پاسخ تشریحی :
نمایش پاسخ

از نظر افلاطون و ارسطو معیارهای اخلاقی میان همهٔ انسان‌ها مشترک و ثابت است و با گذشت زمان تغییر نمی‌کند و عقل انسان می‌تواند بر اساس این معیارهای ثابت، خوب را از بد تشخیص دهد و سعادت واقعی را شناسایی کند. پس عقل، مرجع شخصی شناخت حد افراط و تفریط نیست، بلکه مرجع عام و همگانی است.

 گزینه‌های ۱ و ۴: هر دو فیلسوف معتقدند عقل باید بر قوای وجودی شهوت و غضب حاکم شود تا آن‌ها را به تعادل برساند و خودش هم باید اعتدال را رعایت کند. رسیدن به این اعتدال‌ها همان فضیلتی است که انسان را به سعادت می‌رساند.

 گزینهٔ ۲: فعل اخلاقی دو نوع است: یکی افعالی که مورد ستایش و تحسین قرار می‌گیرد و دیگری اعمالی که مذمت و سرزنش در پی دارد. از نظر افلاطون فعل اخلاقی با سعادت و نیک‌بختی حقیقی آدمی رابطه دارد. به اعتقاد او فعل اخلاقی اگر در جهت سعادت حقیقی باشد، فضیلت محسوب می‌گردد و اگر برخلاف سعادت باشد و باعث شقاوت گردد، رذیلت و بدی شمرده می‌شود. بنابراین تنها راه رسیدن به نیک‌بختی انجام فضیلت‌ها و ترک رذیلت‌ها است. ارسطو نیز دربارهٔ معیار فعل اخلاقی نظری نزدیک به افلاطون دارد.

تحلیل ویدئویی تست

تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!

حیدر جلالی