درس پژوهی: درس 8 مطالعات اجتماعی چهارم دبستان (نخستین روستاها چگونه به وجود آمدهاند؟)
در این پژوهش، پس از بررسی مسائل و موارد مختلف در بین اعضای گروه درس پژوهی، در نهایت موضوع «چگونگی پیدایش نخستین روستاها » از كتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم دبستان انتخاب شد.
علت انتخاب این موضوع و ماده درسی، بی گانه و نامانوس بودن معلمان و والدین دانش آموزان با درس تاریخ و همچنین دور بودن درك و فهم دانش آموزان امروزی از حوادث تاریخی گذشته بود. كه شاید بتوان گفت این موارد، درس تاریخ را به یك درس درجه چندم بدل كرده بود و علاقه چندانی هم نسبت به آن در بین دانش آموزان وجود نداشت. در این تدریس، محوریت اصلی كتاب درسی بود و در كنار آن از روش هایی مانند استفاده از كاردستی، پرسش و پاسخ های موردی و فیلم و كلیپ آموزشی، بهره گرفته شد. بعد از نقد و بررسی اعضای گروه از تدریس اول، اعضا تصمیم گرفتند تا در تدریس دوم، تغییرات مهمی را لحاظ كنند. تدریس دوم در
تاریخ 1400/09/27 انجام شد. در این تدریس، علاوه بر تمام روش های به كار گرفته شده در تدریس اول، چند تكنیك دیگر نیز به كار برده شد. شاید بتوان گفت مهمترین آنها، استفاده از ظرفیت كار گروهی و روش دانش آموز محوری بود (البته با نظارت، همیار ی و راهنمایی معلم). در پایان هر دو تدریس، از دانش آموزان آزمون عملكردی گرفته شد كه درصد های یادگیری آنها، گواه بر موفقیت تیم درس پژوهی و رسیدن به روش تدریس موثر در تدریس دوم بود.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.