ارزشیابی مستمر نوبت دوم علوم چهارم دبستان | درس 7 تا 13 دبستان طلایه داران
دانشآموز پس از مطالعه این محتوا باید بتواند:
طبقهبندی علمی: معیارها و ویژگیهای مورد نیاز برای طبقهبندی جانوران (مهرهدار/بیمهره) و گیاهان (دانهدار/بیدانه) را تشخیص داده و یک موجود زنده را در گروه صحیح قرار دهد.
مقایسه و تمایز: تفاوتهای ساختاری و عملکردی بین گروههای مختلف جانوری (مانند بیمهرگان درس 11) و گیاهی (درس 12) را بیان و مقایسه کند.
تحلیل جدول و نمودار: اطلاعات مربوط به ویژگیهای زیستگاهها یا تفاوتهای جانوران و گیاهان را در یک جدول سازماندهی، یا از آن استخراج نماید.
خواص آهنربا: قطبهای آهنربا (شمال و جنوب) و مفاهیم جاذبه و دافعه بین قطبهای مختلف را شناسایی کرده و نتایج تعامل آنها را پیشبینی کند.
تشخیص مواد مغناطیسی: مواد جذبی (آهن، نیکل، کبالت) و مواد غیر جذبی را طبقهبندی نماید.
ساختار بدن انسان: اجزای اصلی دستگاههای حیاتی بدن (مانند گوارش، تنفس یا گردش خون) را نام برده و وظیفه ساده هر کدام را توضیح دهد.
بهداشت و سلامت: راههای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بیماریهای رایج مرتبط با اندامهای مختلف را بیان کند.
بیمهرگان: ویژگیهای اصلی گروه بیمهرگان (درس 11) را شرح داده و مثالهایی از انواع کرمها، حشرات و عنکبوتیان را ذکر کند.
گوناگونی گیاهی: تفاوت بین گیاهان دانهدار و بیدانه را شرح دهد و بخشهای مختلف یک گیاه دانهدار (ریشه، ساقه، برگ، گل) را بشناسد.
شناخت زیستگاه: مفاهیم زیستگاه (درس 13)، زنجیره غذایی و نقش هر موجود زنده در آن را تعریف کند.
حفظ محیط زیست: اهمیت حفظ زیستگاهها و گونههای گیاهی و جانوری را درک کرده و رفتارهای مناسب محیط زیستی را نام ببرد.
ستارگان و کهکشان: تفاوت بین ستاره، سیاره و قمر را بیان کرده و دلیل درخشان بودن ستارگان در آسمان شب را توضیح دهد.
جهتیابی: روشهای ساده جهتیابی با استفاده از ستاره قطبی یا خورشید را شرح دهد.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.