طرح درس روزانه فصل ششم ریاضی چهارم دبستان | درس 2: چهار ضلعی ها
به دنیای چهارضلعیها خوش آمدید!
با طرح درس «چهارضلعیها: شکلهای هندسی و اسرار آنها»، دانشآموزان کلاس چهارم را به سفری هیجانانگیز در دنیای اشکال هندسی و ویژگیهای چهارضلعیها دعوت کنید!
هدف اصلی: دانشآموزان با مفهوم چهارضلعیها، ویژگیها و کاربردهای آنها در زندگی روزمره (مانند درب و پنجرهها، زمینهای ورزشی و …) آشنا شده و توانایی شناسایی و رسم این اشکال هندسی را به دست میآورند.
? شروع داستانی و جذاب: درس را با داستانی پیرامون “شهر چهارضلعیها” آغاز کنید، جایی که ساکنان آن در تلاشند تا شکلهای هندسی خود را شناسایی کرده و ویژگیهای آنها را فهمیده و به کار گیرند.
ابزارهای دستورزی و بصری: از ابزارهایی مانند خطکش، گونیا، کاغذ شطرنجی و اشیاء واقعی (مانند قاب عکس، دفتر، و …) استفاده کنید تا یادگیری به شکلی جذاب و ملموس صورت گیرد.
ایستگاههای یادگیری فعال: گروههای 4 نفره با نقشهای مشخص (مدلساز، اندازهگیر، دفترنویس و سخنگو) در ایستگاههای مختلفی از جمله “مدلسازی” و “مقایسه ویژگیها” به صورت چرخشی فعالیت کنند؛ تجربههای عینی و عملی کمک شایانی به درک بهتر مفاهیم خواهد کرد.
بازیهای جذاب و هدفمند: با «بازی شکار چهارضلعی»، «مسابقه طراحی» و «چالش هندسی»، یادگیری را به یک تجربه سرگرمکننده تبدیل کنید که مفاهیم را در ذهن دانشآموزان پایدار کند.
ارزشیابی 4 بعدی و کاربردی: ارزیابیهای تکوینی (بر اساس مشارکت و فعالیتهای عملی)، کتبی (آزمون کوتاه) و عملی (رسم اشکال با ابزار) به یادگیری عمیق کمک میکند.
تکالیف خلاقانه و عملی: دانشآموزان را به شناسایی و مستندسازی چهارضلعیها در محیط زندگی خود، ساخت مدلهای ساده و ارائه مثالهایی از کاربرد چهارضلعیها در زندگی روزمره تشویق کنید.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.