کاربرگهای درس 8 و 9 فارسی پایه دوم دبستان شهید هاشمی
1. کلمهسازی و جملهسازی: ساخت کلمات از حروف بههمریخته مانند «مسافر» و «عسی» و ایجاد جمله با این کلمات.
2. انتخاب صحیح کلمات در جملات: تشخیص و انتخاب شکل درست افعال مانند «پوشیده بود»، «ایستاده بود»، و «میزدم».
3. کلمات دارای «ی» صدادار: نوشتن کلماتی مانند «حتی» که حرف «ی» در انتهای آنها صدای «آ» میدهد.
4. کلمات هممعنی: تشخیص و تطابق کلمات هممعنی مانند «سخن» و «صحبت» یا «یاری» و «کمک».
5. کلمات دارای «اٌ» استثنا: یافتن کلماتی از متن که حاوی «اٌ» مانند «خوش» و «خواب» باشند.
6. کاملکردن کلمات با حروف خاص: پر کردن جاهای خالی با حروف «صـ»، «عـ» مانند «مصبت» و «یعنی».
7. دستهبندی کلمات با صدای «ی»: تشخیص صدای «ی» در کلماتی مانند «مجتبی» (صدای آ) و «سینی» (صدای ای).
8. نوشتن مخالف کلمات: نوشتن کلمات مخالف مانند «برد» → «آورد» و «سیرم» → «گرسنه».
9. بستگان پدری و مادری: دستهبندی بستگان مانند «عمو»، «خاله»، «دایی» و «عمه».
10. تکمیل جملات: کاملکردن جملاتی مانند «خدایا، تو بهترین دوست من هستی».
11. مرتبکردن کلمات در جملات: ساخت جملات با کلمات درهمریخته مانند «داری تو را مهربان دوست دارم».
12. جملهنویسی برای تصاویر: نوشتن جملات مرتبط با تصاویر دادهشده.
13. ترتیببندی اشعار: شمارهگذاری صحیح بخشهای شعر مانند «برگی انگار از درختی چیده شد».
14. املای صحیح کلمات: نوشتن کلماتی مانند «مقرب»، «وضوخانه»، و «اذان» با نشانههای مناسب.
15. استفاده از کلمات پیشنهادی: پر کردن جاهای خالی با کلماتی مانند «گندم»، «مشهد»، و «برمیچیدند».
16. ترتیبدادن کلمات در جملهسازی: ساخت جملاتی مانند «صدای اذان از گلدستهها بلند شد».
17. اضافهکردن کلمات و جملهسازی: ساخت جملات جدید با ترکیب کلمات مانند «حرم = امام» و «کتاب = داستان».
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.