نمونه سوال امتحانی درس دوم: أهَمیَّةُ الُّغَةِ العَرَبیَّةِ | عربی هشتم دبیرستان آیت اله مظاهری
1. مهارت ترجمه
ترجمه احادیث و عبارات: هدف اصلی، ارزیابی مهارت دانشآموزان در ترجمه احادیث و جملات عربی به فارسی است. جملاتی مانند "علم در کودکی مانند نقش در سنگ است" و "هر کس سوال کرد دانست" به دقت در معانی و استفاده صحیح از ساختارهای زبانی نیاز دارند.
2. ترجمه درست (انتخابی)
این بخش مهارت دانشآموزان در تشخیص معانی درست جملات را میسنجد. برای مثال، فهم تفاوت بین زمان گذشته و حال در جمله "تو قرآن را به خوبی حفظ میکنی" مهم است.
3. واژهشناسی (مترادف و متضاد)
در این قسمت از دانشآموزان انتظار میرود که توانایی تشخیص مترادفها (مثل "سعر = قیمة") و متضادها (مثل "جعل # أخذ") را داشته باشند.
4. شناخت کلمات
درک معنای کلمات مشخص شده در عبارات عربی نیز یکی دیگر از مهارتهای مورد ارزیابی است. مثلاً کلمه "مبین" به معنای "آشکار" است و این دقت معنایی باید مورد توجه قرار گیرد.
5. تشخیص کلمات ناهماهنگ
این بخش به توانایی تشخیص ناهماهنگی معنایی کلمات اشاره دارد. برای مثال، "رمان" ناهماهنگ با سایر شغلها مانند "خَبّاز" و "حَلوانیّ" است.
6. جمع مکسر و مفرد
توانایی شناخت جمعهای مکسر مانند "نصوص" و نوشتن شکل مفرد آنها (نص) در این بخش اهمیت دارد.
7. کاربرد قواعد (فعل و اسم اشاره)
دانشآموزان باید بتوانند افعال مناسب را در جملات خالی قرار دهند، مثل استفاده از فعل "طَرقتَ" در جای مناسب. همچنین، تشخیص صحیح اسم اشاره مثل "هاتانِ" برای جمع مؤنث یکی دیگر از مهارتهای کلیدی است.
8. کاربرد جمعها
این بخش به استفاده درست از جمع مکسر و جمع مذکر سالم توجه دارد. برای مثال، "طوابق" جمع مکسر و "ریاضیون" جمع مذکر سالم است.
9. درک و فهم متن
در این بخش، دانشآموزان باید توانایی خود در فهم متون و پاسخ به سوالات مرتبط با آن را نشان دهند. مثلاً پاسخ به این سؤال که "کدام شغل برای پختن نان است؟" (پاسخ: خباز).
10. پرسشهای مرتبط با زندگی روزمره
در این بخش، پرسشهایی ساده از زندگی روزمره و مشخصات شخصی مانند "از کجا هستی؟" و "آیا تو طبیب هستی؟" مطرح شده که دانشآموزان باید به آنها پاسخ دهند.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.