ارزشیابی مستمر از سه فصل اول علوم هشتم دبیرستان امام رضا
این آزمون که در دو صفحه A4 طراحی شده، شامل 11 سوال استاندارد از سه فصل اول کتاب علوم تجربی پایه هشتم، به همراه پاسخ تشریحی است. صفحه اول از دو فصل اول کتاب (10 نمره) و صفحه دوم، از فصل سوم کتاب علوم (10 نمره)، سوال طرح شده است.
پاسخهای تشریحی در پایان سوالها و در صفحهای جداگانه آورده شده است. بارم هر قسمت از پاسخ تشریحی به طور جدا مشخص شده است. این ویژگی به دانش آموزان کمک میکند تا متوجه شوند برای گرفتن نمره کامل هر سوال، کدام کلیدواژگان و کدام مطالب را باید یاد داشته باشند. همچنین باعث راحتتر شدن تصحیح سوالها توسط دبیر محترم میشود.
آزمون از 20 نمره طراحی شده و بارم سوالات، شامل نمرههای 0/5، 1/5، 2 و 3 است. چنانچه نیاز به برگزاری آزمون از 10 نمره باشد، به راحتی میتوان بارم هر سوال را نصف کرد و در هر دو صورت بارم سوالات، استاندارد و بامعنی خواهد بود.
سوالها کاملا واضح هستند و هیچ گونه ابهامی برای دانش آموز ندارد. برای پاسخ دهی به سوالها، به اندازه کافی فضای خالی قرار داده شده است. سوالها با فونت B Nazanin و اندازه فونت 16 نگارش شده است و علائم نگارشی با دقت درج شدهاند. بنابراین نیازی به ویرایش سوالات نیست.
در طراحی سوالهای این آزمون، هدفهای آموزشی زیر دنبال شده است:
1- دانش آموزان بتوانند مواد را از نظر خلوص دسته بندی کنند و تشخیص دهند هر ماده، در کدام دسته از طبقه بندی مواد جای میگیرد.
2- عوامل موثر بر انحلال پذیری مواد را بدانند.
3- با ابزارها و روشهای جداسازی اجزای یک مخلوط آشنا باشند.
4- تغییرهای فیزیکی و شیمیایی را تشخیص دهند و بتوانند شواهد هر تغییر شیمیایی را بگویند.
5- با مفهوم خنثی بودن الکتریکی اتمها آشنا باشند و بتوانند علت خنثی بودن الکتریکی هر اتم را توضیح دهند.
6- نماد شیمیایی، عدد اتمی، و نام عنصرهای 1 تا 10 جدول تناوبی را یاد داشته باشند.
7- بتوانند مدل اتمی بور را برای عنصرهای 1 تا 10 جدول تناوبی رسم کنند.
8- تعریف ایزوتوپ و کاربردهای آن را یاد داشته باشند.
9- مفهوم اعداد کنار نماد شیمیایی هر عنصر را بدانند.
10- مفهوم یون را بدانند و بتوانند نوع ذره (اتم خنثی، یون منفی، یون مثبت) را تشخیص دهند.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.