• به نظر هیلگارد شخصیت الگوهای معینی از رفتار و شیوه های تفکر است که نحوه سازگاری فرد را با محیط تعیین میکند. • باتوجه به تعریف شخصیت استنباط میشود که رفتار معلم در کلاس و چگونگی تعامل با دانش آموزان و حتی روش تدریس معلم تحت تاثیرعوامل و صفات شخصیتی او قرار دارد. • برخی از نتیجه گیری های پژوهشگران در این رابطه به این شرح است: افراد برون گرا بهتر از افراد درونگرا میتوانند با استرس روزمره کنار بیایند. افراد معاشرتی و اجتماعی معمولا سلامت روانی بیشتری دارند. افراد باوجدان هم سلامت روانی بیشتری دارند. به طور کلی معلمانی که از شخصیت انعطاف پذیر و برونگرا و مسئولیت پذیر برخوردارند از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و معلمانی که منابع متعدد استرس را تجربه میکنند سلامت روانی کمتری دارند. این امر در تدریس و تعامل معلم با دانش آموز تاثیر بسیاری دارد. • یکی از عواملی که بهداشت روانی معلمان را به خطر می اندازد موضوع استرس در آنهاست که این استرس در معلمان به مراتب بیشتر از سایرین است چون هم استرس های عمومی همه افراد را شامل میشود و هم استرس شغلی آنها را. • درگذشته معلم در نظام های آموزشی نقش انتقال دهنده دانش را داشت ولی با تغییر شرایط اجتماعی و نظام آموزشی معلم ها امروزه بیشتر وقت خودرا صرف شناخت مشکلات یادگیری دانش آموزان میکنند تا انتقال و نقش هدایت کننده و تسهیل گر را دارند. • پنج عامل اصلی شخصیت از نظر مک کری و جان: 1. روان رنجور خویی: تمایل برای تجربه اظطراب و تنش و... 2. برونگرایی: تمایل برای مثبت بودن و قاطعیت و تحرک 3. گشودگی دربرابر تجربه: تمایل به کنجکاوی و نوآوری و روشنفکری 4. توافق پذیری: تمایل برای گذشت و مهربانی 5. باوجدان بودن: تمایل به سازماندهی و منطق گرایی و اعتماد و...
تاثیر ویژگیهای شخصیتی معلم بر روش تدریس
پاسخ ها: {{ repliesNum }}
پاسخ انتخاب شده
در پاسخ به: {{ reply.reply_to.name }}
در پاسخ به
این پیام حذف شده است.