Loading [Contrib]/a11y/accessibility-menu.js

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
لطفا برای پاسخ دادن شماره موبایل خود را تایید کنید.

چگونگی بند نویسی

مهشید خورشیدی
    مهشید خورشیدی
  8 آذر 19:00

3 پرسش 21 پاسخ 143.3K امتیاز
دبستان ششم فارسی

با سلام لطفا اگر اطلاعاتی درباره بند نویسی یا نکته ای درباره ی بندنویسی دارید بگید.


لطفا برای پاسخ دادن ابتدا وارد شوید. یا ثبت نام کنید.
جدید‌ترین پاسخ‌ها

پاسخ ها: 29

زهره امیری ابراهیم آبادی
پاسخ انتخاب شده

سلام برای بندنویسی اول موضوع خوب انتخاب کنید بعد جملات مرتبط با موضوع را کنار هم بنویسید اگر می خواهید بچه ها در بندنویسی خلاق شوند دو کلمه بی ربط به هم رو بهشون بگید و بگید مثلا در مورد شباهت هاشون بند بنویسند ذهنشون خلاق می شود و بندهای زیبایی مینویسند

سجاد عزیزی
    سجاد عزیزی
  1399/09/9

5 پرسش 42 پاسخ 54.1K امتیاز

سلام مراحل مهارت نوشتن یا بند نویسی : 1-موضوع مناسب انتخاب شود . 2-موضوع کلی به موضوعات کوچک تر تقسیم شود . 3-خط اول با کمی فاصله از سر خط نوشته شود. 4-جمله ی اوّل بند ،جمله ی اصلی است و به آن جمله ی موضوع می گویند . 5-جمله های بعدی باید تکمیل کننده جمله ی موضوع باشند . 6- جمله های یک بند باید به هم مربوط باشند و پشت سرهم نوشته شوند. 7-بند باید کوتاه باشد. 8- به بند پاراگراف نیز می گویند . 9-بند باید به حالت نوشتاری نوشته شود نه گفتاری . 10-نشانه های نگارشی باید در متن رعایت شود . اصول مهارت نوشتن یا بند نویسی : 1- با کنار هم گذاشتن جمله ها، یک «بند » ساخته می شود. 2- جمله ها بایدبا هم ارتباط داشته باشند. 3- به نوشته های کوتاه، که جمله های آن درباره ی یک مطلب است، «بند » می گویند. 4- جمله های یک بند باید در مورد یک موضوع باشند و باهم ارتباط داشته باشند.اگر این جمله ها با هم ارتباط نداشته باشند، «بند » تولید نمی شود؛ بلکه چند جمله ی پراکنده ایجاد شده است که به هم ربطی ندارند. 5- بندساخته شده است باید یک مطلب را بیان می کند؛ بنابراین، خواننده ای که بندرا می خواند، به راحتی منظورنویسنده را می فهمد. گام های مهارت نوشتن یا بند نویسی گام اوّل برای نوشتن بند، انتخاب یک «موضوع مناسب » است. گام دوم برای نوشتن یک بند، انتخاب موضوعِ مناسب، اهمیّت دارد. گام سوم تمام جمله های یک بند، باید درباره ی موضوع آن، توضیح دهند. گام چهارم موضوع، ممکن است کلّی باشد؛ نوشتن در مورد موضوع های کلّی،دشوار است؛ بنابراین می توان آن را به موضوع های کوچک تر، تقسیم کرد.موضوع های کوچک، کار نوشتن را آسان و منظّم تر می کند. گام پنجم چون بند کوتاه است، نوشتن درباره ی یک موضوع کلّی، در یک بندممکن نیست؛ بنابراین موضوع کلّی به موضوع های کوچک تر تقسیم می شود. گام ششم انتخاب موضوع کوچک، از پراکندگی مطالبِ بند، جلوگیری می کند. گام هفتم داشتنِ آگاهی و اطّلاعات بیشتر درباره ی یک موضوع، کارِ بندنویسی را آسان تر می کند. گام هشتم جمله ی اوّل بند، جمله ی اصلی آن است. گام نهم جمله های یک بند باید در تکمیلِ جمله ی اوّل بند، نوشته شوند. گام دهم به جمله ای که د ابتدای بند می آید، «جمله ی موضوع » می گویند. گام یازدهم جمله ی موضوع، به خواننده کمک می کند تا موضوع را آسان تر بفهمد وپیام را درک کند. آموزش مهارت نوشتن یا بند نویسی ✨ تمرین های نگارش در کتاب مهارت های نوشتاری به پرورش مهارت نوشتن می پردازند. در صفحه چهارم هر درس فعالیتی با عنوان نگارش گنجانده شده است که از ابتدا به صورت غیر مستقیم به دانش آموزان شیوه ی نوشتن را آموزش می دهد. این فعالیت به انشا و نوشتن خلاق و فعال می پردازد و در پایان کتاب از دانش آموزان انتظار می رود که بتوانند یک بند منسجم و زیبا ، با توجه به فعالیت های نگارش، بنویسند. نگارش، به آموزش بندنویسی می‌پردازد و به تعمیق و تجربه‌های یادگیری در این زمینه اختصاص دارد. در این بخش موارد زیر آموزش داده می‌شود مراحل بندنویسی انتخاب موضوع محدود کردن دامنه‌ی موضوع آشنایی با جمله‌ی موضوع نوشتن بند منسجم ( تعریف بند) : قبل از تعریف بند ابتدا از ملموس شروع می کنیم . تعریف جمله : از چند کلمه درست شده است ، که ارتباط صحیح لفظی ومعنایی داشته باشد. تعریف بند : از چند جمله درست شده است ، که ارتباط صحیح لفظی ومعنایی داشته باشد. آموزش نوشتن (بند نویسی) موضوعی داده می شود : .1برای موضوع چندکلمه یا تصویر می دهیم . . 2 یک کلمه یا تصویر خالی ؟؟؟ 3 .در مورد هرکدام چند جمله بگویند. 4 .هر گروه یک تصویر را انتخاب می کنند. * گفتن و صحبت کردن مقدمه نوشتن ( محدود کردن موضوع ) موضوع عبارت محدود کننده (نان انواعی دارد ) تمام جملات بعدی باید در همین مورد بیاید . د) جمله موضوع : اولین جمله بند که معمولاً با تو رفتگی آغاز می شود . مهمترین جمله بند است که جملات بعدی باید در توضیح آن بیاید . * در این قسمت جملاتی که به جملات موضوع ربط ندارد شناسایی و حذف وجایگزین می شوند . ه ) قضاوت عملکرد : درس اول: دانش آموز با توجه به تصاویر جمله بنویسد و آن جمله ها را در کنار هم قرار دهد. (دادن چندموضوع به صورت غیر مستقیم، به کمک تصویر) در صفحه‌ی نگارش درس اوّل، دانش‌آموز با شکل ظاهری بند که شامل چند جمله است، آشنا می‌شود. در این صفحه او به کمک تصاویر، جملاتی را می‌نویسد که به هم مرتبط هستند و در ادامه فقط یاد می‌گیرد که چند جمله را کنار هم بنویسد و یک متن کوتاه را تولید کند. این متن کوتاه، شبیه یک بند است. در گام اول، هدف تنها آشنایی با بند از نظر شکل ظاهری است و انتظار بیشتری از دانش‌آموز نداریم. اگر بندی که نوشته‌اند به لحاظ معنایی منسجم نیست و اشکالاتی دارد، مهم نیست درس دوم: یک گام جلوتر رفته و فراگیر به کمک سه تصویر به صورت فرایندی درباره ی یک موضوع یک بند می نویسد. در فعّالیّت نگارشی این صفحه، دانش‌آموز درباره‌ی موضوع تصاویر جملاتی می‌نویسد که با هم ارتباط دارند و درباره‌ی تصویر توضیح می‌دهند. به عبارت دیگر در درس گذشته، معیار شناخت بند فقط ساختاری بود اما در این درس، ملاک معنایی نیز اضافه می‌شود. هدف این است که به کمک تصاویر در نوشته‌ی دانش‌آموزان انسجام ایجاد شود و پراکنده‌گویی اتفّاق نیفتد. درس سوم: تمرین و مرور دو درس گذشته.در این صفحه پس از دو جلسه تمرین بندنویسی، تعریف بند ارائه می‌شود. درواقع نوع آموزش به گونه‌ای طراحی شده است که دانش‌آموزان در عمل به این معنی می‌رسند. آن‌ها در درس اوّل ملاک ساختاری را آموختند و در درس دوم به ملاک معنایی رهنمون شدند. حالا در درس سوم جمع‌بندی می‌کنند که متن به لحاظ ساختاری از چند جمله تشکیل شده است و به لحاظ معنایی این جملات مرتبط هستند. لازم به ذکر است مطالب داخل کادر به هیچ‌وجه برای حفظ کردن نیست و فقط به هدایت و جمع‌بندی ذهنی دانش‌آموز کمک می‌کند. درس چهارم: تاکید بر ارتباط جمله های یک بند.در نگارش این درس، هدف این است که دانش‌آموزان بند منسجم را از بند غیرمنسجم تشخیص دهند. به این ترتیب با خواندن دو بند بالای صفحه و برجسته شدن تفاوت آنها، نتیجه‌گیری مباحث قبلی در ذهن دانش‌آموزان تقویت می‌شود در عمل متوجه می‌شوند که پراکنده‌گویی سبب می‌شود که پیام نویسنده به خواننده منتقل نشود. در ادامه وقتی در پایین صفحه از آنها خواسته می‌شود که یک بند بنویسند، توجه می‌کنند که نوشته آنها انسجام داشته باشد. درس پنجم: انتخاب موضوع توسط ۴ خود دانش آموز بدون کمک گرفتن از تصویر. پس از آشنایی با بند منسجم، بندنویسی به طور جدی‌تر آغاز می‌گردد. درواقع گویی مباحث گذشته مقدمه‌ای بر آموزش بندنویسی بوده است. گام اول در بندنویسی داشتن موضوع است. موضوع نوشته ، ذهن نویسنده را محدود و متمرکز می‌کند و به این ترتیب او قادر می‌گردد بند منسجم بنویسد. داشتن موضوع به عنوان اولین گام در بندنویسی در این درس برجسته شده است. البته این نکات احتمالا در سال سوم ابتدایی تدریس شده و برای اطلاعات کامل تر شما در اختیار قرار داده شده است

AMIR BAHRAMSA
    AMIR BAHRAMSA
  1399/09/13

2 پرسش 31 پاسخ 4.8K امتیاز

1- با کنار هم گذاشتن جمله ها، یک «بند » ساخته می شود. 2- جمله ها بایدبا هم ارتباط داشته باشند. 3- به نوشته های کوتاه، که جمله های آن درباره ی یک مطلب است، «بند » می گویند. 4- جمله های یک بند باید در مورد یک موضوع باشند و باهم ارتباط داشته باشند.اگر این جمله ها با هم ارتباط نداشته باشند، «بند » تولید نمی شود؛ بلکه چند جمله ی پراکنده ایجاد شده است که به هم ربطی ندارند. 5- بندساخته شده است باید یک مطلب را بیان می کند؛ بنابراین، خواننده ای که بندرا می خواند، به راحتی منظورنویسنده را می فهمد. با تشکر

ماهان  خلیلی
    ماهان خلیلی
  1401/10/26

0 پرسش 46 پاسخ 256 امتیاز

1موضوع مناسب انتخاب کنید. 2موضوع کلی به موضوعات کوچک تر تقسیم شود. 3خط اول با کمی فاصله از سر خط نوشته شود. 4جمله ای اوّل بند، جمله ی اصلی است و به آن جمله ی موضوع می گویند. 5جمله های بعدی باید تکمیل کننده جمله ی موضوع باشند. 6جمله ی یک بند بایدبه هم مربوط باشند و پشت سر هم نوشته شوند. 7بند باید کوتاه باسد. 8به بند پاراگراف نیز می گویند. 9بند باید به حالت نوشتاری نوشته شود نه گفتاری. 10نشانه های نگارشی باید درمتن رعایت شود.

فاطمه زهرا
    فاطمه زهرا
  1401/03/1

0 پرسش 6 پاسخ 156 امتیاز

با سلام لطفاً اگر اطلاعی درباره با بند از چند خط تشکیل شده است بگید ممنون میشم.

دکتر نفیسه ورکیانی دکترای تخصصی
    دکتر نفیسه ورکیانی دکترای تخصصی
  بروزرسانی 1403/07/25

0 پرسش 28035 پاسخ 72.2K امتیاز

1-با کنار هم گذاشتن جمله ها، یک «بند » ساخته می شود. 2- جمله ها بایدبا هم ارتباط داشته باشند. 3- به نوشته های کوتاه، که جمله های آن درباره ی یک مطلب است، «بند » می گویند. 4- جمله های یک بند باید در مورد یک موضوع باشند و باهم ارتباط داشته باشند.اگر این جمله ها با هم ارتباط نداشته باشند، «بند » تولید نمی شود؛ بلکه چند جمله ی پراکنده ایجاد شده است که به هم ربطی ندارند. 5- بندساخته شده است باید یک مطلب را بیان می کند؛ بنابراین، خواننده ای که بندرا می خواند، به راحتی منظورنویسنده را می فهمد.

دکتر نفیسه ورکیانی دکترای تخصصی
    دکتر نفیسه ورکیانی دکترای تخصصی
  بروزرسانی 1403/04/6

0 پرسش 28035 پاسخ 72.2K امتیاز

1-موضوع مناسب انتخاب شود . 2-موضوع کلی به موضوعات کوچک تر تقسیم شود . 3-خط اول با کمی فاصله از سر خط نوشته شود. 4-جمله ی اوّل بند ،جمله ی اصلی است و به آن جمله ی موضوع می گویند . 5-جمله های بعدی باید تکمیل کننده جمله ی موضوع باشند . 6- جمله های یک بند باید به هم مربوط باشند و پشت سرهم نوشته شوند. 7-بند باید کوتاه باشد. 8- به بند پاراگراف نیز می گویند . 9-بند باید به حالت نوشتاری نوشته شود نه گفتاری . 10-نشانه های نگارشی باید در متن رعایت شود . مراحل بندنویسی انتخاب موضوع محدود کردن دامنه‌ی موضوع آشنایی با جمله‌ی موضوع نوشتن بند منسجم

پرنیا چطر صحر
    پرنیا چطر صحر
  1401/11/2

0 پرسش 1 پاسخ 11 امتیاز

سلام من امتحان نگارش دارم نمیدونم چیکار کنم نمره کامل بگیرم

مبین قادری
    مبین قادری
  1401/11/1

0 پرسش 1 پاسخ 11 امتیاز

برای نوشتن یک بند ابتدا فکر یا موضوع را در چه جمله ایی بیان میکنیم؟

نازنین معنوی نیا
    نازنین معنوی نیا
  1403/08/20

1 پرسش 1 پاسخ 624 امتیاز

اول با توجه به جمله ای که به ما داده است باید برای ادامه ای ان جمله از کلماتی که به جمله بر خوردارند یا جمله ای که بر خوردار است استفاده کنیم

علی  غفوری زاده
    علی غفوری زاده
  1402/03/8

1 پرسش 3 پاسخ 198 امتیاز

همچنین از ضمیر ها نیز استفاده‌ شود و در نوشتن از کلمات تکراری خودداری کرد

Amir Abdali
    Amir Abdali
  1401/10/19

0 پرسش 3 پاسخ 8 امتیاز

اول نام و نام خانوادگی انشا درباره‌ی ... مثال : تا حالا در مورد ارزش وقت فکر کرده آید ؟ بعد ارزش وقت ْْ بعد هم فرصت های از دست رفته بعد مقایسه ارزش وقت با ...ْ بعد هم نتیجه گیری بعد هم یه شعر و حدیث چیزی...

محمدحسین  پیربیگی درویشوند
    محمدحسین پیربیگی درویشوند
  بروزرسانی 1403/02/7

0 پرسش 5 پاسخ 10 امتیاز

سلام من می‌خواهم بدونم چه نکاتی در بند نویسی باید رعایت شود ممنون میشم اگه جواب بدید زود تر ??

sevda rahvar
    sevda rahvar
  1402/11/29

0 پرسش 1 پاسخ 1 امتیاز

سلام بچه هاا اینو میشه کمک کنید کدام گزینه از عبارت بند دوم دریافت نمی شود؟ 1 اختیار داشتن انسان 2توانا بودن ادمی 3میل به کمال داشتن 4قانع بودن بنده

یاسر محمدی تلوار
    یاسر محمدی تلوار
  1402/10/24

0 پرسش 1 پاسخ 1 امتیاز

سلام میشه تعریف بند گزاری رو بگید

 MAHSA RASTYANI
    MAHSA RASTYANI
  1402/10/23

0 پرسش 2 پاسخ 0 امتیاز

موضوع مناسب انتخاب شود . 2-موضوع کلی به موضوعات کوچک تر تقسیم شود . 3-خط اول با کمی فاصله از سر خط نوشته شود. 4-جمله ی اوّل بند ،جمله ی اصلی است و به آن جمله ی موضوع می گویند . 5-جمله های بعدی باید تکمیل کننده جمله ی موضوع باشند . 6- جمله های یک بند باید به هم مربوط باشند و پشت سرهم نوشته شوند. 7-بند باید کوتاه باشد. 8- به بند پاراگراف نیز می گویند . 9-بند باید به حالت نوشتاری نوشته شود نه گفتاری . 10-نشانه های نگارشی باید در متن رعایت شود . ممنون از همراهی شما.

مهرگا آزاد
    مهرگا آزاد
  1402/10/16

0 پرسش 1 پاسخ 1 امتیاز

در نوشتن بد توصیفی به چه چیزهایی باید دقت کنین

کتی ۰۰۰۰
    کتی ۰۰۰۰
  1402/09/20

0 پرسش 2 پاسخ 2 امتیاز

سلام نکاتون به درد نخورد برج چند تا مثل زهره امیری

کتی ۰۰۰۰
    کتی ۰۰۰۰
  1402/09/20

0 پرسش 2 پاسخ 2 امتیاز

سلام دوستان همه شما درست گفتید ا منا باید مثل یک انشا باید موضوعی انتخاب کنید خط اول کمی فاصله داشته باشید موضوع کامل باشید خیلی بند زیاد مباشد علام نمایشی گذاشته بشه مردم هی گفتم این‌کار کن اون کار کند جمله باید به هم ارتباط داشته باشه بقیه نکات در پست بعدی???

Mohamadraza golzar
    Mohamadraza golzar
  1402/08/23

0 پرسش 10 پاسخ 30 امتیاز

سلام برای بندنویسی اول موضوع خوب انتخاب کنید بعد جملات مرتبط با موضوع را کنار هم بنویسید اگر می خواهید بچه ها در بندنویسی خلاق شوند دو کلمه بی ربط به هم رو بهشون بگید و بگید مثلا در مورد شباهت هاشون بند بنویسند ذهنشون خلاق می شود و بندهای زیبایی مینویسند ✅✅

Md Vt
    Md Vt
  1402/03/22

0 پرسش 2 پاسخ -1 امتیاز

در انشاء مقدمه(بخش آغازین) ، بخش میانی ، بخش پایانی را رعایت کنید.

محمد حسام سلیمی
    محمد حسام سلیمی
  1402/03/22

0 پرسش 1 پاسخ 1 امتیاز

مهمترین جمله بند چیست؟؟؟؟؟؟؟

ریحانه جمالی
    ریحانه جمالی
  1402/03/3

0 پرسش 2 پاسخ 7 امتیاز

اینم نمیدونین من باید بگم. آره؟

زهرا عابدی عباسعلی  عابدی

سلام میگم من اصلا بلد نیستم چطور ی انشا خوب بنویسم میشه یکیتون تو روبیکا برام توضیح بدین ممنون میشم

فاطمه زهرا
    فاطمه زهرا
  1401/03/1

0 پرسش 6 پاسخ 156 امتیاز

با سلام لطفاً اگر اطلاعی درباره با بند از چند خط تشکیل شده است بگید ممنون میشم.

هیوا شونم
    هیوا شونم
  1403/10/11

0 پرسش 3 پاسخ 3 امتیاز

بخش اغازین. بخش میانی . بخش پایانی💀🤍

Hamidreza Mehrabani
    Hamidreza Mehrabani
  1403/10/3

0 پرسش 1 پاسخ 0 امتیاز

سلام برای بند نویسی اول موضوع را انتخاب کن بعد یک مقدمه بنویس بعد جمله خود را تا هر جایی که میخوای ادامه بده بعد جمله را تمام کن به همین راحتی

امیرعلی دستمالچی
    امیرعلی دستمالچی
  1403/08/5

0 پرسش 4 پاسخ 3 امتیاز

با کلمات دانا وهوشیارراه حل معلم یک بند زیبا بنویس لطفاً راهنمای کنید جواب بدید ممنونم کلاس پنجم

علی  غفوری زاده
    علی غفوری زاده
  1402/03/8

1 پرسش 3 پاسخ 198 امتیاز

هر بند از یک تا چند سطر تشکیل می شود