Loading [MathJax]/extensions/TeX/cancel.js

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
لطفا برای پاسخ دادن شماره موبایل خود را تایید کنید.

دما و گرما چه اثری بر روی چگالی می‌گذارند و عوامل جرم و حجم چه تغییری می‌کنند؟

Fatemeh Asadi
    Fatemeh Asadi
  بروزرسانی 18 آذر 11:02

23 پرسش 38 پاسخ 12K امتیاز
دوره دوم متوسطه- نظری کنکور سراسری علوم تجربی فیزیک

درود در اثر دما خوندیم که چگالی تغییر پیدا میکنه و علتش بخاطر تغییر حجم هست و جرم جسم در اثر تغییر دما ثابت میمونه گرما روی چگالی هم همین تاثیر رو میزاره و فقط باعث تغییر حجم میشه یا اینکه جرم هم تغییر پیدا میکنه؟


لطفا برای پاسخ دادن ابتدا وارد شوید. یا ثبت نام کنید.
جدید‌ترین پاسخ‌ها

پاسخ ها: 6

Mr َAravin
    Mr َAravin
  بروزرسانی 1402/09/16

0 پرسش 605 پاسخ 5.5K امتیاز
پاسخ انتخاب شده

دما, میانگین انرژی جنبشی ذراته. گرما, جریان انرژی گرماییه که بین دو جسم با تفاوت دمایی رخ میده. دو ورقه ی فلزی در نظر بگیرید که گرمای یکسانی دریافت می کنند.ورقه ای که افزایش حجم بیشتری داره کاهش چگالی بیشتری داره تا جرم ثابت بمونه. چرا جرم ثابته؟ چون نه واکنش شیمیایی رخ می ده که جرم ورقه فلزی کم بشه و نه واکنش هسته ای رخ میده که در اثر تابش پرتو های پر انرژی کاهش جرم داشته باشیم.درنتیجه قانون پایستگی جرم برقراره.

Mr َAravin
    Mr َAravin
  بروزرسانی 1402/09/16

0 پرسش 605 پاسخ 5.5K امتیاز
در پاسخ به: Fatemeh Asadi
درسته که ظرفیت گرمایی ویژه به جرم جسم بستگی نداره ولی طبق رابطهmcT،گرما تحت تاثیر جرم قرار میگیره به طوری که هر چقدر جرم بیشتری داشته باشیم گرمای بیشتری نیاز داریم ولی دما طبق چیزی که گفتین بله به جرم ربطی نداره ممنون

دارید اشتباه می کنید ظرفیت گرمایی ویژه مستقل از جرم جسم و برای یک ماده مشخص مقدار معینی داره.جرم بیشتر گرما بیشتر برای ظرفیت گرمایی مطرحه نه ظرفیت گرمایی ویژه. وقتی به دو ورقه فلزی با ظرفیت گرمایی ویژه متفاوت اما با دما اولیه و جرم یکسان گرمای یکسانی می دهیم. تغییر دمای ورقه ای که ظرفیت گرمایی کمتری داره بیشتر است. با افزایش دما تیغه(مجموع دو ورقه)با توجه به قانون پایستگی جرم, ورقه با ظرفیت گرمایی کمتر افزایش حجم و کاهش چگالی بیشتری دارد اما جرم هیچ تغییری نمی کنه.در نتیجه چون تغییر حجم ورقه ها یکسان نیست باعث خم شدم تیغه میشه.درواقع این موضوع اساس کار ترموکوپل هاست.

دکتر نفیسه ورکیانی دکترای تخصصی
    دکتر نفیسه ورکیانی دکترای تخصصی
  بروزرسانی 1403/04/21

0 پرسش 28032 پاسخ 71.6K امتیاز

ظرفیت گرمایی ویژه مستقل از جرم جسم و برای یک ماده مشخص مقدار معینی داره.جرم بیشتر گرما بیشتر برای ظرفیت گرمایی مطرحه نه ظرفیت گرمایی ویژه. وقتی به دو ورقه فلزی با ظرفیت گرمایی ویژه متفاوت اما با دما اولیه و جرم یکسان گرمای یکسانی می دهیم. تغییر دمای ورقه ای که ظرفیت گرمایی کمتری داره بیشتر است. با افزایش دما تیغه(مجموع دو ورقه)با توجه به قانون پایستگی جرم, ورقه با ظرفیت گرمایی کمتر افزایش حجم و کاهش چگالی بیشتری دارد اما جرم هیچ تغییری نمی کنه.در نتیجه چون تغییر حجم ورقه ها یکسان نیست باعث خم شدم تیغه میشه.درواقع این موضوع اساس کار ترموکوپل هاست.

Mr َAravin
    Mr َAravin
  بروزرسانی 1402/09/16

0 پرسش 605 پاسخ 5.5K امتیاز
در پاسخ به: Fatemeh Asadi
خب منم همین و میگم دیگه میگم جرم جسم ربطی به ظرفیت گرمایی ویژه نداره چون به ازای یه ژول گرما دریک کیلوگرم جسم با تغییرات درجه کلوین هست ولی ظرفیت گرمایی و گرما به خود جرم ربط داره توی کنکور سال 98 یک سوال اورده شده که اگر جرم جسم دوبرابر بشه گرما چند برابر میشه و جرم رو در مقیاس مقایسه ای لحاظ کرده اساس کار ترموکوپل برمیگرده به قانون انبساط و حجم و کلا به ضریب انبساط ربط داره نه ظرفیت گرمایی،این دو مبحث جرم و حجم مقوله جدا از هم هستند . من با ثابت موندن جرم در اثر تغییر دما مشکلی ندارم فقط خواستم بدونم گرما هم باعث ثابت موندن جرم میشه یا نه که دیدم نمیشه ظرفیت گرمایی بیشتر باعث تغییر دمای کمتر و مبادله ی گرمای بیشتر میشه که توی ص 98 برای فناوری و کاربرد ها این موضوع مطرح شده مثالش رادیاتور ها و سیستم های خنک کننده

اول از همه تاکید می کنم تغییر جرم به گرما هیچ ربطی نداره اما اگه نمیخواید قبول کنید این یه چیز دیگه است به حد کافی توضیح دادم.تغییر جرم یا ناشی از یک واکنش شیمیایی هست که حتی در اون صورت هم نوع ماده تغییر می کنه اما در کل مجموع جرم واکنش دهنده ها و فراورده ها یکسانه.یا تغییر جرم ناشی از شکافت هسته ای است.دوم اینکه متوجه شدم چرا تصور کردین که گرما باعث تغییر جرم میشه.در مسئله کنکور که اشاره کردین که اتفاقا مسئله ی نسبتی هم هست ظرفیت های گرمایی یک ماده مقایسه شده شما اینو درنظر نداشتی که ماده می تونه هزاران ظرفیت گرمایی داشته باشه.در واقع تغییر جرم هیچ وقت رخ نداده.در واقع نسبت پارامتر ها به هم همیشه ثابته که بهش میگیم ظرفیت گرمایی ویژه.در خصوص ترموکوپل چرا فکر می کنید توصیف پدیده های طبیعی فقط به یک شکل و با یک ادبیات ممکنه و فقط همون درسته؟ شما در توضیحات من چیز غیر علمی و غیر منطقی دیدی؟ این جبهه گرفتن شما برام اصلا قابل درک نیست. توصیه می کنم چیزایی که گفتم به صورت یه محاسبه ی عملی در بیارید تا متوجه منظورم بشید. موفق باشید.

Fatemeh Asadi
    Fatemeh Asadi
  1402/09/16

23 پرسش 38 پاسخ 12K امتیاز
در پاسخ به: Mr َAravin
دما, میانگین انرژی جنبشی ذراته. گرما, جریان انرژی گرماییه که بین دو جسم با تفاوت دمایی رخ میده. دو ورقه ی فلزی در نظر بگیرید که گرمای یکسانی دریافت می کنند.ورقه ای که افزایش حجم بیشتری داره کاهش چگالی بیشتری داره تا جرم ثابت بمونه. چرا جرم ثابته؟ چون نه واکنش شیمیایی رخ می ده که جرم ورقه فلزی کم بشه و نه واکنش هسته ای رخ میده که در اثر تابش پرتو های پر انرژی کاهش جرم داشته باشیم.درنتیجه قانون پایستگی جرم برقراره.

درسته که ظرفیت گرمایی ویژه به جرم جسم بستگی نداره ولی طبق رابطهmcT،گرما تحت تاثیر جرم قرار میگیره به طوری که هر چقدر جرم بیشتری داشته باشیم گرمای بیشتری نیاز داریم ولی دما طبق چیزی که گفتین بله به جرم ربطی نداره ممنون

Fatemeh Asadi
    Fatemeh Asadi
  1402/09/16

23 پرسش 38 پاسخ 12K امتیاز
در پاسخ به: Mr َAravin
دارید اشتباه می کنید ظرفیت گرمایی ویژه مستقل از جرم جسم و برای یک ماده مشخص مقدار معینی داره.جرم بیشتر گرما بیشتر برای ظرفیت گرمایی مطرحه نه ظرفیت گرمایی ویژه. وقتی به دو ورقه فلزی با ظرفیت گرمایی ویژه متفاوت اما با دما اولیه و جرم یکسان گرمای یکسانی می دهیم. تغییر دمای ورقه ای که ظرفیت گرمایی کمتری داره بیشتر است. با افزایش دما تیغه(مجموع دو ورقه)با توجه به قانون پایستگی جرم, ورقه با ظرفیت گرمایی کمتر افزایش حجم و کاهش چگالی بیشتری دارد اما جرم هیچ تغییری نمی کنه.در نتیجه چون تغییر حجم ورقه ها یکسان نیست باعث خم شدم تیغه میشه.درواقع این موضوع اساس کار ترموکوپل هاست.

خب منم همین و میگم دیگه میگم جرم جسم ربطی به ظرفیت گرمایی ویژه نداره چون به ازای یه ژول گرما دریک کیلوگرم جسم با تغییرات درجه کلوین هست ولی ظرفیت گرمایی و گرما به خود جرم ربط داره توی کنکور سال 98 یک سوال اورده شده که اگر جرم جسم دوبرابر بشه گرما چند برابر میشه و جرم رو در مقیاس مقایسه ای لحاظ کرده اساس کار ترموکوپل برمیگرده به قانون انبساط و حجم و کلا به ضریب انبساط ربط داره نه ظرفیت گرمایی،این دو مبحث جرم و حجم مقوله جدا از هم هستند . من با ثابت موندن جرم در اثر تغییر دما مشکلی ندارم فقط خواستم بدونم گرما هم باعث ثابت موندن جرم میشه یا نه که دیدم نمیشه ظرفیت گرمایی بیشتر باعث تغییر دمای کمتر و مبادله ی گرمای بیشتر میشه که توی ص 98 برای فناوری و کاربرد ها این موضوع مطرح شده مثالش رادیاتور ها و سیستم های خنک کننده