راهنمای تولید فیلم آموزشی و استانداردهای مورد نیاز


استانداردهای گاما برای تولید ویدئوهای آموزشی

پیش از شروع کار موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

به زمان پیشنهادی مشخص شده برای تدریس توجه کنید.

طرح درس را از قبل آماده کنید.

تاریخ شروع و پایان ضبط را به یاد داشته باشید.

برای تمرین وقت بگذارید.

فضای مناسب و آرامی برای ضبط به دور از هرگونه صدای مزاحم انتخاب کنید.

خود شما حاضرید 90 دقیقه بدون وقفه به تماشای فقط یک جلسه از یک آموزش بپردازید؟ زمان یک فیلم آموزشی مناسب بسته به رده سنی مخاطب می‌تواند به شکل زیر باشد:

مخاطب شما در معرض عوامل پرت کننده حواس و تمرکز بی‌شماری قرار دارد و این شما هستید که با افزایش کیفیت کار او را تا انتهای آموزش با خود همراه می‌کنید.

برای حفظ ارتباط با فراگیر و فقط به ضبط صفحه نمایش اکتفا نکنید. (از روش‌های ابتکاری مانند تغییر صحنه به وبکم و... استفاده کنید.)

خصوصیات و روحیات مخاطبان را در نظر بگیرید؛ فراموش نکنید راه های ارتباط با مخاطبین بسته به رده سنی آنها، سطح علمی و تحصیلی آنها و یا حتی نوع علوم آموزشی به آنها متفاوت است، لحن بیان، سرعت گویش، تعداد مثال‌ها و یا نوع تصاویر بکار برده شده در اسلاید ها و... از جمله عواملی هستند که در تولید فیلم آموزشی، برای یک ارتباط طولانی مدت با مخاطب، ملزم به در نظر گرفتن و رعایت آنها هستید.

کیفیت تصویر

اندازه تصویر در ویدئوی آموزشی باید به گونه‌ای باشد که کاربر بتواند به راحتی جزئیات تصویر را مشاهده و آموزش را دنبال کند. پشنهاد گاما (1280×720)HD است.

ترجیحا از بزرگنمایی تصاویر بی‌کیفیت خودداری کنید چرا که تصویر را پیکسلی نشان داده و تجربهٔ مناسبی را برای کاربران ایجاد نمی‌کند.

گاما محتوای آموزشی را به نام خود شما منتشر می‌کند، بنابراین نیازی نیست درون محتوای ویدئویی تبلیغات کنید، البته این به معنای آن نیست که نیازی به معرفی خودتان نیست

نرم افزار ZD Soft Screen Recorder نرم‌افزار مناسبی برای ضبط و ویرایش ویدئوهای آموزشی است.

پیشنهاد می‌کنیم آموزش ضبط ویدئوی آموزشی توسط ZD را ببینید تا بتوانید آموزش باکیفیت‌تری تولید کنید.

 

راهنمای ضبط تصاویر با ZD Soft Screen Recorder

 

راهنمای بریدن یا چسباندن ویدیو با ZD Soft Screen Recorder

کیفیت صدا

صدای رسا و با کیفیت یکی از مهمترین ویژگی‌های ویدئوهای آموزشی است. کاربران دوست دارند صدایی که می‌شوند بدون نویز باشد و نسبت به صدای بی‌کیفیت واکنش منفی نشان می‌دهند.

برای صدای خوب، الزاما نیازی به میکروفون گران‌قیمت ندارید. بلکه برای مطمئن شدن از کیفیت صدا، حتما قبل از ضبط با سیستم‌ها، تنظیمات و میکروفون‌های مختلف صدای خود را تست کنید.

در آموزش های خودتون از موسیقی استفاده نکنید.

نحوه بیان

قبل از ضبط حتما چندین بار تمرین کنید تا مطالب را بتوانید به خوبی و بدون تپق زدن انتقال بدهید، چرا که کاربران دوست دارند مدرس کاملا به مبحث مسلط باشد. وقتی تولیدکننده برای به خاطر آوردن چیزی فکر کند، کاربر این موضوع را به حساب عدم تسلط کافی برای انتقال محتوا می‌گذارد.

یکی از مهمترین وجوه تمایز تولیدکنندگان، بیان خوب و انتقال مناسب محتوا به کاربران است. تولیدکنندگان باید به موضوع آموزشی خود تسلط داشته باشند و بتوانند به راحتی آن را به کاربران خود منتقل کنند. تلفظ صحیح کلمات فارسی و انگلیسی نیز در بیان تاثیر مستقیم داشته و در انتقال مناسب و صحیح محتوا به کاربران نقش مهمی دارد.

یکی از ویژگی‌های مهم ویدئوهای آموزشی، مسئله ضرباهنگ یا بی‌وقفه بودن (Non-Stop) انتقال اطلاعات است، بنابراین بهتر است برای رضایت کاربران از اتلاف زمان آنها خودداری کنید. (هم کسل کننده است و هم حواس یادگیرنده را پرت می‌کند.) به عنوان مثال اتلاف زمان برای پیدا کردن عکس و نوشته. (شما می‌توانید قبل از ضبط، فایل‌های مورد نیاز آموزش را در یک فولدر نگهداری کنید تا در صورت نیاز به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.)

از صحبت زیاد و بدون حرکت در یک اسلاید خودداری کنید چرا که یکی از وجوه تمایز ویدئو و کتاب، انتقال مفاهیم از طریق حافظه بصری است.

نیازی به موشن گرافیک و جلوه‌های بصری خاصی نیست و با انیمیشن‌های پاورپوینت و نشان دادن تصاویر مربوط می‌شود مفاهیم را بهتر انتقال داد.

از آنجا که محتوای شما به نام خودتان در گاما منتشر می‌شود، بنابراین محتوا تأثیر مستقیم در برندینگ شما و معرفی‌تان به دیگران دارد، و در نتیجه محتوای باکیفیت از فروش بهتری برخوردار خواهد شد.