{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

اعلام جزئیات آزمون ورودی مدارس سمپاد/ آغاز ثبت‌نام از 26 بهمن

ثبت شده در: 1398/11/13 مشاهده: 101     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

گاما- وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل سنجش و پذیرش دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان را به استان‌ها اعلام کرد و طبق آن ثبت‌نام پایه هفتم و دهم مدارس استعدادهای درخشان از 26 بهمن آغاز می‌شود.

به گزارش گاما به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی دستورالعمل سنجش و پذیرش دانش آموزان دبیرستان‌های دوره اول متوسطه و آزمون ورودی تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان در سال تحصیلی 1400-1399 که توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و دیگر حوزه‌های مرتبط تدوین شده است را به استان‌ها و همچنین مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، ابلاغ کرد.

در دستورالعمل آزمون‌های ورودی دانش‌آموزان دبیرستان‌های دوره اول و دوم متوسطه استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 1400-1399 آمده است که سنجش و پذیرش پایه هفتم و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم برای دانش‌آموزان مدارس داخل و خارج از کشور به صورت هم­زمان برگزار خواهد شد. مسئولیت اطلاع رسانی به دانش آموزان مدارس خارج از کشور در خصوص ثبت نام و شرکت در آزمون بر عهدۀ مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور است.

مهلت ثبت‌نام، زمان توزیع کارت و تاریخ برگزاری

- دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در فرآیند سنجش و آزمون ورودی، از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. مشخصات مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور، هنگام ثبت‌نام قابل مشاهده خواهد بود.

- ثبت‌نام داوطلبان سنجش پایه هفتم و آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم از روز شنبه 26 بهمن تا روز شنبه سوم اسفند (به مدت هشت روز) از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir انجام می‌شود.

توجه: تمامی فرآیند ثبت نام به صورت اینترنتی توسط داوطلبان انجام خواهد شد و مدارس  محل تحصیل داوطلبان، صرفا متعهد به ارائه رمز همگام به دانش آموزان هستند.

- کارت ورود به جلسه شامل: نام، نام‌خانوادگی و سایر مشخصات فردی، عکس داوطلب، مدارس استعدادهای درخشان انتخاب‌شده به ترتیب اولویت و نشانی دقیق حوزه، پنج روز قبل از تاریخ برگزاری آزمون، از طریق سامانۀ ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

توجه: شرکت داوطلبان در جلسه سنجش، بدون ارائه کارت ورود به جلسه، ممنوع است.

- سنجش پایه هفتم دانش‌آموزان داخل و خارج از کشور، رأس ساعت 9 صبح روز پنجشنبه، چهارم اردیبهشت ماه 1399 به صورت همزمان و نیز آزمون ورودی پایه دهم برای دانش آموزان داخل و خارج ازکشور، رأس ساعت 14 بعدازظهر روز پنجشنبه، چهارم اردیبهشت ماه 1399 به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود.

 مراحل ثبت‌نام داوطلبان

1- تکمیل نمون‌برگ اینترنتی تقاضانامۀ ثبت‌نام: داوطلبان باید پس از ورود به سامانۀ ثبت‌نام، به نشانی azmoon.medu.ir نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت‌نام اقدام کنند.

2- بارگذاری فایل عکس داوطلب: جهت ثبت­ نام، فایل عکس با ابعاد حداکثر 300×200 یا 400×300 پیکسل در قالب «jpg» با زمینه سفید، مربوط به سال‌جاری دانش‌آموز مورد نیاز است. در صورت استفاده از تصاویر قدیمی یا تصویر فردی غیر از دانش ­آموز شرکت‌کننده، ضمن محرومیت داوطلب از شرکت در آزمون، ثبت ­نام وی بی‌اثر خواهد شد.

3- پرداخت وجه ثبت‌نام: به استناد ماده 14 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380،  مبلغ ثبت ­نام 250 هزار ریال است که صرفاً از طریق درگاه اینترنتی سامانه ثبت نام دریافت خواهد شد. داوطلبان باید جهت پرداخت وجه ثبت­ نام، از کارت‌­های بانکی عضو شبکه شتاب استفاده کنند.

در صورت واریز وجه ثبت‌نام به‌صورت مستقیم، از طریق مراجعه به بانک­ و یا دستگاه‌های خودپرداز، ثبت­ نام انجام نمی‌شود و مبلغ واریزی نیز قابل استرداد نخواهد بود.

همچنین مبلغ فوق ثابت بوده و به جز این مبلغ، دریافت هرگونه وجه تحت هر عنوان ممنوع است.

4- دریافت شماره پیگیری: ضروری است داوطلبان پس از طی مراحل ثبت نام، شماره پیگیری را دریافت کنند و آن را جهت استفاده‌های بعدی نزد خود نگهداری کنند.

ضوابط و شرایط ثبت‌نام داوطلبان  ورودی دبیرستان‌های دوره های اول و دوم استعدادهای درخشان

1- داشتن تابعیت ایرانی

توجه : ثبت‌نام اتباع غیرایرانی، تابع بخشنامه شمارۀ 45/5122/340 به تاریخ ششم تیرماه 1397 مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور است.

2- کسب مقیاس «خیلی خوب» درتمامی دروس نوبت دوم پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397 و کسب مقیاس خیلی خوب در تمامی دروس در نوبت اول پایه ششم در سال تحصیلی99-1398 جهت ثبت نام سنجش پایه هفتم

- چنانچه داوطلبی درمجموع دو سال تحصیلی مذکور، حداکثر در یک عنوان درسی، مقیاس «خوب» را کسب کرده باشد، ثبت نام وی بلامانع است.

- با توجه به این که مراحل ثبت نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود، مسئولیت صحت مندرجات در تقاضانامه ثبت نام به طورکامل برعهده داوطلب است و درصورت مغایرت، قبولی داوطلب لغو و بی‌اثر خواهد بود.

3- داشتن حداقل معدل کل سالانه 19 در پایه هشتم خرداد سال تحصیلی 98-1397جهت ثبت نام آزمون ورودی پایه دهم

- دانش آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان از شرکت در آزمون ورودی معاف هستند. پذیرش نهایی این دسته از دانش آموزان در پایه دهم، منوط به احراز شرایط ادامه تحصیل در پایه نهم سال تحصیلی 99-1398 در مدارس استعدادهای درخشان مطابق ماده  15 مصوبه شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1397 است.

 ویژگی های ابزار سنجش پایه هفتم

محتوای این سنجش «هوش»، «استعداد» و «خلاقیت» است که ابزار آن توسط متخصصان مربوط طراحی می‌شود.

- به ازای هـر پاسخ صحیح، سه نمره مثبت و به ازای هر پاسخ غلط، یک نمره منفی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود. برای سؤالات بدون پاسخ، نمره‌ای  منظور نخواهد شد.

- چنانچه داوطلب در سؤالی بیش از یک گزینه را علامت زده باشد، یک نمره منفی برای او منظور خواهد شد.

مواد امتحانی، تعداد و ضریب سؤالات آزمون پایه دهم

1- محتوای آزمون مشتمل بر دو دسته سؤالات «استعداد تحلیلی» و «استعداد تحصیلی» است. 50 درصد امتیاز آزمون مربوط به سوالات «استعداد تحلیلی» و 50 درصد آن مربوط به سوالات «استعداد تحصیلی» است (امتیاز آزمون، از طریق وزن‌دهی به نمره کل استعداد تحلیلی و تحصیلی به نسبت 50 درصد، ‌50 درصد محاسبه و به‌صورت یک عدد بین 33٬333- و 100٬000 بیان می‌شود).

2- منابع، تعداد و ضرایب سؤالات آزمون ورودی پایه دهم و مدت زمان پاسخ‌گویی به آنها، به شرح جداول زیر است:

سوالات از محتوای تمامی کتاب‌های درسی پایه هشتم سال تحصیلی 98-1397 و تمامی کتاب‌های درسی پایه نهم سال تحصیلی 99-1398 طراحی خواهد شد.

منایع و تعداد سوالات آزمون ورودی تیزهوشان 1400-1399

3- سوالات استعداد تحلیلی به‌شیوه چهارگزینه‌ای (فقط با یک پاسخ درست تر) به منظور ارزیابی توانایی تحلیل، ریشه‌یابی، طبقه‌بندی، و سازمان‌دهی مطالب و مباحث گوناگون، طراحی می‌شود.

4- سوالات استعداد تحصیلی، به شیوه چهارگزینه‌ای (فقط با یک پاسخ درست تر) در سطح محتـوای کتاب‌های درسی، با تأکید بر سطوح بالای شناختی، تلفیق دانش، مفاهیم و مهارت‌های دو یا چند ماده درسی در برخی از سوالات، طراحی می‌شود.

5- سوالات درس «قرآن و معارف اسلامی» از محتوای مشترک داوطلبان اهل تشیع و تسنن طراحی می‌شود، اما داوطلبان اقلیت‌های دینی رسمی کشور (مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان)، به سوالات مشترک اقلیت‌های دینی (بر اساس محتوای کتاب تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ویژه اقلیت‌های دینی با کد 2/119 پایه هشتم چاپ سال1397 و کد 920پایۀ نهم چاپ سال 1398) پاسخ خواهند داد.

6- به ازای هر پاسخ صحیح، سه نمره مثبت و به ازای هر پاسخ غلط، یک نمره منفی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود. برای سوالات بدون پاسخ، نمره‌ای  منظور نخواهد شد.

توجه: چنانچه داوطلب در سوالی بیش از یک گزینه را علامت زده باشد، یک نمره منفی برای او منظور خواهد شد.

 ظرفیت، ضوابط و شرایط پذیرش دانش‌آموز

1- ظرفیت پذیرش دبیرستان‌های دوره‌های اول و دوم استعدادهای درخشان در هر شهرستان با در نظر گرفتن مناطق تحت پوشش، بر اساس پیشهاد اداره کل آموزش و پرورش استان و با تأیید سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تعیین شده است که در هنگام ثبت‌نام الکترونیکی از طریق سامانۀ ثبت نام، به اطلاع داوطلبان می‌رسد.

- در مواردی که تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون، متقاضی یک رشته تحصیلی در هریک از دبیرستان‌های دوره دوم استعدادهای درخشان، کمتر از حد نصاب مورد نیاز بوده یا نمرات آنان کمتر از حد قابل قبول باشد، به تشخیص سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، اسامی قبول‌شدگان آن رشته تحصیلی در مدرسه مذکور کمتر از ظرفیتِ اعلام‌شده تعیین و با هماهنگی استان و در نظر گرفتن سایر شرایط، حداکثر معادل ظرفیت کاسته‌شده از آن رشته به ظرفیت پذیرش رشته‌های دیگر افزوده خواهد شد.

2- پذیرش دانش‌آموزان شرکت کننده در آزمون برای ورود به دبیرستان‌دوره اول استعدادهای درخشان صرفاً براساس نتیجه سنجش داوطلبان و برای دوره دوم استعدادهای درخشان، بر اساس رتبه مبتنی بر امتیاز کل آزمون ورودی خواهد بود.

3- با توجه به ضوابط خاص نقل و انتقال در مدارس استعدادهای درخشان، لازم است داوطلبان، دبیرستان‌های استعدادهای درخشان مورد نظرشان را با توجه به محل سکونت خود در سال تحصیلی 1400-1399 و با عنایت به منطقه/ ناحیه آموزش و پرورش محل استقرار مدارس استعدادهای درخشان انتخاب کنند.

-حوزه امتحانی داوطلبان سنجش هفتم و آزمون ورودی پایه دهم، بر اساس منطقه آموزشی محل تحصیل سال تحصیلی 99-1398 آنان تعیین خواهد شد.

4- در شهرستان هایی که دارای چند دبیرستان دوره اول استعدادهای درخشان هستند، داوطلبان می‌توانند حداکثر سه دبیرستان دوره اول استعدادهای درخشان (هر سه در یک شهرستان واحد) و در شهرستان‌هایی که دارای چند دبیرستان دوره دوم استعدادهای درخشان هستند، داوطلبان در انتخاب مدرسه مورد نظر خود در سطح شهرستان، اختیار کامل دارند و هر داوطلب می‌تواند حداکثر سه دبیرستان دوره دوم استعدادهای درخشان (همگی در یک شهرستان واحد) را به ترتیب اولویت در نمون‌برگ تقاضانامه خود انتخاب کند. ضمناً، داوطلبان آزمون ورودی دوره دوم متوسطه در اولویت­‌های انتخابی خود در زمان ثبت‌نام در آزمون، صرفاً مجاز به انتخاب یک رشته تحصیلی هستند.

- در شهرهایی که دارای چند ناحیه و منطقه هستند ضروری است داوطلبان نسبت به انتخاب دبیرستان های مورد نظر در نواحی و مناطق همجوار اقدام نمایند. ضمناً بعد از قبولی داوطلب در منطقه مورد تقاضا، انتقال به سایرمناطق ممنوع است.

- درصورت انتخاب مدارس دوره اول متوسطه شهرهای مختلف یک استان در اولویت‌های سه گانه، فقط شهر و مدرسه‌ای که به عنوان اولویت اول انتخاب شده است، ملاک پذیرش یا عدم پذیرش داوطلب خواهد بود.

- سنجش داوطلبان مدارس ایرانی خارج از کشور، صرفاً در حوزه‌های سنجش که مرکز امور بین‌الملل مشخص می‌کند، انجام خواهد شد.

- در صورت انتخاب مدارس دوره دوم متوسطه شهرهای مختلف یک استان یا رشته‌های تحصیلی متفاوت در اولویت‌های سه‌گانه، فقط شهر، مدرسه و رشته‌ای که به عنوان اولویت اول انتخاب شده است، ملاک قبولی یا عدم قبولی داوطلب خواهد بود.

5- پذیرش نهایی دانش‌آموز در دبیرستان‌های دوره دوم استعدادهای درخشان، برای رشته‌های تحصیلی (علوم تجربی، ریاضی فیزیک، ادبیات و علوم­ انسانی و سمپاد مهارتی) منوط به کسب شرایط احراز رشته مطابق آیین­‌نامه هدایت تحصیلی است. ضمناً، تغییر رشته پذیرفته‌شدگان در دبیرستان‌های دوره دوم استعدادهای درخشان در سال اول پذیرش ممنوع بوده و در سال بعد، علاوه بر کسب حداقل امتیاز قبولی رشته مورد نظر در آزمون ورودی، دارا بودن شرایط و ضوابط تغییر رشته تحصیلی الزامی است.

- در صورت عدم احراز شرایط ثبت‌نام در رشته تحصیلی مورد تقاضای دانش‌آموز مطابق ضوابط هدایت تحصیلی، قبولی داوطلب در آزمون لغو و بی‌اثر خواهد بود.

 ضوابط و نحوه نقل و انتقال دانش‌آموز

1-داوطلبانی که پس از زمان ثبت‌نام یا بعد از پذیرش، به هر دلیل تصمیم می‌گیرند در سال تحصیلی1400-1399 درشهرستانی غیر از شهرستان محل سکونت فعلی اقامت کنند، تنها در صورت پذیرش در یکی از مدارس انتخاب‌شده خود در شهرستان مبدأ و دارا بودن امتیاز پذیرش مدرسه شهرستان مقصد و درصورت داشتن ظرفیت، با کسب موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان‌های مبدأ و مقصد، مجاز به انتقال و ثبت‌نام در سایر مدارس استعدادهای درخشان (در شهرستان یا استان دیگر) خواهند بود.

- نامه‌های اعلام موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان‌های مبدأ و مقصد دانش‌آموزان انتقال‌ یافته، در انتهای دفتر آمار دانش‌آموزی مدرسه مقصد، صحافی و پلمپ شود.

2- در سال اول پذیرش، انتقال دانش‌آموز بین مدارس استعدادهای درخشان در داخل یک شهرستان در دوره‌های اول و دوم  متوسطه (حتی در صورت دارا بودن امتیاز پذیرش مدرسه مقصد) ممنوع است. لازم است داوطلبان ضمن دقت کافی به این موضوع، نسبت به انتخاب دبیرستان‌های مورد نظر اقدام کنند.

3- انتقال دانش‌آموزان پذیرفته شده دوره اول درسال تحصیلی 1400-1399 در سنوات و پایه‌های بالاتر (تا پایان دوره اول متوسطه) نیز تنها در صورت دارا بودن امتیاز پذیرش مدرسه مقصد و موافقت اداره کل استان‌های مبدا و مقصد امکان پذیر خواهد بود.

ضوابط تصحیح پاسخ‌نامه‌ها، اعلام نتیجه و ثبت‌نام قبول‌شدگان

1- دفترچه سوالات در اولین فرصت پس از برگزاری سنجش هفتم و آزمون ورودی پایه دهم در پایگاه اینترنتی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و نیز در آدرس اینترنتی azmoon.medu.ir منتشر می‌شود.

2- کلید تصحیح سنجش هفتم وآزمون ورودی پایه دهم، به همراه نحوه محاسبه امتیاز سنجش و آزمون داوطلبان، حداکثر سه هفته پس از برگزاری، از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پایگاه اینترنتی این سازمان منتشر می‌شود.

- چنانچه بنا به ملاحظات فنی و کارشناسی، سوال یا سوالاتی در کلید سنجش و آزمون حذف شود، محاسبه نمره سنجش و آزمون استعداد تحصیلی و تحلیلی برای تمامی داوطلبان (اعم از آن‌که به آن سوال پاسخ درست یا نادرست داده باشند یا اصلاً پاسخ نداده باشند) بدون در نظر گرفتن نمره آن سوال یا سوالات، به‌صورت یکسان انجام خواهد شد. لازم به ذکر است حذف احتمالی سوال یا سوالات، تأثیری در سهم درصدی سنجش و آزمون استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی در امتیاز کل نخواهد داشت.

3- فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان دبیرستان‌های دوره های اول و دوم استعدادهای درخشان، بر اساس ظرفیت پذیرش تعیین‌شده برای هر مدرسه، بعد از اعلام نتایج امتحانات خرداد ماه 1399 اعلام می‌شود.

- فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان سنجش پایه هفتم و آزمون ورودی دبیرستان‌های دوره دوم استعدادهای درخشان که به تأیید و مهر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان رسیده است، باید از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان به این مدارس ارسال و در انتهای دفاتر آمار سال تحصـیلی 1400-1399 درج و صحافی شود.

4- برای کلیه داوطلبانی که در آزمون پذیرفته نشده‌اند، حداکثر یک هفته پس از اعلام نتیجه آزمون، کارنامه عدم قبولی شامل تعداد پاسخ‌های صحیح و غلط، نمره مکتسبه هر ماده درسی، امتیاز کل آن داوطلب و امتیاز آخرین فرد پذیرفته‌شده در مدارس مورد تقاضای او صادر می‌شود.

- برای پذیرفته‌شدگان آزمون، کارنامه صادر نخواهد شد.

5- کارگروه برگزاری سنجش و آزمون استان موظف است کمیته­‌ای را به منظور دریافت و رسیدگی به اعتراضات موردی مربوط به حوزه‌های اجرایی در استان تعیین کرده و مراتب را به نحو مناسب به اطلاع داوطلبان و اولیای آنان برساند. دریافت درخواست­‌های تجدید نظر در نتیجه آزمون، به‌صورت متمرکز و از طریق سامانه مربوط انجام می‌شود.

6- در صورت شرکت هم‌زمان دانش‌آموزان همزاد (دوقلو یا بیشتر، هم‌جنس یا غیرهم‌جنس) درسنجش و آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و پذیرش یکی از آنان، دیگری فقط به شرط کسب حداقل 80 درصد امتیاز آزمون آخرین فرد در مدرسه پذیرفته‌شده، می‌تواند بر اساس اولویت‌های انتخابی خود، مازاد بر ظرفیت پیش‌بینی‌شده، در مدارس استعدادهای درخشان ثبت‌نام کند.

- به منظور بررسی و اعمال تسهیلات پذیرش دانش‌آموزان همزاد، پیش از اعلام نتیجه آزمون، امتیاز دانش‌آموزان هم‌زاد بررسی شده و در صورت دارا بودن حداقل امتیاز لازم، نام ایشان نیز مازاد بر ظرفیت پیش‌بینی‌شده، در فهرست پذیرفته‌شدگان اعلام می‌شود.

7- هم‌زمان با اعلام نتیجه سنجش و آزمون، نشانی دقیق دبیرستان‌های استعدادهای درخشان، تاریخ مراجعه و مدارک مورد نیاز جهت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان آزمون نیز به اطلاع ایشان رسانده می‌شود. مهلت ثبت‌نام پذیرفته‌شـدگان (داخل کشور) دبیرستان‌های دوره‌های اول ودوم استعدادهای درخشان، حداکثر تا پایان مرداد ماه 1399 خواهد بود.

 - با توجه به تفاوت نحوه پذیرش دانش‌آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور، مهلت ثبت‌نام دانش‌آموزان پذیرفته‌شده مذکور تا پایان شهریور ماه 1399خواهد بود. ضمناً، عدم حضور در دبیرستان محل قبولی در اول مهر ماه 1399، به منزله اعلام انصراف قطعی بوده و ثبت‌نام بعد از این تاریخ امکان‌پذیر نخواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، به پایگاه اینترنتی azmoon.medu.ir مراجعه شود. ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها موظف‌ هستند شماره تلفن مشخصی جهت پاسخ‌گویی به داوطلبان و خانواده‌های آنان اعلام نمایند.