درسنامه آموزشی جغرافیا (2) کلاس یازدهم انسانی با پاسخ درس 6: نواحی فرهنگی
فعالیت (صفحه 68 کتاب درسی)
در پایههای نهم و دهم با تعریف و مفهوم فرهنگ و ابعاد و عناصر مهم آن (نمادها، هنجارها، ارزشها و عقاید) آشنا شدید و آموختید که فرهنگ بهطور کلی به شیوهٔ مشترک زندگی یک جامعه گفته میشود.
این دو یادداشت مربوط به دو گردشگر است که از دو ناحیهٔ متفاوت دیدن کردهاند. آنها را بخوانید.
1- در این یادداشتها به کدام عناصر و جنبههای فرهنگی دو مکان اشاره شده است؟ توضیح دهید و آنها را مقایسه کنید.
دربارهٔ چین، به عناصر فرهنگی مانند آداب و رسوم، نوع غذا و تغذیهٔ مردم، معماری بناها، دین، زبان، فرهنگ کار، خلق و خوی مردم و... اشاره شده است. دربارهٔ رُم ایتالیا به دین، مذهب، زبان، معماری و بناهای تاریخی، آداب و رسوم و... اشاره شده است. بر اساس این دو یادداشت، چین و ایتالیا در دین (در چین دین بودایی و مذهب کنفوسیوس و تائوئیسم و در رُم ایتالیا دین مسیحیت و مذهب کاتولیک) و در زبان (در چین زبان چینی و در رُم ایتالیایی) و ... با یکدیگر تفاوت عمده دارند.
2- چه عواملی موجب میشود مکانهای مورد بازدید این دو گردشگر را دو ناحیهٔ فرهنگی جدا از هم بدانیم؟
آداب و رسوم، زبان، مذهب، عقاید، هنر و معماری، سبک زندگی روزانه، نوع فعالیتهای اقتصادی، غذا و... بر روی محیط طبیعی اثر میگذارد و چون این عناصر فرهنگی در دو مکان (چین و رُم ایتالیا) متفاوت است دو ناحیهٔ فرهنگی مجزا هستند.
همانطور که با انجام دادن فعالیت پیبردید، یک «ناحیهٔ فرهنگی» بخشی از سطح زمین است که در آن فرهنگ ویژهای (نوع خاص زبان، دین، هنر و معماری، عقاید، نوع بهرهبرداری از محیط طبیعی، سبک زندگی روزانه، غذا، لباس و ...) غالب است و به سبب همان فرهنگ ویژه از سایر نواحی جدا میشود. مطالعهٔ نواحی فرهنگی از مهمترین موضوعات جغرافیای فرهنگی است، جغرافیای فرهنگی یکی از شاخههای دانش جغرافیاست.
زبان
زبان از مهمترین شاخصهای فرهنگی است و برای افرادی که به آن تکلم میکنند، هویت مشترکی بهوجود میآورد. به عبارت دیگر، زبان نظامی از ارتباطات است که در آن، معنی الفاظ را فقط گروه خاصی که در آن مشترکاند، درک میکنند و میفهمند و برای گروه دیگر، معنایی ندارد.
مجسم کنید شما و دوستانتان در خیابان با گروهی گردشگر که از کشوری مانند ژاپن یا روسیه به ایران سفر کردهاند، برخورد میکنید و آنها را مشغول گفتوگو با یکدیگر مشاهده میکنید. شما نمیتوانید دریابید آنها به هم چه میگویند و آنها نیز صحبتهای شما و دوستانتان را درک نمیکنند.
زبان، همچنین، عنصر اصلی گسترش یک فرهنگ است؛ زیرا انسانها از طریق آن، اطلاعات، تجربهها، ارزشها و آداب و رسوم خود را به دیگران و به نسل بعدی منتقل میکنند.
- امروزه حدود چند هزار زبان در سراسر جهان وجود دارد که مردم به آنها تکلم میکنند. برخی از این زبانها در ناحیههای کوچک رایجاند و گاهی کمتر از هزار نفر سخنگو دارند و بعضی از آنها نیز در قارههای مختلف جهان گسترده شدند و میلیونها نفر با آنها تکلم میکنند. نمایش پراکندگی همهٔ زبانها بر روی نقشه، کار دشواری است.
- زبانشناسان زبانهای دنیا را به «خانوادههای بزرگ زبانی» تقسیم کردهاند. منظور از یک خانوادهٔ زبانی، گروه بزرگی از زبانهاست که یک ریشهٔ اصلی دارند؛ برای مثال، مردم انگلستان، اسپانیا، روسیه، هند و ایران به زبانهای مختلف صحبت میکنند اما همگی جزء خانواده زبانی هند و اروپایی محسوب میشوند؛ زیرا ریشهٔ مشترک دارند.
به نقشهٔ پراکندگی خانوادههای زبانی مهم جهان توجّه کنید. کشورهایی را که از نظر زبانی هم خانوادهاند، میتوان یک ناحیهٔ زبانی به حساب آورد. سه خانواده زبانی مهم و پر تکلّم جهان عبارتاند از:
1- خانوادهٔ هند و اروپایی
خانوادهٔ زبانی هند و اروپایی بزرگترین و گستردهترین گروه زبانی دنیاست که در چندین قاره گسترده شده است. بیش از نیمی از مردم جهان، به یکی از زیر شاخههای این زبان صحبت میکنند. زبان هند و اروپایی خود به شاخههای مختلف تقسیم میشود. یکی از زیرشاخههای زبان هند و اروپایی «زبان ایرانی» است.
امروزه مهمترین و پر گویشترین زبانهای ایرانی که ریشهٔ باستانی مشترک دارند عبارتاند از: فارسی، پَشتو، تاجیکی، لُری، کردی، بلوچی، طبری، گیلکی و تالشی. این زبانها در کشور ایران و خارج از آن، بهویژه در کشورهای همسایه، گسترده شدهاند.

2- خانوادهٔ چینی - تبتی
خانوادهٔ زبانی چینی - تبتی دومین خانوادهٔ بزرگ زبانی از نظر تعداد سخنگوست. و در میان مردم زردپوست ناحیهٔ آسیای شرقی رواج دارد. ماندارین چینی از معروفترین و پر سخنگوترین شاخههای این زبان محسوب میشود.
3- خانوادهٔ آفرو - آسیایی (سامیایی - حامیایی)
زبان قوم سامی، زبان مردم عرب و یهود و زبان قوم حامی، زبان بعضی از مردم در شمال افریقاست.
در بین زبانهای خانوادهٔ آفروآسیایی، معروفترین و مهمترین آنها زبان عربی است که در جنوب غربی آسیا و شمال افریقا بدان تکلم میکنند. زبان عربی زبان رسمی حدود بیش از 20 کشور و یکی از زبانهای رسمی سازمان ملل متحد است. به علاوه ، زبان قرآن است و با آنکه قرآن به بسیاری از زبانهای دنیا ترجمه شده است، میلیونها نفر از مسلمانان جهان آن را به زبان اصلی (عربی) میخوانند و میآموزند و به همین دلیل، اهمیت ویژهای دارد.
![]() |
![]() |
فعالیت (صفحه 71 کتاب درسی)
1- فعالیت شمارهٔ 1 و 2، مهارتهای نقشهخوانی را انجام دهید.
2- چرا سه زبان چینی، انگلیسی و اسپانیایی از پر متکلمترین زبانهای جهان محسوب میشوند؟ برای هر مورد، دلیل بیاورید.
زبان چینی زبان بیش از یک میلیارد نفر از مردم زردپوست ناحیهٔ آسیای شرقی است و دومین خانوادهٔ بزرگ زبانی از نظر تعداد سخنگو است.
زبان انگلیسی زبان رسمی و اداری بیش از 50 کشور جهان است. همچنین زبان انگلیسی در اغلب نرم افزارهای رایانهای، متون علمی و تحقیقاتی بینالمللی استفاده میشود.
زبان اسپانیایی نیز زبان مادری بیش از 358 میلیون نفر است و 16 درصد آمریکاییها به این زبان تکلم میکنند و این زبان، زبان دوم ایالت متحدهٔ امریکاست.
تغییر در الگوی پراکندگی زبانها
- پراکندگی زبانها در جهان امروز، همواره به شکل کنونی نبوده است. عواملی چون جنگ و فتح سرزمینها، تجارت و مهاجرت مردم از یک ناحیه به نواحی دیگر، موجب گسترش برخی زبانها و تغییر در نواحی زبانی شده است.
- یکی از مهمترین تغییرات تاریخی در الگوهای زبانی جهان در قرن 15 و 16 میلادی معروف به «عصر اکتشافات جغرافیایی» آغاز شد. وقتی اروپاییان با پیشرفت در دریانوردی، سرزمینهای نو را کشف کردند، در امریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند، زبان انگلیسی گسترش یافت؛ در مستعمرات آنها در قارههای افریقا، امریکای جنوبی و بخشهایی از آسیا نیز زبانهای انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی و فرانسوی رواج پیدا کرد.
- در قرن بیستم و بیست ویکم، با پیشرفتهای صنعتی و گسترش ارتباطات، برخی زبانها مانند انگلیسی در سراسر جهان به کار گرفته شد. امروزه از زبان انگلیسی در اغلب نرمافزارهای رایانهای، برای پایش رفت و آمد هواپیماها و کشتیها، و نیز در متون علمی و تحقیقاتی بینالمللی استفاده میشود.
تنوع زبانی
یکی از موضوعات مورد توجه جغرافیدانها، اهمیت تنوع جغرافیایی زبانهاست. امروزه در اثر رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات، برخی از زبانها در جهان غلبهٔ بیشتری پیدا کردهاند. همچنین، پیشبینی میشود که در آینده برخی از زبانهای بومی و محلی در نواحی مختلف از بین بروند. به همین دلیل، اغلب کشورهای جهان یا نواحی سعی میکنند زبان ملی و زبانهای بومی و محلی خود را حفظ کنند تا هویت فرهنگیشان پابرجا بماند.
گفتوگو کنید (صفحه 73 کتاب درسی)
1- آیا ممکن است زبانها نیز مانند گونههای زیستی در خطر انقراض قرار بگیرند؟ چه عواملی موجب از بین رفتن زبانها میشود؟
بله؛ مهاجرت از روستاهای کوچک به شهرها از عوامل از بین رفتن زبانها بهویژه در نسلهای بعدی است. علاوه بر این، انقلاب ارتباطات و رشد سریع وسایل ارتباط جمعی، بهویژه رسانههای تصویری و شنیداری در از بین رفتن زبانهای بومی و محلی مؤثر است؛ زیرا موجب آگاهی افراد از دنیای بیرونی میشود و این مفهوم را القا میکند که جهان بهتری وجود دارد که دستیابی به آن با مهاجرت ممکن است.
2- چرا حفظ تنوع زبانها مهم است؟
زیرا تنوع زبان، تنوع شیوههای زندگی اجتماعی را موجب میشود. در محیطهای چند زبانی پویایی و خلاقیت بیشتر است؛ ادبیات غنیتر است و ... همچنین زبانهای متفاوت شیوههای تفکر متفاوتی را به بار میآورند.
3- الف) چرا جامعه ما به تأسیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اقدام کرده است؟
راهکاری برای حفظ و گسترش زبان فارسی است که با اهداف زیر تاسیس شده است: حفظ قوت و اصالت زبان فارسی، پروراندن زبانی رسا و مهذب برای بیان اندیشههای علمی و ادبی، رواج زبان و ادب فارسی و گسترش حوزه و قلمرو آن در داخل و خارج کشور، ایجاد نشاط و بالندگی در زبان فارسی به تناسب مقتضیات زمان و پیشرفت علوم و فنون بشری
ب) وظیفه این نهاد چیست؟
پژوهش و مطالعهٔ تخصصی درباره ی زبان و ادبیات فارسی، حمایت از پژوهشگران این حوزه، واژهسازی و پیشنهاد واژههای جدید برای جایگزین کردن آنها با کلمات غیر فارسی وارد شده در زبان فارسی، رواج کلمات فارسی کاربردی اما در معرض فراموشی، بهرهبرداری درست از زبانهای محلی برای تقویت این زبان و گسترش دامنه کارکرد آن و...
پ) چگونه میتوان از اقدامات این نهاد حمایت و پشتیبانی کرد؟
استفاده از کلمات فارسی ساختهٔ فرهنگستان و تشویق کردن دیگران به استفاده از این واژهها به جای معادل غیر فارسی آنها، تلاش برای ترویج کلمات و اصطلاحات فارسی و...
4- الف) بهنظر شما، از چه راههایی میتوان زبان فارسی را گسترش داد؟
با تولید متون علمی و ادبی به زبان فارسی در عرصهٔ بینالملل، تبادل دانشجو و استاد با سایر کشورها برای آموزش و ترویج زبان فارسی، گسترش و ترویج فرهنگ و زبان فارسی از طریق توسعهٔ گردشگری و آموزش و ترویج زبان فارسی از طریق رسانههای جمعی
ب) از چه راههایی میتوان زبانهای قومی و محلی کشور ایران را تقویت کرد؟
گنجاندن زبانهای قومی و محلی در فهرست دروس استانهایی که زبان مادری آنها غیر از فارسی است، انتشار روزنامهها، مجلات و نشریات به زبانهای محلی، ثبت و حفظ آثار شفاهی و مکتوب زبانها و گویشهای محلی و تدوین و تنظیم نمادهای فونوتیک هر کدام از آنها، ایجاد بانک زبان و گویشهای ایرانی، جلوگیری از استهزاء و مسخره کردن زبانهای محلی و قومی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و هضم زبانهای محلی در زبان رسمی کشور.
دین
دین یکی از شاخصهای مهم فرهنگی است. دینها بر قوانین اجتماعی، عقاید، رفتارها و ارزشهای اخلاقی، آیینها و مراسم، و همچنین پدیدههای قابل مشاهده مانند بناها و آثار هنری تأثیر زیادی دارند و بههمین سبب، آثار دین را میتوان در نواحی مختلف مشاهده کرد. به نقشهٔ پراکندگی ادیان عمدهٔ جهان توجه کنید.
بهطور کلی، ادیان به دو گروه تقسیم میشوند:
الف) ادیان مبتنی بر یکتاپرستی مانند دین اسلام، مسیحیت، یهود و زرتشت؛
ب) ادیان مبتنی بر پرستش غیرخدای یگانه مانند هندوئیسم، بودائیسم، آنیمیسم (مذاهب قبیلهای).

- امروزه بیش از یکونیم میلیارد نفر از مردم جهان، مسلماناند و علاوه بر آسیا و افریقا در سایر قارهها نیز پراکنده شدهاند. تشیع و تسنن دو مذهب بزرگ اسلام هستند.
- دین مسیحیت در آسیا ظهور کرد اما امروزه شمار پیروان آن در قارههای اروپا، امریکا، استرالیا و نیوزیلند و کشورهای مرکزی و جنوبی افریقا بیشتر است. این دین شامل سه مذهب عمدهٔ کاتولیک، پروتستان و اُرتدوکس است.
- بیشتر پیروان دین یهود بهصورت پراکنده در شهرها و نواحی بزرگ بازرگانی جهان زندگی میکنند و سرزمین مشخصی ندارند. یکی از مراکز تجمع یهودیان، سرزمین فلسطین اشغالی است که بعد از جنگ جهانی دوم با حمایت دولتهای استعماری اشغال شده است.
چشمانداز فرهنگی
- چشمانداز یعنی منظرهٔ قابل رؤیت از یک مکان. ساختمانها و بناها، سبک معماری، نوع سکونتگاههای شهری و روستایی، مزارع، جادهها، خیابانها و نظایر آن که در یک چشمانداز مشاهده میشود، شیوهٔ زندگی مردم یک ناحیه را به مشاهدهگر نشان میدهد.
بنابراین، انسانها با تغییراتی که در محیطهای طبیعی بهوجود میآورند، «چشماندازهای فرهنگی» خلق میکنند. فرهنگ هر ناحیه، موجب بهوجود آمدن چشماندازهای خاصی در آن ناحیه میشود.
دین و چشماندازهای فرهنگی
در بین عناصر فرهنگی، دین نقش مهمی در خلق چشماندازهای فرهنگی دارد. پیروان یک دین با توجه به باورها و اعتقادات خود، چشم اندازهای خاصی را در قالب معماری، هنر، نقاشی، مجسمهسازی، ایجاد مکانهای مقدس و زیارت گاهی به وجود میآورند.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
معمولاً در اطراف شهرهای مذهبی و مجاورت مکانهای مقدس، بازارها، هتلها، بنگاههای مسافرتی و فروشگاههای مختلف برای مسافران و بازدید کنندگان پدید میآید.
فعالیت (صفحه 75 کتاب درسی)
نمایشگاه عکس بر پا کنید. با راهنمایی معلم یک مسابقهٔ عکاسی اجرا کنید. افراد داوطلب از یک چشمانداز فرهنگی عکس بگیرند و در زیر هر تصویر دربارهٔ عناصری که در چشمانداز مشاهده میشود، توضیح مختصری بنویسند. تصاویر را به دیوار کلاس یا راه روی مدرسه نصب کنید. برای دو مورد از بهترین تصاویر، جایزه در نظر بگیرید.
نواحی فرهنگی عمدهٔ جهان
جغرافیدانها برای مطالعه و شناخت تنوعهای فرهنگی، سطح زمین را به نواحی فرهنگی تقسیم کردهاند. این نواحی فرهنگی، در یک یا چند شاخص فرهنگی، مانند دین، زبان، آداب و رسوم، هنر و معماری و نوع فعالیت اقتصادی شباهتهایی دارند. شباهت در یک یا چند عامل، هر ناحیه را از نواحی دیگر متمایز میکند. تاکنون تقسیمبندیهای مختلفی از نواحی فرهنگی جهان ارائه شده است. این نقشه، یکی از انواع تقسیمبندیها را نشان میدهد که در آن جهان به شش ناحیهٔ وسیع فرهنگی (قلمرو فرهنگی) تقسیم شده است. این شش ناحیه را نام ببرید.

فعالیت: مطالعه برای انجام دادن فعالیت (صفحه 76 کتاب درسی)
1- با مطالعهٔ نقشهٔ نواحی فرهنگی جهان و پیش دانستههای خود، جاهای خالی را پر کنید.
2- با همفکری یکدیگر، یکی از نواحی فرهنگی جهان را روی نقشه انتخاب کنید و بر اساس معیارهایی، آن را به دو یا چند ناحیهٔ فرهنگی خردتر تقسیم نمایید.
برای نمونه: ناحیه فرهنگی اسلام بر اساس مذهب: 1- ناحیهٔ مذهب تسنن 2- ناحیهٔ مذهب تشیع
ناحیهٔ فرهنگی اروپایی - غربی
قلمرو: این ناحیه شامل آمریکای شمالی، اروپای شمالی و غربی، استرالیا و اقیانوسیه است.
ویژگیها: از ویژگیهای این ناحیه، غلبهٔ زبان انگلیسی و لاتین. سطوح بالای صنعتی شدن، شهرنشینی و تجارت است. دین مردم این ناحیه مسیحیت است (پروتستان و کاتولیک). دنیاگرایی و کاهش اعتقاد به دین (سکولاریزم) در این ناحیه رواج دارد.
![]() |
![]() |
![]() |
ناحیهٔ فرهنگی اسلاو - ارتدوگس
قلمرو: این ناحیه، روسیه و اروپای شرقی و مرکزی را در بر میگیرد.
ویژگیها: اسلاوها به زیرشاخههای متعدد زبان اسلاویک و بالتواسلاویک، صحبت میکنند. در این ناحیه، دین مسیحیت شاخهٔ ارتدوکس غالب است. گروههای اقلیت مسلمان نیز در این ناحیه زندگی میکنند. البته مادهگرایی و کاهش اعتقاد به دین به دلیل غلبهٔ طولانی کمونیسم در این ناحیه رواج دارد. معماری سبک اسلاو در این ناحیه مشاهده میشود.
![]() |
![]() |
![]() |
ناحیهٔ فرهنگی اسلام
قلمرو: قلمرو وسیعی از قارهٔ آسیا و شمال قارهٔ آفریقا را در بر میگیرد. بهعلاوه، دین اسلام در جنوبشرقی آسیا در کشورهایی مانند اندونزی و مالزی گسترش یافته است.
ویژگیها: در این ناحیه، زبانها، قومیتها و فرهنگهای متعدد وجود دارد. اما غلبهٔ دین اسلام در زندگی اجتماعی، قوانین و باورها، موجب شکلگیری اشتراکات فرهنگی بسیاری شده است. مساجد از مهمترین جلوههای معماری این ناحیهٔ وسیعاند. (مطالعه موردی جهان اسلام را بخوانید.)
![]() |
![]() |
![]() |
ناحیهٔ فرهنگی افریقایی
قلمرو: این ناحیه، شامل افریقایی مرکزی و جنوبی است.
ویژگیها: قلمرو نژاد سیاه پوست است و فرهنگ آن ترکیبی از فرهنگ قبایل مختلف است و ادیان قبیلهای در این ناحیه وجود دارد؛ هر چند در دوران استعمارگری اروپا و امریکا از دین مسیحیت تأثیر پذیرفته است. خانوادههای زبانی متعددی در این ناحیه وجود دارد. معماری بومی این ناحیه برگرفته از شرایط طبیعی و آب و هوا، و متناسب با مصالح موجود در طبیعت است.
![]() |
![]() |
![]() |
ناحیهٔ فرهنگی جنوب و شرق آسیا
قلمرو: این ناحیه مشرق و جنوب و جنوب شرقی آسیا را در برمیگیرد. خاستگاه دو تمدن بزرگ چین و هند بوده است.
ویژگیها: در هند، مذهب هندوئیسم غلبه دارد. هرچند مبدأ دین بودایی نیز کشور هند است اما این دین در شرق آسیا در ژاپن و کره جنوبی گسترش یافته است. تأثیرپذیری از این دو دین و زندگی روستایی متأثر از کشت برنج و آبوهوای موسمی از دیگر اشتراکات این ناحیه است.غلبۀ جلوههای طبیعت و استفاده از چوب و سقفهای چند طبقه در معماری این نواحی مشاهده میشود.
![]() |
![]() |
![]() |
ناحیهٔ فرهنگی امریکای لاتین
قلمرو: این ناحیه شامل امریکای مرکزی و جنوبی است.
ویژگیها: مذهب کاتولیک، که با مذاهب بومی و قبیلهای آمیخته شده، و همچنین زبانهای دو کشور استعمارگر اسپانیا و پرتغال، در این ناحیه رواج دارد. بهطور کلی، اقتصاد و فرهنگ این ناحیه، مشابه اروپای مدیترانهای است.
![]() |
![]() |
![]() |
پخش فرهنگی
به تصاویر توجه کنید؛ در هر تصویر چه پدیدهای را مشاهده میکنید؟ به نظر شما خاستگاه این پدیدهها کجاست و چگونه به این ناحیهها منتقل شدهاند؟
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
* پخش فرهنگی از زمانهای بسیار کهن وجود داشته است. بسیاری از ابداعات بشر که در تمدنهای اولیه شکل گرفتهاند، مانند شیوهٔ کشاورزی، خط، ذوب فلزات و تولید سلاحهای جنگی، کمکم از ناحیه مبدأ خود به نواحی اطراف گسترش یافتهاند. در گذشته، جنگها و داد و ستد میان نواحی نقش مهمی در پدیدهٔ پخش فرهنگی داشته است. برای مثال، آمد و شد کاروانها در مسیر جاده ابریشم موجب گسترش ابداعات، افکار، کالاها و... در سرزمینهای مختلف میشد.
بسیاری از ادیان و زبانها طی دورههای تاریخی در جهان گسترش یافتهاند. دین اسلام فقط در محل ظهور یا کانون خود باقی نماند بلکه در بخشهای وسیعی از جهان، انتشار یافت.


- در دنیای امروز علاوه بر مهاجرت و داد و ستد، گردشگری و جهانگردی، استفاده از انواع رسانهها (کتاب و مجلات، تلویزیون و اینترنت و ...) و انقلاب در فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش مهمی در پخش فرهنگی دارند.
- گاهی دو ناحیهٔ فرهنگی به هم خیلی نزدیکاند و پدیدهٔ فرهنگی در اثر تماس مستقیم مردم، از ناحیهای به ناحیهٔ دیگر منتقل میشود؛ مانند ورزش «هاکی» که مبدأ آن کشور کاناداست اما در بین مردم ایالات متحدهٔ امریکا و نواحی مرزی آن کشور با کانادا رواج بسیار یافته است.
- گاهی پخش و انتشار از یک فرهنگ به فرهنگهای دیگر بدون آنکه فرهنگها در تماس مستقیم با یکدیگر باشند، اتفاق میافتد. امروزه برخلاف گذشته، با توجه به گسترش رسانهها، نوع دوم پخش فرهنگی غالب است و رسانهها نقش عمدهای در تغییر علائق، رفتارها، سبک زندگی روزانه (شیوه لباس پوشیدن، نوع غذا ، تفریحات و...) حتی در نواحی دور افتاده دارند.
- امروزه فرایند یکسانسازی فرهنگها و توسعهٔ فرهنگ کشورهای سلطهگر خطری بزرگ برای فرهنگ و هویت ملی و بومی نواحی جهان میباشد.
فعالیت (صفحه 82 کتاب درسی)
1- تصویر زیر، روستایی را در ایران نشان میدهد. این تصویر به کدام یک از موضوعات این درس مربوط است؟ برداشت خود را توضیح دهید.
مربوط به پدیدهٔ پخش یا انتشار است. در اثر پدیدهٔ پخش یا انتشار نوع معماری روستاها تغییر کرده و از معماری جدید و مصالح مقاوم استفاده شده است. ضمن این که تصویر نشان میدهد که در روستاها هم استفاده از اینترنت رایج است و در اثر استفاده از اینترنت و فناوری و ارتباطات جدید، پدیدهٔ پخش فرهنگی سریعتر و قویتر رخ میدهد.
2- با کاوش و بررسی در محل زندگی خود، چند پدیده، مانند نوع پوشاک، غذا، ورزش و رسوم، را که از نواحی دیگر ایران یا جهان به ناحیهٔ زندگی شما منتقل شده است، شناسایی و در کلاس معرفی کنید.
برای مثال خوردن غذاهای میرزاقاسمی با آش دوغ در تهران رایج است و تقریباً اکثر رستورانها این غذاها را سرو میکنند؛ در حالی که میرزاقاسمی غذای محلی شمالیها و آشدوغ غذای محلی اردبیل است و در اثر مهاجرت مردم نواحی شمال شرقی و شمال به تهران این غذاها به این شهر منتقل شدهاند.
3- چه عواملی موجب پخش فرهنگی میشود؟ نام ببرید.
در گذشته: جنگ، داد و ستد، آمدوشد کاروانها
امروزه: مهاجرت، داد و ستد، گردشگری و جهانگردی، استفاده از انواع رسانهها، تماس مستقیم مردم دو ناحیه و ...
4- به نظر شما، پخش فرهنگی در چه زمینههایی مثبت و قابل قبول، و در چه زمینههایی نامناسب و منفی است؟ نظر خود را با استدلال توضیح دهید.
پخش فرهنگی در مورد ایدهها، نوآوریها و وسایل و ابزار میتواند مثبت و قابل قبول باشد؛ اما در زمینهٔ مذهب، زبان، شیوهٔ زندگی و... که هویت بومی را تهدید میکند، غیرقابل قبول و منتفی است.
مهارتهای جغرافیایی (صفحه 82 کتاب درسی)
نقشه خوانی
1- با استفاده از نقشهٔ پراکندگی خانوادههای زبانی بگویید زبانهای هند و اروپایی در کدام قارهها و کدام نواحی گسترده شده است.
قارههای آسیا (ایران، افغانستان، و روسیه)، اروپا (تمام نواحی)، امریکا (امریکای شمالی و جنوب و شرق امریکای جنوبی) و اقیانوسیه (تمام نواحی)
2- با توجه به نقشهٔ قلمرو کشورهای عربی زبان در صفحهٔ 71 و با مراجعه به یک اطلس، نام کشورها را روی نقشهٔ کتاب بنویسید.
(تهیهٔ نقشهٔ موضوعی)
طرح نقشه (نقشهٔ گنگ) جهان را از پیوست آخر کتاب کپی کنید.
سپس با توجه به متن مطالعهٔ موردی (1)، با استفاده از یک اطلس، روی آن کشورهای جهان اسلام را رنگ کنید. نام کشورها را روی نقشه بنویسید. راهنمای مناسبی برای نقشه طراحی کنید و کشورهای مسلمان را در سه بخش افریقا، آسیای جنوب شرقی و آسیای جنوب غربی با سه رنگ مختلف نشان دهید.